Werk Wat voor job heb je en wat zijn de voor en nadelen?

Domieneo

Well-known member
Ik ben eens benieuwd naar wat voor jobs jullie hebben en wat jullie de voor en nadelen van de job/sector/werkgever vinden.

Ik zal zelf de spits afbijten:

Job: HR-Officer in de sector internationale logistiek bij een multinational.

Voordelen:
  • Mensen zijn dankbaar als ik ze kan helpen of hun problemen kan oplossen (uitzendkrachten een vast contract geven is een van mijn favoriete taken)
  • Veel variatie, ik kan ook afwisselen in welke vestiging ik ga werken.
  • Regelmatig ben ik eens weg uit de kantooromgeving als ik mensen nodig heb die in het magazijn werken, of als ik eens met de poolwagens weg ben.
  • Ik ken heel veel mensen, ook deze in het magazijn. Waarschijnlijk meer als de andere administratieve collega's.
Nadelen:
  • Jack of all trades, master of none. Ik doe veel ondersteunend werk voor de meer gespecialiseerde collega's van bijvoorbeeld recruiting, payroll...
  • Heel sterke focus op winstgroei waardoor ik soms het gevoel heb dat we onze medewerkers te veel als resources behandelen in plaats van als human capital.
  • Ik moet te veel bezig zijn met metrics naar mijn goesting. Denk bv aan het opvolgen van afwezigheidscijfers, sollicitaties... Hiervoor zouden ze beter een data analist aannemen.
  • Door de verschillende vestigingen zijn de higher ups vaak onbereikbaar en is er weinig spontaan contact.
 
Loopt een beetje parallel met deze thread van een tijd terug:
 
(enige) Administratief bediende in een kleine KMO.

voordelen:
  1. schakel tussen baas en personeelsleden. (dus ergens wat leidinggevende waardoor je toch luisterend oor kan bieden en bemiddelen, zoeken naar oplossingen. ook veel inbreng en zeggenschap).
  2. veel vrijheden. eens wat vroeger naar huis, thuiswerk, camionette en gsm van bedrijf
  3. werk zelf plannen, dagplanning kiezen. eigenlijk geen full time werk, maar goed.
  4. bouwverlof. veel vakantie (staan wel vast) dus veel reisjes mogelijk, wel in het (duurdere) seizoen.



nadelen:
  1. schakel tussen baas en personeelsleden (stront moeten doorgeven, als je weet wat ik bedoel... slecht nieuw melden in beide richtingen ...)
  2. soms s'avonds nog lastig gevallen worden ("morgen ben ik ziek".... baas die nog iets wil weten .... zo van die telefoontjes)
  3. de constante zoektocht naar geschikt personeel. enorm veel verloop. de goeie zijn naar grotere firma's, de gewoontjes of afdankertjes blijven we mee....
  4. na 7 jaar beetje vast geroest ondertussen. ergens ideale springplank naar een andere (kader)functie in een ander bedrijf, maar langs de andere kant weet ik dat in een groot bedrijf wellicht de lat hoger zal liggen, en ik een pak meer werk op boterham zal krijgen.
 
Terug
Bovenaan