Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,3%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,1%

  • Totaal aantal stemmers
    399
Bij mijn vorig bedrijf exact hetzelfde. Is ook iets typisch Amerikaans veronderstel ik? Ze zijn ook totaal niet afgestemd op de Belgische arbeidsmarkt betreffende de indexatie. Als er hier wat indexatie is, is dat meteen een argument om geen loonsverhoging te geven.

Blij dat ik bij mijn huidige bedrijf nu minimaal 1,6% (dus bij shit evaluatie) opslag krijg bovenop de index. Die transparantie en vooruitzichten op vlak van salaris die wij hebben is toch wel een mooi systeem imo. Precies een hybride van overheid en privé.

Nu, to be fair, moest de verloning niet zo geoptimaliseerd zijn, zou niemand hier wellicht komen werken (ArcelorMittal), so there’s that..
 
Maar is het niet erg dat ge al bijna u CEO met uitgestoken handje moet aanspreken tegen dat ge wat opslag krijgt.
Ge voelt u precies op de markt ipv dat ze mensen gewoon is loon naar werken geven.
Goh ging nie persé om handje uit te steken.
Maar de directeur wist uiteraard van toeten of blazen, dat wist ik al op voorhand.

Wou er ook mee aankaarten dan men leidinggevende gewoon de zwarte piet doorschuiven als ze zelf geen antwoord/oplossing hebben. Gemakkelijk centen verdienen als ge telkens de verantwoordelijkheid maar doorschuift

Die weten ook dan 95% de stap dan niet zal zetten naar management/directie
 
Best blij met wat ik heb, totaalpakket is beetje een warboel. Geen bedrijfswagen standaard = zelf betalen via brutoloon, 13e maand is omgerekend in maandelijks loon (waardoor bruto hoger lijkt) en ongeveer 1/3 van mijn salaris is niet geïndexeerd.
Anderzijds fijne werkgever, niet te veel stress, en redelijk wat doorgroeikansen. Heb stap naar zelfstandige nog zitten overwegen maar denk dat'k wel blij genoeg ben met wat ik heb :)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Bachelor toegepaste informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 310
Huidige functie: DevOps Engineer
Anciënniteit: 5 bij huidige WG, 10 relevante jaren in totaal
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Hangt van week tot week af, nooit echt meer dan 37
verantwoordelijkheden: Zorgen dat de software naar productie geraakt en niet (te hard) ontploft

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6600 (- 1050 voor flexibele voordelen: wagen, fiets, gsm en laptop)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3400
Nettovergoedingen: Geen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Neen, zit verwerkt in bruto maandsalaris voor flexibele voordelen
BedrijfsGSM/laptop: Indien besteld via flexibele voordelen
Maaltijdcheques: €8/dag
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 7% dacht ik
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Jaarlijkse winstparticipatie (+- €3000 netto), discretionaire bonus o.b.v. prestaties (1000 à 3000 bruto schat ik)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 25
Afstand woon/werk in tijd: 1u (deur tot deur met OV)
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Fietsvergoeding (35c/km)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, maar gefinancierd via brutoloon. VW e-Golf (waarde 56k, kost me 480 in bruto per maand). Laadkaart ongelimiteerd in Benelux

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Bank holidays, denk 3 of 4 (niet vrij op te nemen). 2 extra dagen functiegebonden verlof
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, compleet
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Geen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 50% op bureau, 50% thuis
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
 
Laatst bewerkt:
Da geloof ik da je blij bent, heel mooi loon, geen stress en geen overuren.😅
Ne goeie DevOps engineer is ook gewoon een besparing voor uw bedrijf. Als je als ontwikkelaar gewoon kunt mergen naar een branch en u dan geen zorgen meer moet maken, bespaart is dat echt 25% van uw tijd.
 
Allen,.

Iemand ervaring en of kennis van het Aurubis te Olen? Hebben onlangs een nieuwe investering gedaan en een aantal nieuwe mensen aangenomen.


Operatoren en onderhoudsmerdewerkers werken er in een volcontinu systeem.

Een idee qua verloning van deze mensen, zelf kan ik online niets van barema's en of cao's terugvinden.

Bedankt.
 
Bijkomende vraag,

In de Scheldelaan heeft men steeds operatoren te kort, nochtans zie ik online zeer weinig openstaande vacatures staan...
Bij BASF bijvoorbeeld vragen ze al maanden geen nieuwe operatoren. Ineos heeft voor zijn nieuwe project de aangeworven mensen in hold gezet. Evonik zou zelfs mensen gaan ontslaan...

Arlanxeo is reeds over de kop gegaan. Operatoren die daar ontslaan zijn, spraken van een nettoloon van +/- 4800 netto. Kan iemand dat bevestigen/ ontkrachten... want dan zou dit bedrijf bij de beste betaler van de Scheldelaan gehoord hebben.

Oké, de sector heeft een moeilijker jaar, maar deze profielen zijn een must voor een chemisch bedrijf.

Gr
 
Bij een laag loon is uw RSZ geen 13% dus waar je dit veel groter bedrag vandaan haalt is mij een raadsel...
Verhoogde tegemoetkoming is enkel voor werklozen. En inderdaad niet fulltime werknemers dwz gedeeltelijk werklozen (alleenstaand).

Het zou mij niet verbazen moesten er werknemers zijn die in plaats van fulltime werken beter af zijn met minder werken/inkomen, aangezien deze dan de mogelijkheid heeft voor verhoogde tegemoetkomingen.....

PS: hoeveel fulltime werknemers in Belgie (alleenstaand) hebben recht op verhoogde tegemoetkoming? Peanuts...

Het minimumloon is 1800 euro netto. Een werkloosheidsuitkering 1400-1500-1600 euro + tegemoetkomingen.
Wie is het best af?

Een federaal ambtenaar niveau D (poetsvrouw) aan 1800 netto of een dopper aan 1500 euro + tegemoetkoming?
Alle dagen gaan werken voor een verschil van (rekening houden met extra tegemoetkomingen) 2 x niks. Het is schandalig.
Ik heb snel deze quote genomen, maar je hebt het al een paar keer vermeld hier op BG.


Amper 28,5 euro per maand. Zoveel verdien je als alleenstaande ouder extra wanneer je je leefloon inruilt voor een full-time job
Hangt natuurlijk af van de job die je doet, maar toch.

En dit werd ook al vaak vermeld:
Ook de promotieval bestaat, zo blijkt uit een andere vergelijking van de N-VA-studiedienst. Ruben is een alleenstaande ouder die het minimumloon van 2.030 euro bruto verdient. Dankzij een promotie krijgt hij voortaan 3.030 euro bruto, maar hij houdt daar aan het einde van de rit netto amper 111,78 euro extra van over.
Wegvallen premies, meer sociale bijdragen,...
 
Ik heb snel deze quote genomen, maar je hebt het al een paar keer vermeld hier op BG.



Hangt natuurlijk af van de job die je doet, maar toch.

En dit werd ook al vaak vermeld:

Wegvallen premies, meer sociale bijdragen,...

Is natuurlijk wel een extreem voorbeeld van iemand die de max. van leefloon krijgt + de sociale kortingen, vergeleken met wanneer die gaat werken voor het minimumloon (en zonder extralegale voordelen). Voor het gros van de mensen zal het verschil wel wat groter zijn. Maar zelfs als het verschil in besteedbaar inkomen 'al' 400€ is, dan nog loont werken te weinig. Dan verdien je op een werkmaand van laat ons zeggen 20 werkdagen maar 20€ netto per werkdag, oftewel nog geen 3€ per uur... Welke rationele mens doet dat?
Ofwel moeten de leeflonen/werkloosheid omlaag, ofwel moeten de minimumlonen sterk omhoog (maar ook de promotieval weggewerkt worden), maar het verschil tussen niet werken en werken (zelfs al heb je een minimumloon) moet véél groter zijn.

Wie de huidige situatie blijft verdedigen en de leeflonen/werkloosheidsuitkeringen wil blijven verhogen mag imo opkrassen naar Noord-Korea.
 
Is natuurlijk wel een extreem voorbeeld van iemand die de max. van leefloon krijgt + de sociale kortingen, vergeleken met wanneer die gaat werken voor het minimumloon (en zonder extralegale voordelen). Voor het gros van de mensen zal het verschil wel wat groter zijn. Maar zelfs als het verschil in besteedbaar inkomen 'al' 400€ is, dan nog loont werken te weinig. Dan verdien je op een werkmaand van laat ons zeggen 20 werkdagen maar 20€ netto per werkdag, oftewel nog geen 3€ per uur... Welke rationele mens doet dat?
Ofwel moeten de leeflonen/werkloosheid omlaag, ofwel moeten de minimumlonen sterk omhoog (maar ook de promotieval weggewerkt worden), maar het verschil tussen niet werken en werken (zelfs al heb je een minimumloon) moet véél groter zijn.

Wie de huidige situatie blijft verdedigen en de leeflonen/werkloosheidsuitkeringen wil blijven verhogen mag imo opkrassen naar Noord-Korea.

Op een jaar met vakantiegeld en eventueel 13de maand scheelt het wel 5000 euro (als het 400 per maand scheelt). Dat is van een gemiddelde appartement een half jaar huur. Toch ook niet niets.

het alternatief is in het zwart gaan poetsen. Dan heb je dat op een week verdient en heb je 3,5 weken vakantie per maand.
 
Op een jaar met vakantiegeld en eventueel 13de maand scheelt het wel 5000 euro (als het 400 per maand scheelt). Dat is van een gemiddelde appartement een half jaar huur. Toch ook niet niets.

het alternatief is in het zwart gaan poetsen. Dan heb je dat op een week verdient en heb je 3,5 weken vakantie per maand.

Natuurlijk niet niets als je het zo bekijkt, en al helemaal niet als je het op meerdere jaren bekijkt. Maar dat is een sentimentele reactie, en geen rationele. Want punt blijft dat je in dit geval werkt aan 3€ per uur, inclusief vakantiegeld en 13e maand. En voor mensen voor wie het verschil nog kleiner dan 400€ netto is (zoals bv. de vrouw in het artikel) ligt dat uurloon nog lager. Soort van moderne slavernij (= werken voor (quasi) niks).

Zwartwerk wordt dus idd een rationelere keuze naarmate het verschil tussen werken en niet-werken kleiner wordt.
 
Aanvulling


Paar citaten

  • Daardoor is België nog voor te veel mensen een hangmat waarin ze ongestoord kunnen blijven liggen. De oorlog in Oekraïne heeft dat aangetoond. Van de meer dan 50.000 vluchtelingen op arbeidsleeftijd die hier neerstreken, hadden er één jaar later ongeveer 3.400 minstens één dag gewerkt. In Nederland hebben ze in dezelfde periode tien keer meer Oekraïense vluchtelingen kunnen activeren.
  • We hebben in België een systeem waarin je niet hoeft te werken om comfortabel te kunnen leven
  • Daar rijpen de geesten gelukkig. De N-VA zegt grondig te willen hervormen en ook alle andere partijen zullen dat de komende weken verklaren. ‘Werken moet meer lonen!’ Maar hoeveel marge zal er zijn als Europa ons land op dieet zet? En hoe verzoen je na de verkiezingen de Franstalige realiteit met de Vlaamse? Want N-VA kijkt in eerste instantie naar het aftoppen van uitkeringen en sociale voordelen als snelle manier om werken aantrekkelijker te maken. Welke PS’er daarmee akkoord zal gaan, is ons een raadsel.
  • Het systeem is niet solidair, maar onrechtvaardig. De hangmat is vastgemaakt aan honderdduizenden brave burgers die iedere dag voor een modaal inkomen uit werken gaan of een onderneming runnen
 
Amper 28,5 euro per maand. Zoveel verdien je als alleenstaande ouder extra wanneer je je leefloon inruilt voor een fulltime job. Een veel te klein verschil, vindt N-VA, dat de berekening heeft gemaakt. Ook promotie maken loont te weinig, blijkt uit dezelfde analyse. Van een bruto opslag van 1.000 euro blijft voor een alleenstaande met kind een goeie 100 euro netto over.


Die 28.5 euro is een absoluut minimum, en voor slechts weinig mensen zal dat het effectieve verschil op het einde van de rit zijn.
Net zoals die 100 euro netto ook maar geldt voor een heel select publiek (hoeveel verdienen er het minimumloon en gaan er dan plots 1000 euro op vooruit?).

Maar volgend weekend bij de bakker zal gepensioneerde Jos wel weer zijn grote maatschappelijk mening klaarhebben dat iedereen die van een leefloon naar een fulltime job gaat er niets bijkrijgt, en dat iedereen die 1000 euro opslag krijgt er bijna niets van ziet op zijn loonstrook.

Moeten we die rioolgazet echt blijven quoten?
 
  • Daardoor is België nog voor te veel mensen een hangmat waarin ze ongestoord kunnen blijven liggen. De oorlog in Oekraïne heeft dat aangetoond. Van de meer dan 50.000 vluchtelingen op arbeidsleeftijd die hier neerstreken, hadden er één jaar later ongeveer 3.400 minstens één dag gewerkt. In Nederland hebben ze in dezelfde periode tien keer meer Oekraïense vluchtelingen kunnen activeren.
En dat linken ze dan 1 op 1 aan wat bewezen moest worden ofzo?

Algemeen is het in dit land zeer moeilijk om als nieuwkomer te werken. Dat mag in de eerste instantie gewoon niet om te beginnen. Eenmaal het papierwerk dan, tegen de snelheid van een geriatrische slak, in orde is kan zo'n vluchteling aan de zoektocht naar werk beginnen. Waarschijnlijk met enkel een kennis Engels (in het beste geval) van de hier gesproken talen (en dat is dan nog geen landstaal). Zoek daarmee eens werk. Voor hooggeschoolden (IT, R&D, ...) is dan op zich geen probleem, maar erkent NARIC dat diploma wel?

Ik denk dat we vluchtelingen en andere nieuwkomers wel sneller aan het werk kunnen krijgen hoor. Wat nu gebeurt is dat die toekomen en meteen in de "hangmat" worden geduwd. Om in te burgeren vereist men een niveau van een landstaal dat eigenlijk te laag is om aan het werk te gaan, en met dat niveau geraak je hier nooit aan je rijbewijs (want dat mag, door een N-VA beslissing, niet meer met een tolk).
 
Laatst bewerkt:
Goh ging nie persé om handje uit te steken.
Maar de directeur wist uiteraard van toeten of blazen, dat wist ik al op voorhand.

Wou er ook mee aankaarten dan men leidinggevende gewoon de zwarte piet doorschuiven als ze zelf geen antwoord/oplossing hebben. Gemakkelijk centen verdienen als ge telkens de verantwoordelijkheid maar doorschuift

Die weten ook dan 95% de stap dan niet zal zetten naar management/directie
Is voor heel veel leidinggevende een stok achter de deur hé; 'ik beslis daar niet over', 'dat is iets voor hoger management'. Het is een raad die ik aan iedereen geef. Nooit bang zijn voor CEO, CFO, whatever. aan te spreken. Als ze het niet oké vinden zullen ze dat ook wel zeggen.
Dat zijn ook maar mensen en dan maakt ge u tegelijk nog wat meer zichtbaar en toont zelfvertrouwen. Daarmee sprong je in veel sectors al flink ver.
 
Amper 28,5 euro per maand. Zoveel verdien je als alleenstaande ouder extra wanneer je je leefloon inruilt voor een fulltime job. Een veel te klein verschil, vindt N-VA, dat de berekening heeft gemaakt. Ook promotie maken loont te weinig, blijkt uit dezelfde analyse. Van een bruto opslag van 1.000 euro blijft voor een alleenstaande met kind een goeie 100 euro netto over.


Die 28.5 euro is een absoluut minimum, en voor slechts weinig mensen zal dat het effectieve verschil op het einde van de rit zijn.
Net zoals die 100 euro netto ook maar geldt voor een heel select publiek (hoeveel verdienen er het minimumloon en gaan er dan plots 1000 euro op vooruit?).

Maar volgend weekend bij de bakker zal gepensioneerde Jos wel weer zijn grote maatschappelijk mening klaarhebben dat iedereen die van een leefloon naar een fulltime job gaat er niets bijkrijgt, en dat iedereen die 1000 euro opslag krijgt er bijna niets van ziet op zijn loonstrook.

Moeten we die rioolgazet echt blijven quoten?

Die povere 28,5€ verschil is een extreem voorbeeld dat voor quasi geen enkele persoon zo zal zijn, maar we moeten ook het zonlicht niet ontkennen eh. Er is vanuit alle hoeken (academische hoek, politici, als de ontelbare anekdotes van individuen, etc.) al vaak genoeg gezegd en herhaald dat werken in vele gevallen te weinig loont. Voor iemand die 3k of 4k netto per maand heeft zal werken wel lonen (al is dat wel maar relatief als je het vergelijkt met andere landen gegeven dezelfde skills en inzet), maar voor mensen die werken aan of tegen het minimumloon - bij uitstek de groep die het vaakst in de werkloosheid/leefloon hangt - is het verschil, ondanks jobbonussen, nog altijd niet zo groot.
Als we nu het andere extreme voorbeeld nemen: je bent alleenstaand zonder kinderen en hebt één jaar gewerkt, en je bent al enkele jaren werkloos en bent dus teruggevallen op het absolute minimum van +/- 1000/1100€. Als je gaat werken tegen het minimuloon heb je +/- 2000 netto. Als werkloze heb je sociaal tarief en (als we het HLN-voorbeeld mogen geloven) scheelt dat +/- 300€. Het verschil tussen werken en niet-werken in dit extreme voorbeeld is dus 700€. Mooi zou je denken, want met dat verschil kan je al een appartement huren. Maar als je het bekijkt per uur heb je nog geen 6€ per uur (inclusief vakantiegeld en 13e maand, en pensioen bouw je als werkloze met uitkering ook op).
Als we even onze Belgische bril afzetten waar we 700€ (en in de meeste gevallen een pak minder verschil) een ongelofelijk groot verschil vinden, en het vanuit neutraal standpunt bekijken: in welk land is dit nog de normaalste zaak ter wereld? Uiteraard kan je mensen niet zonder geld zetten als je menselijk wil blijven, maar imo zou het verschil tussen werken en niet werken toch minstens een verdubbeling in netto-inkomen moeten betekenen (dus een minimum van netto 2500). Maarja, dan zit je weer met het feit dat de loonkost voor werkgevers gigantisch is en/of door de jobbonus nog te verhogen je gat in de begroting nog groter wordt.

Enfin.
 
Terug
Bovenaan