Iedere keer dat ik dit topic bekijk, verbaas ik me hoe mensen zo gefocusseerd kunnen zijn op geld. Dat er mensen zijn die moeite hebben om rond te komen spaarzaam moeten zijn is logisch, maar eens je voldoende inkomsten hebt, zou ik toch zeggen: spendeer daar niet teveel tijd aan.
Een spreadsheet om te kijken wat financieel de beste keuze is? Spreadsheets dienen in de privésfeer om irrationele keuzes goed te praten, niet om te kijken met welke keuze je 10€ meer of minder verdient per maand.
Daar ben ik het mee oneens. Niet volledig, maar zeker wel partieel. Of je nu weinig of veel geld hebt, het is en blijft belangrijk dat je de richting weet van wat uw uitgaven en uw inkomsten zijn. Dat wil niet zeggen dat je daarvoor expliciet een spreadsheet moet maken. Maar dat wil zeer zeker ook niet zeggen dat je dat NIET moet doen. Ik ken mensen die dat nodig hebben om te weten hoe het met hun financiën staat. Die dat anders niet kunnen inschatten.
Niet iedereen heeft de capaciteiten dat ze dat in hun hoofd kunnen bijhouden. Daarnaast is het soms ook gewoon confronterend om te zien aan welk bedrag je uiteindelijk uitkomt als je al die kleintjes of niet zo kleintjes optelt.
Dat is zoals mijn collega, die klaagt al jaren steen en been dat het als alleenstaande toch wel moeilijk is om rond te komen en dat een appartement kopen toch allemaal zo duur is. En dat hij dat nu enkel heeft kunnen doen doordat hij een erfenis gekregen had van een grootouder EN een schenking van zijn ouders om dan iets van 200k te kunnen kopen. Terwijl die ondertussen aanschurkt tegen de 3000€ netto (ambtenaar hé, weinig extralegale voordelen enkel hoog nettoloon).
Maar aan de andere kant had die vroeger elk jaar een nieuwe GSM, ondertussen doet hij het er 3 jaar mee aangezien de vernieuwingen te beperkt zijn, gaat hij elke dag uit eten @rato van 15 - 30€ per middagmaal, springt die smorgens binnen in de starbucks/panos voor een drankje en een set koeken en gaat hij s'avonds nog regelmatig op de lappen. Desondanks begrijpt hij niet waar zijn geld naartoe gaat.
Dat is zijn goed recht... en perfect zijn eigen keuze. Maar zonder spreadsheet en zolang je toekomt is er niet echt een probleem (behalve dat je niet noodzakelijk weet waar uw geld naartoe gaat). Maar met het gebruik van zo'n spreadsheet kan je uw eigen confronteren met de kosten van uw keuzes. En kun je zien of je überhaupt 600 - 900€ wil blijven spenderen aan lunches buitenhuis of dat je daar het mes in zet naar aan ander bedrag en de rest wat kokkerelt binnenshuis. Of dat je andere keuzes maakt of uw eigen bij uw eigen keuzes neerlegt.
Kortom een spreadsheet dient dan niet enkel om uw irrationele keuzes goed te praten. Maar om een zicht te krijgen op uw inkomsten en uitgaven per productcategorie en om te zien waar je zaken kan wegsnijden als dit noodzakelijk is. Exact hetzelfde als waar dit in bedrijfszaken ook kan gebruikt worden.
Ik ben extreem nonchalant op dat vlak, heb natuurlijk het comfort van een goed inkomen, maar dat geeft gewoon heel wat gemoedsrust ook.
Ik ben op dit moment redelijk nonchalant erin, aangezien ik weet dat er genoeg marge is tussen mijn inkomsten en mijn normale uitgaven. Maar in het verleden heb ik een paar jaar moeten toekomen met weinig. En toen zo'n spreadsheet bijhouden was toch wel handig om te weten van kan ik deze maand gebruik maken van de deo reclame om x stuks mee te nemen of moet ik wachten op de volgende versie.
En eens ik wat beter begon te verdienen heb ik dat daarna gebruikt om toe te werken naar bepaalde objectieven.
edit - toevoeging : Ik zou zeggen: probeer ook wat te genieten van 't leven in plaats van altijd je geld te tellen.
Mja, is de luxe die wij hebben om voldoende reserve te hebben. Er is een tijdje geweest waarin het geld tellen de enige reden was dat ik er ben doorgekomen. En uit die periode heb ik ook geleerd dat je kan genieten van het leven zonder dat het daarom altijd geld moet kosten. De bibliotheek en sporthal/zwembad is voor mij toen een enorme ontdekking geweest. Ook al kende ik die toen natuurlijk al wel maar was dat toen niet het eerste waar ik aan dacht.
Maar het belangrijkste dat ik geleerd heb is dat geld uitgeven en materialisme niet een synoniem is voor genieten. Genieten kan je perfect zonder 1 cent uit te geven. Net zoals dat ik ook niet geniet van op reis te gaan. En ik wel meer geniet van dat geld van op reis te gaan uit te geven aan een kuispersoon. Wat ook deeltijds komt door het feit dat om het crue te zeggen het louvre bezoeken of een citytrip te doen en rond te kuieren in een stad mij geen sikkepit interesseert noch van terrasjes af te schuimen, mij lazerus te drinken, naar de zoveelste opeengepakt evenement tussen 1000'en andere deelnemers aan te schurken om 1 of andere persoon te zien performen of... En ik bij reizen altijd opkijk tegen het tijdverlies en de voorbereidingen van het deel van reizen alleen.
Maar iedereen moet die keuze voor zichzelf maken.
Ik zit liever in mijn zetel terwijl ik een film of serie kijk, een game speel of op het gemak een boek lees in een zetel op mijn terras terwijl ik mijn robot maaier mijn gras zie maaien.