Waterstof is de toekomst, EV‘s zijn een tijdelijke tussenoplossing en BMW heeft met waterstof al jaren ervaring
Ik geloof dat we toch eerst de productie van waterstof veel efficiënter zullen moeten krijgen om de elektrische wagens terug van de markt te krijgen.
Ik ben ook van oordeel dat de EV's eerder een tussenoplossing zullen zijn of het een combinatie zal worden. Onze elektriciteitsvoorziening kan massaal elektrisch momenteel, maar ook in de toekomst, gewoon niet aan. Hoofdzakelijk de productie en opslag zal m.i. een probleem vormen, zelfs al krijgen ze de infrastructuur (openbare laadpalen, piekbelasting, hoog en laagspanningsnet) daartegen in orde.
Als alle kerncentrales al sluiten valt er een grote "constante" productie weg. Consumptie spreiden of overtollige energie opslaan kan bij groene energie dan enkel nog van wind of water. Opslaan in grote batterijen (goed voor piekbelasting of korte termijn), in hydro pompcentrales?
Gascentrales (als ze er al komen) zijn m.i. geen alternatief, je vervangt de locale uitstoot van je wagen door de uitstoot van een centrale. Buitenlande energie kopen dan maar uit de bruin- en steenkoolcentrales uit duitsland en polen? Of toch liever dan de Franse Kernenergie terwijl we onze eigen centrales sluiten? Enkel NIMBY gedrag om "zonder" uitstoot en kernenergie "groen" rond onze kerk te kunnen rijden.
EV's zijn niet ideaal, gebruikte kobalt uit Congo met de nodige problemen, recyclage en milieuimpact batterijen op zich, levensduur batterijen, laadtijd,...
Waterstof is ook niet ideaal, productie en opslag zijn inderdaad nog niet efficient genoeg maar kan langs de andere kant wel voor langere termijn worden opgeslagen en snel gebruikt worden. Op termijn zie ik hier dus wel mogelijkheden om de (grote) overschotten van groene energie (zoals nu ook vb met negatieve prijzen) zullen worden omgezet in goedkope(re) waterstof.
Ik zie op middellange termijn dus (10-15j) eerder een combinatie van EV en Waterstof waarbij je afhankelijk van gebruik/KM's/laadmogelijkheden en dan geldende prijzen van elektriciteit/waterstof een keuze maakt zoals je vroeger maakte voor benzine/diesel of nu brandstof/EV/PHEV.
Op lange termijn denk ik dat één van beide gaat overblijven, waarbij ik vermoed dat (door betere technologie en periodes met goedkope groene stroom) waterstof het meeste kans heeft.
Maar uiteraard heeft niemand een glazen bol, als de Franse testreactor voor kernfusie een ongelooflijk succes is, is mss het energievraagstuk voor eeuwig opgelost en is er constant en voldoende goedkope en groene energie waardoor wss de EV de overhand zal krijgen. Blijft echter Wind en Zon het hoofdaandeel van groene energie zie ik hiervan op termijn wel grote "overschotten" worden omgezet in waterstof om te gebruiken in de donkere/winstille periodes. Bij puur elektrisch transport denk ik dat we anders in de winter allemaal mogen thuisblijven en al blij mogen zijn dat onze elektrische warmtepomp voldoende electriciteit krijgt.