Auto Waterstof wagens

BMW iX5 hydrogen.


P90433010-bmw-ix5-hydrogen-600px.jpg
 
Ik zie daar toch een grotere toekomst dan auto's enkel op accu. Geen schrik meer voor elektriciteitspanne omdat iedereen vanaf 18u zijn wagen inplugt, veel makkelijker om ergens een 'oplaadpunt' te voorzien, rapper tanken, ...

Zeker als dingen zoals die 'Powerpaste' en die zonnepanelen van de KUL er door geraken
 
Ik zie daar toch een grotere toekomst dan auto's enkel op accu. Geen schrik meer voor elektriciteitspanne omdat iedereen vanaf 18u zijn wagen inplugt, veel makkelijker om ergens een 'oplaadpunt' te voorzien, rapper tanken, ...

Zeker als dingen zoals die 'Powerpaste' en die zonnepanelen van de KUL er door geraken
700 bar of wat is het om de wagen op te laden... Dat is ook niet te onderschatten. Die zonnepanelen hebben we ook met argusogen gevolgd bij ons op het werk en de piste is even onderzocht om met waterstof een nieuw gebouw uit te rusten maar de storage tanks zijn te groot als je niet met extreme drukken gaat werken. Je hebt dan ook nog eens een rendementsverlies onder die druk. Je zou nog cryogeen (vloeibaar) kunnen gaan werken maar dan moet je koelen tot ergens rond -252°C. Waterstof is wel een mooie energiedrager maar de opslag, distributie en dergelijke zijn wel iets minder.
 
700 bar of wat is het om de wagen op te laden... Dat is ook niet te onderschatten. Die zonnepanelen hebben we ook met argusogen gevolgd bij ons op het werk en de piste is even onderzocht om met waterstof een nieuw gebouw uit te rusten maar de storage tanks zijn te groot als je niet met extreme drukken gaat werken. Je hebt dan ook nog eens een rendementsverlies onder die druk. Je zou nog cryogeen (vloeibaar) kunnen gaan werken maar dan moet je koelen tot ergens rond -252°C. Waterstof is wel een mooie energiedrager maar de opslag, distributie en dergelijke zijn wel iets minder.
Daarvoor zou je dus die powerpaste hebben
 
Waterstof is de toekomst, EV‘s zijn een tijdelijke tussenoplossing en BMW heeft met waterstof al jaren ervaring
7 serie 2006 enige nadeel je bent op waterstof een pak pk’s kwijt ….
 
Ik geloof dat we toch eerst de productie van waterstof veel efficiënter zullen moeten krijgen om de elektrische wagens terug van de markt te krijgen. Als men die productie efficiënter kan maken of andere manieren waardoor we in grote massa's goedkope waterstof kunnen produceren gaan we ook een ganse energetische samenleving krijgen denk ik, denk dan ook maar aan brandstofcellen voor in je huis om elektriciteit en warmte op te wekken.
 
Waterstof is de toekomst, EV‘s zijn een tijdelijke tussenoplossing en BMW heeft met waterstof al jaren ervaring
7 serie 2006 enige nadeel je bent op waterstof een pak pk’s kwijt ….
Er zijn er ook die met waterstof elektriciteit opwekken. Die dan een kleine accu als buffer gebruikt om zo een elektromotor aan te drijven.
 
Ja dat is natuurlijk de essentie van waterstofwagens. Dat zijn elektrische wagens met minder batterijen maar dan wel een hele hoop extra onderdelen.

Ik geloof er persoonlijk niet in. De strijd is gestreden en gewonnen door BEVs.
 
Ja dat is natuurlijk de essentie van waterstofwagens. Dat zijn elektrische wagens met minder batterijen maar dan wel een hele hoop extra onderdelen.

Ik geloof er persoonlijk niet in. De strijd is gestreden en gewonnen door BEVs.
BEV's die een gigantische aanpassing vragen op gebied van infrastructuur? En dan bedoel ik niet alleen extra laadpunten of meer hoogspanningsleidingen of whatever.
Een goeie vriend heeft zonet zijn complete aansluiting op het net moeten veranderen omdat zijn vrouw een PHEV (!!!) kreeg van het werk. Elektriciteit kwam nog binnen via een bovenleiding, hij heeft dus de voortuin moeten laten openbreken om een nieuwe aansluiting te krijgen. Door die nieuwe aansluiting moest hun elektriciteit ook opnieuw volledig gekeurd, ...
Alle kosten samen gerekend kwamen ze uit op een getal van 5 cijfers, gelukkig kwam haar werkgever hier voor een groot deel in tussen.

Ga je echt alle mensen zo'n investeringen laten doen? En wat met mensen die in een gewoon rijhuis wonen en de auto niet voor hun deur kunnen parkeren? Laat staan dat het 2-verdieners zijn en beide hun wagen nodig hebben?
Laten we die dan gewoon uit de boot vallen en zeggen dat ze maar ander werk dichtbij moeten zoeken? Of dat nadat ze 2u in de wagen hebben gezeten om thuis te komen ze eerst nog eens langs een snellader moeten passeren om daar een half uur op te laden? Als die laders dan nog niet volzet zijn of nog erger kapot.
 
Ja dat is natuurlijk de essentie van waterstofwagens. Dat zijn elektrische wagens met minder batterijen maar dan wel een hele hoop extra onderdelen.

Ik geloof er persoonlijk niet in. De strijd is gestreden en gewonnen door BEVs.
Idd, ik geloof ook totaal niet in waterstofwagens. Tenzij misschien voor vrachtwagens.
Het is gewoonweg veel te inefficiënt. Om die pasta te maken moet je nog extra stappen doen waarbij er weeral verlies is. Bovenop het vele verlies dat je al hebt om waterstof te maken.
En het is nog niet zo duidelijk of alles wel zo milieuvriendelijk is bij die pasta.

Maar ik schat de kans in dat we op waterstof gaan rijden wel bestaande jammer genoeg, want de lobby blijkt echt enorm sterk te zijn.
 
BEV's die een gigantische aanpassing vragen op gebied van infrastructuur? En dan bedoel ik niet alleen extra laadpunten of meer hoogspanningsleidingen of whatever.
Een goeie vriend heeft zonet zijn complete aansluiting op het net moeten veranderen omdat zijn vrouw een PHEV (!!!) kreeg van het werk. Elektriciteit kwam nog binnen via een bovenleiding, hij heeft dus de voortuin moeten laten openbreken om een nieuwe aansluiting te krijgen. Door die nieuwe aansluiting moest hun elektriciteit ook opnieuw volledig gekeurd, ...
Alle kosten samen gerekend kwamen ze uit op een getal van 5 cijfers, gelukkig kwam haar werkgever hier voor een groot deel in tussen.
Wat was dan het probleem van een bovenleiding en het laden van PHEV?
 
Waterstof is nu toch iets dat al heel lang als ambitieus wordt beschouwd maar helaas toch niet van de grond komt omdat het heel wat moeilijkheden met zich meebrengt. Wat niet wil zeggen dat het niet meer commercieel gaat worden, maar zomaar terug de elektrische wagens van de markt stoten zie ik wel niet gebeuren. Ik geloof eerder in het en verhaal wanneer auto's op fossiele brandstoffen echt vervangen moeten worden in de toekomst, zoals bvb vrachtverkeer.
 
BEV's die een gigantische aanpassing vragen op gebied van infrastructuur? En dan bedoel ik niet alleen extra laadpunten of meer hoogspanningsleidingen of whatever.
Een goeie vriend heeft zonet zijn complete aansluiting op het net moeten veranderen omdat zijn vrouw een PHEV (!!!) kreeg van het werk. Elektriciteit kwam nog binnen via een bovenleiding, hij heeft dus de voortuin moeten laten openbreken om een nieuwe aansluiting te krijgen. Door die nieuwe aansluiting moest hun elektriciteit ook opnieuw volledig gekeurd, ...
Alle kosten samen gerekend kwamen ze uit op een getal van 5 cijfers, gelukkig kwam haar werkgever hier voor een groot deel in tussen.

Ga je echt alle mensen zo'n investeringen laten doen? En wat met mensen die in een gewoon rijhuis wonen en de auto niet voor hun deur kunnen parkeren? Laat staan dat het 2-verdieners zijn en beide hun wagen nodig hebben?
Laten we die dan gewoon uit de boot vallen en zeggen dat ze maar ander werk dichtbij moeten zoeken? Of dat nadat ze 2u in de wagen hebben gezeten om thuis te komen ze eerst nog eens langs een snellader moeten passeren om daar een half uur op te laden? Als die laders dan nog niet volzet zijn of nog erger kapot.
Iets klopt niet in uw verhaal. Een PHEV (bvb 330e) heeft een 12 kWh batterij.
Met een gewone aansluiting haal je 3.7kW laadsnelheid. Dat wil dus zeggen dat hij met een gewone stekker op 4u tijd volgeladen ging zijn. Ik zie niet in waarom hij zijn aansluiting zou moeten veranderen?

en "ga je echt alle mensen zo'n investering laten doen"? Nee... Bij de meeste mensen is die elektriciteit al lang in orde. En dan spreek je over mensen die "na 2u rijden nog aan een laadpaal moeten gaan staan". Er zijn héél weinig mensen die elke dag 4u woon-werk verkeer rijden hoor. Het is altijd makkelijk om in die discussies met extremen te gaan gooien, maar de realiteit is anders. Ik hoor ook niemand zeggen "jamaar, ik heb een Hummer en die verbruikt 40l/100km, en ik rij 300km per dag en elke dag is mijn tank helemaal leeg en ik kan thuis niet tanken!"
 
Iets klopt niet in uw verhaal. Een PHEV (bvb 330e) heeft een 12 kWh batterij.
Met een gewone aansluiting haal je 3.7kW laadsnelheid. Dat wil dus zeggen dat hij met een gewone stekker op 4u tijd volgeladen ging zijn. Ik zie niet in waarom hij zijn aansluiting zou moeten veranderen?

en "ga je echt alle mensen zo'n investering laten doen"? Nee... Bij de meeste mensen is die elektriciteit al lang in orde. En dan spreek je over mensen die "na 2u rijden nog aan een laadpaal moeten gaan staan". Er zijn héél weinig mensen die elke dag 4u woon-werk verkeer rijden hoor. Het is altijd makkelijk om in die discussies met extremen te gaan gooien, maar de realiteit is anders. Ik hoor ook niemand zeggen "jamaar, ik heb een Hummer en die verbruikt 40l/100km, en ik rij 300km per dag en elke dag is mijn tank helemaal leeg en ik kan thuis niet tanken!"
Een X5 45e heeft volgens mij een 25kwh batterij als ik me niet vergis. Maar bon, die is dan ook op 8u vol.
 
Een X5 45e heeft volgens mij een 25kwh batterij als ik me niet vergis. Maar bon, die is dan ook op 8u vol.
Ja akkoord, maar dat is al een uitzondering (die moet wel zo'n batterij hebben, door zijn gewicht). Ik denk dat +80% van de PHEV's 12-15kWh zullen hebben. Ik kan me perfect inbeelden dat ge een andere aansluiting nodig hebt voor een EV (al is dat theoretisch ook niet nodig), maar voor een PHEV lijkt me dat vrij nutteloos.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
BEV's die een gigantische aanpassing vragen op gebied van infrastructuur? En dan bedoel ik niet alleen extra laadpunten of meer hoogspanningsleidingen of whatever.
Een goeie vriend heeft zonet zijn complete aansluiting op het net moeten veranderen omdat zijn vrouw een PHEV (!!!) kreeg van het werk. Elektriciteit kwam nog binnen via een bovenleiding, hij heeft dus de voortuin moeten laten openbreken om een nieuwe aansluiting te krijgen. Door die nieuwe aansluiting moest hun elektriciteit ook opnieuw volledig gekeurd, ...
Alle kosten samen gerekend kwamen ze uit op een getal van 5 cijfers, gelukkig kwam haar werkgever hier voor een groot deel in tussen.

Ga je echt alle mensen zo'n investeringen laten doen? En wat met mensen die in een gewoon rijhuis wonen en de auto niet voor hun deur kunnen parkeren? Laat staan dat het 2-verdieners zijn en beide hun wagen nodig hebben?
Laten we die dan gewoon uit de boot vallen en zeggen dat ze maar ander werk dichtbij moeten zoeken? Of dat nadat ze 2u in de wagen hebben gezeten om thuis te komen ze eerst nog eens langs een snellader moeten passeren om daar een half uur op te laden? Als die laders dan nog niet volzet zijn of nog erger kapot.
Ddie plotse kost is heel spijtig voor die mensen, maar dat betekent toch duidelijk dat er iets niet in orde was met hun electriciteit installatie. Nu hebben ze die volledig in orde kunnen brengen deels op kosten van de werkgever. Deze uitgave was misschien niet op dat moment gepland, maar ik zou eerder denken dat op lange termijn dit een win-win is.
 
Ddie plotse kost is heel spijtig voor die mensen, maar dat betekent toch duidelijk dat er iets niet in orde was met hun electriciteit installatie. Nu hebben ze die volledig in orde kunnen brengen deels op kosten van de werkgever. Deze uitgave was misschien niet op dat moment gepland, maar ik zou eerder denken dat op lange termijn dit een win-win is.
Niet iedereen zal zoveel geluk hebben
Wat was dan het probleem van een bovenleiding en het laden van PHEV?
De aansluiting was niet zwaar genoeg en nieuwe aansluitingen moeten ondergronds.
Alle details weet ik ook niet meer, het is al enkele weken geleden dat hij dit mij verteld heeft.
 
BEV's die een gigantische aanpassing vragen op gebied van infrastructuur? En dan bedoel ik niet alleen extra laadpunten of meer hoogspanningsleidingen of whatever.
Een goeie vriend heeft zonet zijn complete aansluiting op het net moeten veranderen omdat zijn vrouw een PHEV (!!!) kreeg van het werk. Elektriciteit kwam nog binnen via een bovenleiding, hij heeft dus de voortuin moeten laten openbreken om een nieuwe aansluiting te krijgen. Door die nieuwe aansluiting moest hun elektriciteit ook opnieuw volledig gekeurd, ...
Alle kosten samen gerekend kwamen ze uit op een getal van 5 cijfers, gelukkig kwam haar werkgever hier voor een groot deel in tussen.

Ga je echt alle mensen zo'n investeringen laten doen? En wat met mensen die in een gewoon rijhuis wonen en de auto niet voor hun deur kunnen parkeren? Laat staan dat het 2-verdieners zijn en beide hun wagen nodig hebben?
Laten we die dan gewoon uit de boot vallen en zeggen dat ze maar ander werk dichtbij moeten zoeken? Of dat nadat ze 2u in de wagen hebben gezeten om thuis te komen ze eerst nog eens langs een snellader moeten passeren om daar een half uur op te laden? Als die laders dan nog niet volzet zijn of nog erger kapot.

Wat was dan het probleem van een bovenleiding en het laden van PHEV?

Iets klopt niet in uw verhaal. Een PHEV (bvb 330e) heeft een 12 kWh batterij.
Met een gewone aansluiting haal je 3.7kW laadsnelheid. Dat wil dus zeggen dat hij met een gewone stekker op 4u tijd volgeladen ging zijn. Ik zie niet in waarom hij zijn aansluiting zou moeten veranderen?
Inderdaad, bijkomend, als je de BMW's aan een gewoon stopkontakt oplaadt met de bijgeleverde lader in de laadkabel, trekken ze zelfs maar 10A (2,2 kW).
In de wagen zelf kan je dan nog eens instellen van met een nog lagere stroom te laden, een functie die de meeste andere wagens vermoedelijk ook wel hebben.

Mijn 330e is zo in een dikke 5 uur opgeladen aan 10A, en als je een installatie thuis hebt waar je geen 10A uit een stopcontact kan trekken dan is die sowieso aan een hoogdringende upgrade aan toe.
Dan hen je al veel toestellen die je niet meer kan insteken!
 
Terug
Bovenaan