Elektriciteitstopic

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Hier kan je terecht voor alle vragen rond aansluiting electriciteit in het algemeen


(en kan ik direct mijn eerste probleem melden :p).


Wij hadden vroeger 2 buitenspots in onze badkamer hangen (van de vorige eigenaar, ik pleit onschuldig!) genre dit: https://www.brennenstuhl.be/nl-BE/p...-h-1000-ip54-1-5m-h07rn-f-3g1-0-1000w-18000lm . Ze zaten mooi in een vierkante aftakdoos, waardoor ik er moeilijk aankon. Er werkt ook maar 1 van de 2 stralers meer.

We hadden de ganse badkamer gerenoveerd, behalve dit omdat we geen goeie vervanging vonden.

Nu besloten we die toch te vervangen en heb ik ze afgehaald. Jammer genoeg geen foto genomen van hoe ze toen hingen en nu zit ik in de knoop met de bedrading om de nieuwe aan te sluiten.


Uit de muur komende volgende draden:
- 1 blauwe 2,5 mm²
- 1 bruine 2,5 mm²
- 1 groen/gele 2,5 mm²
- 1 zwarte 1,5mm²
- 1 grijze 1,5mm²
- 1 bruine 1,5 mm²
- 1 blauwe 1,5 mm²
- 1 groen/gele 1,5 mm²

Nu wil ik daar een simpele lamp 1,5mm² draad op aansluiten. (met bruin/blauw/groengele aansluitingen 1,5mm)

Ik heb een ampere/voltmeter, al heb ik totaal geen idee hoe ik dat moet gebruiken.

Kan iemand me helpen? Het lijkt me alsof dit 2 aansluitingen voor electriciteit zijn, maar ik ben niet zeker...

Foto's volgen hieronder.
 
IMG_20210101_110428.jpg
IMG_20210101_114240.jpg
IMG_20210101_110851.jpg
 
Lijkt mij dat die 2.5mm de voeding is die toekomt, en die 1.5 mm 4x naar de schakelaar zal lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Lijkt mij dat die 2.5mm de voeding is die toekomt, en die 1.5 mm 4x naar de schakelaar zal lopen.
Dus de voeding komt toe daar ipv aan de schakelaar? Is dat normaal?

Ondertussen wel al wat verder kunnen onderzoeken en met de voltmeter dit uit kunnen zoeken (als ik schakelaars aan zet):
- op de kleine blauwe/bruine draad loopt er momenteel stroom (230v)
- op de grijze/zwarte draad loopt er ook stroom (230v)

én, belangrijk: de ventilator die ook in de badkamer hangt, werkt momenteel niet als de schakelaar aangezet wordt. Die schakelaar bedient ook 2 andere lichten (in de douche), die werken wel.

Er moet dus stroom lopen van waar ik nu bezig was naar de ventilator. Zou het kunnen zijn dat er afgetakt is van daar naar de ventilator?
 
Dit is de schakelaar als ik hem deels open (meer kan niet, want dan zet ik de rest van het gezin in het donker)

Op de L1 zijn er 2 blauwe draden
op de 1 zie ik 1 grijze draad
op de 2 zie ik een zwarte draad
op de L2 zie ik 1 bruine draad

(kan zijn dat ik draden mis)
IMG_20210101_120917.jpg
 
Ge kunt toch die bedieningen wat naar achter trekken zonder den elektriek uit te moeten schakelen? Zal wel nog wat spel op die draden zitten Zenne. Normaalgezien is in de badkamer gewoon dubbelpolige schakelaar, dus dat je beide draden onderbreekt ipv 1. L1 en L2 zijn normaal uw inkomende voeding en 1 en 2 zijn normaal de 2 draden die dan naar de lamp lopen.

Maar aan uw foto met die wagos te zien was die 2.5 zelfs niet aangesloten op iets?
 
Ge kunt toch die bedieningen wat naar achter trekken zonder den elektriek uit te moeten schakelen? Zal wel nog wat spel op die draden zitten Zenne. Normaalgezien is in de badkamer gewoon dubbelpolige schakelaar, dus dat je beide draden onderbreekt ipv 1. L1 en L2 zijn normaal uw inkomende voeding en 1 en 2 zijn normaal de 2 draden die dan naar de lamp lopen.

Maar aan uw foto met die wagos te zien was die 2.5 zelfs niet aangesloten op iets?
IMG_20210101_124057.jpg


de wago's op de foto (de bovenste) bevatten toen ik ze afdeed wel 3 draden, denk ik. Zéker 2 draden.
 
de grijze op de 1 (die ik dacht) is dus een bruine, donkerder dan die die op L2 zit.
 
Symbool dat er opstaat is nochtans geen dubbelpolige schakelaar, maar wel van een enkelpolige wisselschakelaar. Is dat de enige schakelaar waar je die groep kunt aanzetten of is er nog een andere schakelaar ook? Wisselschakelaars gebruik je quasi altijd om een lichtgroep vanop twee plekken te bedienen.
Gezien er zes aansluitingen zijn, nml 4 vanboven en 2 vanonder zal het wel een dubbelpolige wisselschakelaar zijn, ondanks dat het symbool duidelijk op enkelpolig wijst.

L1 en L2 voeding of lampgroep, en 1, 2, 1' en 2' die gewoon de twee schakelaars met elkaar verbinden.
Zoals deze foto dus; dit is wat ze een 'dubbelpolige wisselschakeling' noemen.
De fasedraad en de nuldraad zijn per conventie altijd bruin en blauw. het is al direct raar dat er een bruine draad op de 1 is aangesloten, want daar moet een schakeldraad zitten.
Schakeldraden zijn meestal zwart. Als er effectief een wisselschakeling is, kunnen deze dus zowel naar de lampgroep of naar een andere schakelaar gaan.

dubbel%20polige%20wisselschakelaar.jpg

G
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Ik vind het wel tricky dat je hier zelf aan gaat werken als je zelf aangeeft hier niet de nodige (basis)kennis voor te hebben. Elektriciteit is niet zonder gevaar, goede bedoelingen ten spijt.
 
Symbool dat er opstaat is nochtans geen dubbelpolige schakelaar, maar wel van een enkelpolige wisselschakelaar. Is dat de enige schakelaar waar je die groep kunt aanzetten of is er nog een andere schakelaar ook? Wisselschakelaars gebruik je quasi altijd om een lichtgroep vanop twee plekken te bedienen.
Gezien er zes aansluitingen zijn, nml 4 vanboven en 2 vanonder zal het wel een dubbelpolige wisselschakelaar zijn, ondanks dat het symbool duidelijk op enkelpolig wijst.

L1 en L2 voeding of lampgroep, en 1, 2, 1' en 2' die gewoon de twee schakelaars met elkaar verbinden.
Zoals deze foto dus:
dubbel%20polige%20wisselschakelaar.jpg

G
Het is de enige schakelaar die die lichten bedient.
 
Ik vind het wel tricky dat je hier zelf aan gaat werken als je zelf aangeeft hier niet de nodige (basis)kennis voor te hebben. Elektriciteit is niet zonder gevaar, goede bedoelingen ten spijt.
Ik heb al tientallen keren nieuwe armaturen gehangen, eerste keer dat er zo'n knoeiboel van draden is :). Wist niet dat de ventilator op dat circuit ging zitten
 
Klinkt mss stom, maar heb je stroom al gemeten als de schakelaar uitstaat? En die schakelaar, zat daar één grote knop op of een linkse en een rechtse?

Er is dus geen stroom op de 2.5mm kabel als ik je goed hoor met de schakelaar aan?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Klinkt mss stom, maar heb je stroom al gemeten als de schakelaar uitstaat? En die schakelaar, zat daar één grote knop op of een linkse en een rechtse?
Stroom idd al gemeten als de schakelaar uitstaat, dan komt er niks door.

En had dit niet duidelijk gezegd, er zit idd een linkse en een rechtse knop op die schakelaar.

De linkse bedient de verlichting die ik nu wil vervangen, de rechtse bedient de ventilator (die nu niet werkt, ook niet als schakelaar aan staat) én de verlichting in de douche ( die nog altijd werkt als ik de schakelaar aansteek).

Zou het kunnen dat:
- de 1,5mm² blauw/bruine draad de verlichting bedient.
- de 1,5mm² grijs/zwarte de ventilator bedient
- de 2,5mm² aftakt van de 1,5mm² draad en dan verder dient om een stopcontact in de badkamer te bedienen? Die laatste zit ook op zelfde circuit als de rest. Werkt nu niet, maar kan nu even niet testen als hij wél werkt als ik de plong aanleg

(Gaan nu gaan wandelen met schoonouders, dus kan even niet vaak antwoorden op meer vragen/opmerkingen en kan ook niet testen)


Zou het kunnen
 
Heel moeilijk om zo te zien eerlijk gezegd. Mijn gedacht is als volgt:
- 2,5mm blauw en bruin verbinden met 1,5mm grijs en zwart. Dit is uw aftakking van uw spanning voor uw ventilator.
-1,5mm bruin en blauw is voor uw lamp.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Als er een stopcontact op die kring zit is dat wel een overtreding indien het gemengd met verlichting is en er stukken 1.5mm2 tussen zitten.

Lijkt mij het werk van een Bricoleur.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Heel moeilijk om zo te zien eerlijk gezegd. Mijn gedacht is als volgt:
- 2,5mm blauw en bruin verbinden met 1,5mm grijs en zwart. Dit is uw aftakking van uw spanning voor uw ventilator.
-1,5mm bruin en blauw is voor uw lamp.
We have a Winner :).

En op de 1,5mm² bruin/blauw zit dus nog 3 stopcontacten en een led licht.

Niet aangelegd door een amateur, maar door een relatief dure badkameraannemer. Met dus wel degelijk een bricoleur-elektricien in dienst.

Voorlopig opgelost en alles terug in gang gekregen, bel maandag naar onze huiselektricien om dit op te conform de normen te krijgen.
 
Als er een stopcontact op die kring zit is dat wel een overtreding indien het gemengd met verlichting is en er stukken 1.5mm2 tussen zitten.

Lijkt mij het werk van een Bricoleur.
Inderdaad, en daarnaast ook geen dubbelpolige schakelaars gebruikt in de badkamer. Al herinner ik me nu niet meer perfect of dat nu verplicht is of gewoon aangeraden.
 
Inderdaad, en daarnaast ook geen dubbelpolige schakelaars gebruikt in de badkamer. Al herinner ik me nu niet meer perfect of dat nu verplicht is of gewoon aangeraden.

Mag enkelpolig bij een 400V+N omdat (in theorie) N effectief neutraal is.

We have a Winner :).

En op de 1,5mm² bruin/blauw zit dus nog 3 stopcontacten en een led licht.

Niet aangelegd door een amateur, maar door een relatief dure badkameraannemer. Met dus wel degelijk een bricoleur-elektricien in dienst.

Voorlopig opgelost en alles terug in gang gekregen, bel maandag naar onze huiselektricien om dit op te conform de normen te krijgen.
Op die stopcontacten in tussentijd geen lading aansluiten van meer als 3600 Watt. Kijk ook eens in je kast of deze kring afgezekerd is op 16A of 20A.
 
Terug
Bovenaan