Boeken Welk boek heb je het laatst gekocht/gekregen?

Kookboeken zijn duur, log, onhandig en in deze tijden waarin je 1000 recepten op het internet kan vinden misschien wel een beetje obsoleet.

Hier zijn dus vijf kookboeken die ik recent gekocht heb.


Ooh die onderste heeft mijn schoonmoeder ook denk ik. Ze heeft daar eens een heel lekker gerecht uit gemaakt.

Ik vind kookboeken erg leuk en eigenlijk gemakkelijker dan het internet omdat je er eens kan door bladeren terwijl je op het internet toch al een ideetje moet hebben wat je wil maken.
 
Ooh die onderste heeft mijn schoonmoeder ook denk ik. Ze heeft daar eens een heel lekker gerecht uit gemaakt.

Ik vind kookboeken erg leuk en eigenlijk gemakkelijker dan het internet omdat je er eens kan door bladeren terwijl je op het internet toch al een ideetje moet hebben wat je wil maken.
Yup, ik vind de ‘beperking’ die een kookboek je geeft op dat vlak een voordeel. Ik zoek geregeld wel eens een recept op internet maar dan vind ik meteen 10 variaties en weet ik nog niet meteen welke ik moet kiezen.

Als ik eens 10 minuten niet weet wat te doen, neem ik geregeld een kookboek en blader ik er wat door. Heb tijdens mijn verlof ze allemaal eens doorgenomen en recepten aangeduid voor de komende maanden.

Ik koop nu meestal ook bepaalde overzichtswerken van specifieke keukens, zoals het Noorse en Spaanse kookboek hierboven, leuk en makkelijk om zo nieuwe recepten te vinden.

Banketbakker van Claire Saffitz heeft trouwens iets wat elke kookboek zou moeten hebben: een receptenmatrix op basis van moeilijkheid en tijd!
EusqKoZWQAM7o81
 
Deze zomer weer een hoop e-boeken via de Amazon.de deals op de kop geslagen:

Non Fictie:
Daniel Siegel & Tina Payne Bryson - The Whole-Brain Child: 12 Proven Strategies to Nurture your Child's Developing Mind
Mark Williams - The Best: How Elite Athletes Are Made
Thomas Coskeran - Economics: A Complete Introduction
Tom Holland - Dynasty: The Rise and Fall of the House of Caesar
Vivian Foster - Anger Management for Parents

Fantasy:
Andrzej Sapkowski - The Lady of the Lake (The Witcher #7)
George RR Martin - A Song of Ice and Fire boeken 1 t/m 5.
Richard Swan - The Justice of Kings (Empire of the Wolf #1)
Bradley Beaulieu - Twelve Kings (Song of Shattered Sands #1)
Zamil Akhtar - Gunmetal Gods
R.R. Virdi - The First Binding (Tales of Tremaine #1)
JT Greathouse - The Hand of the Sun King (Pact & Pattern #1)
Miles Cameron - The Red Knight (Traitor Son Cycle #1)
Bernard Hennen - The Elven (Saga of the Elven #1)

Fictie:
Dennis Lehane - Shutter Island
Cormac McCarthy - No Country for Old Men
Michael Crichton - Jurassic Park

Historische Fictie:
Ben Kane - Clash of Empires
Christian Cameron - Sword of Justice (Chivalry #4)
DV Bishop - The Darkest Sin (Cesare Aldo #2)

Science Fiction:
Alastair Reynolds - Eversion
Miles Cameron - Artifact Space
 
Ik zit weer aan 11 ongelezen boeken, dus ik heb mezelf opgelegd dat ik tot 5 moet zijn teruggezakt voor ik weer boeken mag kopen. :(
 
Ik zit weer aan 11 ongelezen boeken, dus ik heb mezelf opgelegd dat ik tot 5 moet zijn teruggezakt voor ik weer boeken mag kopen. :(

Ik bewonder jou zelfbeheersing. Ik heb momenteel 100+ fysieke en enkele digitale boeken die ik moet lezen 🙈. Veel hiervan zijn een deel van een serie 😅.

Ik koop echt super graag boeken, maar daartegenover staat wel dat met zoveel keuze voor mijn volgende boek om te lezen altijd een moeilijke keuze is.
Nu heb ik een klein stapeltje gemaakt op mijn nachtkastje van vier boeken waaruit ik kan kiezen 😅.

Ik heb ook aan mezelf beloofd om voorlopige geen boeken meer te kopen met uitzondering van vervolgen op series die in actief aan het lezen ben.
Het probleem is wel dat ik begin volgend jaar een lang weekend naar Londen en zoiezo dat ik dan weer veel te veel boeken ga kopen 🙈
 
Deze zomer had ik Jonathan Strange & Mr Norrell uitgeleend uit de bibliotheek om eens te lezen (wel de Nederlandstalige vertaling, de origineel in het Engels hadden ze niet). Die was me zo goed bevallen dat ik sowieso van plan was deze eens voor mezelf aan te schaffen, al dan niet tweedehands.

Nu ging ik vandaag eens een keer naar de kringloopwinkel en wat kom ik daar tegen... ik heb dus nu de hardcoverversie van Jonathan Strange & Mr Norrell in het Engels in mijn bezit voor maar 3,5 euro.😁

Daarnaast heb ik ook Dracula van Bram Stoker meegenomen voor iets minder dan 2 euro.
 
Ik ben voor het eerst sinds lang nog eens naar een plaatselijke boekenmarkt geweest. Tof om een uurtje op het gemak wat rond te kuieren.

Had verwacht niet veel te kopen omdat ik bijna uitsluitend in het Engels lees en er waren amper boeken in andere talen dan Nederlands. Toch een paar bekendere werken van de lage landen gekocht, alles samen voor de ronde som van 20 euro.
  • Erwin Mortier - Godenslaap
  • Tom Lanoye - Sprakeloos
  • A.F.Th. van der Heijden - Tonio
  • Harry Mulisch - De Aanslag
  • Tommy Wieringa - Dit Zijn De Namen
Een paar losse opmerkingen:
  • Véél mensen lezen thrillers. In elk standje lagen wel een hoop Aspes, Nicci Frenches en scandi misdaadboeken.
  • véél mensen lezen een bepaald soort romantische boeken. Grappig hoe makkelijk die er uit te halen zijn door de combinatie titel en kaft. Één standje verkocht de boekencollectie van een recent overleden tante en daar lagen absurd veel boeken van Danielle Steel.
  • ik heb een zwak voor de vormgeving van veel boeken uit de jaren ‘70 en ’80. Geregeld boeken tegen gekomen met zo’n vreselijk kitscherige kaft dat ik ze alleen daarvoor bijna kocht
  • ik vond het een leuk spelletje om bepaalde reeksen te proberen vervolledigen. Iemand had bv. vier van de vijf boeken van A Song of Ice And Fire van George RR Martin kunnen kopen, verspreid over verschillende standjes.
  • shout out naar de vrouw die een euro wou afdingen op een boek van €3 want “het is in het Frans en dat versta ik niet”. Respect the hustle.
  • shout out naar de vrouw die vrolijk heel de plot begon te vertellen van het boek dat haar vriendin net vast genomen had, die het dan maar terug legde.
 
Met deze boeken en de kookboeken van de laatste tijd, staat mijn boekenkast weer terug zo goed als vol. Ik had in maart 2022 een nieuwe Billy gekocht, het heeft dus anderhalf jaar geduurd om die vol te krijgen.

Ik zal ook mijn ongelezen boeken tot 5 proberen terug te schalen voor ik weer boeken koop. Nog 70 ofzo te gaan. Eerst deftig uit de leesdip geraken.
 
Ik ben voor het eerst sinds lang nog eens naar een plaatselijke boekenmarkt geweest. Tof om een uurtje op het gemak wat rond te kuieren.

Had verwacht niet veel te kopen omdat ik bijna uitsluitend in het Engels lees en er waren amper boeken in andere talen dan Nederlands. Toch een paar bekendere werken van de lage landen gekocht, alles samen voor de ronde som van 20 euro.
  • Erwin Mortier - Godenslaap
  • Tom Lanoye - Sprakeloos
  • A.F.Th. van der Heijden - Tonio
  • Harry Mulisch - De Aanslag
  • Tommy Wieringa - Dit Zijn De Namen
Een paar losse opmerkingen:
  • Véél mensen lezen thrillers. In elk standje lagen wel een hoop Aspes, Nicci Frenches en scandi misdaadboeken.
  • véél mensen lezen een bepaald soort romantische boeken. Grappig hoe makkelijk die er uit te halen zijn door de combinatie titel en kaft. Één standje verkocht de boekencollectie van een recent overleden tante en daar lagen absurd veel boeken van Danielle Steel.
  • ik heb een zwak voor de vormgeving van veel boeken uit de jaren ‘70 en ’80. Geregeld boeken tegen gekomen met zo’n vreselijk kitscherige kaft dat ik ze alleen daarvoor bijna kocht
  • ik vond het een leuk spelletje om bepaalde reeksen te proberen vervolledigen. Iemand had bv. vier van de vijf boeken van A Song of Ice And Fire van George RR Martin kunnen kopen, verspreid over verschillende standjes.
  • shout out naar de vrouw die een euro wou afdingen op een boek van €3 want “het is in het Frans en dat versta ik niet”. Respect the hustle.
  • shout out naar de vrouw die vrolijk heel de plot begon te vertellen van het boek dat haar vriendin net vast genomen had, die het dan maar terug legde.
Godenslaap. ❤️
 
@FlyingHorseman Thrillers zijn inderdaad over het algemeen populair. Zelf vrijwilliger geweest in een bib en ik moest er altijd veel van terugzetten. Zelfde met romantische boeken. Zelf toen een paar geprobeerd, maar te cringy en genderstereotype voor mij. (Niet alleen de romantische boeken trouwens.)
En ja, meteen te herkennen aan de cover. Inderdaad.
 
@FlyingHorseman Thrillers zijn inderdaad over het algemeen populair. Zelf vrijwilliger geweest in een bib en ik moest er altijd veel van terugzetten. Zelfde met romantische boeken. Zelf toen een paar geprobeerd, maar te cringy en genderstereotype voor mij. (Niet alleen de romantische boeken trouwens.)
En ja, meteen te herkennen aan de cover. Inderdaad.
Dat zijn boeken die je in tweedehandszaken maar moeilijk kwijtraakt (in het onwaarschijnlijke geval dat je boeken moet verkopen in plaats van kopen).
 
Via sales op Amazon.de en Amazon.com de volgende boeken gekocht voor een euro per stuk:

Historische Fictie:
Ben Kane - The Falling Sword (Clash of Empires #2)
Christian Cameron - Hawkwood's Sword (Chivalry #5)
Christian Cameron - Killer of Men (The Long War #1)
Christian Cameron - Marathon (The Long War #2)

Historische Non-Fictie:
Tom Holland - In the Shadow of the Sword: The Battle for Global Empire and the End of the Ancient World

Fantasy/Science Fiction:
Larry Niven - Ringworld (Ringworld #1)
Joe Abercrombie - Sharp Ends (Stories from the World of the First Law)
Philip C Quaintrell - Rise of the Ranger (The Echoes saga #1)
Philip C Quaintrell - Empire of Dirt (The Echoes saga #2)
Philip C Quaintrell - Relic of the Gods (The Echoes saga #3)
JA Andrews - The Keeper Origins
Miles Cameron - Storming Heaven (The Age of Bronze #2)
Ryan Cahill - Of Darkness and Light (The Bound and the Broken #2)
Ryan Cahill - Of War and Ruin (The Bound and the Broken #3)
Ryan Cahill - The Ice (The Bounce and the Broken novella)
 
Terug
Bovenaan