Wat weten mensen niet over jouw job/sector?

Goh, stel dat ge een huis laat bouwen en ge werkt "per uur", dan verwacht je ook geen factuur voor de dagen dat uw beton aan het drogen is en uw metser ergens anders aan het metsen is?
En wat als je met project prijs werkt?

Als ik een offerte maak is die gebaseerd op (onder andere) een aantal uren werk dat er te verwachten gaat inkruipen.
Dit is niet altijd exact te berekenen (complexere projecten vereisen wat meer uren en andersom), maar bij de nacalculatie kom ik toch altijd uit dat er minder uren aan gewerkt is dan er gebudgetteerd was.
Bijgevolg zijn dat uren die dubbel gefactureerd gaan worden, want het is niet dat wanneer iemand zijn job klaar is sneller dan wat er in de offerte berekening zat, deze persoon dan het resterende aantal uren mag thuisblijven!

En dan is het natuurlijk de kunst van je markt te kennen, alsook de concurrentie, zodat je min of meer weet aan welke prijs je een project kan binnenhalen, en zien dat je de maximum eruit kan halen.

Ik denk toch dat ik gemiddeld per 100 werkuren er 15 à 25 dubbel factureer op die manier...
 
@Lint

Ik snap je focus op die uren niet. Of er nu op de timesheet 6 of 7 of 8 staat, je kan toch nooit weten wat er effectief gepresteerd is ?
Ma mannekes lees mijn posts eens tegoei...
De clue van mijn post zijn deze 2 punten:
1."T&M uren gefactureerd moeten overeenkomen met uren gepresteerd in intern time tracking systeem"
2. "Als beide contracten echter T&M zijn => Hier kunt ge NIET werken 8u-18u, en daarvoor 10u factureren aan klant A en 8u aan klant B".

1 is volgens mij wettelijk en hetgeen ik vraag of iemand (auditor, controller, boekhouder) kan bevestigen. En daardoor sluit ge dus 2 uit, want tussen 8u en 18u kunt ge geen 18u werken en dus ook niet intern chargeren.

Ik spreek mij voor de rest nergens uit dat "uren" belangrijker zijn dan "opleveren", of dat ge nooit 100% accuraat of detaillistisch kunt zijn met uw tracking, of wat gullie er ook allemaal wilt bijsleuren.

En wat als je met project prijs werkt?
T&M, T&M, T&M
De statements gaan hier altijd duidelijk over T&M. In FP doet ge wat ge wilt, wat al meermaals is gezegd.
 
Laatst bewerkt:
En wat als je met project prijs werkt?

Als ik een offerte maak is die gebaseerd op (onder andere) een aantal uren werk dat er te verwachten gaat inkruipen.
Dit is niet altijd exact te berekenen (complexere projecten vereisen wat meer uren en andersom), maar bij de nacalculatie kom ik toch altijd uit dat er minder uren aan gewerkt is dan er gebudgetteerd was.
Bijgevolg zijn dat uren die dubbel gefactureerd gaan worden, want het is niet dat wanneer iemand zijn job klaar is sneller dan wat er in de offerte berekening zat, deze persoon dan het resterende aantal uren mag thuisblijven!

En dan is het natuurlijk de kunst van je markt te kennen, alsook de concurrentie, zodat je min of meer weet aan welke prijs je een project kan binnenhalen, en zien dat je de maximum eruit kan halen.

Ik denk toch dat ik gemiddeld per 100 werkuren er 15 à 25 dubbel factureer op die manier...
Dan betaal je voor het project he. Dat is dus niet "time & material". De ene keer valt dat mee voor de aannemer de andere keer voor de klant...

Nu, ik zou in de bouw bijna bijbetalen om iets sneller af te hebben ze :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Volgens mij zijn er bijzonder weinig bedrijven waar de timesheets volledig de waarheid vertellen, zowel vanuit initiatief van de werknemer als de werkgever. Dat kwartiertje aan de koffiemachine of iets te veel uren gewerkt op een 'lastigere' klant? Schrijf maar bij die grote klant.
Bedrijven waar ge timesheets tot op de minuut moet invullen, zou ik na een dag mijn ontslag pakken. Ik heb ooit als consultant bij een klant gezeten waar ge elke minuut moest opschrijven wat ge gedaan hebt.

Zelfde voor een badge. Onder de middag ging ik uitchecken, even naar de wc en terug inchecken na een minuut zodat ik automatisch mijn minimum verplicht 30 minuten pauze heb en geen minuut langer.

Waar ik werk nu is da zonder badge en vertrouwen in de werknemer dat uw werk gedaan is. Timesheets is gewoon aantal uur op project en indien ander project dan gebruikt ge een andere code.
 
Bedrijven waar ge timesheets tot op de minuut moet invullen, zou ik na een dag mijn ontslag pakken. Ik heb ooit als consultant bij een klant gezeten waar ge elke minuut moest opschrijven wat ge gedaan hebt.

Zelfde voor een badge. Onder de middag ging ik uitchecken, even naar de wc en terug inchecken na een minuut zodat ik automatisch mijn minimum verplicht 30 minuten pauze heb en geen minuut langer.

Waar ik werk nu is da zonder badge en vertrouwen in de werknemer dat uw werk gedaan is. Timesheets is gewoon aantal uur op project en indien ander project dan gebruikt ge een andere code.
Maar dan zie je in deze thread dat er een hoop volk hetzelfde uur bij meerdere klanten factureert. Dan is het vertrouwen natuurlijk ook niet terecht he.

Ik heb tot nu toe ook altijd in jou situatie gezeten, maar ik heb dan ook nog nooit een uur dubbel gefactureerd...
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Waarom vind je dat moeilijk? Als het spul goed dienst doet, prima toch? Het moet uiteraard wel voldoen voor het werk... goed materiaal is onontbeerlijk voor goed werk. Maar daarnaast zou ik net ijveren voor 2ehands materiaal. Degoutant welk bruikbaar materiaal wij als maatschappij weg smijten.
Ik hecht persoonlijk veel waarde aan een moderne, hoogkwalitatieve uitrusting. Voor mij is dat een signaal dat je als organisatie geeft om je medewerkers, dat je hun werk belangrijk acht en dat je ook hoge kwaliteit verwacht van hun werk.
  • De 1680x1050 schermen die we nu aan onze medewerkers geven, hebben nog een TN-paneel en enkel DVI- en VGA-aansluitingen. Ze doen hun werk, maar aan een lagere kwaliteit en ze zien er gedateerd uit.
  • Ook de toetsenborden en muizen die we geven zijn van de goedkoopste soort.
  • Op mijn eerste werkdag werd ik op een krakkemikkige bureaustoel gezet aan een desktopcomputer met nog een ratelende harde schijf erin.
  • Een smartphone is enkel bestemd voor mensen vanaf een bepaald niveau of met een specifieke job. Je krijgt dan een toestel van 120 euro met een abonnement van 2 GB geloof ik (ik gebruik gewoon mijn eigen iPhone en abo).
  • De laptop die ik uit de kast heb genomen toen ik op thuiswerk overschakelde is van 2017, heeft een scherm van 1366x768 en een ratelende harde schijf.
  • We zijn overgeschakeld van Jabra koptelefoons van 100 euro (draadloos, hogere kwaliteit) naar koptelefoontjes met draad van 25 euro.
  • ...
Dit straalt ook af op de innovativiteit van je organisatie. Je organiseert eigenlijk een technologische achterstand, terwijl dit +- 1% van de personeelskost vertegenwoordigt. Ik zou liever enkele medewerkers minder aanwerven en de 400 anderen goed uitrusten dan hoe we nu werken.

Het contrast met mijn vorige werkgever (gespecialiseerde, internationale ERP/APS consultancy) qua materiaal en interne klantgerichtheid vanuit ICT is gewoon erg groot. Ik probeer mijn team te overtuigen om op een andere manier te kijken naar de uitrusting van medewerkers, en stapje voor stapje slaag ik daar ook wel in. Maar de budgetten bepalen uiteindelijk natuurlijk wat er mogelijk is, en daarvoor zou ik de directeurs moeten meekrijgen. En die weten, met alle respect, niet wat een moderne werkomgeving is omdat ze al decennia in dezelfde omgeving zitten.
 
Wij doen alles van foetussen tot +250 kilo dat ze door een kist zakken...
Van gewoon overlijdens tot de smerigste dingen die je kan inbeelden.
Wat met "lijken" die dagen- of wekenlang in water hebben gelegen en nadien door de familie uitdrukkelijk toch wordt gevraagd om die te begraven in een kist, al dan niet open? Zo'n vraag ooit al eens gekregen? Of gevraagd in het testament door de overledene, dat hij 'no matter what' in een kist moet en zal begraven worden ongeacht zijn fysieke toestand?
 
Ma mannekes lees mijn posts eens tegoei...
De clue van mijn post zijn deze 2 punten:
1."T&M uren gefactureerd moeten overeenkomen met uren gepresteerd in intern time tracking systeem"
2. "Als beide contracten echter T&M zijn => Hier kunt ge NIET werken 8u-18u, en daarvoor 10u factureren aan klant A en 8u aan klant B".

1 is volgens mij wettelijk en hetgeen ik vraag of iemand (auditor, controller, boekhouder) kan bevestigen. En daardoor sluit ge dus 2 uit, want tussen 8u en 18u kunt ge geen 18u werken en dus ook niet intern chargeren.

Ik spreek mij voor de rest nergens uit dat "uren" belangrijker zijn dan "opleveren", of dat ge nooit 100% accuraat of detaillistisch kunt zijn met uw tracking, of wat gullie er ook allemaal wilt bijsleuren.


T&M, T&M, T&M
De statements gaan hier altijd duidelijk over T&M. In FP doet ge wat ge wilt, wat al meermaals is gezegd.


Ik ben redelijk zeker dat er geen enkele wettelijke restrictie is om uren dubbel te factureren aan verschillende klanten. Als contractor deel je toch zelf je werk in zoals je wil. Als je bij wijze van spreken kunt koken, schilderen en programmeren tegelijk en je hebt 3 contracten, waarom zou dat niet mogen?

En ivm de T&M, ik heb nog nooit een contractor geweten die zijn uren niet op doet. Elke consultant die ik al gehad heb, wil per uur werken, maar die krijgt een maximum cap (en ik ga er van uit dat die uren op zullen zijn). Raar maar waar zijn die uren altijd effectief op. I am pretty sure dat die soms rapper klaar is en ondertussen ander werk doet en dubbel factureert.

Ik ken heel wat advocaten die per uur werken. Die doen dat allemaal hoor. Naar de rechtbank voor 10 zaken en elke klant krijgt een factuur voor verplaatsing naar de rechtbank... dat is de klant zijn zaak niet he als de contractor zich efficiënt organiseert...

Ik ken ook software boites waar ze on Demand features ontwikkelen voor bepaalde software. Als 2 klanten dezelfde feature willen, wat denk je dat ze doen ? 1x factureren en de andere het gratis geven, dacht het niet.

Het alternatief is het zelf doen en dan ga je effectief evenveel uren bezig zijn als gefactureerd...
 
Wat met "lijken" die dagen- of wekenlang in water hebben gelegen en nadien door de familie uitdrukkelijk toch wordt gevraagd om die te begraven in een kist, al dan niet open? Zo'n vraag ooit al eens gekregen? Of gevraagd in het testament door de overledene, dat hij 'no matter what' in een kist moet en zal begraven worden ongeacht zijn fysieke toestand?
In een kist begraven is geen probleem bij zo een lichamen. Als ze zeer hard stinken dan doen we ze meestal in 2 lijkzakken met een product erbij die de geur wat neutraliseert + de kist wordt dichtgemaakt met silicone ipv enkel vijzen. De silicone laag zorgt ook voor een extra laag tegen de geur. Soms is de geur nog aanwezig in de kerk of aula maar dan gebruike we geurkaarsen rond de kist ipv gewone.
Een begrafenis met open kist wordt in onze omgeving niet gedaan, in een kerk is dit voor een gewone sterveling zelf niet toegelaten.

Een begroeting van een lichaam dat nietm meer toonbaar is raden we af aan de mensen maar verbieden we nooit. Vaak proberen we dan nog wel iets te laten zien, een specifieke tatoeage, een deel van het lichaam,... zodat ze weten dat het effectief de persoon is.

De echt niet meer op te baren lichamen liggen ook in een aparte vriezer (andere lichamen liggen in een koeling op 7 graden) om de geur en lichaamssappen te neutraliseren. Ook hier heb ik eens iemand laten in groeten omdat ze dit perse wou en er wel tegen kon. Die is direct gaan overgeven in het wc, was geen mooi laatste zicht van haar vader 🙄.

Iets vastleggen in uw testament is btw vaak nutteloos omdat een testament meestal pas na een uitvaart wordt opgevraagd door de familie of voorgelezen wordt door de notaris.
Wat je wel kan doen is een wilsbeschikking laten opmaken op een gemeente waarin je zet wat je wilt en dit moet ook gevolgd worden, de familie kan hier normaal gezien nooit van afwijken.
 
Ma mannekes lees mijn posts eens tegoei...
De clue van mijn post zijn deze 2 punten:
1."T&M uren gefactureerd moeten overeenkomen met uren gepresteerd in intern time tracking systeem"
2. "Als beide contracten echter T&M zijn => Hier kunt ge NIET werken 8u-18u, en daarvoor 10u factureren aan klant A en 8u aan klant B".
Denk dat het grootste probleem ( bij mij dan toch ). Je hebt van die regels zoals minimum een uur factureren als je iets doet. Geen zever met kwartieren ofzo. En dan genereer je soms 2-3 uur op een uur tijd. Wat doe je dan met de rest? waarschijnlijk ook iets doen.. dat ook moet geregistreerd worden. Al die systemen zijn totaal niet afgestemd op de werkelijkheid

En voor de rest snap ik niet echt waarom velen hier zo een probleem maken van mijn voorbeeld. Er is letterlijk niemand die verliest hier. Geen enkele klant betaald meer dan wanneer ik het serieel zou doen ipv parallel. Het bedrijf kan meer factureren. Ik heb meer bonus wegens meet billable uren. En veel klanten hun zaken gaan rapper gedaan zijn dan normaal.
 
@Lint @zarathustra

Het is zoals Lint zegt er worden hier continue 2 dingen door elkaar gehaald. Het gaat hier niet om zever met kwartieren. Het gaat hier niet om een klant een factuur van 8u sturen terwijl 1 van die 8u je aan de telefoon met een andere klanten of andere projecten (gratis) hing, dat gebeurt overal. Dat wordt met de natte vinger wat gedaan.

Het punt dat gemaakt wordt is dat je 2x een T/M contract verkoopt waarin je zegt "geef mij uw gepresteerde uren door en ik betaal die". Die zijn niet aan een prestatie verbonden andere dan "uren dat jij daar aan gewerkt hebt". Maakt niet uit wat de kwaliteit van dat werk was, maakt niet uit of dat werk goed gedaan is, de afspraak is: ik betaal uw uren dat jij voor mij gewerkt hebt. DAT is de basis van dat contract. Als dat niet de basis was dan had het een fixed price contract moeten zijn wat iets totaal anders is.

Het blijft imo shocking dat je van dat soort contract er 2x tegelijkertijd aan gaat voor dezelfde dag en uw uren dus 2x laat betalen. Maar goed zolang een auditor hier niet komt reageren zullen we niet officieel weten of dit eigenlijk illegaal is.

Maar het punt is dat die uren voor beide ook effectief gepresteerd zijn. Dus moeten ze ook effectief door beide betaald worden. Jij doet alsof ik zou zeggen 'ik heb 8 uur voor u gewerkt, dus betaal me 8 uur' terwijl ik er eigenlijk maar 4 heb gewerkt en dan ondertussen tegen de andere klant zeg 'ik heb 4 uur voor u gewerkt dus betaal me 4 uur'. De realiteit is dat ik voor de ene 8 uur gewerkt heb en voor de andere 4 uur, ik ( en anderen uiteraard, dit is niet uitzonderlijk) slaag er gewoon in om twee dingen tegelijk te doen soms(!). Nu klinkt het hier ook alsof dat constant is, is mss gemiddeld 2 keer per maand ofzo.

@cege geloof jij echt dat als een garagist u een factuur geeft "8u voor herstelling carosserie door technieker Jan" en jij komt er achteraf achter dat uw buurman ook zijn auto heeft binnengedaan en die is dezelfde dag hersteld en krijgt ook een factuur "8u herstelling stuurinrichting door technieker Jan", dat gij daar geen probleem van zou maken?? Dat gij dat maar normaal vind en gewoon uw geldbeugel open trekt?

Nee, cege en zijn buurman krijgen een factuur met 'reparatie gedaan door technieker, 8 uur'. Wie die technieker is doet er niet toe. En als het resultaat een normale prijs is, wat is het probleem dan?
 
Ik denk dat uw probleem hier zit:

Het gaat hier niet om een klant een T/M factuur van 8u sturen terwijl 1 van die 8u je aan de telefoon met een andere klanten of andere projecten (gratis) hing, dat gebeurt overal

Ik kan/mag geen gratis uren doen voor klanten. Dus om het simpel te maken als ik dinsdag naar die progressbar zit te koekeloeren en mijn telefoon gaat, dan pak ik die op of er komt een mail binnen. Als dat een klant is met een vraag dan ga ik die beantwoorden en dus moet ik dat factureerbare uur ergens registreren. Het is dat of zeggen 'bel morgen terug' of dat uur (incorrect) op de dag er na zetten. En dat laatste doe ik soms, maar dat is al helemaal iffy. Het eerste is niet echt wat men van ons verwacht.
 
Het is duidelijk dat jij zelf al verstokt zit in dat systeem en niet anders weet, voor u is dat allemaal normaal en win-win. Idem voor mezelf hoor ik ken alleen een ander systeem. Voor u zou een financieel auditor dat ziet dat een bedrijf 100.000 uren in T/M contracten gefactureerd heeft terwijl zijn personeel maar 50.000 uur aanwezig was, volledig normaal kunnen zijn. Waarom? Omdat jullie dat zo doen en omdat jij overtuigd bent dat jij 2u op uurtarief kan werken op 1u tijd, kwestie van "efficient werken". Maar ik ben er echt niet zo zeker van of dat allemaal de normale gang van zaken is.

Zoja, dan leg ik dit direct aan ons management voor, enorme winst mogelijkheden he:

je rijdt naar een klant en dat is 1u rijden: factuur van 1u reisuren op uurtarief. Maar tijdens ik in de auto zit doe ik een meeting via telefoon/bluetooth met een andere klant: nog eens 1u factureren. Werkgever betaalt mij 1u maar stuurt wel voor 2u facturen naar de klanten.

Ik heb een vlucht naar Italie en de klant krijgt tot 8u reisuren gefactureerd op Time|Material basis (uurtarief), maar tijdens die 8u zit ik in de luchthaven wel meetings te doen met andere klanten, een studie op uurtarief te doen terwijl ik in het vliegtuig zit, en hoppa mijn werkgever kan 'Five-Seven" 16u T/M uitsturen op een werkdag van 8u. Ze krijgen beiden een factuur waarop staat T/M Five-Seven 8u.

Ik ben 8u bij een klant om vanalles uit te voeren, maar ik heb op die dag 5x telefoon van 10 minuten gehad van 5 andere klanten waar we ook contracten op uurtarief mee hebben. Resultaat: 13u aan facturen dat onze firma uitstuurt want een telefoon van 10 minuten krijgt ook een factuur van 1u (of een half uur) minimaal en dat tel ik gewoon bij die 8u want die telefoons kwamen toch net op momenten dat ik moest wachten.

Ongelooflijk hoeveel geld ons bedrijf zo laat liggen.

Ik ben niet helemaal zeker of dat echt wel boekhoudkundig zo mag.
Zelfs al doet uw bedrijf dat. Misschien vergis jij u en zijn uw contracten met eindklanten in werkelijkheid niet T/M based.
Ik pluis het zeker nog verder uit : )
Basically ja. Alleen valt het niet echt zo vaak voor. Ik ga geen meeting doen met een klant als ik ondertussen voor een andere iets aan het doen ben dat kan mislopen. Dat 18 uren voorbeeld dat je hier altijd aanhaalt is 1 keer voorgevallen en dat was gewoon niet echt slim van mij. Want toen heb ik inderdaad 3 upgrades voor 3 klanten gedaan die heel wat uren overlapten. Dat had effectief mis kunnen lopen en dat doe ik niet meer.

En in hoeverre men dat vertaalt naar de klant weet ik inderdaad niet. Ik weet wel dat ik 8% krijg van wat men de klant aanrekent als het factureerbaar is als bonus. Dus ik kan wel zien dat als ik 3 uur opgegeven heb voor een klant daar 3*uurprijs*0,08 tegenover staat. ( ik krijg die breakdown). Dus ik denk dat het effectief wel zo gaat ja.

En zoals gezegd soms zet ik die uren ook gewoon op een andere dag om wat ademruimte voor mezelf te maken.

Feit is dat bij deze werkgever men mij op mijn eerste dag gezegd heeft, letterlijk: Als jij twee dingen tegelijk kan doen, dan factureer je twee klanten tegelijk. Je wordt niet afgestraft voor efficiëntie.
 
@Castil: hoe sta je tegenover het groeten van de overledene door kinderen? Vanaf welke leeftijd is dit oké?
Ik heb als 7 jarige mijn eigen vader moeten gaan groeten en ik heb daar wel een dreun van gekregen, bij mijn grootouders ben ik zelfs niet meer geweest.
Niet dat het niet netjes gedaan was, maar de confrontatie met een dood persoon in een funerarium was heel (te) confronterend...
Nu ja, ik denk dat niet gaan groeten evt ook nadien voor een “wat als” vraag had kunnen zorgen.
 
Daar druipt het louche gewoon vanaf imo, dat jij nog maar denkt dat jij 18u billable op een dag KAN presteren door 8u aanwezig te zijn. Dat jij dit niet inziet is me nu wel duidelijk en dat wij het daar maar niet over eens raken is me ook duidelijk. Je ziet in de reacties van Lint dat hij dit ook absoluut niet begrijpen kan dus ik ben niet de enige. In deze situaties zou een @JPV wel eens wat kunnen vertellen. Ik kan het ook wel eens aan mijn maat van de vakbond vragen als ik hem nog ns zie. Ik dacht dat hier financieel auditors zaten?
Dat heeft toch niks met vakbonden te maken? Hoeveel uur je billable bent voor welke taken hangt gewoon af van de afspraken/contracten tussen de 2 bedrijven onderling. Als 10 minuten werken en 50 minuten standby staan terwijl een pc een actie aan het uitvoeren is als billable beschouwd wordt, dan is dat zo. Als je 6 zo'n klanten hebt en dat goed zou kunnen timeboxen, kan je zo mss 6 uur billable zijn op 1 uur.

En ja, dat wordt (in lichtere vorm natuurlijk) zo gedaan én getolereerd. En ja, uren worden afgerond. Ik heb zelf 12 mannen/vrouwen van een informaticabedrijf onder mij en weet dat ze niet elk uur dat ze werken altijd 100% voor mij werken. So be it. You win some, you lose some.
 
In die contracten gaat niet staan dat “wachttijden aan 100% gefactureerd worden zelfs als de technieker intussen voor een andere bestelling werkt”. Daar gaat gewoon staan dat gewerkte uren betaald worden.
En het is dan aan de partij die zich benadeelt voelt om te discussieren dat het in het oog houden van een PC die iets aan het doen is, niet werken is.

Nu, als je al weet wat er gaat staan en hoe je dat moet interpreteren, is er natuurlijk geen discussie. Maar ik heb hier geen contracten gezien.

maar bekijk uzelf, jij betaalt uw werknemers of arbeiders ook per uur, of uw firma toch. Ist OK dat die tijdens wachttijden nog wat dingen doen voor ander firma’s waar jij niks mee te maken hebt? Beetje als 2de job? Staat er in het contract van uw werknemers dat dat niet mag? Als uw ondergeschikte wat updates aan het installeren is en moet wachten, mag die dan tegelijkertijd even callcenter job doen om betalend beursadvies te geven als zelfstandige? Staat in het arbeidscontract dat dit niet mag?
Totaal andere discussie.

Discussie hier is de contractuele relatie, geregeld door het burgerlijk wetboek, art. 1101 en verder. Die regels zijn zo beperkt als "mogelijk" gehouden.
Wat jij aanhaalt is een arbeidsovereenkomst, die streng geregeld is en een hele hoop regelt waardoor de zaken die jij vraagt, niet in een arbeidsovereenkomst moeten staan.

Graag nu terug on-topic.
 
@Castil: hoe sta je tegenover het groeten van de overledene door kinderen? Vanaf welke leeftijd is dit oké?
Ik heb als 7 jarige mijn eigen vader moeten gaan groeten en ik heb daar wel een dreun van gekregen, bij mijn grootouders ben ik zelfs niet meer geweest.
Niet dat het niet netjes gedaan was, maar de confrontatie met een dood persoon in een funerarium was heel (te) confronterend...
Nu ja, ik denk dat niet gaan groeten evt ook nadien voor een “wat als” vraag had kunnen zorgen.
Goh is natuurlijk heel afhankelijk van kind tot kind en nog meer van hoe de ouders dit aanbrengen. Hoe oud is het kind, hoe is ze verstandelijk en snapt ze/hij het concept dood zijn...

Valt ook te zien hoe de kinderen de levende of overledene voor het laatst gezien hebben, nog levend op het sterfbed of net overleden in ziekenhuis of thuis is soms een heel akelig beeld. Open mond, open ogen, grauwe kleur, fel licht,...
In een funerarium is de sfeer anders, helemaal opgemaakt en zachte verlichting. Kan zeker een positief laatste beeld geven.

Wat nog in mijn ogen nog beter is is de kinderen deels betrekken in de bespreking van wat er gezegd wordt tijdens de uitvaart. Wij doen vaak een kinderverhaal als er jonge kinderen zijn, zodat ook zijn een beetje snappen van wat er gaande is.

Ik heb ouders gezien die dit rustig uitleggen en het kind op hun tempo naar de ruimte laat gaan en ik heb het totaal omgekeerde gezien.
 
Terug
Bovenaan