Review: A Little to the Left

Ik kan in veel gevallen erg genieten van wat kleinere spellen. Het hoeft niet altijd het groot geweld te zijn dat op de PlayStation 5 wordt afgespeeld. Als het dan nog eens een genre is dat ik graag speel, is het nog zo leuk natuurlijk. Zo verzet ik graag wat denkwerk in puzzelspellen, waarbij The Witness misschien wel voor de meest unieke ervaring zorgde en dus bovenaan het lijstje staat. Sinds kort is ook puzzelspel A Little to the Left beschikbaar en uiteraard ging ik ermee aan de slag.

A Little to the Left is kort gezegd een weinig frustrerend puzzelspel waarbij je huishoudelijke voorwerpen sorteert en organiseert, zodat alles er een beetje netjes bij ligt. Een verhaal is er niet, al wordt het wel snel duidelijk dat er een rol is weggelegd voor een speelse kat die maar al te graag wat ondeugendheid uitsteekt. Terwijl jij orde probeert te scheppen in de chaos, doet de kat z'n eigen ding door af en toe eens wanorde te creëren. Het blijven nu eenmaal eigenwijze beesten.


Orde en netheid scheppen​

De puzzels zijn erg divers, maar bijna altijd gaat het om het organiseren en sorteren van voorwerpen. Hoe je die sortering en organisatie moet doen, dien je zelf uit te vogelen. De ene keer spreekt de puzzel voor zich, bijvoorbeeld wanneer je bepaalde voorwerpen op de juiste plaats moet leggen in bakjes, waaronder puzzels met batterijen of werkgerij. Andere puzzels vragen wat meer inzicht, waarbij je bijvoorbeeld boeken in een bepaalde volgorde moet plaatsen. Bepaalde puzzels hebben meerdere oplossingen (maximaal drie, in de DLC maximaal vier), waarbij je voor elke correcte oplossing een ster krijgt. Uiteindelijk is het de bedoeling om alle sterren te verzamelen. Een voorbeeld van een puzzel met meerdere oplossingen is het sorteren van een aantal potloden. Dit kan bijvoorbeeld van groot naar klein, van stomp naar scherp of eventueel volgens de lengte van het gommetje.

Geraak je er toch niet aan uit? Dan biedt het spel je optioneel wat hulp. Zo kun je hints raadplegen en als je uiteindelijk nog steeds niet tot de oplossing komt, kun je de puzzel in kwestie overslaan. Dit kun je trouwens voor alle puzzels doen, maar van veel plezier is er dan natuurlijk geen sprake. De puzzels zijn trouwens onderverdeeld in een vijftal hoofdstukken. Zo heet het tweede hoofdstuk "Lost Recipe", waarbij je in dat hoofdstuk dus vooral met bestek, voeding en keukengerei aan de slag gaat. "Nitty Gritty" staat dan weer voor vijzen, bouten, verfpotten en meer. Er is ook plek voor planten en innerlijke rust.

A Little to the Left is een fijne puzzelgame.


Wie alle puzzels heeft opgelost en zich nog wat extra wil bewijzen, kan zich laten gaan in de dagelijkse puzzels. Veel afwisseling vind je hier echter niet. Nieuwe puzzels worden er namelijk niet geïntroduceerd, maar je krijgt telkens nieuwe variaties op wat je in de campaign hebt voltooid. Je kent de opzet van die bepaalde puzzels al, dus het wordt telkens een koud kunstje. Wel raad ik je aan om ook met de downloadbare content Cupboards and Drawers aan de slag te gaan. Hierin krijg je wel compleet nieuwe puzzels voor de kiezen, waarbij je grijze hersenmassa soms aan het werk wordt gezet. Zoals de titel verraadt hebben de puzzels nu te maken met kasten en laden en dat is dan ook wat je kunt verwachten.

Conclusie

A Little to the Left is een ontspannend puzzelspel, waarbij er altijd wel een logische verklaring voor de oplossing is. Eenmalig heb ik iets moeten opzoeken op YouTube en nog altijd vind ik die bepaalde soort puzzel geen meerwaarde bieden, maar met een zeventigtal puzzels is er alleszins genoeg te doen. Daarnaast is er elke dag een nieuwe puzzel beschikbaar, al zit daar weinig afwisseling in. Ik heb alleszins genoten van A Little to the Left en kocht zelfs de DLC aan met een 25-tal nieuwe, compleet andere puzzels.

Pro

  • Leuke art style
  • Variatie
  • Dagelijks extra puzzel

Con

  • Dagelijkse puzzels repetitief
  • Niet elke puzzel even logisch
7

Over

Beschikbaar vanaf

15 februari 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC
  4. PlayStation 4
  5. PlayStation 5
  6. Xbox One
  7. Xbox Series X|S

Genre

  1. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Max Inferno

Uitgever

  1. Secret Mode
 
Terug
Bovenaan