Wat weten mensen niet over jouw job/sector?

Hoe verloopt die bevordering precies?

eyes-wide-shut-1999-013-tom-cruise-cult-circle-16x9.jpg
 
Bevordering van docent > hoofddocent > hoogleraar > gewoon hoogleraar is ook niet gegarandeerd. Daar speelt opnieuw je CV een rol, alsook wat interne poltiek. Collega van mij is in de 50 en hoofddocent.

Nu goed, niets om over te klagen uiteraard. Dat klagen reserveer ik eerder voor het hele circus van publiceren/naar geld bedelen, en uiteraard de gammele infrastructuur. Want, volgens mij typisch voor deze kant van de wereld, eens investeren in deftige gebouwen en ondersteunend administratief personeel, daar doen we niet aan mee.
Mijn vrouw heeft een tijd onderzoek gedaan bij JnJ, en een tijd bij een universiteit in Aberdeen. Het verschil was zeer pijnlijk. Het gaat dan om testen van medicatie, bij JnJ worden (logischerwijs) voor elke test nieuwe muizen gebruikt, omdat je nooit zeker bent wat de effecten van vorige tests waren. Binnen de universiteiten worden die muizen gewoon hergebruikt.
Hetzelfde met het "verzorgen" van de proefdieren. Bij JnJ een gecontroleerde omgeving en is het iemand zijn voltijdse job om die dieren tot in het kleinste detail te verzorgen. Bij de universiteit mag de onderzoeker dat zelf doen, en staan ze gewoon ergens in een lokaal zonder controle op klimaat etc.
 
Mijn vrouw heeft een tijd onderzoek gedaan bij JnJ, en een tijd bij een universiteit in Aberdeen. Het verschil was zeer pijnlijk. Het gaat dan om testen van medicatie, bij JnJ worden (logischerwijs) voor elke test nieuwe muizen gebruikt, omdat je nooit zeker bent wat de effecten van vorige tests waren. Binnen de universiteiten worden die muizen gewoon hergebruikt.
Hetzelfde met het "verzorgen" van de proefdieren. Bij JnJ een gecontroleerde omgeving en is het iemand zijn voltijdse job om die dieren tot in het kleinste detail te verzorgen. Bij de universiteit mag de onderzoeker dat zelf doen, en staan ze gewoon ergens in een lokaal zonder controle op klimaat etc.
Nu, ik wil wel zeggen dat we in België hoogstaand onderzoek voeren. Dat van die muizen lijkt mij wel gewoon pover management van de onderzoeksgroep (kost ook geen fortuin).
Maar het zou allemaal wel nog beter kunnen door die zaken aan te pakken. Ik heb een Amerikaanse universiteit meegemaakt en dat is ook wel anders, vooral omdat die gerund worden zoals een bedrijf natuurlijk, met inschrijvingsgeld van $ 30000 per semester.

Soms is het gewoon schrijnend: liften die al jaren moeten vervangen worden, persluchtleidingen die plots water spuiten en lekken uit het plafond. Ik heb ook mijn vrouw haar privé-universiteit bezocht in Mexico. Die ga je op geen enkele wereldindex vinden als het over goed onderzoek gaat, maar die hebben wel de wil en het budget om moderne gebouwen te zetten, en vooral te onderhouden.
 
Er mogen geen niet-lichaamseigen zaken begraven worden, dus een pacemaker wordt terug verwijderd voor de begrafenis. Meestal of altijd moet de begrafenisondernemer dat doen, en proberen mooi terug dicht te naaien.

Maar hoe zit dat met valse heupen of knieën? Dat is toch een hoop metaal die niet zomaar los te krijgen is, dus hoe en door wie gebeurt dit?

Een pacemaker wordt niet echt specifiek verwijderd voor een begraving, enkel voor een crematie. De oudere modellen ontploffen in de ovens en kunnen grote schade aanrichten, de allernieuwste pacemakers moeten we eigenlijk niet verwijderen. Maar als we een pacemaker voelen bij de opbaring of de familie zegt het ons op voorhand verwijderen wij die wel steeds.
Het verwijderen van een pacemaker is bijna altijd voor de begrafenisondernemer.

Bij een crematie is steeds een controlearts nodig, deze is aangesteld door de gemeente en komt langs om te kijken of de overledene al dan niet een pacemaker heeft en normaal is het die hun plicht om deze te verwijderen, maar als ze al is in de frigo gaan en voelen aan het lichaam is het al veel. Hun 38€ (per lichaam) vergoeding opstrijken doen ze veel liever, in het Gasthuisberg gaan ze soms 5 a 10 lichamen per dag bekijken zonder ook maar 1 lichaam aan te raken, mooie vergoeding. Het sluiten van die wonde is veel efficiënter met lijm en een plakker erover naaien doen we daar niet.

Prothesen verwijderen we niet, enkel soms een tandprothese met gouden tanden in.
Ofwel worden ze mee begraven of blijven ze bij een crematie over en gaan ze terug naar een ziekenhuis of wilt de familie deze.

ik wil meer info over de zaken die we beter niet weten 😇

Goh, kan ondertussen wel een boek schrijven over de verschillende ondernemers waar ik al gewerkt heb.
Deels blunders, deels degoutante lichamen gaan halen.
Crematies die te vroeg plaatsvinden, met lege kist plaatsvinden, zelfmoorden aan spoorweg gaan oprapen, lichamen gaan halen die maanden in een warm appartement liggen, gemummificeerd lichamen gaan halen.

Zaken die me steeds bij blijven, kindjes, baby's, echt verdriet, opbaren lichamen van de aanslagen, van de busramp,...


als er vragen zijn stel maar, maar ga niets uit men eigen typen :p
 
Soms is het gewoon schrijnend: liften die al jaren moeten vervangen worden, persluchtleidingen die plots water spuiten en lekken uit het plafond. Ik heb ook mijn vrouw haar privé-universiteit bezocht in Mexico. Die ga je op geen enkele wereldindex vinden als het over goed onderzoek gaat, maar die hebben wel de wil en het budget om moderne gebouwen te zetten, en vooral te onderhouden.
Het is nochtans niet dat ze hier op onderwijskosten bespaard hebben de voorbije jaren, andere (buur)landen hebben daar bijv. wel enkele fundamentele besparingen kunnen doorvoeren. Ik zou het eens terug moeten bekijken, maar het is een enorme proportie van de overheidsbesteding hier jaarlijks naar het onderwijs vloeit (en hoog ligt in verhouding met andere landen).
 
Ik werk in een merkgarage, beter bekend als de stealers.
-We verdienen soms met moeite 200eur op een nieuwe wagen die veelvouden van 10k kost(tijd die de verkoper in de koper steekt niet meegerekend en die loopt soms van aankoop tot aflevering in de +10u).
-je bij garanties iedere reparatiemethode moet volgen of bij audit bij het ontbreken van 1 onderdeel het ganse bedag moet terugbetalen+boete. Ik heb zo na audits terugbetalingen meegemaakt van 100k a 200k
-Op garantieherstellingen pakken we geen winst tenzij de mechanieker sneller werkt dan de barematijden(die soms erg/te scherp zijn).
- bestekken van herstellingen worden gemaakt in het online wisselstukkenprogramma met vaste nationale prijzen.
-je verplicht wordt investeringen te doen aan je interieur/exterieur van de garage binnen een bepaalde termijn via een voorafbepaalde bedrijf, die bij concessies kunnen oplopen tot +500k. Indien niet uitgevoerd, verlies van merklicentie.
Letterlijk bedrijven op falliet weten gaan omdat ze 5j na verplichte renovatie terug verplicht werden hun kleuren/imago aan te passen.
 
Goh, kan ondertussen wel een boek schrijven over de verschillende ondernemers waar ik al gewerkt heb.
Deels blunders, deels degoutante lichamen gaan halen.
Crematies die te vroeg plaatsvinden, met lege kist plaatsvinden, zelfmoorden aan spoorweg gaan oprapen, lichamen gaan halen die maanden in een warm appartement liggen, gemummificeerd lichamen gaan halen.

Zaken die me steeds bij blijven, kindjes, baby's, echt verdriet, opbaren lichamen van de aanslagen, van de busramp,...


als er vragen zijn stel maar, maar ga niets uit men eigen typen :p
Ligt da nooit op uw maag? Kunt ge gewoon rustig middageten eten? :unsure:
 
Ligt da nooit op uw maag? Kunt ge gewoon rustig middageten eten? :thinking:
Ge wordt dat gewoon, in het begin is dat moeilijk, na een tijd 'went' dat.
Nu als er ene hard stinkt, kokhals je soms wel een keer, maar dan is het zo snel mogelijk zak dicht en verder doen.

Met zelfmoorden heb ik geen probleem, sommige ongevallen zijn heel vies.
Maar met kindjes heb ik het elke keer moeilijk mee.
En je kijkt na verloop van tijd wel anders tegen het leven aan, zeker nu ik zelf kinderen heb.
 
Ik werk in een merkgarage, beter bekend als de stealers.
-We verdienen soms met moeite 200eur op een nieuwe wagen die veelvouden van 10k kost(tijd die de verkoper in de koper steekt niet meegerekend en die loopt soms van aankoop tot aflevering in de +10u).
-je bij garanties iedere reparatiemethode moet volgen of bij audit bij het ontbreken van 1 onderdeel het ganse bedag moet terugbetalen+boete. Ik heb zo na audits terugbetalingen meegemaakt van 100k a 200k
-Op garantieherstellingen pakken we geen winst tenzij de mechanieker sneller werkt dan de barematijden(die soms erg/te scherp zijn).
- bestekken van herstellingen worden gemaakt in het online wisselstukkenprogramma met vaste nationale prijzen.
-je verplicht wordt investeringen te doen aan je interieur/exterieur van de garage binnen een bepaalde termijn via een voorafbepaalde bedrijf, die bij concessies kunnen oplopen tot +500k. Indien niet uitgevoerd, verlies van merklicentie.
Letterlijk bedrijven op falliet weten gaan omdat ze 5j na verplichte renovatie terug verplicht werden hun kleuren/imago aan te passen.
Ik werkte de eerste 2 jaar van mijn loopbaan in de automobiel, ik heb die sector verlaten wegens gebrek aan toekomstperspectief, lage verloning voor technische profielen. Alles draait rond marketing en commerce. De techniek boeit mij, maar er is geen deftig verdienmodel in de garagewereld of je moet richting het (semi)-louche tweedehandscircuit gaan en wagens importeren. .
 
Ik werk in een merkgarage, beter bekend als de stealers.
-We verdienen soms met moeite 200eur op een nieuwe wagen die veelvouden van 10k kost(tijd die de verkoper in de koper steekt niet meegerekend en die loopt soms van aankoop tot aflevering in de +10u).
-je bij garanties iedere reparatiemethode moet volgen of bij audit bij het ontbreken van 1 onderdeel het ganse bedag moet terugbetalen+boete. Ik heb zo na audits terugbetalingen meegemaakt van 100k a 200k
-Op garantieherstellingen pakken we geen winst tenzij de mechanieker sneller werkt dan de barematijden(die soms erg/te scherp zijn).
- bestekken van herstellingen worden gemaakt in het online wisselstukkenprogramma met vaste nationale prijzen.
-je verplicht wordt investeringen te doen aan je interieur/exterieur van de garage binnen een bepaalde termijn via een voorafbepaalde bedrijf, die bij concessies kunnen oplopen tot +500k. Indien niet uitgevoerd, verlies van merklicentie.
Letterlijk bedrijven op falliet weten gaan omdat ze 5j na verplichte renovatie terug verplicht werden hun kleuren/imago aan te passen.
Mogen we weten over welk merk het gaat?
 
Ik werkte de eerste 2 jaar van mijn loopbaan in de automobiel, ik heb die sector verlaten wegens gebrek aan toekomstperspectief, lage verloning voor technische profielen. Alles draait rond marketing en commerce. De techniek boeit mij, maar er is geen deftig verdienmodel in de garagewereld of je moet richting het (semi)-louche tweedehandscircuit gaan en wagens importeren. .
Hoe denk je dat ik aan mijn nickname gekomen ben 😉

Grapje eh.
 
Laatst bewerkt:
Dat ik als bouwadviseur voor een bouwfirma...

- op zelfstandige basis werk en dus niet in loondienst
- 100% op commissie werk en dus geen vast loon/inkomen heb
- zelf voorontwerpen teken. Ik zeg dit niet aan (potentiële) klanten, ik zeg dat ons studiebureau dit doet, maar eigenlijk teken ik ze dus zelf. Er zijn wel niet veel bouwadviseurs die dat doen.
 
Wij hebben ooit een crematorium ontworpen (niet nader genoemd) waar we de energie recupereren van de verbrandingsovens...
:thinking: Dan is je laatste daad het gebouw opwarmen in de winter.....
Ik had het daar toch wa moeilijk mee. But hey all is allowed in the name of energysavings
Heeft bijna elk nieuw crematorium tegenwoordig.
 
Heeft bijna elk nieuw crematorium tegenwoordig.
allez leuk. Betalen jullie de familie dan uit voor de gewonnen energie :p Of is het vreg gewijs stelen... :D

Ook een leuke. Bij de grotere bouwprojecten (vaak wedstrijdfase) waar we weten dat er in de omliggende wijken veel weerstand gaat komen van de bewoners infiltreert het bouwteam vaak de anti (insert gebouw) facebookgroepjes om zo de grieven van de mensen beter in kaart te brengen en te anticiperen.
 
Dat ik als bouwadviseur voor een bouwfirma...

- op zelfstandige basis werk en dus niet in loondienst
- 100% op commissie werk en dus geen vast loon/inkomen heb
- zelf voorontwerpen teken. Ik zeg dit niet aan (potentiële) klanten, ik zeg dat ons studiebureau dit doet, maar eigenlijk teken ik ze dus zelf. Er zijn wel niet veel bouwadviseurs die dat doen.
Maarja, als El Kaouakibi al 100k kan factureren voor advies bij een verbouwing, dan jij toch een veelvoud? :D
 
Maarja, als El Kaouakibi al 100k kan factureren voor advies bij een verbouwing, dan jij toch een veelvoud? :D
Ik ben duidelijk veeeeeeeeeeel te goedkoop, maar ik ben dan ook geen politieker :thinking:

Zonder zwans, eigenlijk is dat ook wel iets dat de meeste mensen niet echt weten, wanneer je dit in loondienst doet verdien je best ok, als zelfstandige kan je echt wel heel goed verdienen wanneer je hard werkt en goed verkoopt.
 
Ik ben duidelijk veeeeeeeeeeel te goedkoop, maar ik ben dan ook geen politieker :thinking:

Zonder zwans, eigenlijk is dat ook wel iets dat de meeste mensen niet echt weten, wanneer je dit in loondienst doet verdien je best ok, als zelfstandige kan je echt wel heel goed verdienen wanneer je hard werkt en goed verkoopt.
voor welk gebouw heeft die feitelijk die factuur gestuurd? Das feitelijk wel geschift veel.

Bij ons op kantoor zitten er wel een paar die van loondienst naar zelfstandige gegaan zijn en idd... ik twijfel :D
 
Terug
Bovenaan