poeperman
Well-known member
Damn, ik ga weer heel negatief klinken, maar Forged... dat zijn geen goeie messenIk heb hier enkele japanse messen van forged, de katai reeks. Zijn wat prijziger, maar ben hier wel zeer tevreden over. Ik heb er een koksmes en een vleesmes van, maar het is wel de bedoeling om er nog wat bij te kopen van deze reeks, maar dit doe ik dan om de zoveel tijd nu wil ik nog het utility mes en het santoku mes van deze reeks. Had vorige maand het vleesmes gekocht en zalig hoe da mes vlees als boter snijd. Plus ik heb zo een magneten messenhouder en dan is da wel de eyecatcher in mn keuken.
Nu het koksmes heb ik reeds anderhalf jaar, het doet zn werk nog steeds, maar zou deze wel eens willen slijpen. Wat zouden jullie aanraden om deze (krasloos) te slijpen? Schaf ik me zo een elektrische slijper aan? Of een aanzetstaal? Een aanzetstaal heb je dan ook van hetzelfde merk messen, met diamantlaag, maar is dit een meerwaarde?
Ik heb er vorig jaar nog één cadeau gedaan aan een kameraad die er per se één wilde, omdat het "stoer" was bij zijn BBQ. Heb ik ook tegen beter weten in gedaan. Die man is niet ontevreden, maar voor dat geld kan je echt véél betere messen vinden.
Forged is een lifestylemerk van de groep Style De Vie. Allemaal B-merken voor de keuken/tafelen. Laguiole heeft ook zijn lifestylereeks in die groep zitten.
Het is VG10, maar dan wel Chinees VG10 (aka: slecht, net zo slecht als mijn Aliexpress Grand Sharp, dat is ook VG10) en ze hanteren een slijphoek van 18 graden (typisch voor Chinezen, Japanners doen bijna altijd 15 graden of minder en Duitsers/Fransen 20 graden) waardoor ze moeilijk te slijpen zijn met een Minosharp of een Horl. Ook elektrische slijpers zullen in veel gevallen niet passen.
Over het aanzetstaal: de functie daarvan verschilt afhankelijk van de hardheid van je mes.
Een (zacht) Europees mes, met typisch een HRC (hardheid) van 55-58 gaat bij impact met de snijplank of een hard object gaan buigen.
Met een typisch stalen aanzetstaal ga je eigenlijk gewoon die buigen terug rechtzetten. Hiermee neem je geen materiaal weg, je plooit het gewoon terug in de juiste richting. Na verloop van tijd gaat de snede echter stomper worden en zal je alsnog moeten slijpen. Dat kan je doen met een slijpsteen/horl/minosharp/elektrische slijper/... en hierbij neem je materiaal weg.
Japanse messen hebben meestal een HRC van 59 - 62. De Forged Katai zouden ook 60HRC moeten hebben. Die zijn superhard, maar broos.
Die gaan met andere woorden niet ombuigen bij impact, maar er gaan micro-imperfecties ontstaan in de snede (lees= putjes). Als je daarmee op een traditioneel aanzetstaal gaat slijpen ga je enkel negatieve gevolgen hebben. Een aanzetstaal is niet hard genoeg om te slijpen, maar wel hard genoeg om de snede te verkloten.
Dus moet je op zoek naar een keramische staaf (of diamantstaaf) die effectief materiaal zal wegnemen van het mes, en zo, zoals ook in bovenstaande afbeelding, een nieuwe snede zal maken.
Het voordeel van keramisch tov diamant is dat je veel verfijnder kan gaan en meer kan opbouwen qua grit. Eerst een staaf van 600, dan 1000 en evt nog fijner. Het is echter een huzarenstuk om dat goed te doen. Whetstones zijn al moeilijk, maar slijpen met een keramische staaf is nog 10 keer moeilijker.
En dan kan je ervoor kiezen om een Minosharp3 of een Horl aan te schaffen, die de slijphoek constant houdt voor jou. Maar met een 18 graden hoek zal je eerst de fabriekshoek naar 15 graden moeten brengen om die te kunnen gebruiken. Geen enkel probleem trouwens, na een kwartiertje zal dat wel gebeurd zijn