Wat voor keukengerei heb jij gekocht?

Dat klinkt allemaal nogal negatief. Normaal komt die vandaag toe en ik hoop dat ik daar toch veel plezier mee kan beleven. Ik vind een messenblok wel iets fijns om te hebben en het mijne van Kaiserhoff valt uit elkaar en die messen waren achteraf bekeken echt brol (te licht, niet stabiel, veel te plooibaar, niet scherp). Toch heb ik die jarenlang gebruikt. Dit lijkt me beter van kwaliteit. En het is een fraai interieurelement. Dus als het esthetische samenvalt met het functionele ben ik content.

En uiteraard kan ik 500 euro of meer gaan uitgeven aan een degelijk koksmes, maar ik vermoed dat ik op deze post over x aantal tijd wel eens een antwoord ga kunnen schrijven of dit nu echt een kat in een zak was of dat dit allemaal nogal meeviel.

Het zal in ieder geval beter zijn dan wat ik nu heb.
 
Ik vrees dat ik @utred moet onderschrijven. Dat is sowieso absolute brol.

(en het is damascus PRINT. Sheez)

Op messenslijper.nl kan je een lijstje downloaden met de reviews van heel wat messen.

Disclaimer: Shun Classic en Robert Herder zijn absolute aanraders
1704783149037.png



Hier al een 15 jaar tevreden van deze:

 
Ik treed de heren hierboven bij en zou ook gewoon één deftig koksmes kopen in plaats van zo'n set. Dat moet niet eens zo duur te zijn, ik denk dat voor de meeste mensen het ideale prijspunt rond €100 is, iets erboven. Als je relatief veel kookt is zo'n koksmes bijna het meest gebruikte voorwerp in de keuken, dan kan je best iets kopen dat degelijke kwaliteit is, heel lang mee gaat én je goed ligt. Ideaal zou je best eens in een kookwinkel een paar messen vast pakken om het gewicht ervan te voelen.

Ik heb zelf ook al meer dan 10 jaar een Global G-2 zoals @Green Mamba. Dat mes ligt mij persoonlijk heel goed omdat ik kleine handen heb en het heft vrij klein is. Het is ook zeer licht maar dat moet je ook liggen, sommige mensen voelen liever het gewicht van een mes. Daarom dat ik meestal een Wusthof Classic als eerste mes aanraadt, heb dat al een paar keer als cadeau voor mensen gekocht. Perfect werkpaard.

Als je toch er niet te veel over wil nadenken en per se een set wilt waar "alles" ineen zit:
Wusthof messenset met messenlegger
Ideaal gezien zou ik gewoon een set op de markt brengen met een koksmes en een broodmes. Ik heb de drie messen in deze set maar gebruik het officemesje weinig, in de plaats gebruik ik een paar goedkopere aardappelmesjes.
 
Ik heb zelf ook al meer dan 10 jaar een Global G-2 zoals @Green Mamba. Dat mes ligt mij persoonlijk heel goed omdat ik kleine handen heb en het heft vrij klein is. Het is ook zeer licht maar dat moet je ook liggen, sommige mensen voelen liever het gewicht van een mes. Daarom dat ik meestal een Wusthof Classic als eerste mes aanraadt, heb dat al een paar keer als cadeau voor mensen gekocht. Perfect werkpaard.
Exact... Voor mij is dat de absolute horror om mee te werken omdat het aanvoelt als speelgoed. Maar ik ken heel veel mensen (en vooral vrouwen :biglaugh:) die daar heel graag mee snijden.
 
Zelfs een mes van € 100 is voor de meeste mensen niet nodig. Sjieke messen zijn voor messenfans, niet voor kookfans. Ik heb zelf een Wusthof van € 70, en die is perfect.
Maar zelfs dat is duurder dan wat veel professionele koks gebruiken. Hoeveel koks zijn er niet die Victorinox-messen met een plastic heft gebruiken? Heel goeie prijs-kwaliteit, voor € 30 - € 40 heb je een mes dat evengoed zjin scherpte houdt maar er gewoon wat goedkoper uitziet.
Een Victorinox-lemmet wordt geponst uit plaatstaal (eigenlijk gestanst moet je dan zeggen), duurdere messen worden gesmeed. De staalkwaliteit is echter bijna identiek.

Van zodra je boven de €40 gaat voor messen is staalkwaliteit meestal niet echt een grote factor meer. Belangrijker is weten of het lemmet goed in je hand past, of de grootte van het lemmet ok is (mensen neigen nogal snel om te grote messen van 20cm te willen kopen terwijl een iets kleiner mes vaak veel handiger is voor alles behalve pompoenen en een groot gebraad).
Geeks gaan ook over snijhoeken vitten, maar da's weer iets typisch voor mensen die meer in messen geïnteresseerd zijn dan in het eten dat je ermee maakt.

Eén belangrijk aspect aan staalkwaliteit dat voor de meeste mensen ook een non-issue is, is of je een roestvrij mes koopt of niet. Roestvrij staal is gebruiksvriendelijker, maar koolstofstaal houdt beter zijn scherpte en is makkelijker te slijpen. Je moet alleen leren leven met het uitzicht van de 'patina'. Hint: doe normaal en hou het op roestvrij staal.

Aja, en je kunt natuurlijk voor elk taakje een apart mes kopen, maar als het er op aankomt heb je maar 3 messen nodig in je keuken: Broodmes, keukenmes, patattenmes. En als je keukenmes scherp genoeg is, kun je daar zelfs je broodmes perfect mee vervangen tenzij je 's ochtends zelf je boterhammen van je boerenbrood snijdt. Een duur broodmes kopen is ook een beetje belachelijk gezien het een enorm monnikenwerk is om die te slijpen (wat niemand doet) en ze na enkele jaren dus sowieso al behoorlijk slechter gaat snijden.
 
Laatst bewerkt:
Exact... Voor mij is dat de absolute horror om mee te werken omdat het aanvoelt als speelgoed. Maar ik ken heel veel mensen (en vooral vrouwen :biglaugh:) die daar heel graag mee snijden.
Perfecte mes om aan iemand te geven voor zijn of haar eerste communie!

Zelfs een mes van € 100 is voor de meeste mensen niet nodig. Sjieke messen zijn voor messenfans, niet voor kookfans. Ik heb zelf een Wusthof van € 70, en die is perfect.
Maar zelfs dat is duurder dan wat veel professionele koks gebruiken. Hoeveel koks zijn er niet die Victorinox-messen met een plastic lemmet gebruiken? Heel goeie prijs-kwaliteit, voor € 30 - € 40 heb je een mes dat evengoed zjin scherpte houdt maar er gewoon wat goedkoper uitziet.
Toen ik mijn Wusthof messen kocht waren die ook goedkoper, ik ken de prijs niet meer maar ik heb nooit €200 voor die 3 messen samen betaald. Kan goed zijn dat we het over hetzelfde mes hebben maar dat dat ondertussen gewoon opgeslagen is. Net gekeken en het standaard 20 cm mes is €100, het kleinere 16 cm mes is €70. Dan zou ik wel het groter model aanraden.
 
Toen ik mijn Wusthof messen kocht waren die ook goedkoper, ik ken de prijs niet meer maar ik heb nooit €200 voor die 3 messen samen betaald. Kan goed zijn dat we het over hetzelfde mes hebben maar dat dat ondertussen gewoon opgeslagen is. Net gekeken en het standaard 20 cm mes is €100, het kleinere 16 cm mes is €70. Dan zou ik wel het groter model aanraden.
Ik dacht dat ik de 18cm had, maar ik zie die nu ook al aan €100 verschijnen. Twee jaar geleden was die 70 euro. Oeps.

Wat denken de kenners van deze messenset?
Ik ben niet de grootste kenner, maar uit mijn post hierboven zul je vast wel mijn mening over deze messenset kunnen achterhalen. :biglaugh:
1) handgrepen zien er uit alsof ze ontworpen zijn om mooi te zijn, niet om praktisch te zijn. Online kopen is leuk, maar de factor die dure messen het meeste van elkaar onderscheidt in hun functionaliteit is hoe goed ze in je hand passen. Voor de 10 euro die een mes meer kost in een fysieke winkel zou ik toch opteren om eens wat messen te testen. (en ze dan ook effectief daar kopen, natuurlijk)
2) twee van de messen zijn compleet onnodig. (het kan zijn dat je als koppel graag samen kookt en dan zijn meerdere koksmessen misschien iets meer gerechtvaardigd)
3) duur broodmes dat na drie jaar bot is en niet te slijpen valt. Ga je dan een nieuw mes kopen dat niet past bij je mooie messenblok?
 
Laatst bewerkt:
Victorinox fibrox is het perfecte mes. Mijn standaard housewarming geschenk en ook hier in huis al een jaar of 10 de sterkhouder.


Ter illustratie de collectie van een redelijk gepassioneerde hobbykok

03VPoJD.jpg


Chinees Aliexpress koksmes, 30 euro
Ikea broodmes, 15 ofzo?
Victorinox fibrox: 30-40?
Eden kanso: 150

De drie koksmessen hebben exact dezelfde functie ik ben gewoon een nerd. De Chinees en Japanner krijg ik significant (en gemakkelijker) scherper dan de victorinox, maar aangezien die RVS is gebruik ik hem toch met voorsprong het meest, zeker voor kleine werkjes, omdat ik die niet onmiddelijk voorzichtig moet wassen en afdrogen.

Ter info: die Edens krijgen een verschrikkelijk slechte score in de Meesterslijper pdf. Ik vermoed zelf dat ik op die manier op die pagina ben gekomen, omdat ik wel gecharmeerd was door dat "merk"

Victorinox was, vnl door de lage prijs, zeker goed

Die Chinees heb ik ook trouwens :D
 
over messen gesproken, iemand die ze zelf slijpt? of altijd laten slijpen?
ik altijd met een Minosharp. Werkt heel goed voor Global en Chroma (15 graden).

Nadien whetstones gekocht, maar daar ben ik echt niet goed in. Redelijk wat krassen gemaakt en nooit echt razorsharp gekregen.

Sinds gisteren een (namaak) Horl van Aliexpress en dat ziet er veelbelovend uit. Ik ga er eens een kwartiertje voor vrijmaken en binnenkort verslag uitbrengen.
 
Aha, bij deze dan, een nieuwe kookplaat dus. De oude vitro-keramische was compleet versleten, 1 vuur was gewoon aan en uit en opwarmen duurde heel lang.
Nu voor een inductie gegaan met boostfunctie en 2 vuren die je kan koppelen, works like a charm, nu merken we pas hoe slecht dat die oude plaat eigenlijk was.
 
over messen gesproken, iemand die ze zelf slijpt? of altijd laten slijpen?
Ik heb ook wetstenen en eens met een heel goedkoop mes geoefend maar ik vond het vrij moeilijk en was niet helemaal tevreden van het resultaat. Zou misschien ook eens moeten kijken naar een automatisch systeem voor tussendoor maar de meningen daarover liggen nogal uiteen.

Ik laat ze nu slijpen door een kennis die vroeger kok was. Die vraagt gemiddeld €7 per mes en dan zijn ze echt wel vlijmscherp. Tussendoor gebruik ik een aanzetstaal om het snijvlak weer recht te maken en de scherpte te behouden (dus niet om te scherpen zoals sommige mensen denken).
 
Set is vandaag toegekomen en ziet er mooi uit. Enkel nog maar een stuk rode ajuin en wat fruit mee gesneden, maar dat doen die messen toch al beter dan het gerief dat ik al had. Ik zal wel zien hoe lang ik er mee kan doen en als het een tegenvaller is zal ik wel investeren in een degelijk mes zoals die Global die hier al geprezen wordt.
 
Iemand tips voor een deftige wokpan?
Yosukata
60 euro in Amazon UK, 160 euro op Amazon BE.
Mijn go-to lijst om keukengerief te kiezen is Serious Eats, een website waar kooknerds heel diep ingaan op de materie. https://www.seriouseats.com/best-woks-5218113

Je kunt de tips in dat artikel ook gebruiken om een goeie wokpan te herkennen in de winkel zelf. Veel aziatische supermarkten hebben een aanbod aan wokpans.
 
  • Leuk
Waarderingen: jvc
Set is vandaag toegekomen en ziet er mooi uit. Enkel nog maar een stuk rode ajuin en wat fruit mee gesneden, maar dat doen die messen toch al beter dan het gerief dat ik al had. Ik zal wel zien hoe lang ik er mee kan doen en als het een tegenvaller is zal ik wel investeren in een degelijk mes zoals die Global die hier al geprezen wordt.
Het is een bummer als je moet lezen dat mensen je aanschaf wat afdoen als een slechte keus, maar weet het volgende: Het is geen superhoog geprijsde set messen zoals je soms ziet passeren, en het is carbonstaal. Zoals ik eerder schreef: vanaf een bepaalde prijscategorie is kwaliteit van het staal niet echt een grote factor meer, en gaat het meer om hoe het mes specifiek in je hand ligt en wat je esthetische voorkeuren zijn. Het enige echte bedenkelijke is dat het gewoon te veel messen zijn, maar er zit tenminste wel wat variatie in grootte in. Verder vraag ik me ook af hoe die damascusprint er binnen een jaar gaat uitzien. Het zijn carbonstalen messen die een patina gaan ontwikkelen, zoals het mes links en rechts in de post van Utred.

Alleen altijd direct wassen en afdrogen na gebruik.

Ik zou het zelf niet kopen, maar ik vind het een veel rationelere keus om voor zo'n set messen te gaan dan voor die set van 4 designmessen die hier gisteren passeerde, waar 3 van de 4 messen gewoon keukenmessen zijn van quasi dezelfde grootte en gewicht maar gewoon wat vormvariatie.

Het gaat bovendien een goeie leerervaring zijn om verschillende soorten messen te gebruiken en te zien welke je het liefst gebruikt. Veel mensen die een messenblok afzweren doen dat ook maar omdat ze ergens gelezen hebben dat dat doorgaans geen goeie koop is zonder dat ze eigenlijk zelf echt weten wat dan wel een goed mes is voor hun.

Weet ook dat de scherpheid van een mes out of the box niet veel zegt over de kwaliteit van een mes. Je kunt een keukenmes van de Hema ook superscherp krijgen, maar 3 maaltijdbereidingen later zal die misschien al bot zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan