Wat is jouw elektriciteitsaansluiting thuis?

Wat is jouw elektriciteitsaansluiting thuis?

  • Monofase 1x230V

    Stemmen: 40 30,3%
  • Driefase 3x400V+N

    Stemmen: 76 57,6%
  • 3x230V zonder neuter (speciaal geval)

    Stemmen: 8 6,1%
  • Ik heb geen idee

    Stemmen: 8 6,1%

  • Totaal aantal stemmers
    132
Ik heb gewoon 230V 40A thuis en dat is eigenlijk genoeg voor alles (airco + EV) Het valt me wel op dat veel meer mensen dan ik dacht thuis driefase hebben.
 
Er lag 3x230V in de straat, daar dan ook een zware wefaansluiting op genomen voor de werfkraan.

Voor de definitieve aansluiting heb ik toch maar geïnformeerd naar 3x400V+N, ze vroegen toen waarom. Antwoord langs mijn kant was inductievuur, grote oven, toekomstige warmtepomp alsook elektrische wagen(s), en dat was voldoende. Ze hebben dan voor de forfaitaire kost van een dikke 500 euro een kabel van een goeie 500 meter getrokken aan de bestaande palen hier.
Doordat we dus eerst de werfaansluiting hadden (met definitieve kabel), heb ik wel terug de aansluitingskost moeten betalen (lassen van de kabel aan de straatkant) maar dat had achteraf gezien volledig vermeden kunnen worden.

Blij dat mijn elektriciteit op dat vlak toekomstbestendig is.
 
Ik heb gewoon 230V 40A thuis en dat is eigenlijk genoeg voor alles (airco + EV) Het valt me wel op dat veel meer mensen dan ik dacht thuis driefase hebben.
Voor gewoon gebruik is dat toch meer dan genoeg. Ik heb 3 fasen voor mijn professionele activiteiten en die 63A is enkel nodig voor mijn plasmasnijder. Zonder die kan ik gerust naar een 32A aansluiting.
 
3n400v 40a

Was vroeger 3x230v 32a maar da was al miserie met de kookplaat rn een plugin dus dan maar door de appel gebeten en de overstap gemaakt

3x230v vind je iin heel wat zones hoor.
Half brugge, bijna heel harelbeke, grote stukken van kortrijk. Gent ook echt wel.

In wevelgem een hele industriezone die op 3x230v zit

Meestal als ik een straat inrij weet ik al welk net het gaat zijn 🤣 beroepsmisvorming...
 
Tot 2 maand geleden had ik 3x230v aangeduid. Ondertussen heeft Fluvius eindelijk hun cabine geïnstalleerd en aangesloten, en geniet onze warmtepomp nu rechtstreeks van 3x400v+N.
 
Ik heb gewoon 230V 40A thuis en dat is eigenlijk genoeg voor alles (airco + EV) Het valt me wel op dat veel meer mensen dan ik dacht thuis driefase hebben.

Idem, behalve die airco. Ik denk dat er op BG in verhouding meer mensen met een relatieve nieuwbouw zitten en daardoor in verhouding veel 3-fasig 400V?

EV was voor mij niet voldoende reden om mijn aansluiting te laten verzwaren naar 3x400V.
 
3 x 230 V hier, afgezekerd op 32 A

De verwarmingsketel vindt dat niet zo leuk (detectie ontsteking werkt na een jaar niet meer en pen moet dan telkens vervangen worden), intussen zit daar een scheidingstransfo tussen zodat die wel 400 V + N krijgt (ding van fabrikant ketel dat op het stopcontact zit, verkopen ze specifiek voor dit soort situaties). Naar het schijnt vinden sommige EV's dit ook niet zo tof.

De cabine staat tegenover mijn huis, als het ooit een probleem wordt vraag ik wel of het mogelijk is dit om te vormen naar 400 V + N (geen idee of dit überhaupt kan hier). Dan is het enkel een kwestie van de vorken in mijn automatenkast aan te passen en het kookfornuis anders aan te sluiten.
 
3 x 400 + N, 32A. Werden ook geen vragen over gesteld door Fluvius bij de aanvraag voor aansluiting nieuwbouw.

Alle typische grootverbruikers van een moderne woning: warmtepomp (gebruikt in absolute kw eigenlijk nooit enorm veel, die komt op de koude momenten misschien aan 2 of 2,5kw ofzo), inductievuur en EV.

In de praktijk trek ik maar een gemiddelde maandpiek van 4kW ofzo. Misschien één keer een uitschiet naar 6kw in het voorbije half jaar. Daar zit wel een batterijsysteem tussen die de meeste van mijn pieken onderdrukt of minstens afvlakt.
(en met de kanttekening dat ik, bij gebrek aan oprit, nog steeds geen gebruik kan maken van mijn laadpaal thuis voor de EV, maar die plan ik wel een beetje slim op te laden)
 
3x230V (helaas) 40A afgezekerd (inderdaad @Caracalla, omgeving Brugge). Is al meer dan 40 jaar zo, hoewel ik die 3x40A absoluut niet nodig heb. Ik zeg helaas, omdat dat veel zaken of moeilijker of duurder maakt. Een 3fasige zonnepanelen omvormer kon mijn installateur niet leveren, voor een 3fasige verbruiksmeter moet je al goed zoeken naar een model dat 3x230 ondersteunt (en is duurder). Bepaalde 3fasige shelly dingen blijken zo'n netwerk niet te ondersteunen, idem voor 3fasige laadpalen voor EVs.
 
3N400 63A. De woning was vroeger een werkplaats voor tractoren, vandaag de zware aansluiting.
 
3x400V+N 32A (22kW) voor warmtepomp, inductie kookplaten en toekomstige EV.

Zitten in afwachting van Fluvius die er "nogal lang" over doet om onze definitieve kabel op de definitieve teller te steken nog altijd af te takken van de werfkast op een 16A connector. Slechts 1x was die 16A problematisch: toen onze warmtepomp een tijdelijk defectje had en die dan maar uit noodzaak tegen 7kW op elektrische weerstand aan het warmen was. Dat ging op zich wel, maar probeer in tussentijd geen koffie te zetten en een wasmachine te laten draaien. :unsure:
 
Hier nieuwbouw, bewust nog gekozen voor gasketel. Dus gewoon monofase gepakt. De kostprijs voor 3f was ons te veel. En zolang we geen warmtepomp installeren voor het volledige huis te verwarmen, zie ik de nood er ook niet voor. Onze EV laden we aan hooguit 3,5kW vermogen op. Dat is nog genoeg overschot voor de rest.
 
Monofase hier maar binnen paar jaar toch eens horen om te laten verzwaren naar 3x400V.
Indien je wenst te verzwaren naar 3*400V dan moet je naast geld betalen om de teller te verzwaren ook uw elektriciteitskast aanpassen. Wat toch wel kostelijk kan zijn hoor.

Mogelijks interessanter om dan 63A enkelfasig binnen te trekken, als je echt vindt dat je dit nodig hebt. Dan moet je uw kast niet aanpassen met uitzondering van uw differentieel (als ik mij nog goed herinner)
 
Hier nieuwbouw, bewust nog gekozen voor gasketel. Dus gewoon monofase gepakt. De kostprijs voor 3f was ons te veel. En zolang we geen warmtepomp installeren voor het volledige huis te verwarmen, zie ik de nood er ook niet voor. Onze EV laden we aan hooguit 3,5kW vermogen op. Dat is nog genoeg overschot voor de rest.
3-fase kost niet per se meer dan monofase, je betaalt enkel voor het vermogen van de aansluiting. Natuurlijk als Fluvius nog een kabel moet trekken dan betaal je daar nog een dikke 500 euro voor (als ze überhaupt al willen).

Los daarvan zijn er verbazend veel warmtepompen enkel in Monofase uitvoering te vinden, en begin ik me ook af te vragen of ik iets naast het fornuis effectief ooit 3-fasig ga aansluiten. De EV lader zou capaciteitspieken trekken van hier tot in Tokyo (aka 22kW) als ik die op 32A zet, dus dat zie ik echt niet snel gebeuren...
 
Terug
Bovenaan