Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Het verschil is GEEN 700 euro. Als je een auto nodig hebt om naar je job te gaan blijft er nog een verschil van 200-300 euro over.
Als je als leefloner sociale huurwoning hebt dan blijft er van die 700 euro niets meer over waarom je zou gaan werken.
Als je als leefloner korting hebt bij dokter,etc.... korting culturele toestanden, korting bib/zwembad,....Geen belasting betalen op vanalles en nog wat, en de lijst is lang....

Het verschil tussen werken en niet werken is van bijlange geen 700euro als je alles gaat incalculeren.
PS: En kom nu niet af met 13de maand en MCs want dat zijn toch maar triestige argumenten.

ALS je een auto nodig hebt. En ALS je een sociale huurwoning hebt en ALS...
dat zijn al veel ALS'en om stellig te beweren dat het verschil GEEN 700 euro is, niet?

Als je de discussie eerlijk wil voeren dan stel ik voor dat je niet zegt dat ik de NVA napraat, want ik zeg juist dat het voorbeeld van HLN weer zo'nn extreem voorbeeld is dat wrs quasi niet voorkomt in het echt.
Ik kan evengoed zeggen dat jij de PS napraat, is al even waar.

Waar zeg ik dat jij de NVA napraat? Ik zeg dat HLN de NVA napraat zonder nuance te brengen.

Tja, dat is hetzelfde als zeggen dat 2€ per uur verdienen i.p.v. 1€ per uur dag en nacht verschil is, enkel en alleen omdat het verdubbeling is. Zo verval je dus terug tot een sentimentele voorstelling van de zaken.

Zeggen dat 700 euro verschil op een budget van 1300-2000 euro een groot verschil kan maken voor mensen is een sentimentele voorstelling van de zaken?

Voila, je hebt België samengevat in 3 zinnen. Werken of niet: vele mensen verdienen sowieso te weinig.

Dit land moet dringend gesaneerd worden en alle uitkomsten herbekeken worden.

Ben ik ook gewoon akkoord mee hoor.
Mijn punt is gewoon dat een leefloon allesbehalve de jackpot is, en er zijn er weinigen op dit forum die jaloers moeten zijn op zo'n leven. Er zijn er zelfs weinig in België tout court, die jaloers moeten zijn op mensen met een leefloon.

Tijdskrediet is fixed 48mnd. en 1.5y per kind 4/5. Nog altijd lang genoeg.

Van die 48 maanden weet ik zelf niet af.
Vorig jaar tijdskrediet genomen (palliatief verlof) en dat was een frustrerende oefening in administratie voor een peanuts uitkering. Had ik het geweten had ik gewoon onbetaald verlof genomen.

Hoeveel % van de leefloners vallen op termijn op een werkloosheidsuitkering of ziekteuitkering?
Hoeveel % van de leefloners zullen op termijn een meerwaarde hebben voor de economie (lees: structureel werken en belastingen betalen)?
Jij hebt die gegevens voor België en Nederland dan, of wat is de discussiewaarde van jouw post?

Het ging over:
  • Daardoor is België nog voor te veel mensen een hangmat waarin ze ongestoord kunnen blijven liggen. De oorlog in Oekraïne heeft dat aangetoond. Van de meer dan 50.000 vluchtelingen op arbeidsleeftijd die hier neerstreken, hadden er één jaar later ongeveer 3.400 minstens één dag gewerkt. In Nederland hebben ze in dezelfde periode tien keer meer Oekraïense vluchtelingen kunnen activeren.
Ik zou eerst eens willen zien hoe snel je als vluchteling kan werken in Nederland, voor we zware conclusies over iets anders gaan koppelen aan hoeveel Oekraïners er na 1 jaar werken.

Natuurlijk niet niets als je het zo bekijkt, en al helemaal niet als je het op meerdere jaren bekijkt. Maar dat is een sentimentele reactie, en geen rationele. Want punt blijft dat je in dit geval werkt aan 3€ per uur, inclusief vakantiegeld en 13e maand. En voor mensen voor wie het verschil nog kleiner dan 400€ netto is (zoals bv. de vrouw in het artikel) ligt dat uurloon nog lager. Soort van moderne slavernij (= werken voor (quasi) niks).

Zwartwerk wordt dus idd een rationelere keuze naarmate het verschil tussen werken en niet-werken kleiner wordt.

Het is geen sentimentele reactie. Ik zou voor 400/maand meer wel gaan werken. Want ik werk niet voor 3 euro per uur (dan zou ik maar 400 krijgen), maar voor XX per uur. De reden is dat ik een kind heb en als ik die met 5000 per jaar beter kan opvoeden ga ik graag werken, dat is als ouder immers mijn plicht.
Maar persoonlijk, als ik van werkloosheid en zwartwerk financieel beter wordt zou ik dat ook niet laten, goed wetende dat dat later minder pensioen betekend. Mijn zoon moet nu opgevoed worden en niet over 25 jaar.

Zo heb ik al vaak gedacht aan een flex-ijob of iets op zelfstandige basis, maar dan bedenk ik waarom. Om de kleine nog minder te zien en nog meer geld op de hoop te smijten. Mijn zoon heeft alles en is blij als ik tijd met hem kan doorbrengen, dus gaan we daarvoor.

Nu is het zo dat het verschil vaak kleiner is, maar de enige manier is het systeem veranderen en niet 'oneindig' voordelen kunnen stacken. Het probleem is waar leg je de grens en hoe zorg je ervoor dat iemand die echt niet kan werken niet benadeeld wordt.
Gelukkig is dat niet mijn taak :).

Ik zeg niet dat het een random toevalligheid is, ik zeg dat in dit land onze procedures allesbehalve helpen om zo'n mensen snel aan de slag te krijgen. De wachtperiode is zover ik weet al 4 maand voor je mag werken binnen een asielprocedure, recent verlaagd van 6. Erkenning als vluchteling, daar "probeert" men een beslissing te geven binnen de 6 maand. En dan mag je gaan werken. In dit land al eens geprobeerd aan een job te geraken als je geen landstaal kent? Of een rijbewijs, wanneer je oude rijbewijs niet wordt erkend en je het Engels ook niet zo vlot spreekt?

Dat allemaal van tafel vegen door te doen alsof die mensen gewoon in "de hangmat" mogen blijven liggen, terwijl bv. hele sectoren draaien op zwartwerk, is gewoon idioot.

Daarom dat ik ook zei "onze arbeidsmarkt is veel te rigide, ...". De wachtperiode is hier idd lang, maar we zien dat zelfs na één jaar nog altijd maar een kleine minderheid aan het werk is.
En tgoh die taal. In een Nederlandse supermarkt of winkel hoor je idd regelmatig Engels (terwijl dat hier redelijk ondenkbaar is), maar er zijn veel jobs waar er geen klantencontact is en waar vacatures ook niet ingevuld geraken?
Ik denk dat iedereen het voorbij (anderhalf) jaar genoeg berichten heeft zien langskomen (al dan niet in roddelgazetten à la HLN) en soms achterover viel van wat Oekraïense vluchtelingen 'zomaar' kregen/krijgen. Tuurlijk zullen het weer de extreme voorbeelden zijn die uitvergroot worden, maar waar rook is, is vuur. In Nederland moeten ze het stellen met een beetje leefgeld.. "De hangmat" blijft, denk ik, in alle objectiviteit nog altijd wel een (grote) factor van waarom we de 'nieuwe' mensen hier zo moeilijk aan het werk krijgen.

Ben ik ook gewoon akkoord mee hoor.
Mijn punt is gewoon dat een leefloon allesbehalve de jackpot is, en er zijn er weinigen op dit forum die jaloers moeten zijn op zo'n leven. Er zijn er zelfs weinig in België tout court, die jaloers moeten zijn op mensen met een leefloon.

Goh ja, jaloers. Ik denk dat niemand echt jaloers is op die bedragen van die uitkeringen eh. Bij mij gaat 1000€ per maand alleen al naar (uit) eten en kleren kopen, en dan heb ik nog geen plezier gehad, naar de tv gekeken, één km gereden of iets gehuurd.
Waar ik gewoon op doel is dat we het eigenlijk allemaal normaal vinden hoe klein het verschil kan zijn tussen werken en niet werken. Denk dat in geen enkel land ter wereld het verschil zo klein is als hier (iemand die daar cijfers van heeft, hmu). Werklozen en leefloners krijgen imo niet te veel geld toegestopt, eerder integendeel, werkenden houden gewoon véél te weinig over.

Hetgeen dat mij vooral het meeste stoort is dat er zo weinigen in de politiek er ooit al eens aan hebben gedacht dat door het verlagen van de belastingen op arbeid, je op termijn wel eens een positiever budgettair saldo kan hebben. Niemand (of toch zeer weinigen) zijn graag lang werkloos, en door het verschil tussen niet werken en werken sterk te vergroten zal de incentive om te gaan werken stijgen, hence meer inkomsten en minder uitgaven.

Het is geen sentimentele reactie. Ik zou voor 400/maand meer wel gaan werken. Want ik werk niet voor 3 euro per uur (dan zou ik maar 400 krijgen), maar voor XX per uur.

????

Je gaat werken voor 400€ extra per maand, maar snapt niet dat je dan de facto werkt voor 3€ per uur? :ROFLMAO: Die logica moet je mij toch eens uitleggen.

Van die 48 maanden weet ik zelf niet af.
Vorig jaar tijdskrediet genomen (palliatief verlof) en dat was een frustrerende oefening in administratie voor een peanuts uitkering. Had ik het geweten had ik gewoon onbetaald verlof genomen.

Ik zie dat ze nu een gemakkelijke wizard hebben om alles online te regelen. Ik zat er daarnet op en vind ze uiteraard niet meer terug nu. Iets met WorkForme.be of zoiets.

Anyway, mijn punt was, het is redelijk krom dat je een halve dag of een dag per week niet moet werken en uiteindelijk hetzelfde loon hebt. Mijn madam stopt vb elke dag 1h vroeger en vrijdag om 12h. Zodat ze de vrijdagmiddag kan gaan fitnessen. Allemaal leuk, maar in een omgeving van budgetaire problemen lijkt me dat zijn doel voorbij te schieten...

Jij hebt die gegevens voor België en Nederland dan, of wat is de discussiewaarde van jouw post?

Het ging over:

Ik zou eerst eens willen zien hoe snel je als vluchteling kan werken in Nederland, voor we zware conclusies over iets anders gaan koppelen aan hoeveel Oekraïners er na 1 jaar werken.
De Belgische overheid heeft vereenvoudigde procedures opgezet zodat Oekraïners snel werk zouden kunnen vinden.
En in NL geen leefloon dus wat zou dan toch de reden kunnen zijn dat er in NL zoveel meer aan de slag zijn? Olalala dat is een moeilijke...

De Belgische overheid heeft vereenvoudigde procedures opgezet zodat Oekraïners snel werk zouden kunnen vinden.
En in NL geen leefloon dus wat zou dan toch de reden kunnen zijn dat er in NL zoveel meer aan de slag zijn? Olalala dat is een moeilijke...
In Nederland hebben ze een gelijkaardig probleem. Het toeslagen- en belastingssysteem maakt het werken onaantrekkelijk. CBS smukt de cijfers ook op en er is meer werkloosheid dan wat de cijfers laten zien.

Mssn eens alles lezen ipv selectief te negeren want niet in je discours past

Daarom dat ik ook zei "onze arbeidsmarkt is veel te rigide, ...". De wachtperiode is hier idd lang, maar we zien dat zelfs na één jaar nog altijd maar een kleine minderheid aan het werk is.
En tgoh die taal. In een Nederlandse supermarkt of winkel hoor je idd regelmatig Engels (terwijl dat hier redelijk ondenkbaar is), maar er zijn veel jobs waar er geen klantencontact is en waar vacatures ook niet ingevuld geraken?
Ik denk dat iedereen het voorbij (anderhalf) jaar genoeg berichten heeft zien langskomen (al dan niet in roddelgazetten à la HLN) en soms achterover viel van wat Oekraïense vluchtelingen 'zomaar' kregen/krijgen. Tuurlijk zullen het weer de extreme voorbeelden zijn die uitvergroot worden, maar waar rook is, is vuur. In Nederland moeten ze het stellen met een beetje leefgeld.. "De hangmat" blijft, denk ik, in alle objectiviteit nog altijd wel een (grote) factor van waarom we de 'nieuwe' mensen hier zo moeilijk aan het werk krijgen.
Dat is wel oneindig meer nuance dan het simpele hangmatredieltje dat hier bovenkomt hé. Opnieuw, men gebruikt cijfers na 1 jaar om te claimen dat het "de hangmat" is, maar hoe lang duurt het eer je in Nederlands kan werken? Dat is toch heel relevant dan?

Overigens wil ik nog eens zien hoeveel werkgevers hier iemand gaan aannemen die geen landstaal spreekt voor die jobs zonder klantencontact. Mijn vrouw spreekt elke dag Engels, maar voor het jobinterview moest het natuurlijk in het Nederlands, want officieel hé. We leven op dat vlak hier gewoon nog met een kerktorenmentaliteit, waar sommigen al ongemakkelijk worden als iemand hun boerendialect niet begrijpt en in het AN antwoordt.

En ik wil hier trouwens niet claimen dat die hangmat niet bestaat hoor, maar dat maakt niet eender welke twee feiten die samen worden gezet in een flutartikel plots de waarheid.

Jamaar, je quote het zelf: Het toeslagen- en belastingssysteem maakt het werken onaantrekkelijk. (In NL)
En in Belgie is het nog extra gunstig: leefloon.
Allez nog een 2de poging. Lees eens wat er staat over Nederland:
Ze hebben daar dus een gelijkaardig probleem door hun toeslagen- en belastingsysteem maw ze hebben iets gelijkaardigs als ons Leefloon. Ook smukken ze hun cijfers op zodat het lijkt alsof er meer mensen aan het werk zijn dan in de realiteit.

Dus geen idee waarom je (voor de zoveelste keer op dit forum) weer begint te neuten en zagen over het Leefloon en dat dit een typisch Belgisch probleem zou zijn.

Allez nog een 2de poging. Lees eens wat er staat over Nederland:
Ze hebben daar dus een gelijkaardig probleem door hun toeslagen- en belastingsysteem maw ze hebben iets gelijkaardigs als ons Leefloon. Ook smukken ze hun cijfers op zodat het lijkt alsof er meer mensen aan het werk zijn dan in de realiteit.

Dus geen idee waarom je (voor de zoveelste keer op dit forum) weer begint te neuten en zagen over het Leefloon en dat dit een typisch Belgisch probleem zou zijn.

Conclusie

‘In Nederland werkt 80 procent van de Oekraïense vluchtelingen’, verklaarde N-VA-voorzitter en Antwerps burgemeester Bart De Wever in een interview op Radio 1. Die uitspraak blijkt volgens officiële Nederlandse bronnen waar, als we rekening houden met een kleine foutenmarge in de rapportering: het zou gaan om minimaal 72 en maximaal 83 procent.

Edit: Slechts 23 procent van de 17.000 Oekraïners tussen de 18 en 65 jaar in Vlaanderen deed (voor eind september) vorig jaar al werkervaring op. Dat blijkt uit cijfers van Statbel.

Conclusie

‘In Nederland werkt 80 procent van de Oekraïense vluchtelingen’, verklaarde N-VA-voorzitter en Antwerps burgemeester Bart De Wever in een interview op Radio 1. Die uitspraak blijkt volgens officiële Nederlandse bronnen waar, als we rekening houden met een kleine foutenmarge in de rapportering: het zou gaan om minimaal 72 en maximaal 83 procent.
Als ze idd hun cijfers opsmukken dan krijg je idd een vertekend beeld ;-)

Dat is wel oneindig meer nuance dan het simpele hangmatredieltje dat hier bovenkomt hé. Opnieuw, men gebruikt cijfers na 1 jaar om te claimen dat het "de hangmat" is, maar hoe lang duurt het eer je in Nederlands kan werken? Dat is toch heel relevant dan?

Overigens wil ik nog eens zien hoeveel werkgevers hier iemand gaan aannemen die geen landstaal spreekt voor die jobs zonder klantencontact. Mijn vrouw spreekt elke dag Engels, maar voor het jobinterview moest het natuurlijk in het Nederlands, want officieel hé. We leven op dat vlak hier gewoon nog met een kerktorenmentaliteit, waar sommigen al ongemakkelijk worden als iemand hun boerendialect niet begrijpt en in het AN antwoordt.

En ik wil hier trouwens niet claimen dat die hangmat niet bestaat hoor, maar dat maakt niet eender welke twee feiten die samen worden gezet in een flutartikel plots de waarheid.

Nog zo'n gelijkaardige discussie is hoe België kijkt naar deeltijds werk. Deeltijds werk (en dan vooral alles minder dan 4/5e) wordt hier te vaak stiefmoederlijk behandeld en niet aangemoedigd. Dat terwijl ik denk dat als je meer mensen aan het werk wil hebben, je moet stoppen met te denken dat werken enkel maar synoniem kan zijn voor voltijds werken. In andere landen is deeltijds werken eerder norm dan uitzondering, hier wordt er toch wel wat op neergekeken. Belgische werkgevers doen ook spastischer als het over deeltijds werken gaat.

'Managementvennootschappen frauderen', is dat iets wat flagrant onwaar is? Neen, er zijn er die frauderen en veroordeeld worden.

Echter is zo'n stelling van hetzelfde niveau als 'verschil tussen werken en niet werken is 28.5 euro'. De stelling geldt voor een klein aandeel van de mensen (of managementvennootschappen), maar je geeft wel de indruk alsof het een algemeen geldende regel is.

Je zou een punt hebben moest de stelling zo algemeen geformuleerd zijn. Quod non, de specifieke situatie staat er wel degelijk bij beschreven, dus wat is er concreet onwaar daaraan? Of is de conclusie dat er te weinig verschil is niet correct? (ook al is die val iets dat al ruimschoots en breed aangehaald is, iets dat ook een Cege illustreert, en dat wordt puur gedownplayed)

Anyway, mijn punt was, het is redelijk krom dat je een halve dag of een dag per week niet moet werken en uiteindelijk hetzelfde loon hebt. Mijn madam stopt vb elke dag 1h vroeger en vrijdag om 12h. Zodat ze de vrijdagmiddag kan gaan fitnessen. Allemaal leuk, maar in een omgeving van budgetaire problemen lijkt me dat zijn doel voorbij te schieten...

Maar eerder zei je dat ze zot zou moeten zijn om fulltime te werken omdat ze nu niet moet stressen om de kinderen op tijd op te halen. Dus het parttime werken van je partner heeft dus wel andere voordelen dat naar de fitness gaan.

Verder ga je ook twee discussies mixen. Het feit dat ze -quasi- evenveel kan verdienen met 4/5e te werken in plaats van met een fulltime zorgt er net voor dat het interessanter wordt om een job te hebben dan er geen te hebben. Terwijl de discussie hier net is dat er te weinig incentive is om te gaan werken. Echter maken die flankerende maatregelen het net wel weer interessanter om te gaan werken.
Impact op overheidsbudget is een andere discussie.

Je zou een punt hebben moest de stelling zo algemeen geformuleerd zijn. Quod non, de specifieke situatie staat er wel degelijk bij beschreven, dus wat is er concreet onwaar daaraan?

Amper 28,5 euro per maand. Zoveel verdien je als alleenstaande ouder extra wanneer je je leefloon inruilt voor een fulltime job. Een veel te klein verschil, vindt N-VA, dat de berekening heeft gemaakt. Ook promotie maken loont te weinig, blijkt uit dezelfde analyse. Van een bruto opslag van 1.000 euro blijft voor een alleenstaande met kind een goeie 100 euro netto over. De partij stelt drie ingrepen voor om op korte termijn het verschil tussen werken en niet-werken te vergroten.

Is letterlijk wat er zonder abonnement te lezen valt van het artikel https://www.hln.be/binnenland/zo-kl...mper-28-5-euro-per-maand-extra-over~ae2d8893/
Er is niets concreet onwaar, enkel dat de tekst polariserend clickbait is omdat dit zeer specifieke situaties zijn die voor een minderheid van de mensen opgaan.

Of is de conclusie dat er te weinig verschil is niet correct? (ook al is die val iets dat al ruimschoots en breed aangehaald is, iets dat ook een Cege illustreert, en dat wordt puur gedownplayed)

Zijn vrouw werkt, hoe kan zij dan illustreren dat er te weinig verschil zit tussen leefloon en werken om mensen te activeren?

Voor specifieke gevallen is er te weinig verschil tussen werken en niet werken. Maar dat is geen algemene waarheid.

Maar eerder zei je dat ze zot zou moeten zijn om fulltime te werken omdat ze nu niet moet stressen om de kinderen op tijd op te halen. Dus het parttime werken van je partner heeft dus wel andere voordelen dat naar de fitness gaan.

Dat zou perfect met 9/10 ook kunnen. Die extra 1/10 is voor 'me-time' op kosten van de overheid.

En als het echt moet zou ze ook full time kunnen werken. Dan zouden kwik en kwak naar de na opvang moeten en meer geregel zijn.

Verder ga je ook twee discussies mixen. Het feit dat ze -quasi- evenveel kan verdienen met 4/5e te werken in plaats van met een fulltime zorgt er net voor dat het interessanter wordt om een job te hebben dan er geen te hebben. Terwijl de discussie hier net is dat er te weinig incentive is om te gaan werken.

Ik denk dat je het licht van de zon ontkent. Alle ad hoc voorbeelden tonen aan dat veel ouderschapsverlof gebruikt wordt om gewoon betaald verlof te hebben. Ik heb vrienden die in mei een maand ouderschapsverlof nemen om te gaan fietsen. Kind is bij de mama, of de oma of weet ik veel waar.

Ik heb zelf ook een maand ouderschapsverlof genomen bovenop mijn vaderschapsverlof voor nummer 3. Ik heb een maand grotendeels in de tuin gewerkt en andere klusjes gedaan die al lang op de todo list stonden. En af en toe voor die baby gezorgd, maar eens de madam op en running is en nog 3 mnd thuis zit, kan de vent eigenlijk niet veel doen. Ik had perfect 4/5 kunnen werken en veel thuiswerken en ik had de madam evenveel ontlast. En voor mij kost een maand ouderschapsverlof me netto 3000 per maand, but it was worth it. Als het je 0 of 100 euro kost, ik zou een half jaar thuis zitten.

Ook wetenschappelijk onderzoek toont het bovenstaande keer na keer aan. (het is niet voor niks dat tijdskrediet op de schop zal gaan/ingekort zal worden. Tip van de HR lady at home, pak eerst je tijdskrediet op en dan pas je ouderschapsverlof).

4/5e te werken in plaats van met een fulltime zorgt er net voor dat het interessanter wordt om een job te hebben dan er geen te hebben --> Dat is een hele kromme redenering. Het zorgt er vooral voor dat wie 5/5 kan werken er voor kiest om 4/5 te werken. Werkende betaalt een pak minder belastingen, krijgt een uitkering en heeft en netto evenveel. Dat is pure en dure sponsoring op kosten van de overheid. Hoe dat rijmt met 'mensen aan het werk krijgen', mij een raadsel. Het is niet dat die mensen allemaal werkloos zouden zijn en thuiszitten moesten ze niet 4/5 kunnen werken. Die zouden hoogstwaarschijnlijk 5/5 werken en een beetje meer moeten rondcrossen.

Echter maken die flankerende maatregelen het net wel weer interessanter om te gaan werken.
Impact op overheidsbudget is een andere discussie.

Dat is geen andere discussie. Dat is inherent aan elke discussie.

Uiteraard is het leuker en beter om elke ziekte te genezen, elk medicijn terug te betalen, iedereen te ontlasten en voor kinderen te laten zorgen op kosten van de overheid. Maar het geld is er niet voor. Er is een budgetaire realiteit.

Los van de budgetaire realiteit is het nog altijd de vraag of je zelfs in een 0% schulden en 0% deficit maatregelen moet uitvoeren die meer kosten dan ze opbrengen.

Amper 28,5 euro per maand. Zoveel verdien je als alleenstaande ouder extra wanneer je je leefloon inruilt voor een fulltime job. Een veel te klein verschil, vindt N-VA, dat de berekening heeft gemaakt. Ook promotie maken loont te weinig, blijkt uit dezelfde analyse. Van een bruto opslag van 1.000 euro blijft voor een alleenstaande met kind een goeie 100 euro netto over. De partij stelt drie ingrepen voor om op korte termijn het verschil tussen werken en niet-werken te vergroten.

Is letterlijk wat er zonder abonnement te lezen valt van het artikel https://www.hln.be/binnenland/zo-kl...mper-28-5-euro-per-maand-extra-over~ae2d8893/
Er is niets concreet onwaar, enkel dat de tekst polariserend clickbait is omdat dit zeer specifieke situaties zijn die voor een minderheid van de mensen opgaan.

De minderheid van de mensen zijn moordenaars in de gevangenis. Als je schrijft dat moordenaars niet de gevangenis horen is dat nog altijd een vals statement, ook al zijn het er weinig. Als je schrijft dat het moordenaars wel in de gevangenis horen, is dat nog altijd een waar statement.

Realiteit is dat er geen enkele reden is om zelfs maar 1 alleenstaande ouder bijna 0 euro te geven om te werken vs niet-werken. De realiteit is de realiteit.

Zijn vrouw werkt, hoe kan zij dan illustreren dat er te weinig verschil zit tussen leefloon en werken om mensen te activeren?

Voor specifieke gevallen is er te weinig verschil tussen werken en niet werken. Maar dat is geen algemene waarheid.

Ja, de specifieke gevallen "alleenstaande ouder met leefloon die gaat werken". Is dat niet een specifieke omschrijving vs een algemene waarheid ? Ik vermoed dat de meeste doorhebben dat de alleenstaande ouder met leefloon plots niet CEO wordt en voor 20M gaat werken...

In een aantal bedrijven in België is er zeker nog zo'n kerktorenmentaliteit maar er zijn genoeg uitzonderingen waar er helemaal niet geëist wordt dat je Nederlands spreekt, hoogstens dat je het engagement aangaat om taallessen te nemen terwijl je er werkt.
En het verschil qua kerktorenmentaliteit met Nederland (of andere West-Europese landen met hogere activatiegraad van migranten dan ons) is zeker niet zo zwart-wit.

Niet dat we hier intussen nog over brutoloon bezig zijn...

En de specifieke situatie wordt gespecificeerd. Geen kwestie dus van veralgemenen, hoogstens van "cherry-picken" om een probleem dat bestaat te illustreren.
Ik zie dus nog steeds het probleem niet.

De illustratie staat er, het minieme verschil is er. Het is een prima illustratie van net dat wat NVA in deze aankaart; sterker nog, het is een prima illustratie dat het niet alleen gaat over die specifieke leefloners.

Vanwaar het grote issue om te duiden dat er te weinig verschil is tussen werken en niet-werken (en dus dat daar absoluut te besparen valt), other dan dat het van NVA if via HLN komt?

Dus in NL minimum 72% en max 83% aan het werk.
In Belgie slechts 23% (statbel cijfers 2022, nu eerder 1/3 de aan het werk)

En jij zegt dat dit komt omdat de cijfers zijn opgesmukt?
Als het klopt wat Wootwoot zegt dat de Nederlanders hun cijfers opsmukken dan is die conclusie van minimum 72% gewoon fout.

Terug
Bovenaan