Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,3%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,1%

  • Totaal aantal stemmers
    399
Aan 25% VB en 30% RV (abstractie makend van huidige systemen die gezien de fiscale uitdagingen toch gaan verdwijnen, en de 20% RV op de eerste 100k) is dat 47,5% zuivere taxatie op uitgekeerde dividenden, exclusief overige lasten. Als we dat al geen hoge druk mogen noemen, wat dan wel? Wanneer is genoeg ook effectief genoeg?
Meeste freelancers zullen hier toch nog wel altijd KMO vennootschappen zijn en zullen dus toch nog vaak 20 % venbel tarief hebben op de eerste schijf van 100K. Dus zomaar 25 % gaan nemen om dat getal naar boven te krikken vind ik toch kort door de bocht als het over managementvennootschappen gaat.

En als je abstractie maakt van de huidige systemen zijnde Liquidatiereserve & VVPRBIS zou het ook mooi zijn dat de voorstellen in de andere richting ook worden opgenomen niet? Men sprak van het verlaagd tarief te verlagen naar 15 % en dat voor 200K en dan de roerende voorheffing te laten zakken van 30 % naar 25 %. Totale belastingsdruk in dat geval rekeninghoudend met verlaagd tarief = 36,25 %.

Huidige belastingsdruk met toepassing verlaagd tarief & toepassing Liquidatiereserve & VVPRBIS = 32 %. (Zonder verlaagd tarief venbel. 36,25%)

Toch wel weer een pak lager dan uw 47,50 % dat toch minder aansluit bij de realiteit van vandaag, het is niet verkeerd maar zal toch eerder uitzonderlijk zijn dan de norm die toegepast wordt voor managementvennootschappen. Kon misschien nog de 9 % belastingverhoging voor onvoldoende voorafbetaling er ook bij optellen ...
 
Laatst bewerkt:
Aan 25% VB en 30% RV (abstractie makend van huidige systemen die gezien de fiscale uitdagingen toch gaan verdwijnen, en de 20% RV op de eerste 100k) is dat 47,5% zuivere taxatie op uitgekeerde dividenden, exclusief overige lasten. Als we dat al geen hoge druk mogen noemen, wat dan wel? Wanneer is genoeg ook effectief genoeg?

483 pagina's in het topic over zelfstandigen die zo goed als allemaal gaan over hoe te optimaliseren, maar jij stelt het absolute worst case scenario (en gezien de huidige wetgeving is het zelfs geen worst case, want de systemen om lager uit te vallen zijn er nog, en iedereen maakt er gebruik van) voor als de maatstaf waartegen we moeten afwegen?

Ik ben niet de verdediger van de regering, ik wil best praten over hoe onze belastingen beter aangewend kunnen worden. Maar gewoon kritiek geven op belastingen omdat het belastingen zijn is mij te gratuite.
En geloof me, het is niet alsof ik die opmerking maak omdat ik meer van de staat krijg dan ik afgeef, als koppel zitten wij als hoogopgeleide werknemers elk jaar vlotjes in de 6-cijfer afdracht. Maar zonder het quasi gratis onderwijs had ik ook nooit het loon gehad dat ik nu heb, bijvoorbeeld.
 
Aan 25% VB en 30% RV (abstractie makend van huidige systemen die gezien de fiscale uitdagingen toch gaan verdwijnen, en de 20% RV op de eerste 100k) is dat 47,5% zuivere taxatie op uitgekeerde dividenden, exclusief overige lasten. Als we dat al geen hoge druk mogen noemen, wat dan wel? Wanneer is genoeg ook effectief genoeg?

Aangezien het nog steeds opbrengt om niet gewoon werknemer te zijn zal het wel zo erg niet zijn
 
Het is meer dan cute dat jullie bijna over elkaar struikelen om te stellen dat het echt allemaal toch wel niet zo is of niet zo erg is, maar wat er staat zijn gewone simpele feiten hoor. De 25% VB is een feit, de 30% RV is een feit. De uitzonderingen die daar vandaag op bestaan zijn ook een feit, net zoals het simpele gegeven dat die zaken gaan uitdoven ook een feit zijn (delen daarvan stonden domweg al in de fiscale hervorming van Van Petegem eerder vorig jaar). Dat samen geeft die totale druk op resultaat en ja, dat is hoog. Wie van mij een rondje welles-nietes verwacht op dat vlak, die mag die verwachtingen bij deze opbergen want daar schiet niemand iets mee op.

Wie serieus een boompje wil opzetten over de vraag "wanneer is genoeg ook echt genoeg", daar doe ik graag aan mee. En ik wil daar zelfs gerust een voorzet op geven: 50% (of bijna 50%) is wat mij betreft veel te veel. Een BE die zich organiseert om met pakweg 30%/35% overheidsbeslag toe te komen, dat vind ik al iets mooi om over te praten. De rest volgt daaruit.
 
Het is meer dan cute dat jullie bijna over elkaar struikelen om te stellen dat het echt allemaal toch wel niet zo is of niet zo erg is, maar wat er staat zijn gewone simpele feiten hoor. De 25% VB is een feit, de 30% RV is een feit. De uitzonderingen die daar vandaag op bestaan zijn ook een feit, net zoals het simpele gegeven dat die zaken gaan uitdoven ook een feit zijn (delen daarvan stonden domweg al in de fiscale hervorming van Van Petegem eerder vorig jaar). Dat samen geeft die totale druk op resultaat en ja, dat is hoog. Wie van mij een rondje welles-nietes verwacht op dat vlak, die mag die verwachtingen bij deze opbergen want daar schiet niemand iets mee op.

Dus de correcte cijfers die we moeten gebruiken in deze discussie zijn diegene die jij in je fiscale glazen bol ziet voor de toekomst, niet diegene die nu van toepassing zijn? Niet zo cute, en intellectueel oneerlijk.

Wie serieus een boompje wil opzetten over de vraag "wanneer is genoeg ook echt genoeg", daar doe ik graag aan mee. En ik wil daar zelfs gerust een voorzet op geven: 50% (of bijna 50%) is wat mij betreft veel te veel. Een BE die zich organiseert om met pakweg 30%/35% overheidsbeslag toe te komen, dat vind ik al iets mooi om over te praten. De rest volgt daaruit.

En als je abstractie maakt van de huidige systemen zijnde Liquidatiereserve & VVPRBIS zou het ook mooi zijn dat de voorstellen in de andere richting ook worden opgenomen niet? Men sprak van het verlaagd tarief te verlagen naar 15 % en dat voor 200K en dan de roerende voorheffing te laten zakken van 30 % naar 25 %. Totale belastingsdruk in dat geval rekeninghoudend met verlaagd tarief = 36,25 %.

Huidige belastingsdruk met toepassing verlaagd tarief & toepassing Liquidatiereserve & VVPRBIS = 32 %. (Zonder verlaagd tarief venbel. 36,25%)

Ares moet een gelukkig man zijn!
 
Ik heb een aanbod ontvangen van een potentiële nieuwe werkgever en ben op zoek naar wat externe feedback van deze community! Ik kan op dit moment in het proces nog steeds terugkomen met een tegenaanbod op sommige punten als dat relevant is.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master of Laws
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): sociaal secretariaat, PC200
Huidige functie: Legal Consultant
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37u/week
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): wellicht +/- 40u to 45u
verantwoordelijkheden: juridisch advies aan klanten (kmo tot grote ondernemingen)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5.000 EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- 3.100 EUR
Nettovergoedingen: 175,50 EUR/maand + terugbetaling internet tot 59 EUR/maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM+abonnement & laptop
Maaltijdcheques: 8 EUR/dag
Ecocheques: 250 EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3% WG - 1% WN
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus in warrants 5%-10% brutojaarloon - afhankelijk van target

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hybrid (hoofdkantoor in Brussel & Gent)
Afstand woon/werk in km's: -
Afstand woon/werk in tijd: 30min (Gent) - 1u (Brussel)
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): EV + laadpas (type: VW ID4, Volvo EX30)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): -
Vakantiedagen (andere extra): 12 compensatiedagen + 3 extra-legale dagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: neen
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ik vermoed dat stress gemiddeld zal zijn.
Hoe vaak overuren te presteren: wellicht niet structureel
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: veel interne opleidingen + budget van 1.500 EUR/jaar vrij te besteden
Telewerk (buiten corona-periode): 60% telewerk + 40% op kantoor
Verantwoordelijkheid over personeel: neen
Zeer straf pakket op die leeftijd. Ben zelf een jaartje ouder, met bruto 350 meer. Anderzijds wel geen nettovergoeding. We zitten ongeveer op hetzelfde. Daarnaast ben ik wel verantwoordelijk voor personeel (3 FTE).

Bonussen zullen ongeveer in evenwicht zijn, misschien bij jou nog iets meer.

Knap loon dus!
 
Ondertussen ook reeds gesprekken gehad met management over opslag.
Mijn n+1 geeft alleszins aan dat ik een high-performer ben en enorm snel gegroeid ben in de rol, er is sprake over een hogere paygrade maar met de overlappende loonvorken betekent dat niet meteen een groot verschil op de loonbrief.
Ben eens benieuwd of het er effectief van zal komen, in April weet ik meer.

Job zelf nog steeds top, de volatiliteit in uren begint af en toe te wegen, maar zolang ik geen kinderen heb kan ik het accepteren.
Deze week gesprek met n+1: "Ja X, je bent onvoorstelbaar gegroeid, je leert super snel, maar 't is nog te vroeg, volgend jaar zeker en vast"
Na wat meer door te vragen bleef er maar meer corporate lingo van pas te komen en schoof hij de verantwoordelijkheid van zich weg.
"Ik beslis dat niet, dat moet naar A, B en C, etc..."

Ik had het wel een beetje zien aankomen, want ik hoor meer en meer van collega's dat de manier om loonsveranderingen te bekomen in onze firma pas echt lukt eens je van functie verandert.
Het blijkt altijd pas last minute, als je dreigt met weggaan, dat er plots veel meer mogelijk is.
Probleem is, ik doe mijn job zeer graag en wil ook niet per se veranderen van werkgever.
Wellicht gewoon ergens een aanbod loskoteren en ermee teruggaan, maar hoeveel keer kan je dat doen...

Sorry for the rant, de boer ploegt verder I guess.
 
Deze week gesprek met n+1: "Ja X, je bent onvoorstelbaar gegroeid, je leert super snel, maar 't is nog te vroeg, volgend jaar zeker en vast"
Na wat meer door te vragen bleef er maar meer corporate lingo van pas te komen en schoof hij de verantwoordelijkheid van zich weg.
"Ik beslis dat niet, dat moet naar A, B en C, etc..."

Ik had het wel een beetje zien aankomen, want ik hoor meer en meer van collega's dat de manier om loonsveranderingen te bekomen in onze firma pas echt lukt eens je van functie verandert.
Het blijkt altijd pas last minute, als je dreigt met weggaan, dat er plots veel meer mogelijk is.
Probleem is, ik doe mijn job zeer graag en wil ook niet per se veranderen van werkgever.
Wellicht gewoon ergens een aanbod loskoteren en ermee teruggaan, maar hoeveel keer kan je dat doen...

Sorry for the rant, de boer ploegt verder I guess.
In het verleden meestal zo’n gesprekken geëindigd met “Ok, ik begrijp het. Bedankt, ik zal hieruit mijn conclusies trekken (of ik neem deze informatie mee)”. Niet negatief of positief bedoeld maar je merkt rap of ze zenuwachtig worden en het gesprek toch willen verder zetten of vragen wat je juist wil zeggen. Hierop ga ik dan meestal niet verder in of wat vaag blijven. Zeker als je weet dat er zo’n cultuur is waarbij er veel mogelijk is op het moment dat het eigenlijk al te laat is(als je aangeeft van effectief iets anders getekend te hebben). Zo dreig je ook niet rechtstreeks met te vertrekken of iets anders te zoeken.
 
Deze week gesprek met n+1: "Ja X, je bent onvoorstelbaar gegroeid, je leert super snel, maar 't is nog te vroeg, volgend jaar zeker en vast"
Na wat meer door te vragen bleef er maar meer corporate lingo van pas te komen en schoof hij de verantwoordelijkheid van zich weg.
"Ik beslis dat niet, dat moet naar A, B en C, etc..."

Ik had het wel een beetje zien aankomen, want ik hoor meer en meer van collega's dat de manier om loonsveranderingen te bekomen in onze firma pas echt lukt eens je van functie verandert.
Het blijkt altijd pas last minute, als je dreigt met weggaan, dat er plots veel meer mogelijk is.
Probleem is, ik doe mijn job zeer graag en wil ook niet per se veranderen van werkgever.
Wellicht gewoon ergens een aanbod loskoteren en ermee teruggaan, maar hoeveel keer kan je dat doen...

Sorry for the rant, de boer ploegt verder I guess.
En hoe graag doe je je job nog als je weet dat er dus duidelijk niemand een hol om geeft dat je je inzet en over performt (en dus mogelijk te weinig betaald wordt)? Een appreciatie voor de inzet die ik toon en een baas die daar binnen de mogelijkheden de nodige gevolgen aan koppelt staat toch hoog op mijn persoonlijk lijstje van jobtevredenheid.

Als het niet mogelijk is, is het niet mogelijk natuurlijk, maar dat blijkt dan ook weer niet het geval bij jullie.
 
En hoe graag doe je je job nog als je weet dat er dus duidelijk niemand een hol om geeft dat je je inzet en over performt (en dus mogelijk te weinig betaald wordt)? Een appreciatie voor de inzet die ik toon en een baas die daar binnen de mogelijkheden de nodige gevolgen aan koppelt staat toch hoog op mijn persoonlijk lijstje van jobtevredenheid.

Als het niet mogelijk is, is het niet mogelijk natuurlijk, maar dat blijkt dan ook weer niet het geval bij jullie.
Helemaal akkoord.

Probleem is dat ik nu in een zéér niche branche zit waarbij ik, als ik dezelfde job wil blijven doen, bij een concurrent moet gaan werken.
Met als gevolg dat ik dan in mijn eigen sector zal moeten zeggen tegen al mijn klanten "ah maar nee, ik zit nu bij de betere hoor, switch maar!".
De volgende logische stap waar ik me aan vasthoud is dus een diagonale of verticale sprong, hetzij in dezelfde firma of bij een andere.
Daar komt dan uiteraard het argument van leeftijd en anciënniteit weer boven.
De ervaring die ik nu op doe in mijn huidige functie is wel iets waar ze overal naar op zoek zijn, dus op termijn geloof ik wel dat ik zal kunnen springen als de opportuniteit zich voordoet.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nu zeker niet slecht zit qua loon, zeker gezien mijn leeftijd, maar de discrepantie tussen "je bent een high performer" en "nee sorry, geen opslag, t is te vroeg" is gewoon frustrerend.
 
Helemaal akkoord.

Probleem is dat ik nu in een zéér niche branche zit waarbij ik, als ik dezelfde job wil blijven doen, bij een concurrent moet gaan werken.
Met als gevolg dat ik dan in mijn eigen sector zal moeten zeggen tegen al mijn klanten "ah maar nee, ik zit nu bij de betere hoor, switch maar!".
De volgende logische stap waar ik me aan vasthoud is dus een diagonale of verticale sprong, hetzij in dezelfde firma of bij een andere.
Daar komt dan uiteraard het argument van leeftijd en anciënniteit weer boven.
De ervaring die ik nu op doe in mijn huidige functie is wel iets waar ze overal naar op zoek zijn, dus op termijn geloof ik wel dat ik zal kunnen springen als de opportuniteit zich voordoet.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nu zeker niet slecht zit qua loon, zeker gezien mijn leeftijd, maar de discrepantie tussen "je bent een high performer" en "nee sorry, geen opslag, t is te vroeg" is gewoon frustrerend.
Naar mijn ervaring, weliswaar in een niet zo extreem niche sector: er is heel wat verloop tussen bedrijven en iedereen weet dat dat (vaak) is omdat je moet springen om te groeien, niet per se omdat het bedrijf/werkomstandigheden/product... "elders beter is". In een erg niche sector zal de afgunst misschien groter zijn en de kansen beperkter en moet je beter opletten dat je je niet verbrandt, maar als je gekend staat om je high performance lijkt me dat geen probleem. Succes alvast!
 
Benieuwd naar meningen:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Bachelor elektromechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Calculator
Anciënniteit: 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4210
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen ): 2575
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig

Maaltijdcheques: 8EUR
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abo
Ecocheques: 250EUR/jaar
Hospitalisatieverzekering: Ja


4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Waasland
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja incl tankkaart onbeperkt VAA 225EUR

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
ADV dagen: 12
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: eigen keuze
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: beperkt
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
 
Wellicht gewoon ergens een aanbod loskoteren en ermee teruggaan, maar hoeveel keer kan je dat doen...
Je kan dat niet te vaak doen neen. Want op den duur geven ze dan ook niets meer 'hij vertrekt toch nooit'. Want ze zullen zo'n bod nooit matchen maar er altijd een paar 100€ onder blijven.
 
Deze week gesprek met n+1: "Ja X, je bent onvoorstelbaar gegroeid, je leert super snel, maar 't is nog te vroeg, volgend jaar zeker en vast"
Na wat meer door te vragen bleef er maar meer corporate lingo van pas te komen en schoof hij de verantwoordelijkheid van zich weg.
"Ik beslis dat niet, dat moet naar A, B en C, etc..."

Ik had het wel een beetje zien aankomen, want ik hoor meer en meer van collega's dat de manier om loonsveranderingen te bekomen in onze firma pas echt lukt eens je van functie verandert.
Het blijkt altijd pas last minute, als je dreigt met weggaan, dat er plots veel meer mogelijk is.
Probleem is, ik doe mijn job zeer graag en wil ook niet per se veranderen van werkgever.
Wellicht gewoon ergens een aanbod loskoteren en ermee teruggaan, maar hoeveel keer kan je dat doen...

Sorry for the rant, de boer ploegt verder I guess.
Zelfde situatie hier, ik hoor dit nu al 3 jaar. Topperformer, maar ook geen oplsag, want ja dit jaar moeten we eerst nog een aantal mensen opslag geven die toch significant minder verdienen, en we kunnen niet iedereen tegelijk opslag geven (10% ongeveer bij ons).
Weer wat "extra" overkoepelende projecten bijgekregen en ja als deze ook goed aflopen, sta ik dan ook terug op de lijst met kandidaten voor oplslag... (maw nieuwe wortel voor de ezel).

Zelfde issue doe ook mijn job supergraag, ga ook altijd voor vol engagement (werk voor de onderneming alszou het mijn eigen onderneming zijn),... maar ja.

Wat ze dan wel kunnen is ieder jaar "extra" contracters/consultants inhuren die 2x keer zo duur zijn als ikzelf waarschijnlijk, maar daar is dan wel budget voor, vandaar ik ook aan het bekijken ben om solo slim te gaan (freelance).
 
Wat ze dan wel kunnen is ieder jaar "extra" contracters/consultants inhuren die 2x keer zo duur zijn als ikzelf waarschijnlijk, maar daar is dan wel budget voor,
Dat is wel een andere situatie en ander budget. Die consultants kunnen ze snel buiten gooien. Jouw loon is voor de rest van je carrière.
 
Dat is wel een andere situatie en ander budget. Die consultants kunnen ze snel buiten gooien. Jouw loon is voor de rest van je carrière.

Op mijn vorige job hadden ze consultants die daar al 10j werkten.
En ervoor werkten ze daar voor een minder loon als vaste in dienst :p
 
Wat ze dan wel kunnen is ieder jaar "extra" contracters/consultants inhuren die 2x keer zo duur zijn als ikzelf waarschijnlijk, maar daar is dan wel budget voor, vandaar ik ook aan het bekijken ben om solo slim te gaan (freelance).
Zo'n contractor is ook gewoon een kost en geen personeel. Gans anders qua boekhouden.


@em dee , @cantharides , zelf na dat riedeltje enkele jaren te horen is de markt op gegaan. Ik heb nu elders getekend voor 28% meer dan men huidig loon.
Trouw aan een WG wordt niet beloond. En ja, je zit nu ergens waar je graag bent. Maar dat wil niet zeggen dat het elders niet leuk kan zijn.
Tis niet omdat een Audi leuk rijdt dat al de rest rommel is.
 
Deze week gesprek met n+1: "Ja X, je bent onvoorstelbaar gegroeid, je leert super snel, maar 't is nog te vroeg, volgend jaar zeker en vast"
Na wat meer door te vragen bleef er maar meer corporate lingo van pas te komen en schoof hij de verantwoordelijkheid van zich weg.
"Ik beslis dat niet, dat moet naar A, B en C, etc..."

Sorry for the rant, de boer ploegt verder I guess.
Laatste keer dat mijn N+1 en N+2 zeiden "dit is beslist op directie niveau" heb ik gewoon onze directeur een mailtje gestuurd met de vraag voor een gesprek.

En dan begonnen met "N+1 en N+2 wijzen hiervoor naar u so here I am" 😄
Niet te hard met uw voeten laten rammelen
 
Laatste keer dat mijn N+1 en N+2 zeiden "dit is beslist op directie niveau" heb ik gewoon onze directeur een mailtje gestuurd met de vraag voor een gesprek.

En dan begonnen met "N+1 en N+2 wijzen hiervoor naar u so here I am" 😄
Niet te hard met uw voeten laten rammelen
Maar is het niet erg dat ge al bijna u CEO met uitgestoken handje moet aanspreken tegen dat ge wat opslag krijgt.
Ge voelt u precies op de markt ipv dat ze mensen gewoon is loon naar werken geven.
 
Terug
Bovenaan