Als je een discussie eerlijk wil voeren dan stel je niet voor dat het meest extreme geval de norm zou zijn.
De NVA studiedienst is ook maar een vehikel om de ideologische lijn te bevestigen, maar HLN is een krant met een breed bereik. Van hen verwacht je de nodige nuance en die ontbreekt volledig. Helpt ook niet dat ze voor de serieuze onderwerpen eigenlijk geen journalisten met kennis van zake hebben.
Je kan best over de materie discussieren, maar niet op basis van de propagandapraat van de NVA die klakkeloos wordt overgenomen door HLN.
Als je de discussie eerlijk wil voeren dan stel ik voor dat je niet zegt dat ik de NVA napraat, want ik zeg juist dat het voorbeeld van HLN weer zo'nn extreem voorbeeld is dat wrs quasi niet voorkomt in het echt.
Ik kan evengoed zeggen dat jij de PS napraat, is al even waar.
Met dat verschil dat €700 een wereld van verschil is op zo'n budget.
Leefloon wordt weer voorgesteld als een soort win-for-life, terwijl het in werkelijkheid een bedrag is waarmee je met moeite rond kan komen. 'Ik zou beter niet gaan werken' heb ik hier al een paar keer gelezen. Wel, de gemiddelde BG'er loopt schreeuwend weg als hij zonder spaargeld zou moeten overleven op een leefloon. Dat is een triestig leven op de rand (of over de rand) van de armoede. Niet dat fulltime werken aan het minimumloon de vetpot is, maar onderschat het verschil van kleine bedragen op zo'n budget niet.
Tja, dat is hetzelfde als zeggen dat 2€ per uur verdienen i.p.v. 1€ per uur dag en nacht verschil is, enkel en alleen omdat het verdubbeling is. Zo verval je dus terug tot een sentimentele voorstelling van de zaken.
Leefloon zit al onder armoedegrens dacht ik.
Minimumloon verhogen en de bedrijven staan op hun achterste poten.
Minimumloon betaalt al een minimum aan belastingen.
Waar zit dan de manouvreerruimte vraag ik me af?
Voila, je hebt België samengevat in 3 zinnen. Werken of niet: vele mensen verdienen sowieso te weinig.
Dit land moet dringend gesaneerd worden en alle uitkomsten herbekeken worden. Nationale Bank heeft al meermaals aangegeven dat er veel geld (in de grootte-orde van ettelijke miljarden) te besparen valt met het schrappen van bepaalde loonsubsidies. Aan het 'bestuur' wordt jaarlijks ook zo'n 35-40 miljard uitgegeven: ook daar zou, als de politiek zou stoppen met zichzelf te verrijken en inefficiëntie bestuursniveaus zou afslanken of opdoeken, véél op kunnen besparen. Het hoger onderwijs kan desnoods ook gerust wat verstrengd worden door bv. het aantal studiepunten (140) dat je in het begin krijgt te reduceren, zodat mensen die meer buizen dan slagen sneller zonder studiepunten zitten en dan de volle pot moeten betalen.
De sociale zekerheid en de gezondheidszorg (die samen zo'n 150 miljard opslokken) zal moeilijker zijn, maar ook daar valt er - als je je niet laat opjagen door sentimenteel gezwets - wel wat te besparen bij e.g. langdurige zieken en kinderbijslag, maar vooral bij het "gelijkekansenbeleid" (dat een budget van +/- 10 miljard heeft) en de astronomische kosten van ziekenhuizen (onder meer door de gigantische bedragen die artsen aanrekenen en krijgen voor behandelingen).
Daarnaast: vennootschapsbelasting verhogen,
vermogenswinstbelasting invoeren, kadastraal inkomen updaten i.p.v. volgens de prijzen van de jaren stillekes, etc. Dat moet allemaal niet extreem verhoogd worden eh, want we moeten beleggers en vennootschappen niet wegjagen uit België en geen communistische dystopie worden zoals PVDA het wilt, maar nu zijn we voor de kapitaalkrachtigen wel iets te veel een paradijs als je het vergelijkt met hoe hard inkomen belast wordt.
Alleen als je dat doet hebben we véél ruimte om van het land eens terug iets deftig te maken waar werkenden iets meer kunnen zijn dan cash cows. Nu duiken er te veel mensen in een vennootschap (/freelance), en gelijk hebben ze.
Terug naar de les over correlatie en causaliteit.
Les 1 statistiek, maar soms kan je uit correlatie ook gewoon (bij benadering) causaliteit concluderen eh. België is veruit de slechtste leerling als het gaat over het activeren van immigranten (en ook van inactieven en zieken, maar bon), dus het is geen random toevalligheid dat er hier zo weinig Oekraïners aan het werk zijn in vergelijking met bv. Nederland eh. Onze arbeidsmarkt is veel te rigide, maar het sociaal vangnet ook gewoon heel gul.