Dat dat geld wegpissen is zonder enige return.
Elke vorm van betaalde vakantie is dan zonder return? En per definitie is vrije tijd ook zonder return?
Case in point, binnenkort is het weer geld-oprapen-seizoen (lees: tax brief invullen). Woonbonus uit 2013 die via gedoe al 3x geherfinancierd is en gepandwisseld. Netto opbrengst: 1150 euro (vroeger zelfs ~1500...). Mijn kapitaal aftrek 2e woning appartement + rente aftrek. Ook geen goeie 1000 euro op een opbrengsteigendom.
Ze maken mijn leven aangenamer, maar ik stapel ze op de rest.
Allemaal zaken die je algemene belastingdruk verlagen. Driekwart van het forum klaagt hier over te hoge belastingen, jij klaagt over fiscale cadeaus.
Het systeem met hoge belastingdruk enerzijds, en allerlei aftrekposten en compensaties anderzijds, is krom. Maar wat is je punt nu, dat je de aftrekposten niet nodig hebt? En dan wel tevreden bent met de belastingdruk, ook als die compensaties wegvallen en er niets aan het loonbeslag wordt gedaan?
Mijn madam met 'haar laag loon' (ik zou >3000 nu bezwaarlijk laag noemen, maar goed) heeft wel een flappentapper rondlopen thuis. Waarom zei nog gecompenseerd moet worden tot 100% loon, mij een raadsel.
Als je de uitkering van je vrouw laat afhangen van jouw inkomen dan maak je ze afhankelijk van jou. Als je getrouwd bent met gemeenschap van goederen maakt dat weinig uit, maar veel koppels houden er nog altijd (min of meer) gescheiden financiën op na.
Allemaal waar. Maar mijn madam zou ook ouderschapsverlof pakken zonder de centen. Geld uitdelen is gemakkelijk als overheid.
Je gaat voorbij aan mijn kritiek. Ze zou dat ook doen zonder de centen ervoor te krijgen.
Pretty sure dat er veel het gewoon voor de fun doen wegens 'toch geen financiele afstraffing'.
Jouw vrouw, die in een specifieke situatie zit waarbij de uitkering eigenlijk niet echt noodzakelijk is. Die situatie extrapoleer je echter naar een totale populatie om dan te stellen dat niemand die 4/5e ouderschapsverlof pakt die uitkering zou nodig hebben.
Om te beginnen ben ik niet akkoord met 'een karig pakket voor nieuwe ouders'. Maar dat is een andere discussie.
Ik ben eerder voorstander van 'zaaien naar de zak'. Als we naar de Scandinavische landen kijken, is het te gemakkelijk om er 1 iets uit te pikken.
Noorwegen steekt zijn vinger in de grond en de olie spuit er uit. Dan is het gemakkelijk om geld uit te delen. Wij betalen het systeem van de Noren.
Karig pakket voor nieuwe ouders in vergelijking met veel andere Europese landen.
Je antwoordt niet op de kritieken. Is het de bedoeling dat je 4/5 kunt werken en 5/5 geld hebt ? De madam zou ook 4/5 werken als ze minder geld heeft. Het is gewoon onnodige uitdeelpolitiek. Waarom moet iedereen altijd cadeautjes krijgen ? Je zou vb ook kunnen 0 compensatie geven voor 4/5. Of een vermogen check doen. Meer dan 100k/y, geen compensatie. Of of of of.
Je kunt niet links zeggen 'het sociale zekerheidssysteem heeft 80% tewerkstelling nodig om betaalbaar te blijven" en dan rechts mensen weg van de 80% duwen en er nog voor betalen ook.
Moet een werknemer op een bepaald moment in zijn carrière minder kunnen werken en daar quasi geen loon voor inboeten: ja.
Is dat een cadeau, of is dat een investering in het welzijn van je burgers, of is dat een compensatie voor hoog overheidsbeslag?
Jij argumenteert: mijn vrouw zou het ook redden als ze fulltime werkt. Ik zeg: waarschijnlijk wel, maar het maakt jullie levens makkelijker dat ze nu wel de optie heeft om het anders te doen. En ik meen dat zich dat vertaalt in gelukkigere kinderen en gelukkigere ouders. En hier heeft de overheid uiteindelijk ook return van.
Jij argumenteert: mijn vrouw zou dit ook doen als ze niets zou krijgen. En Cege zou ook ouderschapsverlof hebben genomen zonder uitkering. Ik zeg: koester de situatie waarin je geen financiële zorgen hebt, maar wees je bewust dat er heel wat mensen zijn voor wie dat niet geldt. Die uitkering zal voor heel wat mensen het verschil zijn tussen ouderschapsverlof opnemen of niet.
Jij argumenteert: laat het afhangen van vermogen. Ik zeg: mooi in theorie, maar heb jij wel al eens rondgeklikt op dit forum? Van zodra het woord vermogenskadaster valt zie ik 'goud', 'wijnkelder', 'oldtimer', 'Rolex' verschijnen. Van zodra een bepaalde premie afhangt van inkomen kan een zelfstandige spelen met zijn dividenden of liquidatiereserves om dat jaar toch maar onder de grens te zitten. Ik bedoel, er zitten er hier op dit forum die fiscale spitstechnologie zouden gebruiken om 20 euro aan parkeerbonnetjes te kunnen binnengeven. Wat jij voorstelt is een extra koterij en een extra uitdaging voor de Belg om iets te kunnen ontwijken.