Wat voor keukengerei heb jij gekocht?

Nieuw koksmes: een 17 cm santoku.

Ik ben altijd een Westers koksmes gewoon geweest, niet dat ik ultrasnel ben maar ik kon toch wel goed overweg met de rollende techniek. Ik wou altijd eens een Japans mes proberen en dat is nu toch wel wennen, gaat een tijd duren eer ik er heel vlot mee ga kunnen snijden. Maar mooi is het alvast wel!

masutani-vg10-royal-blue-santoku-5-1500x1500.webp
 
Nieuw koksmes: een 17 cm santoku.

Ik ben altijd een Westers koksmes gewoon geweest, niet dat ik ultrasnel ben maar ik kon toch wel goed overweg met de rollende techniek. Ik wou altijd eens een Japans mes proberen en dat is nu toch wel wennen, gaat een tijd duren eer ik er heel vlot mee ga kunnen snijden. Maar mooi is het alvast wel!

masutani-vg10-royal-blue-santoku-5-1500x1500.webp
Mooi ding! Ik heb een klassiek koksmes dat ik ooit eens bij een actie van Delhaize heb gekregen. Er staan wel Japanse tekens op, maar 't zal wel geen echt Japans mes zijn. Snijdt nog altijd zeer degelijk. Buiten dat heb ik nog wel een messenblok maar ik zou er een nieuw moeten hebben dus ik weet weer wat te vragen voor onder de kerstboom.
 
Mooi ding! Ik heb een klassiek koksmes dat ik ooit eens bij een actie van Delhaize heb gekregen. Er staan wel Japanse tekens op, maar 't zal wel geen echt Japans mes zijn. Snijdt nog altijd zeer degelijk. Buiten dat heb ik nog wel een messenblok maar ik zou er een nieuw moeten hebben dus ik weet weer wat te vragen voor onder de kerstboom.
Oeh koksmessen <3

Ik heb al jaar en dag een Wusthof Classic. Da's topkwaliteit voor een schappelijke prijs.
 
Mooi ding! Ik heb een klassiek koksmes dat ik ooit eens bij een actie van Delhaize heb gekregen. Er staan wel Japanse tekens op, maar 't zal wel geen echt Japans mes zijn. Snijdt nog altijd zeer degelijk. Buiten dat heb ik nog wel een messenblok maar ik zou er een nieuw moeten hebben dus ik weet weer wat te vragen voor onder de kerstboom.
Een Westers koksmes heeft een lemmet met een curve, de punt blijft op uw snijplank en je snijdt door telkens een rollende beweging te maken. Dit is een santoku met een recht lemmet, daarbij moet je dus het mes telkens op en neer van de snijplank halen om te snijden. Bij Japanse messen heb je ook nog wel een gyotu, dat zit zo’n beetje tussen de twee in.

Als je het al lang (of nog nooit) hebt laten slijpen, zou ik eens iemand zoeken die uw mes terug scherp kan maken. Dan ga je al snel doorhebben dat degelijk eigenlijk niet zo heel goed is vergeleken met een écht scherp mes, dat was toch mijn gevoel nadat ik het de eerste keer liet doen (ondertussen slijp ik mijn messen zelf). Als je een upgrade voor een mes zoekt, zie hieronder!

Oeh koksmessen <3

Ik heb al jaar en dag een Wusthof Classic. Da's topkwaliteit voor een schappelijke prijs.
Ik heb ook een Wusthof Classic als “reservemes” (gebruik het meeste een Global G-2), ik zou dat de meeste mensen aanraden als eerste koksmes. Voor de meesten is dat ook alles wat ze ooit echt gaan nodig hebben en prijs-kwaliteit zijn die inderdaad heel goed!
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Een Westers koksmes heeft een lemmet met een curve, de punt blijft op uw snijplank en je snijdt door telkens een rollende beweging te maken. Dit is een santoku met een recht lemmet, daarbij moet je dus het mes telkens op en neer van de snijplank halen om te snijden. Bij Japanse messen heb je ook nog wel een gyotu, dat zit zo’n beetje tussen de twee in.

Als je het al lang (of nog nooit) hebt laten slijpen, zou ik eens iemand zoeken die uw mes terug scherp kan maken. Dan ga je al snel doorhebben dat degelijk eigenlijk niet zo heel goed is vergeleken met een écht scherp mes, dat was toch mijn gevoel nadat ik het de eerste keer liet doen (ondertussen slijp ik mijn messen zelf). Als je een upgrade voor een mes zoekt, zie hieronder!


Ik heb ook een Wusthof Classic als “reservemes” (gebruik het meeste een Global G-2), ik zou dat de meeste mensen aanraden als eerste koksmes. Voor de meesten is dat ook alles wat ze ooit echt gaan nodig hebben en prijs-kwaliteit zijn die inderdaad heel goed!
Ik heb thuis een messenslijper. Misschien geen professioneel apparaat, maar het werkt wel voldoende en ik ben nog altijd wel tevreden met dat mes. Vroeg of laat haal ik wel wat duurder en kwalitatiever materiaal in huis, maar ik zou ook nog eens moeten investeren in degelijke pannen.
 
Ik vind die Globals veel te licht, dat is net speelgoed.

Mijn daily is een Porsche Chroma 301 (het Njam-kanaal mes). Qua staal, hardheid, prijs en eigenschappen is dat vergelijkbaar met Global, maar voor mij een veel solider mes.

Daarnaast ook een Japanse Kiritsuke (een Chinees eigenlijk, van GrandSharp, 58HRC). Snijdt zoals een Santoku, maar dan met een iets andere punt vooraan. Hakken vind ik leuker dan rollen, maar het maakt meer lawaai (en lijkt soms aanstellerij 🤣).

‘k Heb ook een Santoku van Metro (Rip) in mijn collectie. Toen slechts €25 ofzo. Houdt zijn snede niet supergoed maar is wel bombproof en heel makkelijk te wetten met een gewoon aanzetstaal.

Voor het slijpen gebruik ik een Minosharp met 3 rolletjes, dat werkt extreem goed voor dagelijks gebruik. Ik heb ook 2 wetstenen maar dat is echt “werken” om dat goed te krijgen

Gouden tip: de snede eerst met zwarte alcoholstift inkleuren, zo kan je heel goed zien welk deel je al dan niet geslepen hebt
 
Ik ben op zoek naar een nieuwe set kookpotten en pannen. Er is zoveel keuze maar iemand die er wat meer van kent? Hebben nu keramisch maar willen iets kopen dat ook naar de toekomst toe bv. op inductie kan.
 
Ik ben op zoek naar een nieuwe set kookpotten en pannen. Er is zoveel keuze maar iemand die er wat meer van kent? Hebben nu keramisch maar willen iets kopen dat ook naar de toekomst toe bv. op inductie kan.
Ik zou sowieso geen al te grote pannenset kopen. Ik heb een hele keuken vol fancy apparatuur maar uiteindelijk zou ik bijna alles kunnen maken met een vier- of vijftal verschillende potten en pannen. Aangezien dit veelal zaken zijn die een heel leven mee gaan, zou ik iets meer investeren in een paar hoogkwalitatieve zaken.

Ik ben begonnen met een kleine set van 3 potten van Fissler: een kleine saucier voor sauzen, een middelgrote pot en een grote pot voor soep en pasta. Er zijn veel sets van 5 of meer potten maar je moet je de vraag stellen of je die allemaal even vaak gaat gebruiken.

Wat pannen betreft, heb ik ook de carbonstalen De Buyer die @poeperman aanraadt en roestvrij stalen pannen van Demeyere. Carbonstaal is in het begin iets meer gedoe en onderhoud omdat je daarbij zelf een anti-aanbaklaag maakt, maar daarna valt dat heel goed mee. Pannen met gewone anti-aanbaklaag gebruik ik eigenlijk al een hele tijd niet meer, eens je RVS of carbonstaal gewoon bent, kan je daar even gemakkelijk mee koken. Ik heb een gewone koekenpan en een grote hapjespan van Demeyere, die laatste gebruik ik veruit het meest van al mijn materiaal. Daarnaast is een gietijzeren stoofpot zoals hierboven gezegd ook een dikke aanrader, ik heb één van Le Creuset maar je vindt er ook heel degelijke die minder kosten.

Alle grote online winkels dragen de meeste grote merken wel, denk ik. Ik heb ook al een paar keer op Knives and Tools besteld omdat die toen toevallig de goedkoopste op dat moment waren, geen problemen mee gehad. Beetje in de mot houden waar en wanneer er aanbiedingen zijn.
 
Ergens een goede site om zo een zaken te bestellen of een fysieke winkel?
In het Gentse zijn wij altijd al goed geholpen geweest bij Doen! en Art&Craft.

Ik sluit me aan bij de andere commentaren hier. Zelf geen ervaring met die C-stalen pannen wel. Wij hebben drie potten, 2 middel en 1 groot. Daar zou ik persoonlijk minder geld aan uitgeven, genre IKEA volstaat voor potten imo om water te koken, soep te maken, etc..

Dan heb je meer budget voor degelijke pannen. Zelf ook heel grote fan van die grote hapjespan van Demeyere. Voor dagelijkse kost is die super veelzijdig inzetbaar :

(Ik zie trouwens dat er nu op Zwilling zelf 'korting' is. Is het moederbedrijf van Demeyere nu).

Voor mijn nonstick pan ben ik op aanraden van Doen! voor de volgende gegaan:
Toch ook heel content van. Bootst een beetje gietijzer na, maar zonder het onderhoud. Door de afneembare steel ook gemakkelijk voor in de oven te steken (bv voor frittata ofzo).

Er is zoveel keus. Het is imo vooral belangrijk te weten wat je zelf graag kookt en dan in functie daarvan te investeren, bv een dikke Creuset voor stoofpotten vs een goede pan voor het bakken van vlees. Verder zou ik vermijden van ineens een set van vanalles te kopen maar eerder stapsgewijs en stuk per stuk investeren wanneer je merkt dat je toch nog een bepaald soort kookgerei mist. Dat kan op termijn misschien zelfs goedkoper uitkomen.
 
Plaatstalen wokje, 10.5kw brander. Amai, dat gaat als een speer

wok.jpg
Ok ik ga dit ook aan Sinterklaas vragen.

Ik blijf experimenteren met die Demeyere wok (om niet te moeten toegeven dat dat een beetje een miskoop was) maar het lukt me maar niet om daar echt deftig mee te koken als de hoeveelheden wat groter zijn. Onlangs fried rice gemaakt en op het eind had ik een dun laagje aangebrand ei op de bodem. :(

Die wok blinkt wel uit in pasta en saus mengen, da’s toch al iets.
 
Nieuwe lookpers
Le Creuset pepermolen
Bordenwarmer voor 12 borden

nu nog te bestellen met de kortingcode van mijn vrouw haar werk:
draadloze staafmixer en grotere hakmolen van Kitchenaid
 
Een nieuw messenblok besteld via kookgigant.nl, die stonden nog in afslag:

Duitse degelijkheid in een Japans jasje. Prachtige en unieke Shinrai Japan messen.

Koksmes
Santoku mes
Vleesmes
Broodmes
Utility mes
Santoku mes klein
Schilmes

Mijn huidige messenblok (Kaiserhoff) valt uit elkaar - zowel het blok als de messen waar ik toch al jarenlang niet zo tevreden over was. Hopelijk geen kat in de zak met deze nieuwe set maar we hopen op het beste. Ziet er wel zeer mooi uit.
 
Ik vrees dat ik @utred moet onderschrijven. Dat is sowieso absolute brol.

(en het is damascus PRINT. Sheez)

Op messenslijper.nl kan je een lijstje downloaden met de reviews van heel wat messen.

Disclaimer: Shun Classic en Robert Herder zijn absolute aanraders
 
Terug
Bovenaan