Waterontharder

Wat is de termijn tussen de offertedatum en de installatiedatum ongeveer?
Hangt ervan af wat ze op stock hebben. Hier kon die een week later al geplaatst worden omdat ze hem hadden staan. Gelukkig had de oude de verhuis goed overleefd dus geen nieuwe nodig voorlopig.

Wat is de meerwaarde van WIFI op zo'n toestel?
Dat je niet naar de kelder/garage moet om het scherm af te lezen? :unsure:

Welk zout is het beste en waar is het het interessantst (of goedkoopst) om te kopen ?

Ik koop Axal tabletten. 6-7 euro voor 10kg.

Hier koop ik ze van Soft Sel in de Colruyt, deze dus:

Iets meer dan 4 euro voor 10 kg. Dat gaf die van Aqua Service door om te doen. Op zich nog geen miserie mee gehad.

Gewoon u aankopen wat proberen te plannen (in de veronderstelling dat je de plaats hebt om het te zetten), tegenwoordig verkopen ze dat bijna overal Hubo, Gamma, Brico, Aveve, ...
Wel goed opletten blijkbaar want als ik wat rondkijk zijn er zelfs plaatsen waarvze die zakken bijna voor het dubbele (prijzen richting de 20 euro) durven verkopen.

Vroeger toen wij hier nog zo een toestel hadden dat met die tabletten werkte vond je dat zout bijna nergens. Gelukkig was er hier een plaatselijke doe-het-zelf zaak die deze verkocht.

Nu hebben we hier zo een klein toestel waar 2 zoutblokken van elk 4 kg in zitten.

Een tijdje terug waren we hier bezig over de prijzen van zout voor de waterontharder.
Nu heeft de lokale doe-het-zelf zaak hier waarover ik het ook al gehad heb, ook zijn zout op zijn webshop geplaatst.
De Axal zouttabletten (momenteel 8,5 euro en dat zonder korting):
https://www.dhz-discount.be/5axal-zout-25kg.html
We hebben de Kinetico zoutblokken (7,95 euro)
https://www.dhz-discount.be/zoutblok-8kg-kinetico-2x4kg.html
Een alternatief hiervoor (5,99 euro)
https://www.dhz-discount.be/zoutblokken-nzdraagtas-2-x-4-kg.html
Winkels in Sint-Truiden en Schulen.

heeft er iemand hier toevallig al ervaring met de

SoluCalc​

Het lijkt mij op termijn zeer economisch systeem? Als het natuurlijk werkt zoals het zou moeten.. Op google hebben ze 5 sterren dus das toch al iets :)

Ze meten de waterhardheid en kijken dan na of de waarden overeenkomen met wat het moet zijn. Indien het afwijkt stellen ze het toestel opnieuw bij. De gemeten waarden schrijven ze normaal neer in het onderhoudsboekje dat bij het toestel blijft.

Die kits om waterhardheid te meten kan je gemakkelijk online bestellen. Maar het bijstellen van het toestel kan je pas zelf doen als je weet hoe het moet, en daarvoor ben je dus afhankelijkheid van de documentatie van de fabrikant. Ik hoef er geen tekening bij te maken dat ze in deze gangstersector toevallig dat gedeelte niet documenteren.

heeft er iemand hier toevallig al ervaring met de

SoluCalc​

Het lijkt mij op termijn zeer economisch systeem? Als het natuurlijk werkt zoals het zou moeten.. Op google hebben ze 5 sterren dus das toch al iets :)
Dit werkt niet zoals het hoort :-)
Werking die ze geven op hun site kan misschien in ideale omstandigheden (lees; labo-omstandigheden). Bv:bij bepaalde pH en bepaalde temperatuur en bepaalde hardheid.
Van zodra hier iets gaat wijzigen, is de werking weg. (Lees, vermoedelijk al 30 cm na uw apparaat).
Wat doen ze tijdens zo'n jaarlijks onderhoud eigenlijk? En kan je dat niet zelf (leren)?
Normaal gezien; alle bewegende onderdelen in stuurkop controleren en invetten.
Kritieke onderdelen preventief vervangen indien nodig.
Zoutverbruik narekenen en instelling hiervoor optimaliseren.
Idem met resthardheid.

Dit werkt niet zoals het hoort :)
Werking die ze geven op hun site kan misschien in ideale omstandigheden (lees; labo-omstandigheden). Bv:bij bepaalde pH en bepaalde temperatuur en bepaalde hardheid.
Van zodra hier iets gaat wijzigen, is de werking weg. (Lees, vermoedelijk al 30 cm na uw apparaat).
Lijkt niet overeen te komen met een echte test door testaankoop:
pdf zit achter paywall: https://www.test-aankoop.be/-/media/ta/resources/paper publications/testaankoop/2019/647/nl/aa_647_052054.pdf?rev=a12dc9c2-ecf3-4838-b74e-e5a8fcac7083
samenvatting met tabel uit pdf: https://www.waterontharderhuis.nl/blog/waterontharder-test/

Ik had vroeger een plek met een pdf van het echte artikel maar die vind ik natuurlijk niet meer terug nu (heb de pdf zelf nog wel ergens liggen dacht ik). Als je googlet op "aa_647_052054.pdf" vind je wel iemand die de originele TestAankoop pdf heeft geupload op een ander forum.

Ik had toendertijd ook een onderzoek (met effectief boilervat) van een unief of ingenieurslabo (oh nee labo omstandigheden!) die dus een hele tijd een systeem liet werken zoals normaal en dan de kalkaanslag bestudeerde na afloop van de testperiode met de verschillende onthardermogelijkheden.

Persoonlijk zou ik de polyfosfaten (micromet in de testaankoop test) of template korrels (oneflow in de testaankoop test) systemen bekijken naast een klassieke ontharder. Zo'n CO2 systeem lijkt me nog altijd vrij kostelijk en "involved" naar onderhoud toe (CO2 canisters bestellen en vervangen etc.).
Ik zal nog eens kijken of ik het tweede onderzoek ook nog ergens vind.

Gewoon magneetje is belachelijk en dan kan je beter een plakker tegen GSM straling gaan halen bij je apotheker, dat onthard je water even goed. Maar zeggen dat de deftige alternatieve systemen niet werken om kalkaanslag tegen te gaan is volgens wat ik vind gewoon incorrect. Dat je water niet superzacht aanvoelt daarmee kan ik wel in komen. Maar dan is de vraag wat je juist wil: efficient je leidingen en toestellen beschermen of extreem zacht aanvoelend water.
Voor mij persoonlijk speelt ook het milieuaspect mee. Niet zozeer de waterverspilling, maar eerder het zoute spoelwater wat wel voor verontreiniging zorgt (zeker als je niet aangesloten bent op een gesloten rioleringssysteem.

Lijkt niet overeen te komen met een echte test door testaankoop:
pdf zit achter paywall: https://www.test-aankoop.be/-/media/ta/resources/paper publications/testaankoop/2019/647/nl/aa_647_052054.pdf?rev=a12dc9c2-ecf3-4838-b74e-e5a8fcac7083
samenvatting met tabel uit pdf: https://www.waterontharderhuis.nl/blog/waterontharder-test/

Ik had vroeger een plek met een pdf van het echte artikel maar die vind ik natuurlijk niet meer terug nu (heb de pdf zelf nog wel ergens liggen dacht ik). Als je googlet op "aa_647_052054.pdf" vind je wel iemand die de originele TestAankoop pdf heeft geupload op een ander forum.

Ik had toendertijd ook een onderzoek (met effectief boilervat) van een unief of ingenieurslabo (oh nee labo omstandigheden!) die dus een hele tijd een systeem liet werken zoals normaal en dan de kalkaanslag bestudeerde na afloop van de testperiode met de verschillende onthardermogelijkheden.

Persoonlijk zou ik de polyfosfaten (micromet in de testaankoop test) of template korrels (oneflow in de testaankoop test) systemen bekijken naast een klassieke ontharder. Zo'n CO2 systeem lijkt me nog altijd vrij kostelijk en "involved" naar onderhoud toe (CO2 canisters bestellen en vervangen etc.).
Ik zal nog eens kijken of ik het tweede onderzoek ook nog ergens vind.

Gewoon magneetje is belachelijk en dan kan je beter een plakker tegen GSM straling gaan halen bij je apotheker, dat onthard je water even goed. Maar zeggen dat de deftige alternatieve systemen niet werken om kalkaanslag tegen te gaan is volgens wat ik vind gewoon incorrect. Dat je water niet superzacht aanvoelt daarmee kan ik wel in komen. Maar dan is de vraag wat je juist wil: efficient je leidingen en toestellen beschermen of extreem zacht aanvoelend water.
Voor mij persoonlijk speelt ook het milieuaspect mee. Niet zozeer de waterverspilling, maar eerder het zoute spoelwater wat wel voor verontreiniging zorgt (zeker als je niet aangesloten bent op een gesloten rioleringssysteem.

PDF niet gelezen, ik vermoed dat het hier om koudwatersystemen gaat. (geen lid op dat forum).
Tabel wel bekeken.

Ivm die solucalc:
Die CO2 toevoegen zorgt voor dit:
H2O + CO2 -> H2CO3 en CaCO3 + H2CO3 -> Ca(HCO3)2
Wat gebeurd er nu als je water gaat verwarmen: die pijltjes (en reactie) draaien zich om.
Uw CO2 gaat terug naar z'n gasvorm en verdwijnt in de lucht, en je zit terug met je CaCO3, en net op de warmste plek van uw systeem: afzettingen.

Die gasbelletjes op de bodem van je kom als je water kookt = CO2.
Uw waterkoker is in no time waar aangekalkt ;)

Polysfofaten kunnen wel helpen bij lage hardheden en relatief stabiele debieten.
Vraag is echter of je dit effectief wil gaan consumeren + in bepaalde regio's in België (met heel hoge hardheid), ga je zodanig veel polysfosfaten in uw water moeten toevoegen dat je het wel al gaat beginnen merken.
Dat toestel gaat ook last hebben van debietschommelingen, wat eigen is aan particulier gebruik.

Hoe jammer het ook is, ontharder met zout/pekel zijn de enige methodes met goed resultaat...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan