Wat voor keukengerei heb jij gekocht?

Ik heb hier enkele japanse messen van forged, de katai reeks. Zijn wat prijziger, maar ben hier wel zeer tevreden over. Ik heb er een koksmes en een vleesmes van, maar het is wel de bedoeling om er nog wat bij te kopen van deze reeks, maar dit doe ik dan om de zoveel tijd 😊 nu wil ik nog het utility mes en het santoku mes van deze reeks. Had vorige maand het vleesmes gekocht en zalig hoe da mes vlees als boter snijd. Plus ik heb zo een magneten messenhouder en dan is da wel de eyecatcher in mn keuken.

Nu het koksmes heb ik reeds anderhalf jaar, het doet zn werk nog steeds, maar zou deze wel eens willen slijpen. Wat zouden jullie aanraden om deze (krasloos) te slijpen? Schaf ik me zo een elektrische slijper aan? Of een aanzetstaal? Een aanzetstaal heb je dan ook van hetzelfde merk messen, met diamantlaag, maar is dit een meerwaarde?
Damn, ik ga weer heel negatief klinken, maar Forged... dat zijn geen goeie messen :)

Ik heb er vorig jaar nog één cadeau gedaan aan een kameraad die er per se één wilde, omdat het "stoer" was bij zijn BBQ. Heb ik ook tegen beter weten in gedaan. Die man is niet ontevreden, maar voor dat geld kan je echt véél betere messen vinden.

Forged is een lifestylemerk van de groep Style De Vie. Allemaal B-merken voor de keuken/tafelen. Laguiole heeft ook zijn lifestylereeks in die groep zitten.

Het is VG10, maar dan wel Chinees VG10 (aka: slecht, net zo slecht als mijn Aliexpress Grand Sharp, dat is ook VG10) en ze hanteren een slijphoek van 18 graden (typisch voor Chinezen, Japanners doen bijna altijd 15 graden of minder en Duitsers/Fransen 20 graden) waardoor ze moeilijk te slijpen zijn met een Minosharp of een Horl. Ook elektrische slijpers zullen in veel gevallen niet passen.

Over het aanzetstaal: de functie daarvan verschilt afhankelijk van de hardheid van je mes.

Een (zacht) Europees mes, met typisch een HRC (hardheid) van 55-58 gaat bij impact met de snijplank of een hard object gaan buigen.

zonnetje-braam.png


Met een typisch stalen aanzetstaal ga je eigenlijk gewoon die buigen terug rechtzetten. Hiermee neem je geen materiaal weg, je plooit het gewoon terug in de juiste richting. Na verloop van tijd gaat de snede echter stomper worden en zal je alsnog moeten slijpen. Dat kan je doen met een slijpsteen/horl/minosharp/elektrische slijper/... en hierbij neem je materiaal weg.

slijten_slijpen.png




Japanse messen hebben meestal een HRC van 59 - 62. De Forged Katai zouden ook 60HRC moeten hebben. Die zijn superhard, maar broos.
Die gaan met andere woorden niet ombuigen bij impact, maar er gaan micro-imperfecties ontstaan in de snede (lees= putjes). Als je daarmee op een traditioneel aanzetstaal gaat slijpen ga je enkel negatieve gevolgen hebben. Een aanzetstaal is niet hard genoeg om te slijpen, maar wel hard genoeg om de snede te verkloten.

Dus moet je op zoek naar een keramische staaf (of diamantstaaf) die effectief materiaal zal wegnemen van het mes, en zo, zoals ook in bovenstaande afbeelding, een nieuwe snede zal maken.

Het voordeel van keramisch tov diamant is dat je veel verfijnder kan gaan en meer kan opbouwen qua grit. Eerst een staaf van 600, dan 1000 en evt nog fijner. Het is echter een huzarenstuk om dat goed te doen. Whetstones zijn al moeilijk, maar slijpen met een keramische staaf is nog 10 keer moeilijker.

En dan kan je ervoor kiezen om een Minosharp3 of een Horl aan te schaffen, die de slijphoek constant houdt voor jou. Maar met een 18 graden hoek zal je eerst de fabriekshoek naar 15 graden moeten brengen om die te kunnen gebruiken. Geen enkel probleem trouwens, na een kwartiertje zal dat wel gebeurd zijn :)
 
Bedankt voor de zeer duidelijke info en in dacht da het gewoon een mes slijpen was, wist nie da er zoveel bij kwam kijken 😊

Had nu ook wel gedacht dat die forged messen niet de top van de top waren, maar kwam hiervoor van zo ne keramische messenset en vergeleken met die zijn ze wel top. En als hobbykok doen ze voorlopig wat ze moeten doen. Welke messen zijn kwalitiatief dan beter? En betaalbaar?

Had al eens zitten zien voor die minosharp3, is dit alternatief op bol.com dan ook een goede optie of qua kwaliteit beter dan wat meer betalen voor die minosharp3? https://www.bol.com/nl/p/b-h-premiu...103929715?referrer=socialshare_pdp_androidapp

En je geeft aan om de hoek naar 15 graden te brengen, op een kwartiertje te doen? Dit bedoel je dan met die minosharp en die trekt de hoek dan uiteindelijk wel naar die 15 graden?
 
Mijn ouders hebben recent een Thermomix gekocht.

Zit ik hier als een dwaas te leren koken en 100 verschillende kooktoestellen en -spullen te kopen, had ik gewoon één toestel kunnen kopen wat alles voor mij deed. :unsure:

Heb er vandaag eens zelf knolselderpuree mee gemaakt, echt wel makkelijk. Misschien binnenkort er ook eens wat vlees sous vide in klaar maken.
 
Mijn ouders hebben recent een Thermomix gekocht.

Zit ik hier als een dwaas te leren koken en 100 verschillende kooktoestellen en -spullen te kopen, had ik gewoon één toestel kunnen kopen wat alles voor mij deed. :unsure:

Heb er vandaag eens zelf knolselderpuree mee gemaakt, echt wel makkelijk. Misschien binnenkort er ook eens wat vlees sous vide in klaar maken.
Collega van mij is daar laaiend enthousiast over. Hij heeft een recenter model waar je zelf verschillende recepten vanuit verschillende bronnen kunt opladen. Hij gebruikt het doordeweeks voor snelle bereidingen als soep of puree, maar als je culinair wil gaan zou het toestel ook de beste sausen etc kunnen maken (zegt hij)
 
Sinds gisteren een (namaak) Horl van Aliexpress en dat ziet er veelbelovend uit. Ik ga er eens een kwartiertje voor vrijmaken en binnenkort verslag uitbrengen.

IMG-4852.jpg



3 minuutjes langs elke kant en dan een aantal passes met de hoonkant. Heb er nog zo’n lederen strap en nog fijnere stenen bijgekocht (nog in afwachting).


Filmpje na het kort slijpen met mijn Porsche 301, 15j oud, dagelijks gebruikt, nog nooit professioneel geslepen. Met wat moeite kan je de fake Horl dus wel echt supersimpel inzetten.

 
Laatst bewerkt:
Collega van mij is daar laaiend enthousiast over. Hij heeft een recenter model waar je zelf verschillende recepten vanuit verschillende bronnen kunt opladen. Hij gebruikt het doordeweeks voor snelle bereidingen als soep of puree, maar als je culinair wil gaan zou het toestel ook de beste sausen etc kunnen maken (zegt hij)
Ik was er een beetje sceptisch over, had zo’n beetje het “dat is toch niet meer zelf koken” gevoel... Maar nu ik het een paar keer in actie gezien heb, vind ik het echt wel een handig ding. Het is gewoon alsof er een kleine souschef u helpt en een paar taken over neemt. Als je meerdere dingen tegelijk bezig bent, kan je gewoon één ding alvast “uit handen geven”.

Mijn ouders zijn geen intensieve koks, die maakten bijvoorbeeld meestal gewoon saus in zo’n pakje in de microgolf. Maar een paar dagen geleden hebben ze zalm met mousselinesaus en gestoomde groentjes gegeten. Zalm in de pan gebakken, de rest in de Thermomix gemaakt. Lijkt me zalig om zonder gedoe verse saus te hebben, iets wat ik altijd veel werk vind. En er is nog wel ruimte voor creativiteit door zelf recepten te verzinnen en tweaken.
 
Iemand tips voor een degelijke mandoline? Ik heb er eentje van Zyliss maar dat is plastieke brol en het mes is wel scherp maar gaat snel scheef staan bij het in schijfjes snijden van een aardappel. Liefst geen al te duur ding, maar 't zal wel weer een kwestie van "you pay peanuts you get monkeys" zijn.
 
Ca. 50 euro, dus dat valt binnen het budget. Het is vooral belangrijk dat het mes scherp is en dat het niet gaat vervormen als ik aardappels wil versnijden. Die Zyliss was misschien eerder geschikt voor fruit.
https://cookinglife.be/hendi-mandol...ugDSXMbavD-8FFTQCuKTNbFy29qkmSVoaAuH3EALw_wcB

Ik heb die al jaren. Zelfs in een professionele keuken (ik heb hamburgerzaken gehad, Otoburger) ging dat jaren mee.

Koop altijd een mandoline met een voetje. Als je ze moet vasthouden is het miserie.
 
Iemand tips voor een degelijke mandoline? Ik heb er eentje van Zyliss maar dat is plastieke brol en het mes is wel scherp maar gaat snel scheef staan bij het in schijfjes snijden van een aardappel. Liefst geen al te duur ding, maar 't zal wel weer een kwestie van "you pay peanuts you get monkeys" zijn.
Ik heb zelf geen mandoline maar een tijdje terug overwogen om er een te kopen. Deze van Benriner had toen mijn voorkeur (of de iets bredere), mesjes kunnen vervangen worden. Had er toen niet echt bij nagedacht maar een voetje lijkt me inderdaad wel handig en dat heeft deze wel niet.

Een zeer belangrijke tip: koop u ook een paar snijresistente handschoenen erbij. Mandolines zijn echt gevaarlijk. Tijdje terug nog gezien hoe iemand een stuk hand mee verwerkt had.
 
Heeft er iemand advies voor een messenset voor "gewone" mensen? Wij zijn geen hobby koks of keukenprins(es), maar die patatten meskes van den Ikea zijn niet altijd even handig imo. Liefst in een blok, want de klein mannen kunnen hier in de bestek lade :unsure:
En met wat ik hier de vorige pagina's heb gelezen weet ik helemaal niks meer :unsure:
 
Heeft er iemand advies voor een messenset voor "gewone" mensen? Wij zijn geen hobby koks of keukenprins(es), maar die patatten meskes van den Ikea zijn niet altijd even handig imo. Liefst in een blok, want de klein mannen kunnen hier in de bestek lade :unsure:
En met wat ik hier de vorige pagina's heb gelezen weet ik helemaal niks meer :unsure:
Niet veel nadenken: geen messenset kopen.

- schilmesje van Robert Herder
- Chefmes (pak maar gewoon een degelijke europeaan, of een Global/Chroma)
- Broodmes (maakt geen zak uit)
 
Terug
Bovenaan