Wat weten mensen niet over jouw job/sector?

Slecht voorbeeld é. Genoeg stealerships die 2500 euro vragen om een turbo te vervangen (laat in het midden of dat ook effectief altijd nodig is) terwijl gevestigde onafhankelijke garages hetzelfde voor 1000 euro doen.
Nu bevestig je eigenlijk wat nestorious zegt.

En genoeg onafhankelijke garages die wij verder helpen omdat ze het niet opgelost krijgen door de gebrekkige kennis/specifiek gereedschap.
Als je dan de optelsom maakt-> hun diagnosetijd+ onze diagnose en eventuele herstelling+ hun winst op onze reparatie.
Waar denk je dat de klant dan het goedkoopste uitkwam?
Het probleem is dat de klant het niet eens beseft en denkt dat het goedkoper was.

Bij ons zit je met een turbo voor een 1.6hdi ook maar rond de 1250€.
Maar dan is wel de (originele) turbo, 2 banjobouten, olie toevoer en afvoerleiding, dichtingen en colliers van de uitlaat, alle kopermoeren van de turbo en/of uitlaatcollector vervangen+ nieuwe total ineo ecs 0w30 olie, koperen carterdopdichting en filter.
Turbo opgevuld met oliespuit, zodat hij de eerste sec niet droog draait+motor laten oliedruk opbouwen zonder aan te laten slaan om daarna rustig warm te draaien tot bedrijfstemp.
Turbo Ingeleerd, motorsoftware geupdate naar de laatste versie en alle foutcodes eruit gehaald.
 
Toen ik nog geen bedrijfsauto had, ging ik ook bij de eerste de beste louche zwarte handel garage. Ik had een flut auto van 10k waar de doelstelling was om die kapot te rijden uiteindelijk. I don't care of het een beetje beter of slechter gedaan was. Cheap it must be. Als leek zie ik toch geen verschil. 5 of 10pk verlies of wat meer uitstoot, kan mij dat schelen. Zolang ik van A naar B raak.

Ooit mijn originele gearbox in frieten gereden in de bergen (als in, de metaal viel van onder de auto en schakelen was sleuren aan de pook). In de garage vroegen ze meer dan 1000 euro. Bij de zwarte garagist om de hoek 600 all-in. Ik heb nog 5y met die auto gereden.... Ik vermoed dat die garagist gewoon meer in zijn zak steekt?

Ander voorbeeldje. Ik heb dus bovenstaande auto uiteindelijk verkocht toen ik bedrijfswagen had. In de garage wilden ze 4.200 of zo geven (en met veel gezever van 'banden versleten', 'raampje gaat niet naar beneden', 'kras op de bumper'). WijKopenAutos.be gaf 4.900 handje contantje, dag erna op de rekening. Geen gezever, 10min werk. Garagisten zijn toch sukkelaars...
 
Afvalverwerking. Ondanks alle recyclagepogingen gaat er toch redelijk wat naar verbranding. Textiel is bijvoorbeeld een sector waarin acceptatievoorwaarden nogal streng zijn. Gebruikte kledij, dat volgens Vlarema nog bij restafval mag, gaat toch vaak rechtstreeks naar de oven. Het ding is ook dat klanten vaak afkomen met vernietigingsopdrachten. Als een grote speler 5 volle walking floors met speelgoed van een campagne vernietigd wil zien, zal dat naar verbranding moeten, ook al ga je daar tientallen scholen gelukkig mee maken.

Het is ook gek hoeveel waardevol materiaal er nog uit verbrandingsassen gehaald kan worden. Op een jaar tijd zijn dat vaak tonnen waardevolle grondstoffen die op een andere manier worden hergebruikt.
 
Toen ik nog geen bedrijfsauto had, ging ik ook bij de eerste de beste louche zwarte handel garage. Ik had een flut auto van 10k waar de doelstelling was om die kapot te rijden uiteindelijk. I don't care of het een beetje beter of slechter gedaan was. Cheap it must be. Als leek zie ik toch geen verschil. 5 of 10pk verlies of wat meer uitstoot, kan mij dat schelen. Zolang ik van A naar B raak.

Ooit mijn originele gearbox in frieten gereden in de bergen (als in, de metaal viel van onder de auto en schakelen was sleuren aan de pook). In de garage vroegen ze meer dan 1000 euro. Bij de zwarte garagist om de hoek 600 all-in. Ik heb nog 5y met die auto gereden.... Ik vermoed dat die garagist gewoon meer in zijn zak steekt?

Ander voorbeeldje. Ik heb dus bovenstaande auto uiteindelijk verkocht toen ik bedrijfswagen had. In de garage wilden ze 4.200 of zo geven (en met veel gezever van 'banden versleten', 'raampje gaat niet naar beneden', 'kras op de bumper'). WijKopenAutos.be gaf 4.900 handje contantje, dag erna op de rekening. Geen gezever, 10min werk. Garagisten zijn toch sukkelaars...
Allee, weeral ene die het punt dat men wil maken en waar dit topic voor dient het als leek is efkes komt weerleggen.
Denk je dat die merkgarage uw 'flut auto' zelf zou hebben overgenomen om in eigen beheer te verkopen? Die bellen ook naar opkopers of zetten die auto online op bvb Fastback om daar een (zo correct mogelijke handelaars-)prijs voor te krijgen. Met wijkopenautos.be neem je een geweldig voorbeeld waarbij het quasi de regel is dat het bod dat je krijgt via de website plots een pak lager blijkt eens je daar bent, met uw ervaring ben je een uitzondering dus heel leuk voor u.
Uw stelling dat een versnellingsbak vervangen bij een louche zwarte handel garage goedkoper is dan bij een officiële...tja ik snap zelfs niet dat je dat aanhaalt als argument als je voorgaande posts over marge & investeringen hebt gelezen, of welk punt wil je daar mee maken?
 
Ik stel enkel vast dat er 15%+ verschil zit tussen de prijs van de garage en wijkopenautos. Wat een garage nadien met die auto doet, interesseeert mij als klant toch geen fluit. Conclusie is dat die garagist dus ver onder de prijs biedt en dus zijn marge opblaast. Is dat een vreemde redenering ?
 
Afvalverwerking. Ondanks alle recyclagepogingen gaat er toch redelijk wat naar verbranding. Textiel is bijvoorbeeld een sector waarin acceptatievoorwaarden nogal streng zijn. Gebruikte kledij, dat volgens Vlarema nog bij restafval mag, gaat toch vaak rechtstreeks naar de oven. Het ding is ook dat klanten vaak afkomen met vernietigingsopdrachten. Als een grote speler 5 volle walking floors met speelgoed van een campagne vernietigd wil zien, zal dat naar verbranding moeten, ook al ga je daar tientallen scholen gelukkig mee maken.

Het is ook gek hoeveel waardevol materiaal er nog uit verbrandingsassen gehaald kan worden. Op een jaar tijd zijn dat vaak tonnen waardevolle grondstoffen die op een andere manier worden hergebruikt.
Hoe goed zijn tegenwoordig de technieken om uitstootgassen van verbrandingsovens te capteren? En met de nieuwe PMD zak mag er veel meer in, maar hoeveel procent daarvan belandt toch gewoon op de brandstapel?
 
Hoe goed zijn tegenwoordig de technieken om uitstootgassen van verbrandingsovens te capteren? En met de nieuwe PMD zak mag er veel meer in, maar hoeveel procent daarvan belandt toch gewoon op de brandstapel?
Captatie van uitstootgassen is tegenwoordig behoorlijk goed omdat er nu eenmaal emissievoorwaarden zijn waaraan je moet voldoen, toch zeker op de grote uitgeruste ovens zoals Sleco/Indaver:
De rookgassen worden intensief gereinigd om aan de strenge emissievoorwaarden te voldoen. Elektrofilters verwijderen de vliegassen. In de Circocleanreactor wordt enerzijds kalk geïnjecteerd voor de captatie van Cl- en S-componenten en anderzijds bruinkool voor de verwijdering van zware metalen en dioxines. De mouwenfilters scheiden vaste deeltjes af. De rookgaszuiveringsresidu's worden, indien nodig, eerst gesolidificeerd en vervolgens gestort op een deponie klasse 1. Een laatste stap in de rookgasreiniging is de verwijdering van de rest van de Cl- en S-componenten via natte wassers. Een continue monitoring van de emissies garandeert dat de gezuiverde rookgassen die de schoorsteen verlaten, steeds voldoen aan de strengste milieunormen.

Ik heb geen actuele informatie over de restfractie van PMD-zakken, maar de sorteerlijnen zijn beter uitgerust. De hoeveelheid restafval dat na uitsortering overblijft is ook afhankelijk van hoe goed men aan de bron sorteert. Op dat vlak is de wetgeving al strenger voor bedrijven die aan de Vlarema-wetgeving moeten voldoen (wat ook zijn uitdagingen heeft), maar voor de gewone burger nog niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Inv
Ik stel enkel vast dat er 15%+ verschil zit tussen de prijs van de garage en wijkopenautos. Wat een garage nadien met die auto doet, interesseeert mij als klant toch geen fluit. Conclusie is dat die garagist dus ver onder de prijs biedt en dus zijn marge opblaast. Is dat een vreemde redenering ?
Wel 9/10 gaat uw merkgarage u een bod hebben gedaan via een opkoper, omdat merkgarages geen oude bakken in eigen beheer gaan verkopen. Veel extra marge als tussenpersoon gaan ze in dat geval - meestal (ik kan niet spreken voor de gehele sector) - niet nemen, als ze er zelfs al iets op nemen. In dit geval zal wijkopenauto's misschien net een geïnteresseerde hebben of een goed contact hebben met een buitenlandse opkoper die specifiek voor dat model hogere biedingen geeft voor jouw wagen en jij dus een hoger bod krijgt. Uiteindelijk is wijkopenauto's ook gewoon een autohandelaar. Prijzen voor 2de hands wagens is geen exacte wetenschap waarbij iedereen hetzelfde bedrag geeft.
 
Wij hebben een uitgeverij. Het valt me op dat slechts weinig mensen begrijpen hoe het businessmodel van een gemiddelde uitgeverij in elkaar zit en wie er eigenlijk geld verdient in de keten. Hieronder toon ik graag een standaardberekening voor de verkoop van één boek:
Enkele vraagjes die ik hierbij heb:
- vroeger had ik gehoord dat de nationale bibliotheek van België (K. Albert I bib?) altijd gratis 1 boek van élk gepubliceerd boek kreeg. Klopt waarschijnlijk al lang niet meer, maat was dit vroeger zo?
- aan welke prijs kopen bibliotheken boeken aan en via welk netwerk. Is dat een centrale instantie die voor alle bibs boeken aankoopt als "standaardpakket of is dat per bib apart?
- heb je weet van hoe de overschotten van boekhandels opgekocht worden? Wss doet boekenvoordeel en het vroegere boekenfestijn op die manier hun inkopen, maar wie/wat zit daar achter?
 
Captatie van uitstootgassen is tegenwoordig behoorlijk goed omdat er nu eenmaal emissievoorwaarden zijn waaraan je moet voldoen, toch zeker op de grote uitgeruste ovens zoals Sleco/Indaver:


Ik heb geen actuele informatie over de restfractie van PMD-zakken, maar de sorteerlijnen zijn beter uitgerust. De hoeveelheid restafval dat na uitsortering overblijft is ook afhankelijk van hoe goed men aan de bron sorteert. Op dat vlak is de wetgeving al strenger voor bedrijven die aan de Vlarema-wetgeving moeten voldoen (wat ook zijn uitdagingen heeft), maar voor de gewone burger nog niet.
Wat gebeurt er met de potjes waar nog yoghurt in hangt of humus of restjes olie van tapenade?
 
Wat gebeurt er met de potjes waar nog yoghurt in hangt of humus of restjes olie van tapenade?
Dat maakt niet uit, dat wordt toch 'gewassen'. Een volle pot zou in principe ook te recycleren zijn, maar de automatische machines die de PMD zakken sorteren, gaan een volle pot als te zwaar beschouwen en uitsorteren naar grof vuil.
 
Disclaimer: Wij publiceren zelf in het Engels. Anderstalige edities (waaronder Nederlands) worden verkocht aan lokale uitgevers waardoor we minder te maken hebben met de specificiteiten van elk land. Het kan dus zijn dat het volgende niet 100% accuraat is.
Enkele vraagjes die ik hierbij heb:
- vroeger had ik gehoord dat de nationale bibliotheek van België (K. Albert I bib?) altijd gratis 1 boek van élk gepubliceerd boek kreeg. Klopt waarschijnlijk al lang niet meer, maat was dit vroeger zo?
😀 Volledig juist, het zijn zelfs twee exemplaren. In principe nog steeds geldend, en blijkbaar ook voor buitenlandse boeken waarin één of meer Belg auteur is. Overzicht hier, pagina vier. Ik weet niet of we die wet als folklore moeten beschouwen, maar wij zijn in ieder geval in de positie waarin we het kunnen ondervinden...
- aan welke prijs kopen bibliotheken boeken aan en via welk netwerk. Is dat een centrale instantie die voor alle bibs boeken aankoopt als "standaardpakket of is dat per bib apart?
Bibliotheken kiezen in ieder geval zelf welke boeken ze aankopen. Volumekortingen zijn trouwens zo goed als onbestaande in de sector dus het maakt niet veel uit of bijvoorbeeld FNAC er nu 10, 100 of 1000 tegelijk bestelt. Daarom zijn groepsaankopen vanuit bibliotheken volgens mij onbestaande.

Klanten hebben normaal een soort standaardkortingpercentage dat over alle orders geldt, waarbij grotere partners vaak ook enkele procenten meer korting hebben. Maar zelfs een Amazon/Bol.com zit niet zo ontzettend ver van de aankoopprijs van je boekenwinkel om de hoek. Supermarkten zijn overigens een heel ander verhaal.

Er is nog één verrassend iets, namelijk dat bijna alle boeken door de boekenwinkels geretourneerd kunnen worden. Een verkoop vindt dus pas plaats wanneer de klant het boek koopt. Voor bestsellers is dat vervelend als uitgever omdat je heel veel boeken moet drukken (je wil immers grote stapels in de boekenwinkels zien), maar kan je ook grote retouraantallen krijgen. Vroeger was het zelfs zo dat boekenwinkels enkel de kaft terugstuurden (en de inhoud weggooiden) omdat de transportkost voor retouren de waarde van het gedrukte boek oversteeg. Dat gebeurt nu nog maar zelden.

In België en Nederland loopt bijna alle distributie via CB (Centraal Boekhuis), een oorspronkelijke coöperatieve van de boekenuitgevers. Dit zal ook zo zijn voor bibliotheken. Er is een leenvergoeding die bibliotheken betalen: 2 cent aan de auteur en 1 cent aan de uitgever. Ik denk dat ze ook het boek zelf gewoon betalen, maar weet dat niet zeker.

- heb je weet van hoe de overschotten van boekhandels opgekocht worden? Wss doet boekenvoordeel en het vroegere boekenfestijn op die manier hun inkopen, maar wie/wat zit daar achter?

De meeste boeken hebben een korte lifespan waarbij ze na een maand of 3-4 alweer plaats moeten ruimen voor andere titels in de boekenwinkels. Het is voor uitgevers een continu zoeken tussen te veel drukken (en met overschotten zitten) of te weinig drukken (en het potentieel niet benutten).

Overschotten komen ofwel op een soort veiling (in US en UK) of worden gewoon aangeboden aan de weinige mogelijke afnemers (kleinere landen). De officiële benaming hiervoor is trouwens ramsjen. Overschotten worden maximaal aan drukkost verkocht en vaak nog lager. Dat betekent dat de ketens als Boekenvoordeel (en onder andere ook de nieuwe titels die je in zaken als De Slegte vindt) ergens tussen €0,50 en €1,50 betalen voor een boek. Daarom kunnen zij die dan ook doorverkopen voor €4 - €8.

Uitgevers (en auteurs) zijn hier natuurlijk niet dol op, want vaak is het sop de kool niet waard. Meer en meer bieden uitgevers ook de kans aan de auteurs om die stock zelf tegen kostprijs over te nemen, waardoor de auteur ze boek per boek in zijn eigen netwerk nog kan verkopen (handtekening erbij, ...) of doen ze zelf een promo-actie. Over de zogezegde imagoschade en mogelijke kannibalisatie tegenover andere van je titels sta ikzelf neutraal, maar ik begrijp dat het voor sommigen gevoeliger ligt. Wij zitten zelf in een business waarin onze boeken een langere lifespan hebben, dus het is nog maar heel zelden gebeurd dat mijn stock stof zit te vergaren.
 
Dat maakt niet uit, dat wordt toch 'gewassen'. Een volle pot zou in principe ook te recycleren zijn, maar de automatische machines die de PMD zakken sorteren, gaan een volle pot als te zwaar beschouwen en uitsorteren naar grof vuil.
Ik stel me gewoon de vraag of we dat eerst moeten wassen tot proper plastiek of gewoon zo er in.
 
Toch veel rare bedrijven. Waar ik werk, kun je geen 10 euro spenderen met de credit card zonder de supplier 3x te laten binnenste buiten keren bij wijze van spreken. Kantoorbenodigdheden op bol.com en je komt in een audit terecht wegens "unapproved supplier".

Cadeaus van 10 euro van een klant zijn al uit den boze (moeten direct teruggestuurdworden). Zelfs op geboorte cadeaus vanwerkgever zelf in natura doen ze een bruto afhouding als tax compensatie (terwijl dat voor bepaalde geschenken wettelijk niet moet volgens mij)

Laat staan dat er ooit een halve euro cash zou rondcirculeren.

Ik vraag me toch af hoe bepaalde bedrijven daar allemaal mee weg raken.
Bij ons is het voor (klein) IT-materiaal te verkrijgen ook helemaal huilen met de pet op. Alles moet via een ticketingsysteem aangevraagd worden en moet de goedkeuring hebben van én mijn directe teamleader én zijn leidinggevende. Nieuwe muis, usb-hub, kabel, oplader,...? Ticket aanmaken + motivatie opgeven. Ik ben al meer dan drie weken aan het wachten op een fokking laptoestand. Aan dit tempo is de gehele Belgische bevolking sneller gevaccineerd.

Twee à drie jaar gelden kon je gewoon bij de plaatselijke IT-afdeling binnenwandelen en je kreeg (bijna) alles direct mee zonder al te veel vragen.
 
Ge wordt dat gewoon, in het begin is dat moeilijk, na een tijd 'went' dat.
Nu als er ene hard stinkt, kokhals je soms wel een keer, maar dan is het zo snel mogelijk zak dicht en verder doen.

Met zelfmoorden heb ik geen probleem, sommige ongevallen zijn heel vies.
Maar met kindjes heb ik het elke keer moeilijk mee.
En je kijkt na verloop van tijd wel anders tegen het leven aan, zeker nu ik zelf kinderen heb.
Mijn grootvader vertelde me altijd dat het ontruimen van ciné Rex het ergste was wat hij ooit had meegemaakt. Ik ga hier niet beschrijven wat hij mij toen vertelde, maar wanneer er 200 mensen sterven bij de inslag van een bom tijdens een filmvoorstelling, dan heb je niet zo maar 200 lichamen te bergen...
Na 55 jaar begrafenisondernemer zijn was het voor hem 'business as usual'. Hij woonde in een dorp langs een spoorweg, mensen die zich onder trein gooiden waren iets wat vaker voorviel.
Ik weet wel dat hij op 't einde van zijn carrière nog ergens iets meemaakte waarvan hij helemaal ondersteboven was. Moeder was gestorven, zorgbehoevende vader wist niet wat er gebeurde en zat voor 't TV terwijl de twee zonen 't huis letterlijk aan 't leeghalen waren, toen hij het lijk kwam oppikken. Terwijl hij in huis was zijn die twee broers met mekaar op de vuist gegaan over een discussie wie de TV en wie de videorecorder mocht hebben. Dat had hij in 55 jaar nooit meegemaakt...

Ik herinner me vooral dat je als begrafenisondernemer vaak de slechte kant van de mensen ziet...
 
Mijn grootvader vertelde me altijd dat het ontruimen van ciné Rex het ergste was wat hij ooit had meegemaakt. Ik ga hier niet beschrijven wat hij mij toen vertelde, maar wanneer er 200 mensen sterven bij de inslag van een bom tijdens een filmvoorstelling, dan heb je niet zo maar 200 lichamen te bergen...
Na 55 jaar begrafenisondernemer zijn was het voor hem 'business as usual'. Hij woonde in een dorp langs een spoorweg, mensen die zich onder trein gooiden waren iets wat vaker voorviel.
Ik weet wel dat hij op 't einde van zijn carrière nog ergens iets meemaakte waarvan hij helemaal ondersteboven was. Moeder was gestorven, zorgbehoevende vader wist niet wat er gebeurde en zat voor 't TV terwijl de twee zonen 't huis letterlijk aan 't leeghalen waren, toen hij het lijk kwam oppikken. Terwijl hij in huis was zijn die twee broers met mekaar op de vuist gegaan over een discussie wie de TV en wie de videorecorder mocht hebben. Dat had hij in 55 jaar nooit meegemaakt...

Ik herinner me vooral dat je als begrafenisondernemer vaak de slechte kant van de mensen ziet...
Ciné Rex is natuurlijk iets buiten proportie voor onze generatie, zoiets kan je u niet voorstellen.
Zoals gezegd ik heb de overledene van zowel Zaventem als de busramp in Sierre verzorgd en dat was al iets immens.

Bij treindoden heb je 2 soorten.
De propere, lichaam 'mooi' in 2 en de niet propere en toch al vaak uit men bed gebeld om om 2 uur 's nachts (in de vrieskou) ene te gaan zoeken en bijeenrapen om het heel plastisch te verwoorden.

Familieruzies bij een uitvaartbespreking zijn tegenwoordig bijna schering en inslag.
Geregeld kleine zaken en vaak over geld. Tegen men ouders al genoeg gezegd, zorg dat al jullie geld op is vooraleer gelle vertrekt.
 
Terug
Bovenaan