Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Is wel niet jaarlijks of zo natuurlijk. Is in principe de overgang naar de volgende schaal en enkel bij de statutairen (en voor federale ambtenaren). Ergo NA22 naar NA23. Dewelke na een vaste termijn gebeurd. Vroeger kon je die mits 3 exceptionele beoordelingen (of 2 bij versie na 3 jaar) achter mekaar met 1 jaar versnellen. Ondertussen is dat niet meer toegestaan (allez bij ons toch niet) en is het de defacto basis termijn. Van NAx1 naar NAx2 is na 3 jaar, al de volgende met maximaal 6 om de 6 jaar. Bij niveau B is iets gelijkaardigs, maar de exacte tijden ken ik niet. Het versnellen van die termijn kon enkel als je die voorwaarden had vervuld ten laatste tegen het moment van de versnelde termijnoptie.

In de andere jaren is de verhoging tgv anciënniteit 40 - 60€ of zo op uw maandloon. Dus ook niet serieus hoog. Beter als in de private sector indien de index hoog is, slechter indien de index laag is en het bedingen van loonsopslag gemakkelijk is. Zit je echter in een sector of bedrijf waar je enkel opslag krijgt als je op tafel slaat of dreigt om te vertrekken. Dan is de overheid een goede optie. Wat 1 van de redenen was waarom ik bij de overheid ben gestart... ik haatte dat "smeken" om verhoging elk jaar... of dat de belangrijke uithangen of ...
Klopt.
Jaarlijkse heb ik vorige maand gehad.. dat was inderdaad de volle 20€ netto 😅

Momenteel is het B1 -> B2 (indertijd als C begonnen, bij "promotie" terug naar B1 gezet)
B is dacht ik ook 3 jaar en dan 6.
A1 is 3 jaar en dan 5 dacht ik..
Uitzonderlijk krijgen om sneller te stijgen is inderdaad ook niet meer mogelijk. Ofwel voldoe je ofwel niet, ook geen te verbeteren meer

Het jaar met de vele indexverhogingen was op zich positief voor ons. Loon stijgt, hypotheek en vaste kosten blijft +- gelijk

Volgens Bosa:

Overgang naar de volgende hogere weddeschalen

Op niveau A ga je over naar de volgende hogere weddeschaal (dat is niet de tweede weddeschaal) op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin je ten minste 5 jaar schaalanciënniteit hebt.
Ofwel is dat veranderd, ofwel herinner ik het mij dan verkeerd. En was de vroegere versnelde versie dan na 4 jaar.
Bij mij duurt het nog even desondanks dat ik in 2019 gepromoveerd ben. Mijn ziekte schortte namelijk mijn anciënniteitsverhoging op. Al kan ik niet klagen, het had een pak erger kunnen geweest zijn. Dus gok volgend jaar of het jaar erop de tijd vliegt...

Je geld niet kunnen uitgeven aan luxeartikelen maar met een iPhone van 1000 EUR rondlopen lijkt me nogal een contradictie.

Toch weer een reeks posts hierboven "rekening van anderen maken voor gevorderden
Lees tussen de regels: het is allemaal relatief

Maar... ik heb als jobstudent verkoper geweest bij Media Markt anno 2008 voor een paar jaar.

Veel mensen die een gigantische stapel shit kopen en dan tegen mij vroegen: "kunnen we dat op afbetaling?"

Schering en inslag.

Wat is luxe? Het is relatief. Als je een netto inkomen hebt als gezin van 8.000 euro, kan er al keer een zottigheidje af maar ga je ook niet toekomen als elke week op luxe restaurant gaat of andere extreme foliekes does en extreme zaken koopt en doet.

Anderszijds: als je in een arbeiderswoning woont en 5 miljoen op uw rekening staan hebt, je kan die niet meepakken in het graf...

HLN heeft ondertussen een vervolg geplaatst

“Sinds ik een vast contract heb, haal ik vaak het einde van de maand niet”, getuigt de Gentse Sarah, een alleenstaande mama van drie tienerzonen. Ook bediende Marie stelt zich vragen: “Toen ik nog een leefloon had, had ik het beter.”

Voor de rest kan ik het artikel niet lezen wegens paywall.

Het probleem blijven de lasten op arbeid ofwel het ontbreken van flankerende maatregelen vanaf het moment dat men gaat werken en niet zozeer de hoogte van de uitkering. Profiteurs van een systeem heb je overal, zowel op de werkvloer als buiten de werkvloer.

Iedere keer dat ik dit topic bekijk, verbaas ik me hoe mensen zo gefocusseerd kunnen zijn op geld. Dat er mensen zijn die moeite hebben om rond te komen spaarzaam moeten zijn is logisch, maar eens je voldoende inkomsten hebt, zou ik toch zeggen: spendeer daar niet teveel tijd aan.
Een spreadsheet om te kijken wat financieel de beste keuze is? Spreadsheets dienen in de privésfeer om irrationele keuzes goed te praten, niet om te kijken met welke keuze je 10€ meer of minder verdient per maand.

Let wel : ik zeg niet dat je geld met bakken over de muur moet gooien, dat doe ik ook niet. Ik leef naar mijn inkomen vrij zuinig op veel vlakken, omdat er veel dingen zijn die me geen reet interesseren.

Ik ben extreem nonchalant op dat vlak, heb natuurlijk het comfort van een goed inkomen, maar dat geeft gewoon heel wat gemoedsrust ook.

edit - toevoeging : Ik zou zeggen: probeer ook wat te genieten van 't leven in plaats van altijd je geld te tellen.

Iedere keer dat ik dit topic bekijk, verbaas ik me hoe mensen zo gefocusseerd kunnen zijn op geld. Dat er mensen zijn die moeite hebben om rond te komen spaarzaam moeten zijn is logisch, maar eens je voldoende inkomsten hebt, zou ik toch zeggen: spendeer daar niet teveel tijd aan.
Een spreadsheet om te kijken wat financieel de beste keuze is? Spreadsheets dienen in de privésfeer om irrationele keuzes goed te praten, niet om te kijken met welke keuze je 10€ meer of minder verdient per maand.

Let wel : ik zeg niet dat je geld met bakken over de muur moet gooien, dat doe ik ook niet. Ik leef naar mijn inkomen vrij zuinig op veel vlakken, omdat er veel dingen zijn die me geen reet interesseren.

Ik ben extreem nonchalant op dat vlak, heb natuurlijk het comfort van een goed inkomen, maar dat geeft gewoon heel wat gemoedsrust ook.
Volledig mee eens.

Iedere keer dat ik dit topic bekijk, verbaas ik me hoe mensen zo gefocusseerd kunnen zijn op geld
Mja maar zowel hier als in rest van de maatschappij komen dit soort uitspraken meestal van degenen voor wie het niet relevant (meer) is. Of wel op het punt waar je kan doen wat je wil zonder er naar te kijken of het punt waar men niks heeft.

edit - toevoeging : Ik zou zeggen: probeer ook wat te genieten van 't leven in plaats van altijd je geld te tellen.
Volledig akkoord.

Maar... je gebruikt hier gezond boerenverstand. Ik denk dat je u mispakt hoeveel mensen er dat niet hebben en leven van loon tot loon. Ik ken persoonlijk ingenieurs met een gezins-inkomen van 5000 euro netto per maand en die in het begin van de maand na het verkrijgen van hun loon terug op 0 staan...

Wat is "voldoende inkomsten"? Want als je altijd alles uitgeeft wat er binnenkomt, is het nooit genoeg.

Leren omgaan met geld is een vaardigheid, en je onderschat hoeveel mensen die vaardigheid niet hebben.

Mja maar zowel hier als in rest van de maatschappij komen dit soort uitspraken meestal van degenen voor wie het niet relevant (meer) is. Of wel op het punt waar je kan doen wat je wil zonder er naar te kijken of het punt waar men niks heeft.
Ik spreek hier dan ook specifiek over de mensen die er hier over spreken, en waarvoor het niet meer relevant is.
Logisch dat iemand die met een veel lager loon moet toekomen, daar wel meer mee bezig is

Laatst bewerkt:

Tgoh, hangt er natuurlijk sterk vanaf hoe je het gebruikt eh. Als je zoals Stijn Baert bv. een hotel kiest op basis van een hele zelf samengestelde spreadsheet van tientallen hotels met telkens 10 variabelen ofzo, dan gaat dat idd véél te ver en is dat niet meer gezond (vertrek met die ingesteldheid maar eens op verlof, veel fun is het dan niet meer :ROFLMAO: ). Zelfde voor élke uitgave te verdelen in categorieën om dan op het einde van de maand een pie chart op te stellen en dan te zeggen van "oei, ik moet mijn uitgave voor voeding wat reduceren". Of als je iets wilt kopen, dan alle webshops afzoeken om toch maar één euro ofzo profijt te kunnen doen. Dat lijkt me idd geen leuk leven, zelfs al heb je het niet breed.

Maar een spreadsheet bijhouden van vaste kosten/abonnementen/etc. om het wat overzichtelijk te houden en te switchen van bv. telecomprovider als je voor dezelfde bundel 20€ beter af bent, lijkt me toch wel handig.

Leren omgaan met geld is een vaardigheid, en je onderschat hoeveel mensen die vaardigheid niet hebben.
Leren omgaan met geld is er ook weten van te genieten.
Dat is met name het grote comfort van voldoende geld te hebben: stoppen met je er zorgen over te maken.

Leren omgaan met geld is er ook weten van te genieten.
Dat is met name het grote comfort van voldoende geld te hebben: stoppen met je er zorgen over te maken.
Ben hier zelf ook voorstander van. Toen we net werkten hadden we Excels waarin letterlijk elke eurocent werd bijgehouden wat er binnen kwam en wat er buiten ging... Na enkele jaren daarmee gestopt, de focus was plots minder "oei, dat wordt een abnormaal hoge uitgave onder categorie 'nice to have' deze maand" en meer "dat kan hé", wat financiën gewoon aangenamer maakte.

Ook nu we allebei zelfstandige zijn (partner enkele maanden, ik anderhalf jaar) blijven we focussen op het totaalplaatje en minder tot op de euro alles uitrekenen. In theorie is momenteel ons maandelijks inkomen ongeveer 30% lager dan 2 jaar geleden, gezien het inkomen vooral uitgesteld binnen komt trekken we ons daar geen fluit van aan en blijven we uitgeven wat we voor zelfstandige statuut ook uitgaven. We zien onze spaarrekening niet aandikken maar hebben er ook geen stress bij, wat we allicht wel zouden hebben als we al die jaren teveel zouden hebben gefocust op de financiën.

Je hebt mensen met gaten in hun handen maar je hebt ook mensen die gezamenlijk meer dan 6.000 euro netto verdienen per maand en constant doen alsof elke 100 euro die wordt uitgegeven riskant is.

Tgoh, hangt er natuurlijk sterk vanaf hoe je het gebruikt eh. Als je zoals Stijn Baert bv. een hotel kiest op basis van een hele zelf samengestelde spreadsheet van tientallen hotels met telkens 10 variabelen ofzo, dan gaat dat idd véél te ver en is dat niet meer gezond (vertrek met die ingesteldheid maar eens op verlof, veel fun is het dan niet meer :ROFLMAO: ). Zelfde voor élke uitgave te verdelen in categorieën om dan op het einde van de maand een pie chart op te stellen en dan te zeggen van "oei, ik moet mijn uitgave voor voeding wat reduceren". Of als je iets wilt kopen, dan alle webshops afzoeken om toch maar één euro ofzo profijt te kunnen doen. Dat lijkt me idd geen leuk leven, zelfs al heb je het niet breed.

Maar een spreadsheet bijhouden van vaste kosten/abonnementen/etc. om het wat overzichtelijk te houden en te switchen van bv. telecomprovider als je voor dezelfde bundel 20€ beter af bent, lijkt me toch wel handig.

Voila.

Lang leve de filter functie op boeking-websites trouwens om op de belangrijkste criteria te kiezen, geen idee waarom iemand daar een hele spreadsheet rond zou bouwen... En moest het echt op die laatste €'s aankomen, zou ik liever korter of minder vaak deftig op reis gaan, dan elke € te moeten omdraaien bij alles dat je doet - dan is het plezier er ook af vind ik.

Webshops vergelijken kan wel de moeite zijn voor grotere aankopen, al kies ik er gewoon een handjevol uit waar ik vaak bestel (bv. bij muziek kan dat gemakkelijk het verschil maken tussen €200 en €300) - of als ik 1 bepaald duurder product zoek, google ik wel eens of ik het niet op 5 minuten een paar tientallen € goedkoper vind.

Ben hier zelf ook voorstander van. Toen we net werkten hadden we Excels waarin letterlijk elke eurocent werd bijgehouden wat er binnen kwam en wat er buiten ging... Na enkele jaren daarmee gestopt, de focus was plots minder "oei, dat wordt een abnormaal hoge uitgave onder categorie 'nice to have' deze maand" en meer "dat kan hé", wat financiën gewoon aangenamer maakte.

Ook nu we allebei zelfstandige zijn (partner enkele maanden, ik anderhalf jaar) blijven we focussen op het totaalplaatje en minder tot op de euro alles uitrekenen. In theorie is momenteel ons maandelijks inkomen ongeveer 30% lager dan 2 jaar geleden, gezien het inkomen vooral uitgesteld binnen komt trekken we ons daar geen fluit van aan en blijven we uitgeven wat we voor zelfstandige statuut ook uitgaven. We zien onze spaarrekening niet aandikken maar hebben er ook geen stress bij, wat we allicht wel zouden hebben als we al die jaren teveel zouden hebben gefocust op de financiën.

Je hebt mensen met gaten in hun handen maar je hebt ook mensen die gezamenlijk meer dan 6.000 euro netto verdienen per maand en constant doen alsof elke 100 euro die wordt uitgegeven riskant is.
Voilà. En als je dan niet te zot op de echt grote dingen, dan moet je gewoon al die moeite niet doen om op de kleinere de kleintjes te besparen.
Wanneer er op 't einde van 't jaar nog altijd enkele maanden loon overblijven, moet je leren genieten.

Daar ben ik het mee oneens. Niet volledig, maar zeker wel partieel. Of je nu weinig of veel geld hebt, het is en blijft belangrijk dat je de richting weet van wat uw uitgaven en uw inkomsten zijn. Dat wil niet zeggen dat je daarvoor expliciet een spreadsheet moet maken. Maar dat wil zeer zeker ook niet zeggen dat je dat NIET moet doen. Ik ken mensen die dat nodig hebben om te weten hoe het met hun financiën staat. Die dat anders niet kunnen inschatten.

Niet iedereen heeft de capaciteiten dat ze dat in hun hoofd kunnen bijhouden. Daarnaast is het soms ook gewoon confronterend om te zien aan welk bedrag je uiteindelijk uitkomt als je al die kleintjes of niet zo kleintjes optelt.
Dat is zoals mijn collega, die klaagt al jaren steen en been dat het als alleenstaande toch wel moeilijk is om rond te komen en dat een appartement kopen toch allemaal zo duur is. En dat hij dat nu enkel heeft kunnen doen doordat hij een erfenis gekregen had van een grootouder EN een schenking van zijn ouders om dan iets van 200k te kunnen kopen. Terwijl die ondertussen aanschurkt tegen de 3000€ netto (ambtenaar hé, weinig extralegale voordelen enkel hoog nettoloon).

Maar aan de andere kant had die vroeger elk jaar een nieuwe GSM, ondertussen doet hij het er 3 jaar mee aangezien de vernieuwingen te beperkt zijn, gaat hij elke dag uit eten @rato van 15 - 30€ per middagmaal, springt die smorgens binnen in de starbucks/panos voor een drankje en een set koeken en gaat hij s'avonds nog regelmatig op de lappen. Desondanks begrijpt hij niet waar zijn geld naartoe gaat.
Dat is zijn goed recht... en perfect zijn eigen keuze. Maar zonder spreadsheet en zolang je toekomt is er niet echt een probleem (behalve dat je niet noodzakelijk weet waar uw geld naartoe gaat). Maar met het gebruik van zo'n spreadsheet kan je uw eigen confronteren met de kosten van uw keuzes. En kun je zien of je überhaupt 600 - 900€ wil blijven spenderen aan lunches buitenhuis of dat je daar het mes in zet naar aan ander bedrag en de rest wat kokkerelt binnenshuis. Of dat je andere keuzes maakt of uw eigen bij uw eigen keuzes neerlegt.

Kortom een spreadsheet dient dan niet enkel om uw irrationele keuzes goed te praten. Maar om een zicht te krijgen op uw inkomsten en uitgaven per productcategorie en om te zien waar je zaken kan wegsnijden als dit noodzakelijk is. Exact hetzelfde als waar dit in bedrijfszaken ook kan gebruikt worden.

Ik ben op dit moment redelijk nonchalant erin, aangezien ik weet dat er genoeg marge is tussen mijn inkomsten en mijn normale uitgaven. Maar in het verleden heb ik een paar jaar moeten toekomen met weinig. En toen zo'n spreadsheet bijhouden was toch wel handig om te weten van kan ik deze maand gebruik maken van de deo reclame om x stuks mee te nemen of moet ik wachten op de volgende versie.

En eens ik wat beter begon te verdienen heb ik dat daarna gebruikt om toe te werken naar bepaalde objectieven.

Mja, is de luxe die wij hebben om voldoende reserve te hebben. Er is een tijdje geweest waarin het geld tellen de enige reden was dat ik er ben doorgekomen. En uit die periode heb ik ook geleerd dat je kan genieten van het leven zonder dat het daarom altijd geld moet kosten. De bibliotheek en sporthal/zwembad is voor mij toen een enorme ontdekking geweest. Ook al kende ik die toen natuurlijk al wel maar was dat toen niet het eerste waar ik aan dacht.
Maar het belangrijkste dat ik geleerd heb is dat geld uitgeven en materialisme niet een synoniem is voor genieten. Genieten kan je perfect zonder 1 cent uit te geven. Net zoals dat ik ook niet geniet van op reis te gaan. En ik wel meer geniet van dat geld van op reis te gaan uit te geven aan een kuispersoon. Wat ook deeltijds komt door het feit dat om het crue te zeggen het louvre bezoeken of een citytrip te doen en rond te kuieren in een stad mij geen sikkepit interesseert noch van terrasjes af te schuimen, mij lazerus te drinken, naar de zoveelste opeengepakt evenement tussen 1000'en andere deelnemers aan te schurken om 1 of andere persoon te zien performen of... En ik bij reizen altijd opkijk tegen het tijdverlies en de voorbereidingen van het deel van reizen alleen.
Maar iedereen moet die keuze voor zichzelf maken.
Ik zit liever in mijn zetel terwijl ik een film of serie kijk, een game speel of op het gemak een boek lees in een zetel op mijn terras terwijl ik mijn robot maaier mijn gras zie maaien.

Voilà. En als je dan niet te zot op de echt grote dingen, dan moet je gewoon al die moeite niet doen om op de kleinere de kleintjes te besparen.
Wanneer er op 't einde van 't jaar nog altijd enkele maanden loon overblijven, moet je leren genieten.

Omdat dat mentaal moeilijk is voor sommige mensen :p.
Ik kan weken overdoen om te beslissen over de aankoop van een wasmachine of een gsm.

Ik heb nu weer ondervonden (niet mijzelf maar dichte familie) wat het is om geen reserve te hebben.
Dat doet mij nog meer reserve ophamsteren :p.

Omdat dat mentaal moeilijk is voor sommige mensen :p.
Ik kan weken overdoen om te beslissen over de aankoop van een wasmachine of een gsm.

Ik heb nu weer ondervonden (niet mijzelf maar dichte familie) wat het is om geen reserve te hebben.
Dat doet mij nog meer reserve ophamsteren :p.
Da's de uitleg dat achter je gedrag zit waarmee je je gedachtengang goedpraat, wilt natuurlijk niet zeggen dat je gedrag "normaal" is of gekopieerd moet worden door andere mensen. Als je ruimschoots toekomt, jaarlijks veel spaart en je blijft denken "ik moet nog meer oppotten" dan zou ik dat zelfs al een fobie of neurose durven noemen.

Da's de uitleg dat achter je gedrag zit waarmee je je gedachtengang goedpraat, wilt natuurlijk niet zeggen dat je gedrag "normaal" is of gekopieerd moet worden door andere mensen. Als je ruimschoots toekomt, jaarlijks veel spaart en je blijft denken "ik moet nog meer oppotten" dan zou ik dat zelfs al een fobie of neurose durven noemen.

Goh, de angst "blijft" maar het is onder controle. Ik kan wel op reis gaan, mij heel soms trakteren en ik ben geen uren bezig met alles in Excel te steken. Die Excel-mannen doen dat niet uit budgetredenen, dat is een fetish :p.

Maar die angst, dat "blijft" en dat krijg ik er niet meer uit. Onlangs geld moeten uitgeven door die oorzaak (zieke ouders die niets van reserve hebben.) en direct mentaal al budget cuts in mijn hoofd. :p

Terug
Bovenaan