Preview: Gangs of Sherwood

Met Baldur's Gate III heeft ons kleine Belgenlandje een wereldhit te pakken, maar er verschijnt dit jaar nog een spel van Belgische makelij dat de moeite waard is om in het oog te houden. Ik heb het dan over Gangs of Sherwood van het in Charleroi gelegen Appeal Studios. Deze naam zal misschien een belletje doen rinkelen, want de studio ken je waarschijnlijk van de Outcast-reeks. De ontwikkelaar maakt intussen deel uit van THQ Nordic voor wie ze momenteel Outcast 2: A New Begining aan het maken zijn, maar eerst brengen ze nog de bovengenoemde titel uit in samenwerking met Nacon.

Gangs of Sherwood neem ons mee naar de wereld van Robin Locksley, beter gekend als Robin Hood. Alleen krijgt dit middeleeuwse verhaal een stevig sciencefiction-jasje aangemeten. In deze alternatieve versie van Engeland, heeft de Sheriff of Nothingham de Philosopher's Stone ontdekt en gebruikt hij de steen om met zijn gemechaniseerde leger de bevolking te onderdrukken. Het is aan jou om als Robin Hood, Marian, Friar Tuck of Little John de plannen van de Sheriff een halt toe te roepen.

sherwood.jpg

Naar de kerk gaan, maar niet om te bidden​

Ik mocht al even proeven van het spel tijdens de BigBen Week en toen betrof het een solosessie waarbij ik een missie speelde waarin een stad werd belegerd, alsook een eerste blik mocht werpen op een van de grotere bazen in het spel. Voor deze nieuwe sessie op Gamescom hadden de makers een nieuw level in de aanbieding: een reusachtige kathedraal (denk ik) die je doorloopt en waarbij je het op het einde mag opnemen tegen een indrukwekkende duo als baasgevecht (zie afbeelding hieronder). Als personage koos ik deze keer voor Marian, die haar vijanden bestookt met haar zweep, maar ook dolken en zelfs een bijl kan gooien om de tegenstand te neutraliseren.

De toevoeging van andere spelers zorgt natuurlijk voor een heel andere ervaring.


Gezien Gangs of Sherwood ook een coöperatief spel is dat je met drie andere spelers kan spelen, werd ik in deze sessie bijgestaan door een van de ontwikkelaars die de rol van Little John op zich nam, waardoor ik alle personages in actie heb gezien. Little John is een personage dat het moet hebben van zijn brute kracht en hij moet zijn aanvallen opladen, waardoor deze speelstijl de nodige uitdaging zal bieden op het vlak van timing. De toevoeging van andere spelers zorgt natuurlijk voor een heel andere ervaring omdat de vijanden zich niet enkel meer op jou focussen. Als je sterft, dan kan je bovendien gered worden door je medespelers. Maar als jullie allemaal tegen de vlakte gaan, is het wel herbeginnen vanaf het checkpoint.

ss_99d7e81fad1cd3a13395c8c86810005bf9e6370b.jpg

S-s-stylish

De opbouw van het level toonde zich gelijkaardig aan dat van het vorige level dat ik mocht spelen, en dat zal waarschijnlijk het geval zijn voor de rest van het spel. Je zal voornamelijk lineaire levels doorlopen waarbij je regelmatig in contact komt met een groepje vijanden. Hier begint de echte pret, want eigenlijk is Gangs of Sherwood een volbloed hack and slash-game in de trend van Devil May Cry. Elk personage heeft dus een heel arsenaal aan combo's en specialle aanvallen om de vijanden te lijf te gaan. Hierbij wil je de meest spectaculaire moves uit je mouw schudden, niet enkel om die begeerde S-ranking te krijgen na elk gevecht, maar ook om Gang ranking omhoog te krijgen. Hoe hoger deze is, hoe meer schade je zal doen en hoe meer leven je hebt, iets wat cruciaal is voor de baasgevechten.

Als liefhebber van dit soort actiespellen, wist de vloeiende actie van Gangs of Sherwood mij zeker te bekoren en het feit dat je vier verschillende speelstijlen voorgeschoteld krijgt, verzekert alvast voldoende variatie. Hoewel ik nog heel wat vragen heb, over het upgradesysteem of het verhaal bijvoorbeeld, gaven de twee hands-on sessies mij alvast een goed beeld van wat je kan verwachten van Gangs of Sherwood en wie een mix tussen bijvoorbeeld Devil May Cry, Warhammer Vermintide 2 en Steelrising wel ziet zitten, mag dit nieuwe spel van Appeal gerust in zijn of haar achterhoofd houden.

Conclusie

Met Gangs of Sherwood brengt Appeal Studios ons een dystopische sciencefiction-interpretatie van het verhaal van Robin Hood waarbij spelers de Sheriff van Nothingham en zijn gemechaniseerd leger moeten stoppen. Het spel belooft ons stijlvolle en snelle actie voor te schotelen voor één speler of in coöp met drie andere spelers, waarbij je zal kunnen kiezen uit vier diverse personages en het zal kunnen opnemen tegen indrukwekkende bazen.

Over

Beschikbaar vanaf

19 oktober 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Hack and slash

Ontwikkelaar

  1. Appeal Studios

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan