Elektriciteitstopic

Zal het eens proberen met een plamuurmes. Alles is geschilderd buiten het plafond dus ik hoop dat ik de verf er niet af trek.

Lampen zijn 12v GU4 MR11.
Maar 4 spotjes voor heel de keuken en dat is absurd weinig licht.
Daar let je natuurlijk niet op bij een huisbezoek (of in ieder geval niet voor je eerste woning zonder kennis).

Zo'n transfo zou toch op een toegankelijke plaats moeten zitten he?
Eerst FF los steken met plamuurmus eventueel. Miss hebben ze die als de verf nat was gezet of gekit.

Spotjes hebben meer karakteristieken als voltage.

Je hebt natuurlijk het wattage en bijgevolg intensiteit in Lumen en warmte in graden Kelvin.
Maar daarnaast heb je nog de stralingshoek en echtheid van kleurweergaven.

Dus wie weet kom je met de juiste spots al ver voor 4 stuks.

Tja transfo's kan je overal wegsteken maar meestal zijn die wel bereikbaar. Je ken de spots is uithalen en kijken of vraag het na bij de vorige bewoners?
 
Zal het eens proberen met een plamuurmes. Alles is geschilderd buiten het plafond dus ik hoop dat ik de verf er niet af trek.

Lampen zijn 12v GU4 MR11.
Maar 4 spotjes voor heel de keuken en dat is absurd weinig licht.
Daar let je natuurlijk niet op bij een huisbezoek (of in ieder geval niet voor je eerste woning zonder kennis).

Zo'n transfo zou toch op een toegankelijke plaats moeten zitten he?
Als de 12V transfo niet in de kast zit is de kans groot dat de transfo mee in het holleke geduwd is en dus in de ruimte van het vals plafon ligt.
Zo is dat bij onze LED spots. Je sluit 230V aan en propt een aansluitbakje alsook de transfo mee in het gat van de spot.

Maar zoals @Secj zegt kan je misschien veel betere vervangspots vinden die ook op 12V werken. Moet je wel eens de transfo's nakijken dat die ook werken met de nieuwe spots zonder door te branden of kapot te gaan...
 
Voor LEDs moet je wel zien wat transformator. Best een elektronische die op een laag genoeg vermogen zijn ding kan doen.

Maar dat kost nu ook niet veel.
Vervang halogeen door LED en dat is aan deze elektriciteitsprijzen in no time afbetaald :')

En je kan in dat gat ook gewoon vaste LED met armatuur van dezelfde diameter steken op 230V. (Als de bekabeling hierop minstens 1,5mm2 is natuurlijk)

Willekeurig eerste Google search:
 
Vraagje voor mijn eendraadschema: waar duid ik juist aan welke bekabeling van mijn teleruptoren/dimmers naar mijn lichtpunten gaat? Als ik dat voor iedere kabel die vertrekt in mijn kast moet doen gaat het schema een onoverzichtelijke warboel worden, maar er loopt ook geen 3g1,5 XVB tussen mijn automaten en mijn teleruptoren...
In mijn kast is het allemaal VOB, maar vanaf de teleruptoren loopt het allemaal in 3G1,5 XVB (eigenlijk eerst naar een serie topjob rijgklemmen als VOB, waar dan de aarding ook aangesloten is, en dan pas XVB)...
De onoverzichtelijke optie is aangeduid met rode cijfertje 2, de overzichtelijke, maar met ontbrekende kabelsoort (of ik moet het toch aan de automaat zetten ergens in de buurt van aanduiding 3?) is aangeduid met 2:
s2s6Qo1.png

Ik vermoed dat ik ook niet alle aparte lichtpunten moet afsplitsen exact zoals ze gelegd zijn en gewoon van de teleruptor/dimmer naar een lichtpunt met aanduiding "2x" of "5x" kan gaan zoals ik hierboven bij de dimmers van plan was?
Ik vind dus van alle soorten schema's hiervoor op bvb bouwinfo en er lijkt iedere keer wel iets logisch aan te schelen 😅.
 
Vraagje voor mijn eendraadschema: waar duid ik juist aan welke bekabeling van mijn teleruptoren/dimmers naar mijn lichtpunten gaat? Als ik dat voor iedere kabel die vertrekt in mijn kast moet doen gaat het schema een onoverzichtelijke warboel worden, maar er loopt ook geen 3g1,5 XVB tussen mijn automaten en mijn

Ik zou eerder per teleruptorcontact een symbool plaatsen op je schema. Ik zou voor die contacten vanaf de teleruptor ook alleen maar de codering van de kabel die naar de kring loopt opnemen in het schema.
 
Ik zou eerder per teleruptorcontact een symbool plaatsen op je schema. Ik zou voor die contacten vanaf de teleruptor ook alleen maar de codering van de kabel die naar de kring loopt opnemen in het schema.
Ik was het nu zo aan het doen:
BKgcHC7.png
Met het idee dat de bekabeling erop staat en ik ook niet ga aanduiden wat voor kabel er loopt van mijn transfo naar mijn LED strip, maar da's misschien te weinig of verkeerde info?
Anders wordt het dus zoiets:
EQpoHjb.png
Wat afschuwelijk wordt eens het schema volledig is
Ik gebruik trouwens deze website om alles te tekenen:
Zelfs moest die aanduiding horizontaal kunnen lijkt me dit laatste nog steeds niet een overzichtelijk schema...

Alles in drawio proppen gaat me meer flexibiliteit geven maar kost ook eens nog zo veel tijd vrees ik, samen met iedere aanpassing die dan grafisch moeilijker is dan in het tree-based systeem waarbij het schema automatisch gelayout wordt.
 
Ik was het nu zo aan het doen:
BKgcHC7.png
Met het idee dat de bekabeling erop staat en ik ook niet ga aanduiden wat voor kabel er loopt van mijn transfo naar mijn LED strip, maar da's misschien te weinig of verkeerde info?
Anders wordt het dus zoiets:
EQpoHjb.png
Wat afschuwelijk wordt eens het schema volledig is
Ik gebruik trouwens deze website om alles te tekenen:
Zelfs moest die aanduiding horizontaal kunnen lijkt me dit laatste nog steeds niet een overzichtelijk schema...

Alles in drawio proppen gaat me meer flexibiliteit geven maar kost ook eens nog zo veel tijd vrees ik, samen met iedere aanpassing die dan grafisch moeilijker is dan in het tree-based systeem waarbij het schema automatisch gelayout wordt.
Ten eerste als het over een LED-strip gaat dan gebruik je best wel het LED-symbool. Welke kabel er tussen uw voeding en LED-strip loopt is van weinig belang aangezien dit een klein stukje is ofwel als de voeding in uw kast hangt eveneens 3G1,5 is.
Kabel zoals in optie 1 is perfect. Want er is geen verschil tussen 1 en 2 eh, je ziet dat beide XVB 3G1,5 is in de muur. Dus kan je gewoon perfect zeggen alles in kring A is aangesloten met XVB 3G1,5.
 
Helaas gaat het uiteindelijk voor ons project niet zo simpel zijn als wat cash neer te leggen voor een duurdere aansluiting.
Het gaat erop neer komen dat we quasi verplicht worden een hoogspanningscabine op ons eigen domein in te bouwen, omdat we anders op 3x230v aangewezen zijn.

Voor iedereen die denkt eens volledig future-proof te gaan bouwen (gemeenschapswonen, warmtepomp, laadpalen, etc), zou ik zeggen, check als eerste zaak wat Fluvius kan doen op die locatie.
En heb je die kost daar voor over? Want dan spreken we toch over een serieuze investering...?
 
Ten eerste als het over een LED-strip gaat dan gebruik je best wel het LED-symbool. Welke kabel er tussen uw voeding en LED-strip loopt is van weinig belang aangezien dit een klein stukje is ofwel als de voeding in uw kast hangt eveneens 3G1,5 is.
Kabel zoals in optie 1 is perfect. Want er is geen verschil tussen 1 en 2 eh, je ziet dat beide XVB 3G1,5 is in de muur. Dus kan je gewoon perfect zeggen alles in kring A is aangesloten met XVB 3G1,5.
Ok top, merci. Dan doe ik het zo verder.

Ik zal het resultaat straks eens posten (of morgen, afhankelijk van hoever ik geraak).
 
En heb je die kost daar voor over? Want dan spreken we toch over een serieuze investering...?
Als het doorgaat, en het is een grote als, dan koopt Fluvius grond van ons over en plaatsen ze die cabine op hun kosten. Het is natuurlijk de bedoeling dat iedereen in de streek daar ook het genot van heeft, dus zou eht te zot zijn als wij de kosten voor zo'n cabine zelf dragen.
Alleen is de grond eigendom van mijn schoonouders, en mijn schoonmoeder heeft nogal NIMBY-tendenzen.
 
Als het doorgaat, en het is een grote als, dan koopt Fluvius grond van ons over en plaatsen ze die cabine op hun kosten. Het is natuurlijk de bedoeling dat iedereen in de streek daar ook het genot van heeft, dus zou eht te zot zijn als wij de kosten voor zo'n cabine zelf dragen.
Alleen is de grond eigendom van mijn schoonouders, en mijn schoonmoeder heeft nogal NIMBY-tendenzen.
Dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn. Alleen zit je dan weer me zo'n ding op je grond...
Heb hier een jaar of 2 geleden de elektriciteit gedaan in een nieuwe schrijnwerkerij en die moesten ook een eigen HS-cabine bouwen. Wel op eigen kosten, cabine is geïntegreerd in hun gebouw. Was een stevig prijskaartje.
 
Ik zal het resultaat straks eens posten (of morgen, afhankelijk van hoever ik geraak).
Zoals beloofd, hierbij het resultaat van veel geklik en gevloek. ImageMagick heeft precies een deel van de PNG transparant gemaakt.
Hoe ik dit uiteindelijke deftig afgedrukt ga krijgen is me nog een raadsel 😅.
PfLWd5G.png
Alle opmerkingen welkom!
Ik ben niet zeker van kringen E (de 24V en 48V stuff, inclusief alle drukknoppen, dus eigenlijk moet daar in principe zelfs niets achter de transformatoren staan zelfs gezien het allemaal veiligheidsspanning is) en V (de automaat steekt klaar, maar ze komen pas aansluiten+herkeuren na de initiële keuring, dus weet niet of die er eigenlijk moet op staan).
Ik heb mijn drie rijen automaten (ieder gevoed door een aparte rail) elk op een apart "bord" element (de dikke horizontale streep) gezet om het wat overzichtelijker te houden.
 
Zoals beloofd, hierbij het resultaat van veel geklik en gevloek. ImageMagick heeft precies een deel van de PNG transparant gemaakt.
Hoe ik dit uiteindelijke deftig afgedrukt ga krijgen is me nog een raadsel 😅.
PfLWd5G.png
Alle opmerkingen welkom!
Ik ben niet zeker van kringen E (de 24V en 48V stuff, inclusief alle drukknoppen, dus eigenlijk moet daar in principe zelfs niets achter de transformatoren staan zelfs gezien het allemaal veiligheidsspanning is) en V (de automaat steekt klaar, maar ze komen pas aansluiten+herkeuren na de initiële keuring, dus weet niet of die er eigenlijk moet op staan).
Ik heb mijn drie rijen automaten (ieder gevoed door een aparte rail) elk op een apart "bord" element (de dikke horizontale streep) gezet om het wat overzichtelijker te houden.

Die zonnewering 3G1,5 ipv de normale 5G1,5 is geen vergissing toch?]

edit; Ik weet niet wat je met die PNG gedaan hebt maar hij sloopt mijn laptop echt compleet :shutup:
 
Zoals beloofd, hierbij het resultaat van veel geklik en gevloek. ImageMagick heeft precies een deel van de PNG transparant gemaakt.
Hoe ik dit uiteindelijke deftig afgedrukt ga krijgen is me nog een raadsel 😅.

Alle opmerkingen welkom!
Ik ben niet zeker van kringen E (de 24V en 48V stuff, inclusief alle drukknoppen, dus eigenlijk moet daar in principe zelfs niets achter de transformatoren staan zelfs gezien het allemaal veiligheidsspanning is) en V (de automaat steekt klaar, maar ze komen pas aansluiten+herkeuren na de initiële keuring, dus weet niet of die er eigenlijk moet op staan).
Ik heb mijn drie rijen automaten (ieder gevoed door een aparte rail) elk op een apart "bord" element (de dikke horizontale streep) gezet om het wat overzichtelijker te houden.
Uw hoofd differentieel nog een benaming geven.

En inderdaad, beter een PDFje van maken ipv PNG :biglaugh:
 
Die zonnewering 3G1,5 ipv de normale 5G1,5 is geen vergissing toch?]
't Zijn Somfy IO screens, dus draadloze besturing en enkel bekabelde voeding.
Uw hoofd differentieel nog een benaming geven.
Ik zal er "hoofd" bijzetten :).
edit; Ik weet niet wat je met die PNG gedaan hebt maar hij sloopt mijn laptop echt compleet
En inderdaad, beter een PDFje van maken ipv PNG :biglaugh:
Hier is een link naar de pdf:

De PNG had ik gemaakt met
Bash:
convert -density 1200 input.pdf output.png
Maar het is gewoon een grote 20k op 14k vooral witte monochrome afbeelding.
Firefox toont hem hier wel gewoon (met lichte haperingen want huge amount of pixels), alsook mijn image viewers.
 
De markt is echt compleet krankjorem geworden.

Een eenvoudige Resi9 4P 40A besteld bij mijn favoriete webshop. Telefoontje terug; sorry, levertijd 3 maanden.

LOL
 
Voor een elektrische wagen zou ik mijn installatie willen verzwaren naar 3Fase.
Als ik het goed heb begrepen moet hier een hele nieuwe zekeringskast komen?
Heeft iemand een overzicht van de nodige veranderingen? En eventueel een +/- kostprijs?

Google laat me in de steek
 
't Zijn Somfy IO screens, dus draadloze besturing en enkel bekabelde voeding.

Ik zal er "hoofd" bijzetten :).


Hier is een link naar de pdf:

De PNG had ik gemaakt met
Bash:
convert -density 1200 input.pdf output.png
Maar het is gewoon een grote 20k op 14k vooral witte monochrome afbeelding.
Firefox toont hem hier wel gewoon (met lichte haperingen want huge amount of pixels), alsook mijn image viewers.
Al u verlichting achter 30mA is niet slim hoor.
 
Terug
Bovenaan