Auto Waterstof wagens

Tja ik heb al 2 jaar een EV en een 25A hoofdaansluiting (verwarmen en koken op gas) zonder problemen. Dus of dat effectief nodig was?
 
Waterstof is de toekomst, EV‘s zijn een tijdelijke tussenoplossing en BMW heeft met waterstof al jaren ervaring
Ik geloof dat we toch eerst de productie van waterstof veel efficiënter zullen moeten krijgen om de elektrische wagens terug van de markt te krijgen.
Ik ben ook van oordeel dat de EV's eerder een tussenoplossing zullen zijn of het een combinatie zal worden. Onze elektriciteitsvoorziening kan massaal elektrisch momenteel, maar ook in de toekomst, gewoon niet aan. Hoofdzakelijk de productie en opslag zal m.i. een probleem vormen, zelfs al krijgen ze de infrastructuur (openbare laadpalen, piekbelasting, hoog en laagspanningsnet) daartegen in orde.

Als alle kerncentrales al sluiten valt er een grote "constante" productie weg. Consumptie spreiden of overtollige energie opslaan kan bij groene energie dan enkel nog van wind of water. Opslaan in grote batterijen (goed voor piekbelasting of korte termijn), in hydro pompcentrales?
Gascentrales (als ze er al komen) zijn m.i. geen alternatief, je vervangt de locale uitstoot van je wagen door de uitstoot van een centrale. Buitenlande energie kopen dan maar uit de bruin- en steenkoolcentrales uit duitsland en polen? Of toch liever dan de Franse Kernenergie terwijl we onze eigen centrales sluiten? Enkel NIMBY gedrag om "zonder" uitstoot en kernenergie "groen" rond onze kerk te kunnen rijden.

EV's zijn niet ideaal, gebruikte kobalt uit Congo met de nodige problemen, recyclage en milieuimpact batterijen op zich, levensduur batterijen, laadtijd,...
Waterstof is ook niet ideaal, productie en opslag zijn inderdaad nog niet efficient genoeg maar kan langs de andere kant wel voor langere termijn worden opgeslagen en snel gebruikt worden. Op termijn zie ik hier dus wel mogelijkheden om de (grote) overschotten van groene energie (zoals nu ook vb met negatieve prijzen) zullen worden omgezet in goedkope(re) waterstof.

Ik zie op middellange termijn dus (10-15j) eerder een combinatie van EV en Waterstof waarbij je afhankelijk van gebruik/KM's/laadmogelijkheden en dan geldende prijzen van elektriciteit/waterstof een keuze maakt zoals je vroeger maakte voor benzine/diesel of nu brandstof/EV/PHEV.
Op lange termijn denk ik dat één van beide gaat overblijven, waarbij ik vermoed dat (door betere technologie en periodes met goedkope groene stroom) waterstof het meeste kans heeft.

Maar uiteraard heeft niemand een glazen bol, als de Franse testreactor voor kernfusie een ongelooflijk succes is, is mss het energievraagstuk voor eeuwig opgelost en is er constant en voldoende goedkope en groene energie waardoor wss de EV de overhand zal krijgen. Blijft echter Wind en Zon het hoofdaandeel van groene energie zie ik hiervan op termijn wel grote "overschotten" worden omgezet in waterstof om te gebruiken in de donkere/winstille periodes. Bij puur elektrisch transport denk ik dat we anders in de winter allemaal mogen thuisblijven en al blij mogen zijn dat onze elektrische warmtepomp voldoende electriciteit krijgt.
 
Ik ben ook van oordeel dat de EV's eerder een tussenoplossing zullen zijn of het een combinatie zal worden. Onze elektriciteitsvoorziening kan massaal elektrisch momenteel, maar ook in de toekomst, gewoon niet aan. Hoofdzakelijk de productie en opslag zal m.i. een probleem vormen, zelfs al krijgen ze de infrastructuur (openbare laadpalen, piekbelasting, hoog en laagspanningsnet) daartegen in orde.
Dat is nu toch een raar punt? De infrastructuur kan het niet aan, want er is niet genoeg opslag... Ge hangt net rijdende batterijen aan het net?
 
Dat is nu toch een raar punt? De infrastructuur kan het niet aan, want er is niet genoeg opslag... Ge hangt net rijdende batterijen aan het net?
Idd en in combinatie met steeds slimmer wordende laadsystemen kan dat zeer voordelig zijn om overschotten van groene energie op te slaan zonder gigantische energieverliezen zoals je bij waterstof zou hebben.

Jaren terug dacht ik ook met volle overtuiging dat waterstof de beste oplossing zou zijn en EV's maar een (korte) tussenfase.
Maar hoe langer, hoe duidelijker het wordt dat waterstof er echt niet zomaar gaat komen op de huidige manier. De nadelen tegenover EV zijn echt te groot.

En ik vraag me af of iedereen wel nog zin gaat hebben om terug naar tankstations te moeten rijden als je gewend gaat zijn om thuis te kunnen laden.
 
Dat is nu toch een raar punt? De infrastructuur kan het niet aan, want er is niet genoeg opslag... Ge hangt net rijdende batterijen aan het net?
Inderdaad onvoldoende verduidelijkt, maar ik bedoel wel degelijk over langere periodes van weken/maanden. In zomerperiodes met voldoende zon en/of wind gaat dit geen probleem geven, energie genoeg met onze (overgesubsideerde) zonnepanelen om dit zo te sturen, en eventueel s'avonds zelfs te gebruiken voor je woning.
Maar het overschot aan zonneenergie in de zomer bufferen/opslaan tot de winter is tot op heden nog niet mogelijk op voldoende grote/effeciente schaal (zowel technisch als economisch). Idem voor de windenergie, deze energie kan momenteel ook onvoldoende worden opgeslagen voor windstille/arme periodes. Deze middag nog in het nieuws in duitsland: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...n-zijn-de-belangrijkste-energiebron-in-duits/
Met wat gaan we opladen op donkere/winstille dagen?

Zonder voldoende effeciente en grote opslagmethodes zal dit altijd opgevangen moeten worden met "flexibele" en dus meestal fosiele centrales.
Bij omzetting van (het teveel) van deze groene elektriciteit in vb waterstof zou deze voor langere termijn (weken/maanden/jaar) opgeslagen kunnen worden om dan te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan