Preview: Little Nightmares III

De aankondiging van Little Nightmares III was misschien wel een van de grootste verrassingen van afgelopen gamescom. Een nog grotere verrassing is dat niet de Zweedse ontwikkelstudio Tarsier Studios bezig is met de game, maar wel Supermassive Games. Tarsier Studios zorgde twee keer voor een onvergetelijke ervaring waarin de sfeer een cruciale factor was. Of ook Supermassive Games datzelfde teweeg zal kunnen brengen, is maar de vraag ...

Tijdens gamescom kregen we een stuk live gameplay te zien, waarin twee ontwikkelaars coöperatief met de game aan de slag gingen. Enerzijds is er Low, anderzijds Alone. Beide vrienden zijn op zoek naar een manier om uit de vreselijke wereld te komen waarin ze zich bevinden. In Little Nightmares III kreeg deze wereld de naam Nowhere. Op het eerste gezicht wordt er opnieuw een verschrikkelijke, angstaanjagende wereld opgevoerd die we kennen uit de voorgaande twee games.


Low en Alone​

Zoals ik reeds zei, kun je Little Nightmares III in co-op spelen. Helaas kan dit enkel online, al kun je de game ook in je eentje doorlopen. Hierbij kun je van personage wisselen, terwijl de AI dan het andere personage overneemt. Little Nightmares III bevat namelijk een heleboel omgevingspuzzels die je niet in je eentje kunt oplossen, dus een helpende hand is dan vereist. Dit is niet het enige nieuwe element, want beide personages hebben deze keer een unieke vaardigheid gekregen die handig van pas komt in de harde nachtmerriewereld waarin het duo zich bevindt. Low heeft een pijl en boog en kan daarmee onder andere op touwen schieten, waarmee dan bijvoorbeeld een omhooggehesen voorwerp naar beneden gelaten kan worden. Alone gebruikt dan weer een moersleutel, waarmee bijvoorbeeld aan tandwielen gedraaid kan worden of waarmee je vijanden te lijf kunt gaan. Splatsh!

Ook Little Nightmares III zal ongetwijfeld voor een beklemmend gevoel zorgen.


In de gameplay die we te zien kregen (ik ging dus niet zelf aan de slag met de game), kwamen enkele puzzels aan bod. Hierbij valt op dat samenwerken cruciaal is, want alleen lukt het niet. Er moest bijvoorbeeld eerst een kist naar beneden worden gehaald door op een touw te schieten, waarna beide personages die kist vooruit moesten duwen om ergens hogerop te komen. Dit is nu een heel simpel voorbeeld, maar de ontwikkelaar verzekerde ons ervan dat er meer uitdagende puzzels hun opwachting zullen maken. Wat ook opviel, is de griezelige sfeer die we gewend zijn uit de franchise. Onder andere de soundtrack en het sound design dragen daaraan bij. Op dit vlak kan ik alvast niks verkeerd zeggen.

Supermassive Games is namelijk geen ongekende in de gamewereld. Met spellen als Until Dawn en de The Dark Pictures Anthology-reeks wist de ontwikkelaar de afgelopen jaren z'n stempel te drukken op games waarin sfeerschepping zowat het belangrijkste element is. Hoewel ik mijn twijfels had toen ik te weten kwam dat Tarsier Studios werd ingeruild voor Supermassive, heeft het kleine stukje gameplay me enigszins weten te overtuigen. Ik geef Little Nightmares III volgend jaar zeker een kans.

Conclusie

Little Nightmares III was een van de grootste verrassingen afgelopen gamescom, denk ik. Niemand had de aankondiging nu verwacht, en al zeker niet dat er een andere ontwikkelaar gebruikt zou worden. Deze keer ga je coöperatief aan de slag in het Little Nightmares-universum, al kun je ook in je eentje de boel verkennen, waarbij de AI dan het andere personage overneemt. Low en Alone zullen het hard te verduren hebben in Nowhere, een wereld vol puzzels en gevaren waar de vriendschap tussen beiden getest zal worden.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Horror

Ontwikkelaar

  1. Supermassive Games

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan