Vertel hier dingen die voor jou job/sector alledaags zijn, maar voor een buitenstaander onverwacht, bijzonder of gewoon interessant kunnen zijn.
---
Wij hebben een uitgeverij. Het valt me op dat slechts weinig mensen begrijpen hoe het businessmodel van een gemiddelde uitgeverij in elkaar zit en wie er eigenlijk geld verdient in de keten. Hieronder toon ik graag een standaardberekening voor de verkoop van één boek:
Veel mensen schrikken waar het geld in de keten heen gaat. Het grootste deel gaat sowieso naar de uiteindelijke verkoopskanalen (boekenwinkel & distributiekost), terwijl de auteur en de kost om het product te maken (drukkost) eigenlijk relatief laag is. Dat zorgt er onder andere ook voor dat steeds meer auteurs hun heil zoeken in self-publishing waarbij ze zelf instaan voor de verkoop en dus veel hogere marges overhouden. Mijn ervaring leert me dat dat zeker kan werken en interessant is om te starten, maar dat de waarde van de distributieketen niet te onderschatten valt. Volume wint het wel degelijk nog over marge.
Je kan dan trouwens ook de berekening maken voor uitgevers in het Nederlandstalig gebied. In BE/NL wordt een boek als succesvol beschouwd boven 2000 verkopen en is het reeds een bestseller bij 3000 stuks. Je ziet meteen dat dat voor de auteur (3000 x €1,50 = €4500) noch voor de uitgever (3000 x €2,54 = €7620 maar hier zijn de kosten voor het produceren/promoten van het boek nog niet af) een vetpot is. De meeste boeken verkopen dus misschien 1000 stuks, terwijl sommige uitschieters (Lize Spit, sommige koks) er ook hier meer dan 100 000 kunnen verkopen.
---
Wij hebben een uitgeverij. Het valt me op dat slechts weinig mensen begrijpen hoe het businessmodel van een gemiddelde uitgeverij in elkaar zit en wie er eigenlijk geld verdient in de keten. Hieronder toon ik graag een standaardberekening voor de verkoop van één boek:
Verkoopprijs boek | € 15,99 |
- BTW 6% | - € 0,96 |
= Verkoopprijs excl. BTW | € 15,03 |
- korting boekenwinkel (50%) | - €7,51 |
= Wholesaleprijs boekenwinkel | € 7,52 |
- kost distributie (B2B-sales & transport naar boekenwinkel) (25%) | - €1,88 |
= Netto ontvangsten uitgever | € 5,64 |
- drukkost boek (gem. 10% van verkoopprijs) | - €1,60 |
- royalties auteur (10% van verkoopprijs excl. BTW) | - €1,50 |
= Contributiemarge uitgever | € 2,54 |
- creatie/promotie/verspilling boek (zeer variabel, afhankelijk van sales) | - € ?,?? |
Veel mensen schrikken waar het geld in de keten heen gaat. Het grootste deel gaat sowieso naar de uiteindelijke verkoopskanalen (boekenwinkel & distributiekost), terwijl de auteur en de kost om het product te maken (drukkost) eigenlijk relatief laag is. Dat zorgt er onder andere ook voor dat steeds meer auteurs hun heil zoeken in self-publishing waarbij ze zelf instaan voor de verkoop en dus veel hogere marges overhouden. Mijn ervaring leert me dat dat zeker kan werken en interessant is om te starten, maar dat de waarde van de distributieketen niet te onderschatten valt. Volume wint het wel degelijk nog over marge.
Je kan dan trouwens ook de berekening maken voor uitgevers in het Nederlandstalig gebied. In BE/NL wordt een boek als succesvol beschouwd boven 2000 verkopen en is het reeds een bestseller bij 3000 stuks. Je ziet meteen dat dat voor de auteur (3000 x €1,50 = €4500) noch voor de uitgever (3000 x €2,54 = €7620 maar hier zijn de kosten voor het produceren/promoten van het boek nog niet af) een vetpot is. De meeste boeken verkopen dus misschien 1000 stuks, terwijl sommige uitschieters (Lize Spit, sommige koks) er ook hier meer dan 100 000 kunnen verkopen.