Wat voor keukengerei heb jij gekocht?

Het is een bummer als je moet lezen dat mensen je aanschaf wat afdoen als een slechte keus, maar weet het volgende: Het is geen superhoog geprijsde set messen zoals je soms ziet passeren, en het is carbonstaal. Zoals ik eerder schreef: vanaf een bepaalde prijscategorie is kwaliteit van het staal niet echt een grote factor meer, en gaat het meer om hoe het mes specifiek in je hand ligt en wat je esthetische voorkeuren zijn. Het enige echte bedenkelijke is dat het gewoon te veel messen zijn, maar er zit tenminste wel wat variatie in grootte in. Verder vraag ik me ook af hoe die damascusprint er binnen een jaar gaat uitzien. Het zijn carbonstalen messen die een patina gaan ontwikkelen, zoals het mes links en rechts in de post van Utred.

Alleen altijd direct wassen en afdrogen na gebruik.

Ik zou het zelf niet kopen, maar ik vind het een veel rationelere keus om voor zo'n set messen te gaan dan voor die set van 4 designmessen die hier gisteren passeerde, waar 3 van de 4 messen gewoon keukenmessen zijn van quasi dezelfde grootte en gewicht maar gewoon wat vormvariatie.

Het gaat bovendien een goeie leerervaring zijn om verschillende soorten messen te gebruiken en te zien welke je het liefst gebruikt. Veel mensen die een messenblok afzweren doen dat ook maar omdat ze ergens gelezen hebben dat dat doorgaans geen goeie koop is zonder dat ze eigenlijk zelf echt weten wat dan wel een goed mes is voor hun.

Weet ook dat de scherpheid van een mes out of the box niet veel zegt over de kwaliteit van een mes. Je kunt een keukenmes van de Hema ook superscherp krijgen, maar 3 maaltijdbereidingen later zal die misschien al bot zijn.
Goh ja, wat is "te veel" messen hé? Er zijn mensen die zweren bij een drietal basic tools en daarmee ook alles doen en er zijn mensen die wat meer "nodig" hebben of meer nodig "denken" te hebben. Ik ga het inderdaad moeten bekijken hoe die messen het in de loop van de tijd zullen doen. Als ik pech heb moet ik over een jaar (of minder) toegeven dat het een miskoop was, maar met wat geluk heb ik daar jaren plezier mee. En dan is dat geld zeker niet weggegooid.

Met de vorige messenblok heb ik 10 jaar gewerkt en ik heb ook nog een koksmes dat ik ooit bij Delhaize heb gespaard dat het nog altijd behoorlijk doet, zeker na wat slijpwerk. Maar nu kan ik eens met wat andere types messen werken (zoals de Santoku en dan nog een kleinere variant daarop). Ze liggen alleszins goed in de hand.
 
Waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar gebruiken jullie ook keramische messen?
Jaren geleden aangekocht en dat blijft vlijmscherp.
 
Waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar gebruiken jullie ook keramische messen?
Jaren geleden aangekocht en dat blijft vlijmscherp.
Keramische messen zijn voor veel mensen een goeie optie. Vraag aan een willekeurige mens hoe lang het geleden is dat zijn/haar messen geslepen werden. Het antwoord is meestal nooit. Keramisch is dan een goed alternatief.

Ik had in mijn studententijd een keramisch mes en dat heeft goed dienst gedaan. In die tijd wist ik zelfs niet eens dat messen slijpen een 'ding' was, laat staan dat ik ooit de tijd zou nemen om daarmee naar een slijper te gaan of iets te kopen om het zelf te doen.
Je moet er alleen niet te hard mee omgaan, want dan kan het gaan barsten en misschien afbrokkelen.

Over vlijmscherp, daar valt over te discussiëren. Het gaat nooit zo scherp zijn als een goed onderhouden kwalitatief stalen mes, maar het zal wel beter zijn scherpte behouden.

Eerlijk, messen laten slijpen, ik heb het zelf nog nooit gedaan. Tot 4 jaar geleden was ik ook niet echt een kookfanaat. Ik heb een wetsteen die ik al 3 keer gebruikt heb, maar het is moeilijk te zeggen hoe goed dat eigenlijk effectief lukt. Mijn Wusthof moet eigenlijk dringend geslepen worden want het is nu een jaar geleden. Mijn buurvrouw is eigenares van een restaurant in de buurt en die stuurt om die twee maand een grote set messen naar een professionele firma die oa messen slijpt voor horecazaken, en ze heeft me beloofd dat ze mijn mes mee zal sturen als ze er aan denkt.

Maar als particulier weet ik niet zo goed waar terecht. Ik ben ook wat sceptisch over slijpdiensten soms want ik denk dat men vaak elektrische slijpstenen gebruikt die het mes zodanig opwarmen dat het de hardheid van het staal kan aantasten.
 
Laatst bewerkt:
Keramische messen zijn voor veel mensen een goeie optie. Vraag aan een willekeurige mens hoe lang het geleden is dat zijn/haar messen geslepen werden. Het antwoord is meestal nooit. Keramisch is dan een goed alternatief.

Ik had in mijn studententijd een keramisch mes en dat heeft goed dienst gedaan. In die tijd wist ik zelfs niet eens dat messen slijpen een 'ding' was, laat staan dat ik ooit de tijd zou nemen om daarmee naar een slijper te gaan of iets te kopen om het zelf te doen.
Je moet er alleen niet te hard mee omgaan, want dan kan het gaan barsten en misschien afbrokkelen.

Over vlijmscherp, daar valt over te discussiëren. Het gaat nooit zo scherp zijn als een goed onderhouden kwalitatief stalen mes, maar het zal wel beter zijn scherpte behouden.
Voor een leek is een mes wel wat sneller scherp dan voor een messenfanaat, niet? Met een bot mes kan je in principe ook jarenlang je ding doen en er zijn mensen die zichzelf ook niet vertrouwen met een zéér scherp mes.
 
Voor een leek is een mes wel wat sneller scherp dan voor een messenfanaat, niet? Met een bot mes kan je in principe ook jarenlang je ding doen en er zijn mensen die zichzelf ook niet vertrouwen met een zéér scherp mes.
Voila. Als je gewoon niet beter weet dan neem je gewoon op den duur aan dat je mes normaal werkt, al is het redelijk bot, en dan leer je daar ook gewoon mee werken. Ik heb het 10 jaar zo gedaan.
Voor mij is het pas sinds ik wat serieuzer en vaker kook dat ik de nood zie van veel efficiënter mijn groenten te snijden, want daar was ik altijd veel te lang mee bezig. Ik heb ook eens serieus in mijn vingers gesneden met een heel goedkoop mes van de Albert Heijn toen ik een gladde aubergine aan het snijden was. Een scherp mes bijt zich direct vast in de pel van zo'n groente, een bot mes glijdt er van af.
 
Ik heb zo eentje liggen en om de paar jaar werden messen/scharen ermee geslepen.
Sinds we keramische messen in huis hebben, gebruik ik het amper nog.

Je moet er alleen niet te hard mee omgaan, want dan kan het gaan barsten en misschien afbrokkelen.
Klopt, hardhandig moet je er niet mee omgaan. Er zijn er hier al 2 keramische gesneuveld gewoon tijdens gebruik.

Voor een leek is een mes wel wat sneller scherp dan voor een messenfanaat, niet?
Zal zeker wel kloppen. 😅
Naar mijn aanvoelen moet je een stalen mes toch heel regelmatig slijpen, anders is de scherpte er snel af.
 

In feite is dat een prachtig toestel. Rijst opmerkelijk beter dan in onze vorige rijstkoker (Cuisinart), enorm fluffy en los. Brandt ook niet aan bij een kleinere portie, wat bij redelijk wat rijstkokers een probleem is. Zakjes / losse rijst koken en dan afgieten vind ik echt doodzonde. In feite kan je het resultaat van een rijstkoker ook bekomen met de juiste kom op het vuur en techniek, maar zo een toestel is easy en feilloos.
 
Naar mijn aanvoelen moet je een stalen mes toch heel regelmatig slijpen, anders is de scherpte er snel af.

De impact van een snijplank wordt ook heel hard onderschat. Sinds ik een eiken plank gebruik (die ook nadelen heeft, bv blijvende markeringen als je carbonstalen messen gebruikt die niet gortdroog zijn) blijven mijn messen veel langer scherp.

De meesten gebruiken bamboe maar dat is véél te hard voor messen. Het is vooral spotgoedkoop.

Of kunststof, maar dat is in een niet-professionele keuken eigenlijk heel onhygiënisch en vooral ook verschrikkelijk lelijk :)
 
Mijn nieuwe messen doorstaan de test. :unsure:
dat vind ik ook vanzelfsprekend hoor. Stel je voor dat ze al bot uit de fabriek zouden komen :D

je kan zelfs een gewone staalplaat uit de DHZ-winkel zo scherp krijgen dat ze door papier klieft als door boter. Maar hoe lang blijft ze scherp? En hoe bestand is ze tegen een stoot?

Ik geloof trouwens nooit dat die set gemaakt is van carbonstaal. Dat is zelden het geval, en al zeker niet bij goedkope messen.

Laat eens eentje een uur in het water liggen... Bij carbonstaal heb je meteen verkleuring, dat lijkt mij niet te matchen met die "print".

Maar net zoals de anderen hier al zeiden: het is totaal niet de bedoeling om negatief te doen hoor, enkel om te informeren.

Geef mij een gitaar uit de suprabazar en ik vind ze ook even goed klinken als een Gibson. Niet mijn interessegebied, dus ik ga voor de gitaar van €99. Of in jouw geval: een gitaar, cello, viool en mandoline in een handige opbergkist
 
Ik heb recent zo een Wusthof classic Ikon gekocht als allrounder chefs mes, tot nu toe echt tevreden van. Lijkt me eentje dat ik quasi voor het leven ga hebben.

Ik heb mij ook voorgenomen om elk keukengerei dat ik koop of vervang, aan te kopen als iets quasi voor het leven. Ik wil geen brol meer in die lades hebben liggen, en al zeker geen plastic meer (buiten misschien een pannenlikker)

Recent ook als main braadpan een Demeyere proline 7 32cm gekocht. Met juist gebruik is dat écht een topper. Wel vrij zwaar natuurlijk..
 
Neu maar ik kook regelmatig voor vrienden/familie - fijn om 2 dikke steaks tegelijk te kunnen searen bijvoorbeeld.

Of als ik wat meer champignons in ene keer wil bakken zonder dat dat water erin ze begint te koken..

Eind dit jaar een full flex kookplaat, want die wat ik nu heb is er net te klein voor eigenlijk.
 
dat vind ik ook vanzelfsprekend hoor. Stel je voor dat ze al bot uit de fabriek zouden komen :D

je kan zelfs een gewone staalplaat uit de DHZ-winkel zo scherp krijgen dat ze door papier klieft als door boter. Maar hoe lang blijft ze scherp? En hoe bestand is ze tegen een stoot?

Ik geloof trouwens nooit dat die set gemaakt is van carbonstaal. Dat is zelden het geval, en al zeker niet bij goedkope messen.

Laat eens eentje een uur in het water liggen... Bij carbonstaal heb je meteen verkleuring, dat lijkt mij niet te matchen met die "print".

Maar net zoals de anderen hier al zeiden: het is totaal niet de bedoeling om negatief te doen hoor, enkel om te informeren.

Geef mij een gitaar uit de suprabazar en ik vind ze ook even goed klinken als een Gibson. Niet mijn interessegebied, dus ik ga voor de gitaar van €99. Of in jouw geval: een gitaar, cello, viool en mandoline in een handige opbergkist
Het klinkt wel negatief, maar zoals ik eerder zei: ik wacht het af. Vandaag ben ik er tevreden over, maar dat is zoals met een nieuw lief: daar mankeert niks aan op het eerste zicht. We spreken over een jaar opnieuw en in het slechtste geval heb ik dan moeten investeren in duur, maar degelijk materiaal. Mijn vorige messen waren veel slechter dan deze, dus in dat opzicht ga ik wel vooruit.
Ik heb recent zo een Wusthof classic Ikon gekocht als allrounder chefs mes, tot nu toe echt tevreden van. Lijkt me eentje dat ik quasi voor het leven ga hebben.

Ik heb mij ook voorgenomen om elk keukengerei dat ik koop of vervang, aan te kopen als iets quasi voor het leven. Ik wil geen brol meer in die lades hebben liggen, en al zeker geen plastic meer (buiten misschien een pannenlikker)

Recent ook als main braadpan een Demeyere proline 7 32cm gekocht. Met juist gebruik is dat écht een topper. Wel vrij zwaar natuurlijk..
Voorlopig gebruik ik gewone pannen van Ikea en voor steaks heb ik nog wel een degelijke braadpan. Voor het leven heb ik een braadpot van Le Creuset, die gebruik ik regelmatig. Op termijn wil ik ook wel investeren in betere pannen en potten maar dat staat nog niet meteen in de begroting. :p
 
Het klinkt wel negatief, maar zoals ik eerder zei: ik wacht het af. Vandaag ben ik er tevreden over, maar dat is zoals met een nieuw lief: daar mankeert niks aan op het eerste zicht. We spreken over een jaar opnieuw en in het slechtste geval heb ik dan moeten investeren in duur, maar degelijk materiaal. Mijn vorige messen waren veel slechter dan deze, dus in dat opzicht ga ik wel vooruit.

Voorlopig gebruik ik gewone pannen van Ikea en voor steaks heb ik nog wel een degelijke braadpan. Voor het leven heb ik een braadpot van Le Creuset, die gebruik ik regelmatig. Op termijn wil ik ook wel investeren in betere pannen en potten maar dat staat nog niet meteen in de begroting. :p
Ja goed keukenmateriaal is best prijzig, maar ik doe het echt ook maar stelselmatig, 1 of 2 goede tools per jaar ofzo.

Die kookplaat is nu toevallig omdat we in een ander huis gaan wonen en daar de keuken toch moeten upgraden, dus heb wel een goei hap van het budget uitgetrokken voor de toestellen.

Maar keukentoestellen is al helemaal loco.. als je me daar zou laten gaan hè… zo een dikke Gaggenau plaat bijvoorbeeld :drool:
 
Ik heb hier enkele japanse messen van forged, de katai reeks. Zijn wat prijziger, maar ben hier wel zeer tevreden over. Ik heb er een koksmes en een vleesmes van, maar het is wel de bedoeling om er nog wat bij te kopen van deze reeks, maar dit doe ik dan om de zoveel tijd 😊 nu wil ik nog het utility mes en het santoku mes van deze reeks. Had vorige maand het vleesmes gekocht en zalig hoe da mes vlees als boter snijd. Plus ik heb zo een magneten messenhouder en dan is da wel de eyecatcher in mn keuken.

Nu het koksmes heb ik reeds anderhalf jaar, het doet zn werk nog steeds, maar zou deze wel eens willen slijpen. Wat zouden jullie aanraden om deze (krasloos) te slijpen? Schaf ik me zo een elektrische slijper aan? Of een aanzetstaal? Een aanzetstaal heb je dan ook van hetzelfde merk messen, met diamantlaag, maar is dit een meerwaarde?
 
Ja goed keukenmateriaal is best prijzig, maar ik doe het echt ook maar stelselmatig, 1 of 2 goede tools per jaar ofzo.

Die kookplaat is nu toevallig omdat we in een ander huis gaan wonen en daar de keuken toch moeten upgraden, dus heb wel een goei hap van het budget uitgetrokken voor de toestellen.

Maar keukentoestellen is al helemaal loco.. als je me daar zou laten gaan hè… zo een dikke Gaggenau plaat bijvoorbeeld :drool:
Onze keuken komt van IKEA, maar ik heb wel een SMEG-fornuis met 6 gaspitten en een ruime oven als "folieke" erbij gedaan. Je kan inderdaad héél zot gaan op al die keukentoestellen. #yolo

(en nu komt iemand zeggen dat SMEG brol is en dat ik dat nooit had mogen kopen)
 
Laatst bewerkt:
Nu het koksmes heb ik reeds anderhalf jaar, het doet zn werk nog steeds, maar zou deze wel eens willen slijpen. Wat zouden jullie aanraden om deze (krasloos) te slijpen? Schaf ik me zo een elektrische slijper aan? Of een aanzetstaal? Een aanzetstaal heb je dan ook van hetzelfde merk messen, met diamantlaag, maar is dit een meerwaarde?
Een aanzetstaal heb je sowieso nodig. Maar daar je slijp je een mes niet mee. Het enige wat zo'n staal doet is de braam die op de snijlijn van je mes zit rechtzetten. Zie het als punker die zijn hanenkapsel mooi rechtzet na een slaapbeurt. Dat doe je eigenlijk best voor elk gebruik of toch wekelijks.
Je mes effectief slijpen doe je één of meerdere keren per jaar.
Hoe harder het materiaal van je aanzetstaal, hoe meer materiaal het zal wegnemen van je mes, wat niet persé goed is. Zoals gezegd, je wilt vooral de braam rechtzetten, niet perse materiaal van het mes wegnemen.

Staal -> minst harde materiaal, goed voor westerse en japanse mensen, veruit het meest gebruikt
Keramisch - middel, goed voor westerse messen (en te hard voor Japanse, wordt soms gezegd)
Diamant -> Neemt meeste materiaal mee. (is controversieel en heeft voor en tegenstanders, maar ik zou het dus al zeker afraden voor smalle Japanse mensen met een kleine slijphoek)

Ik heb een keramische van IKEA en ben daar best content van. Zeer substantieel verschil voor en na het honen.
Eentje nemen van het merk van je mes zal niet persé beter zijn.

Slijpen moet je vooral eerlijk met jezelf zijn. Ga je echt de moeite nemen om te leren hoe een slijpsteen werkt, of wil je gewoon iets dat makkelijk is en snel werkt? Als je van jezelf weet dat je zo'n slijpsteen toch nooit zult bovenhalen, koop je beter een manuele slijper of zoek je iemand die dat voor je wilt doen. In messenwinkels doen ze dat.
Als je voor een manuele slijper gaat moet je wel opletten dat je eentje koopt die de slijphoek van je messen respecteert. Bij Japanse messen is die namelijk doorgaans kleiner dan bij westerse koksmessen.
 
Terug
Bovenaan