Auto Welke soort wagen heb jij? (volgens aanschaf)

Welke soort wagen heb jij? (volgens aanschaf)


  • Totaal aantal stemmers
    170
Bedrijfswagen via eigen vennootschap. in maart 2021 tweedehands diesel van 4j oud aangekocht met 30K km op de teller. Vandaag 139k km op diezelfde teller, en dus 6j oud ondertussen. .. Beetje aan het rondkijken wat ik zou doen, bijhouden of toch voor iets anders gaan.
 
Hoe verloopt dit eigenlijk voor zelfstandigen, in de veronderstelling dat de afname van het aantal wagens vrij beperkt is? Kan je hoge kortingen verkrijgen of is dit te vergelijken met particulieren?
Nope, voor krak dezelfde wagen had mijn vriendin via haar werk een korting van 9%. Zo'n korting werd niet toegestaan aan mijn vennootschap met een vloot van welgeteld 1 wagen :)

Schaal is alles.
 
Wanneer je als werknemer naar de garages stapt om een offerte op te maken voor een leasingwagen, dan krijg je aanzienlijke kortingen (gebaseerd op de afname van het bedrijf waarvoor je werkt). Garages vergelijken heeft meestal weinig zin, want de kortingen liggen doorgaans vast per merk.
Kortingen zijn een pak hoger dan wat een particulier ooit kan verkrijgen.

Hoe verloopt dit eigenlijk voor zelfstandigen, in de veronderstelling dat de afname van het aantal wagens vrij beperkt is? Kan je hoge kortingen verkrijgen of is dit te vergelijken met particulieren?
Ik kreeg de korting die mijn tussenpartij ook kreeg.
Sommige merken tellen ook heel de vloot van de leasing maatschappij samen...

Dus heel afhankelijk van de situatie
 
2dehands en altijd kisten uit de jaren 90, moest diene lez crap niet bestaan, ik reed nog altijd dagelijks rond in mijne bmw E34.
De huidige daily is ook 2dehands en moet volgend jaar ook buiten door lez regels die verstrengen, het zal vermoedelijk een 2dehands EV worden.
 
Particulier, altijd tweedehands, zal zo blijven.

2011: Ford Focus van 2004
2012: Subaru Impreza GT Turbo van 1999
2023: Seat Leon 1.4 FR TSI van 2016
 
Laatst bewerkt:
2 auto's particulier, tweedehands

2020: Seat Leon van 2015 (overgekocht van schoonbroer voor 6,5k. had 90k km gereden maar een duwtje in de deur. Zelf opgekuist)
2016: Toyota Avensis van 2006 (geruild met mijn vader voor mijn oude Volvo. Hij kreeg voor die Toyota ook maar 2,5k € meer van de garage en daar was niets aan. Mijn Volvo reed nog maar daar was meer dan één mankementje aan)
 
Met de eigen zaak in 2017 een 2015 Volvo XC60 D4 met 57k km's aangekocht via Volvo Selekt.
Nu afgeschreven en 220.000 km en twijfel om hem te vervangen door een nieuwe (hybride, elektro is no go). Volop twijfel, ook omdat er verbouwplannen, etc. zijn...
 
Met de eigen zaak in 2017 een 2015 Volvo XC60 D4 met 57k km's aangekocht via Volvo Selekt.
Nu afgeschreven en 220.000 km en twijfel om hem te vervangen door een nieuwe (hybride, elektro is no go). Volop twijfel, ook omdat er verbouwplannen, etc. zijn...
Ze zijn ook wel duur, maar ik denk dat je op de tweedehands markt (of misschien zelfs nieuw) nu wel mooie deals kan doen. XC60's zijn toch grotendeels zakelijke wagens, en die kopen nu grotendeels elektrisch. Dus Volvo zal wel fixe kortingen geven op bestaande stock.
 
Ze zijn ook wel duur, maar ik denk dat je op de tweedehands markt (of misschien zelfs nieuw) nu wel mooie deals kan doen. XC60's zijn toch grotendeels zakelijke wagens, en die kopen nu grotendeels elektrisch. Dus Volvo zal wel fixe kortingen geven op bestaande stock.
Volgende zou een maatje groter zijn, XC90, en die kortingen zijn inderdaad wel verbazingwekkend te noemen, in positieve zin. Maar het blijft een 'grote' investering.
 
Als ik nu geen bedrijfswagen had zou ik steevast jong tweedehands kopen. Mijn laatste private wagen was ook jong tweedehands, daarna als zelfstandige idem. Met populaire wagens zal je ook quasi steeds ongeveer je geliefkoosde spec vinden. En je bespaart wat geld of je doet een upgrade binnen je budget.

Momenteel bij ons :

- i4 e40 van 2023
- 118i van 2019 (vervangen door een X1 e25 volgend jaar)
 
Terug
Bovenaan