Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,3%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,1%

  • Totaal aantal stemmers
    399
Is dat zo? Oprecht nieuwsgierig voor volgende situatie:
  • Pensioen werknemer kassa supermarkt, 45 jaar dienst
  • Pensioen zelfstandige die 75% in het zwart doet en bijdragen tot het absolute minimum beperkt, 45 jaar dienst
Hoeveel bedraagt het verschil dan wel, rekening houdend met de nieuwe regels that is.
een eerlijke vergelijking gaat niet uit van zwart geld, en zelfs dan is zelfstandige nog voordeliger in de praktijk.
 
Omwille van verschillende redenen klopt dit niet:
- meestal betaal je als zelfstandige een pak minder sociale bijdragen en belastingen. Dat verschil is héél groot, gezien hoe vlug het al fiscaal voordeliger is om over te schakelen naar zelfstandige activiteit
- als zelfstandige heb je een absoluut maximum van sociale bijdragen, als werknemer niet.
- een héél aantal voordelen zijn ruim fiscaal aftrekbaar en zorgen ook voor je eigen pensioenvoorziening/inkomen bij arbeidsongeschiktheid
- meestal zijn het de profielen met het laagste risico op werkloosheid die overschakelen, het risico voor overheid stijgt dus relatief
- zowel zelfstandige als werknemer hebben dezelfde rechten op OCMW-steun en in de praktijk vaak zelfs ook wat betreft werkloosheid (gezien het recht tot 15 jaar na start zelfstandige activiteit kan meegenomen worden.
True, maar het vereist enig financieel inzicht om het extra inkomen dat je hebt goed te beheren en dat is niet iedereen gegund. Dat is vooral het punt dat ik wou maken :) .
Ik ken freelancers die graag de grote sier maken maar de vennootschap niet meer dan een lege doos is. Eens die een tegenslag hebben gaan de poppen aan het dansen.
 
Nee, dat is net dé essentie van een welvaartsstaat: iedereen helpt mee. Je kiest er voor om hier aan bij te dragen, van de voordelen te genieten en de daarbij horende hoge belastingen te betalen. Geen enkele politieker gaat hier ooit zeggen "nu ga ik eens een grondige lange termijn hervorming doorvoeren" want er zijn geen enkele long-term incentives voor hun om dat te doen. Ze gaan het huidige systeem zo lang mogelijk trekken en hervormingen voor zich uit schuiven tot je het niet meer kan vooruitschuiven.

Dan is nu net het probleem: niet iedereen helpt mee. Een alsmaar kleiner wordende groep van "sterke" schouders die alles moet dragen om een steeds groter wordende groep van profiteurs en 'aanmodderaars' te onderhouden.
Moest daar dan veel tegenover staan, dan is iets anders. Maar ook dat is in België al lang gene vette meer. "Een super sociaal vangnet" en "super gezondheidszorg". Yep, op dat eerste heb je als werkende mens quasi nooit geen voordeel bij en dat tweede wordt ook al hoe langer hoe relatiever als je voor een afspraak bij pakweg de dermatoloog al een jaar op voorhand moet bellen voor een afspraak. Ok, studeren is hier betaalbaar, maar vergeleken met sommige andere Europese landen zijn wij ook daar helemaal niet zo speciaal in. En al de rest genre wegennet, betaalbaarheid van nutsvoorzieningen, etc. trekt al helemaal op niets meer.

België heeft zich veel te lang de illusie voorgesteld dat we tot in het oneindige het land van melk en honing (voor de armen, zieken en profiteurs) kunnen blijven zijn. De realiteit is echt wel anders. En nu rijden we richting afgrond terwijl de wetgevende klasse hun hoofd min of meer in de grond blijft steken. La Belgique, c'est fini. Mensen die zo weinig mogelijk belastingen proberen te betalen door allerlei vennootschapsachtige constructies op poten te zetten, wie begrijpt hen niet. Of om het met de woorden van Bart de Pauw te zeggen: wanneer is genoeg genoeg. Dit land heeft de grootst mogelijke reset nodig.
 
Toen ik zelfstandig freelancer werd verschoot ik hoeveel belastingen er zijn, van overal komen ze aankloppen. Elke 3 maand €10k aan BTW, elk jaar 20k aan vennootschapsbelasting. €1k per 3 maand aan sociale bijdragen, €100 per maand bedrijfsvoorheffing, gemeentebelasting, klassieke personenbelasting en daarboven nog eens 15% - 30% belasting boven dit alles om überhaupt aan mijn eigen geld te kunnen (geld van vennootschap naar privé brengen) en dan vergeet ik waarschijnlijk nog een paar (indirecte) belastingen.

Als werknemer verdiende ik niet eens genoeg om nu alle belastingen te kunnen betalen, vrij absurd eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
True, maar het vereist enig financieel inzicht om het extra inkomen dat je hebt goed te beheren en dat is niet iedereen gegund. Dat is vooral het punt dat ik wou maken :) .
Ik ken freelancers die graag de grote sier maken maar de vennootschap niet meer dan een lege doos is. Eens die een tegenslag hebben gaan de poppen aan het dansen.
Zelfs als je als zelfstandige maar matig laat begeleiden, zal je altijd nog veel financieel voordeel doen, vaak tegen de logica in.
 
Omwille van verschillende redenen klopt dit niet:
- meestal betaal je als zelfstandige een pak minder sociale bijdragen en belastingen. Dat verschil is héél groot, gezien hoe vlug het al fiscaal voordeliger is om over te schakelen naar zelfstandige activiteit
- als zelfstandige heb je een absoluut maximum van sociale bijdragen, als werknemer niet.
- een héél aantal voordelen zijn ruim fiscaal aftrekbaar en zorgen ook voor je eigen pensioenvoorziening/inkomen bij arbeidsongeschiktheid
- meestal zijn het de profielen met het laagste risico op werkloosheid die overschakelen, het risico voor overheid stijgt dus relatief
- zowel zelfstandige als werknemer hebben dezelfde rechten op OCMW-steun en in de praktijk vaak zelfs ook wat betreft werkloosheid (gezien het recht tot 15 jaar na start zelfstandige activiteit kan meegenomen worden.
Uit interesse en omdat het onlangs in een discussie passeerde met een kennis die zelfstandige was. Hij beweerde exact evenveel sociale bijdragen te betalen als zijn loontrekkende vriendin. In welke gevallen liggen die dan even hoog? Of wanneer is het verschil het grootst?
 
Toen ik zelfstandig freelancer werd verschoot ik hoeveel belastingen er zijn, van overal komen ze aankloppen. Elke 3 maand €10k aan BTW, elk jaar 20k aan vennootschapsbelasting. €1k per 3 maand aan sociale bijdragen, €100 per maand bedrijfsvoorheffing, gemeentebelasting, klassieke personenbelasting en daarboven nog eens 15% - 30% belasting boven dit alles om überhaupt aan mijn eigen geld te kunnen (geld van vennootschap naar privé brengen) en dan vergeet ik waarschijnlijk nog een paar (indirecte) belastingen.

Als werknemer verdiende ik niet eens genoeg om nu alle belastingen te kunnen betalen, vrij absurd eigenlijk.

En als je alles optelt, zal je een stuk lager zitten dan de belastingen om het equivalent nettoloon als werknemer te kunnen krijgen. :p
 
Uit interesse en omdat het onlangs in een discussie passeerde met een kennis die zelfstandige was. Hij beweerde exact evenveel sociale bijdragen te betalen als zijn loontrekkende vriendin. In welke gevallen liggen die dan even hoog? Of wanneer is het verschil het grootst?
Hij vergeet wellicht dat de werkgever van zijn vriendin ook nog eens minimum 20% sociale bijdragen betaalt op haar loon...Dat moet je er uiteraard ook bijtellen. Anders kan het inderdaad dat de bijdrages ongeveer evenhoog zijn, maar dan tel je meer dan de helft niet mee.
 
Laatst bewerkt:
Uit interesse en omdat het onlangs in een discussie passeerde met een kennis die zelfstandige was. Hij beweerde exact evenveel sociale bijdragen te betalen als zijn loontrekkende vriendin. In welke gevallen liggen die dan even hoog? Of wanneer is het verschil het grootst?
Als het evenveel zou zijn, is dat toeval.

Bij een werknemer wordt er 13,07% op het brutoloon afgehouden, en betaalt de werkgever een percentage tussen de 0% en 75% (meestal rond de 25-30%) op het loon. (de percentages van 75% houden dan ook vakantiegeld, eindejaarspremie, weerverlet en nog verschillende zaken ... in).

Bij een zelfstandige is de inhouding 20,50% op een eerste schijf, gevolgd door 14,16% op een hogere schijf en vanaf 107.000 euro jaarinkomen niks meer.

Het zou me verbazen als er meer dan 10000 werknemers zijn waarvan er méér afgehouden zou worden als zelfstandige dan als werknemer. Het gaat echt over uitzonderingssituaties.
 
Toen ik zelfstandig freelancer werd verschoot ik hoeveel belastingen er zijn, van overal komen ze aankloppen. Elke 3 maand €10k aan BTW, elk jaar 20k aan vennootschapsbelasting. €1k per 3 maand aan sociale bijdragen, €100 per maand bedrijfsvoorheffing, gemeentebelasting, klassieke personenbelasting en daarboven nog eens 15% - 30% belasting boven dit alles om überhaupt aan mijn eigen geld te kunnen (geld van vennootschap naar privé brengen) en dan vergeet ik waarschijnlijk nog een paar (indirecte) belastingen.

Als werknemer verdiende ik niet eens genoeg om nu alle belastingen te kunnen betalen, vrij absurd eigenlijk.
Even kaderen: als je 10k elke 3 maand als BTW betaalt, zit je met een brutowinst van minstens 190.000 euro. Dan is je 1k per 3 maand sociale bijdaragen en 100 euro bedrijfsvoorheffing niks, idem voor de 15-30% privé afname uit je vennootschap.
 
Toen ik zelfstandig freelancer werd verschoot ik hoeveel belastingen er zijn, van overal komen ze aankloppen. Elke 3 maand €10k aan BTW, elk jaar 20k aan vennootschapsbelasting. €1k per 3 maand aan sociale bijdragen, €100 per maand bedrijfsvoorheffing, gemeentebelasting, klassieke personenbelasting en daarboven nog eens 15% - 30% belasting boven dit alles om überhaupt aan mijn eigen geld te kunnen (geld van vennootschap naar privé brengen) en dan vergeet ik waarschijnlijk nog een paar (indirecte) belastingen.

Als werknemer verdiende ik niet eens genoeg om nu alle belastingen te kunnen betalen, vrij absurd eigenlijk.
Dit, altijd gezeik op de freelancers en hun vennootschap. Ik heb vorige week mijn laatste loonfiche als werknemer nog eens vastgehad: 3.000 euro bruto + wagen + een 350€ nettovergoedingen, alles geoptimaliseerd in voordeel van de werkgever ;) - dat was het plaatje voor iemand met een master, beroepstitel en 9 jaar werkervaring. Ik draag vandaag veel meer bij omdat ik als zelfstandige niet meer uitgebuit word door een werkgever, ik krijg loon naar werk en draag er op af. Dat zal daarom niet in alle sectoren van toepassing zijn maar in mijn geval zijn zowel ikzelf als de staat er beter bij gevaren ;).
Het heeft imo geen zin om te kijken naar de verhouding inkomen-belastingstarief om werknemers en zelfstandigen te vergelijken, een zelfstandige haalt om te beginnen al veel meer omzet op waardoor er reëel veelvouden worden afgedragen tegenover het werknemersstatuut.
 
Even kaderen: als je 10k elke 3 maand als BTW betaalt, zit je met een brutowinst van minstens 190.000 euro. Dan is je 1k per 3 maand sociale bijdaragen en 100 euro bedrijfsvoorheffing niks, idem voor de 15-30% privé afname uit je vennootschap.
Ik was ook even aan het rekenen, ik lig ook echt niet aan 190k winst op het einde van het jaar, hoor :D. 10k btw betalen elke 3 maand, is al stevig...
 
Dit, altijd gezeik op de freelancers en hun vennootschap. Ik heb vorige week mijn laatste loonfiche als werknemer nog eens vastgehad: 3.000 euro bruto + wagen + een 350€ nettovergoedingen, alles geoptimaliseerd in voordeel van de werkgever ;) - dat was het plaatje voor iemand met een master, beroepstitel en 9 jaar werkervaring. Ik draag vandaag veel meer bij omdat ik als zelfstandige niet meer uitgebuit word door een werkgever, ik krijg loon naar werk en draag er op af. Dat zal daarom niet in alle sectoren van toepassing zijn maar in mijn geval zijn zowel ikzelf als de staat er beter bij gevaren ;).
Het heeft imo geen zin om te kijken naar de verhouding inkomen-belastingstarief om werknemers en zelfstandigen te vergelijken, een zelfstandige haalt om te beginnen al veel meer omzet op waardoor er reëel veelvouden worden afgedragen tegenover het werknemersstatuut.
Bwa, dat de staat er beter van wordt ben ik niet zeker van.

Jij draagt misschien meer bij in absolute waardes, maar de werkgever heeft minder winst (want jij kost meer), dus ook minder inkomsten voor vennootschapsbelasting & roerende voorheffing (dividenden) langs die kant. Als je echt naar het totaalplaatje van de staat wilt kijken moet je die factoren ook allemaal in rekening nemen.
 
Even kaderen: als je 10k elke 3 maand als BTW betaalt, zit je met een brutowinst van minstens 190.000 euro. Dan is je 1k per 3 maand sociale bijdaragen en 100 euro bedrijfsvoorheffing niks, idem voor de 15-30% privé afname uit je vennootschap.

Correctie, je maakt een omzet van 190k (in der veronderstelling dat alle omzet aan zuiver 21% BTW gaat) en dat er geen BTW aftrek is); dat is iets heel anders dan bruto winst. Als daar BTW aftrek bij komt, dan is die omzet hoger, maar dan nog is dat geen brutowinst.
 
Bwa, dat de staat er beter van wordt ben ik niet zeker van.

Jij draagt misschien meer bij in absolute waardes, maar de werkgever heeft minder winst (want jij kost meer), dus ook minder inkomsten voor vennootschapsbelasting & roerende voorheffing (dividenden) langs die kant. Als je echt naar het totaalplaatje van de staat wilt kijken moet je die factoren ook allemaal in rekening nemen.
Het zijn tijdelijke relaties met een ‘werkgever’ voor functies waar die nooit een vaste aanwerving voor zou doen (zwangerschapsvervanging/ vervanging burnout/ tijdelijke hulp tot geschikte kandidaat wordt gevonden). Dus dat gaat imo ook niet op. Het bedrijf draait door tijdens de uitval/tijdelijk lege stoel. Dus de vergelijking gaat niet op :).
 
Het zijn tijdelijke relaties met een ‘werkgever’ voor functies waar die nooit een vaste aanwerving voor zou doen (zwangerschapsvervanging/ vervanging burnout/ tijdelijke hulp tot geschikte kandidaat wordt gevonden). Dus dat gaat imo ook niet op. Het bedrijf draait door tijdens de uitval/tijdelijk lege stoel. Dus de vergelijking gaat niet op :).
Inderdaad, maar dat soort afwegingen zijn moeilijk om hard te maken puur in excel-logica. En veel mensen kijken niet verder dan dit.
 
Waarmee je eigenlijk op geen enkel vlak reageert op de post die je citeert, maar goed.

I'll reiterate: als dat je boodschap is naar de "sterke schouders", dan sta je er niet goed voor. En al zeker niet in het BE systeem, waar niet iedereen mee helpt, maar waar de kosten disproportioneel bij de "sterke schouders" terecht komen en diezelfden ook dé target zijn bij alle toekomstige uitdagingen onder het mom "die kunnen nog wel wat extra missen". Tot de dag dat genoeg "sterke schouders" de waanzin ontwijken.
Sure, en tot dat punt enkele decennia in het vooruit gaat de show hier in BE gewoon voort. Zoals ik al zei in mijn bericht, gaat geen enkele politieker daar iets aan willen veranderen tot ze niet anders meer kunnen.
 
In zake al de discussies over hoe de zelfstandige zoveel beter af is ...

Wel, ik verdien nu niet zo slecht, maar ik ga er van uit dat ik als zelfstandige/freelancer wss meer zou kunnen verdienen. Geen idee over hoeveel het verschil zou zijn dat ik op 't eind van de rit zou over hebben VS nu, rekening houdende met alle EL voordelen die ik dan ook zelf zou moeten bekostigen, etc.
Maar al bij al heb ik daar gewoon maar weinig goesting voor. Al zeker indien het verschil beperkt zou zijn. Beetje TBD welke day rate ik dan zou kunnen krijgen zeker.

Nu, een extra voordeel dat je hebt als WN is ook gewoon 'het gemak'. Ik moet zelf niet telkens om nieuw werk gaan zoeken & ondanks dat ik ze voor 't kiezen zou hebben uit die 100en recruiters met invites in m'n LinkedIn mailbox of allerhande aanbiedingen voor een taak van X-maand daar of taak van een jaar daar of whatever, goh ... 't is meer een gedoe natuurlijk.
Geen boekhouders van doen, geen etc.
Dunno, het werknemerschap lijkt mij gewoon ... relaxter dan het zelfstandigheidsschap. :whistle:

Dus ja, er zijn zeker voordelen aan 't zelfstandig verhaal, maar ook aan het WN verhaal.
Anderzijds, moest het mij ooit écht tegen steken op m'n huidige job is de kans wel redelijk hoog dat ik naar zelfstandigheid zou kijken als volgende stap.
 
Oh, maar er zitten er hier al met een managementvennootschap die nog steen en been klagen over de belastingdruk hoor. Sommige mensen gaan nooit content zijn en zich altijd tekort gedaan voelen, daar moet je geen beleid op afstemmen.

Aan 25% VB en 30% RV (abstractie makend van huidige systemen die gezien de fiscale uitdagingen toch gaan verdwijnen, en de 20% RV op de eerste 100k) is dat 47,5% zuivere taxatie op uitgekeerde dividenden, exclusief overige lasten. Als we dat al geen hoge druk mogen noemen, wat dan wel? Wanneer is genoeg ook effectief genoeg?
 
Aan 25% VB en 30% RV (abstractie makend van huidige systemen die gezien de fiscale uitdagingen toch gaan verdwijnen, en de 20% RV op de eerste 100k) is dat 47,5% zuivere taxatie op uitgekeerde dividenden, exclusief overige lasten. Als we dat al geen hoge druk mogen noemen, wat dan wel? Wanneer is genoeg ook effectief genoeg?

Wel een serieuze abstractie :p. Je abstractie is het "hart" van het Belgisch fiscaal stelsel negeren :p (en waarom de Belgische fiscaliteit juist hervormd moet worden).

Dat is een beetje zeggen:
Als je abstractie maakt van maaltijdcheques, bedrijfswagens, nettovergoedingen, forfaitaire voordelen alle aard, sociale vergoedingen, ecocheques, werkbonus, fietsvergoedingen, nettowinstuitkeringen, warrants, auteursrechten tot voor kort,... dan zijn we toch zwaar belast :p.


Belgische fiscaliteit is juist de duizend-en-één uitzonderingen op de standaard regel.
 
Terug
Bovenaan