Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 189 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,2%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    397
Mijn schoonzus is al jaren rechter. Die komt met 50 u lang niet toe.
Ik werkte als ik nog 'jong' was praktisch dubbel shiften, dubbel weken. Constant 7/7, hele lange weken. Soms tot 80u/w.
In mijn geval is dat mettertijd net omgekeerd geworden. I.p.v. almaar meer uren naar gelang ik ouder werd, is het nu net meer 'normaal' dan toen.

Basically, 't concept van mij praktisch dood te werken toen ik de centen maar al te goed kon gebruiken en er nu een wat normaler 40 uren (-ish) schema op over houden nu alles wat meer op cruise snelheid zit.
De grote kosten zijn gemaakt (woning, etc.), de vaste kosten zijn gedekt zelfs zonder dubbel te werken, etc.

En al zeker tijdens die periodes dat ze mij naar klanten sturen waar ik onbezoldigd 4u over & weer moet rijden om er te geraken is mijn goesting voor 'gewone' onbetaalde overuren héééééél ver te zoeken. Gelukkig is dat al jaren niet meer fulltime het geval want ik zou het eigenlijk ook niet meer willen blijven doen ook.


Met de progressie naar rechter is het wss net omgekeerd geweest. Waar men als WN wss minder uren deed is men met de jaren net meer uren gaan doen met 't doorgroeien naar die job.
Al zal de advocaatuur wss ook niet direct een gewone 9 to 5 zijn, no doubt.
 
Jaarlijkse opslag/update.
Update


1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master rechten + LLM
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: zelfstandige
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): advocatuur
Huidige functie: advocaat
Anciënniteit:
Officiële aantal uren tewerkstelling: /
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50 uur p/w

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 7900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3,8k ongeveer

Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk):
BedrijfsGSM/laptop:
Maaltijdcheques:
Ecocheques:
Groepsverzekering (deel werkgever%):
Hospitalisatieverzekering:
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): baliebijdrage en wat diverse voordelen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 10 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 5-6 weken per jaar
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: groot
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren:
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: weinig
 
Dag iedereen,

Hieronder en een voorstel, maar ik twijfel gezien de 2 dagen per week naar Brussel (met de wagen). Zijn er mensen die ervaring hebben met de verplaatsing van regio west Vlaanderen naar Sint-Pieters leeuw (+- 110km).

Graag eens de ervaring/mening van andere mensen, rond de verplaatsing naar Brussel met de wagen. Is de tijd van 1u30 realistisch? Het is voornamelijk de E40.. of moet ik tijdens de spits op 2u rekenen? Dit is het traject ongeveer:

https://www.google.com/maps/dir/Tor...f7ff!2m2!1d4.245613!2d50.780993!3e0?entry=ttu
Ik ken iemand die van ruime omgeving Waregem die deze deed maar die vaak E429 nam wegens voorspelbaarheid.

Ik rijd dagelijks de E40 weg van Brussel en het is daar enorm vaak extra file door incidenten
 
Update


1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master rechten + LLM
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: zelfstandige
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): advocatuur
Huidige functie: advocaat
Anciënniteit:
Officiële aantal uren tewerkstelling: /
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50 uur p/w

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 7900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3,8k ongeveer

Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk):
BedrijfsGSM/laptop:
Maaltijdcheques:
Ecocheques:
Groepsverzekering (deel werkgever%):
Hospitalisatieverzekering:
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): baliebijdrage en wat diverse voordelen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 10 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 5-6 weken per jaar
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: groot
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren:
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: weinig
vennootschap of eenmanszaak?
 
Effe side note:

Volgend jaar gaat de pensioenleeftijd omhoog: hoeveel kost het om een jaar vroeger te stoppen met werken?
Op 67 jaar gaan. Dan kan je nog 10-15 jaar leven (als je geluk hebt) voor je uw put in kan vallen.
Ik zou zeggen: werkt ze voor een pensioentje van 1800 ofzo. 🤣

Ook weer zo'n typisch HLN kwaliteitsartikel: een vraag stellen in de titel en die zelf niet beantwoorden in 2 bladzijden bla-bla. Ze hadden het kunnen inkorten tot 1 lijntje: "zie mypension.be"
 
De conclusie (voor mezelf dan) blijft wel: de eerste mogelijke pensioendatum (vervroegd pensioen) wordt em denk ik wel. De impact gaat over zo'n 150€ bruto per maand. Tegen dan heb ik dat geld al lang niet meer zo hard nodig, dus daarvoor hoeft het niet.
 
De conclusie (voor mezelf dan) blijft wel: de eerste mogelijke pensioendatum (vervroegd pensioen) wordt em denk ik wel. De impact gaat over zo'n 150€ bruto per maand. Tegen dan heb ik dat geld al lang niet meer zo hard nodig, dus daarvoor hoeft het niet.

Ik zou wel eens een genuanceerde vergelijking willen zien tussen het minimumpensioen en het (netto-)pensioen van iemand die 40-45 jaar lang een gemiddeld werknemersloon heeft gehad. Denk dat er dan alweer lijken uit de Belgische kast zullen vallen. :oi22:
 
Ik zou wel eens een genuanceerde vergelijking willen zien tussen het minimumpensioen en het (netto-)pensioen van iemand die 40-45 jaar lang een gemiddeld werknemersloon heeft gehad. Denk dat er dan alweer lijken uit de Belgische kast zullen vallen. :oi22:

Waarom lijken uit de kast?

Het verschil zal eerder beperkt zijn voor niet-ambtenaren. Geen precieze berekening, maar bij gebrek aan snel te googlen bronnen een grove berekening:
- minimum netto pensioen bij voltijdse loopbaan: €1462 (bruto €1637)
- maximum netto pensioen: €2220 (bruto €3007), voor wie elk jaar van zijn loopbaan boven het loonplafond zat, wat dus sowieso een overschatting is van wat je realistisch als maximumpensioen kan krijgen

Minimum brutoloon is nu €2030; loonplafond voor pensioen is €5600; mediaanloon vorig jaar was €3500 (2024 zal nog wel een paar procent hoger liggen) wat grootte-orde in het midden tussen beide ligt, zeg op 45% tussen de 2. Mediaanloon is natuurlijk maar 1 cijfer terwijl een gemiddeld werknemersloon tijdens die 40-45 jaar behoorlijk zal variëren.

45% tussen minimum en maximum pensioen ~€1785 netto (bruto €2250), m.a.w. grofweg gerekend een goede €300 netto extra per maand voor wie 45 jaar lang een mediaanloon heeft t.o.v. wie 45 jaar lang het minimum voltijds loon heeft.
Dit houdt nog geen rekening met extra pensioenopbouw door werkgevers (bv. groepsverzekering), wat natuurlijk vaker zal voorkomen voor iemand met een "gemiddeld" loon dan iemand met het minimum loon. Gemiddeld levert zo'n groepsverzekering als ik het zo lees bij het pensioen ~€300 netto per maand extra op, maar gemiddeldes zijn natuurlijk gevaarlijk, ik vond niet direct mediaancijfers die representatiever zouden zijn.
 
Ik heb een aanbod ontvangen van een potentiële nieuwe werkgever en ben op zoek naar wat externe feedback van deze community! Ik kan op dit moment in het proces nog steeds terugkomen met een tegenaanbod op sommige punten als dat relevant is.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master of Laws
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Legal Consultant
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37u/week
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): wellicht +/- 40u to 45u
verantwoordelijkheden: juridisch advies

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5.000 EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- 3.100 EUR
Nettovergoedingen: 175,50 EUR/maand + terugbetaling internet tot 59 EUR/maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM+abonnement & laptop
Maaltijdcheques: 8 EUR/dag
Ecocheques: 250 EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3% WG - 1% WN
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus in warrants 5%-10% brutojaarloon - afhankelijk van target

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hybrid
Afstand woon/werk in km's: -
Afstand woon/werk in tijd: 30min - 1u
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): EV + laadpas (type: VW ID4, Volvo EX30)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): -
Vakantiedagen (andere extra): 12 compensatiedagen + 3 extra-legale dagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: neen
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ik vermoed dat stress gemiddeld zal zijn.
Hoe vaak overuren te presteren: wellicht niet structureel
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: veel interne opleidingen + budget van 1.500 EUR/jaar vrij te besteden
Telewerk (buiten corona-periode): 60% telewerk + 40% op kantoor
Verantwoordelijkheid over personeel: neen
 
Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 41
Opleiding: bachelor sociaal werk
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : een 2tal jaar interims als magazijnier met periodes werkloos. Op mijn 26ste terug gaan studeren. Vanaf 2010 halftijds begonnen op mijn stageplaats icm studies. Vanaf 2012 voltijds
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste:4

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar:ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):lokale overheid
Huidige functie: expert energie barema B4
Anciënniteit: 13j in totaal, 2 jaar bij huidige werkgever, sinds sept 2023 in huidige functie
Officiële aantal uren tewerkstelling.voltijds maar nu 1/5 de ouderschapsverlof
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 30,40
verantwoordelijkheden: energiearmoede beleid uitwerken. Ondersteuning voor de sociaal assistenten ivm energie vragen enz...

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3262,03
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3111,06
Nettovergoedingen: 179,20
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig herberekend met fiets lease
BedrijfsGSM/laptop:/
Maaltijdcheques: ja 18,53 eigen bijdrage,
Ecocheques:250
Groepsverzekering (deel werkgever%):/
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):/

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: centrumstad Limburg
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 30 min fiets of auto
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding aan 0,35
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):fiets lease

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 121,36 uur
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 83,12 uur
Vakantiedagen (andere extra): 60,48 uur bijkomend verlof, 6,05 uur leeftijdsverlof
Vrijheid om verlof te nemen: volledig
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: neen
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 2 dagen/week voor een voltijdse
Verantwoordelijkheid over personeel: neen
41 jaar en nog maar 13 jaar gewerkt.
4 kinderen en bruto is netto.
En ik maar werken en betalen....inzake rechtvaardigheid is er toch een serieus probleem in Belgie voor de meeste werknemers.
 
41 jaar en nog maar 13 jaar gewerkt.
4 kinderen en bruto is netto.
En ik maar werken en betalen....inzake rechtvaardigheid is er toch een serieus probleem in Belgie voor de meeste werknemers.
Er staat 13 jaar relevante anciënniteit, wat iets anders is dan "maar" 13 jaar gewerkt.

Ik heb ook nog onrelevante anciënniteit voor de tijd dat ik als arbeider heb gewerkt. Wat iets erboven staat uitgeschreven.

En graag wat meer uitleg wat je bedoelt met je laatste opmerking: "En ik maar werken en betalen....inzake rechtvaardigheid is er toch een serieus probleem in Belgie voor de meeste werknemers"
 
Er staat 13 jaar relevante anciënniteit, wat iets anders is dan "maar" 13 jaar gewerkt.

Ik heb ook nog onrelevante anciënniteit voor de tijd dat ik als arbeider heb gewerkt. Wat iets erboven staat uitgeschreven.

En graag wat meer uitleg wat je bedoelt met je laatste opmerking: "En ik maar werken en betalen....inzake rechtvaardigheid is er toch een serieus probleem in Belgie voor de meeste werknemers"
Ik heb mijn studies gecombineerd met werken en geen halve eurocent vd overheid gekregen...
En bruto is netto met 4 kinderen is toch ook bedenkelijk tov diegenen zonder kinderen.
 
41 jaar en nog maar 13 jaar gewerkt.
4 kinderen en bruto is netto.
En ik maar werken en betalen....inzake rechtvaardigheid is er toch een serieus probleem in Belgie voor de meeste werknemers.
Ik zie het probleem niet...? Die persoon heeft dat geld nodig om voor zijn kinderen te zorgen. Je woont in een land waar de sterke schouders de lasten dragen: in de plaats daar voor krijg je gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg, openbaar vervoer dat geen fluit kost (als je al niet gratis rijdt met een bedrijfswagen) en een super sociaal vangnet waardoor je nooit iets te kort gaat komen.
 
Terug
Bovenaan