Elektriciteitstopic

Ik wil mijn energievebruik in huis wat meer in kaart brengen. `Ik heb nog een 'domme' meter in huis. Ik heb wat zaken besteld: een 3p kWh meter om achter de algemene differentieelschakelaar te steken, en nog een aantal 2p kWh meters om achter individuele automaten te steken.
De opstelling is klassiek: van de differentieel vertrekt een kam naar de automaten, en naar de gevoeligere differentieel.

Iemand een idee hoe ik dat proper kan doen? De kWh meters op een aparte DIN lijn, zodat ik de kam niet moet weghalen? Of beter om de kWh meter naast de relevante automaat te plaatsen in de kast?
Properste zal zijn de meter zo dicht mogelijk bij de relevante automaat of dit en dan doorlussen met soepele kabel.
 
Art. 5.3.5.4.b (tvv art.250): "Nieuwe regel voor de enkelpolige onderbreking (vroeger max. 16A voor een enkelpolige onderbreking): als een tweepolige onderbrekingsinrichting met scheidingsfunctie stroomopwaarts voorzien is in de elementaire stroombaan, is het gebruik van enkelpolige besturingsinrichtingen stroomafwaarts van deze onderbrekingsinrichting toegelaten."
Dit is het enige juiste, dus je moet geen dubbel polige schakelaar niet meer zetten.

tweepolige onderbrekingsinrichting met scheidingsfunctie: Dit slaat op een automaat dus dan mag het
 
Koop je dan niet beter een smappee?
Had ik naar gekeken maar dan moet je via een distributeur gaan. Hier heb ik voor iets meer als 50 euro 6 1P en een 3P kWh meter die ik via hun S0 kan uitlezen op mijn domotica. Ik had ook als eens naar sense gekeken maar werkt niet voor een 3*230V installatie. Het idee om individuele apparaten te herkennen aan de hand van hun power consumptie signature vind ik wel cool. Mss een nieuw DIY projectje.
 
Ik heb dit met Shelly EM gedaan, is met stroomtangen, moet je ook minder ingrepen doen.
ze hebben ook voor 3 fasige meters. is dit geen alternatief?
 
Ik heb dit met Shelly EM gedaan, is met stroomtangen, moet je ook minder ingrepen doen.
ze hebben ook voor 3 fasige meters. is dit geen alternatief?
Maar dat is enkel een meting op 1 punt.
Andere opties laten toe om individueel op circuit (via kwh meters) of via AI op appliance niveau te identificeren (sense, smappee)
 
Had ik naar gekeken maar dan moet je via een distributeur gaan. Hier heb ik voor iets meer als 50 euro 6 1P en een 3P kWh meter die ik via hun S0 kan uitlezen op mijn domotica. Ik had ook als eens naar sense gekeken maar werkt niet voor een 3*230V installatie. Het idee om individuele apparaten te herkennen aan de hand van hun power consumptie signature vind ik wel cool. Mss een nieuw DIY projectje.
Welke meters zijn dat?
 
Inderdaad; VOBST van 10mm2 met een huls erop. Of als je veel tijd en oog voor detail hebt kan je 10mm2 koper plooien. Dat oogt zeer knap maar handig is het niet :D
Uw schakelkast met 10mm2 kabeleren?
Amai jij hebt er goesting in :p
Als je dat ken vermijden maximaal doen, dat is allesbehalve een pretje.
 
Uw schakelkast met 10mm2 kabeleren?
Amai jij hebt er goesting in :p
Als je dat ken vermijden maximaal doen, dat is allesbehalve een pretje.
Ik dacht dus 10mm voor de bekabeling tussen hoofddifferentieel en de nieuw te plaatsen kWh-meter. Die vobst is toch echt niet onhandig?
 
Situatie:
Gekeurde schakelkast 3x400V+N (nog niet op elektriciteitsnet aangesloten) met daarnaast op de grond de werfkast met definitieve teller er in.
Nu duurt het nog enkele weken voordat de mannen van Fluvius de teller uit de werfkast gaan overbouwen op mijn technisch paneel.

We zouden toch al sneller willen verhuizen, en de keurder zei dat we de 380V CEE stopcontact van de werfkast konden verbinden met de schakelkast.
Ik heb nu een 4G10 XVB kabel aangesloten in mijn schakelkast die loopt naar waar mijn teller gaat komen, kan ik op die kabel met een klem een verbinding maken met de werfkast? Met welke kabel dan best? Flexibele draad of stijve? Want de stekker voor de 380V 32A omschrijft dat die enkel met flexibele draad gebruikt kan worden :)

Dus een verbinding met de kabel van de schakelkast naar de teller (die er reeds zit), of de kabel van de 380V stekker rechtsreeks op de hoofddifferentieel in de schakelkast?)

Hopelijk kunnen jullie wat aan de uitleg aanuit :rolleyes:
 
Situatie:
Gekeurde schakelkast 3x400V+N (nog niet op elektriciteitsnet aangesloten) met daarnaast op de grond de werfkast met definitieve teller er in.
Nu duurt het nog enkele weken voordat de mannen van Fluvius de teller uit de werfkast gaan overbouwen op mijn technisch paneel.

We zouden toch al sneller willen verhuizen, en de keurder zei dat we de 380V CEE stopcontact van de werfkast konden verbinden met de schakelkast.
Ik heb nu een 4G10 XVB kabel aangesloten in mijn schakelkast die loopt naar waar mijn teller gaat komen, kan ik op die kabel met een klem een verbinding maken met de werfkast? Met welke kabel dan best? Flexibele draad of stijve? Want de stekker voor de 380V 32A omschrijft dat die enkel met flexibele draad gebruikt kan worden :)

Dus een verbinding met de kabel van de schakelkast naar de teller (die er reeds zit), of de kabel van de 380V stekker rechtsreeks op de hoofddifferentieel in de schakelkast?)

Hopelijk kunnen jullie wat aan de uitleg aanuit :rolleyes:
Soepele 5G6 met stekker, andere kant aansluiten op je nieuwe zekeringskast.
5G6 omdat het een 32A stopcontact is die achter een 32A automaat staat.

Of werfkast openen, jouw XVB 4x10 aansluiten achter de 32A automaat en andere kant op je zekeringskast. Kan ook en spaart je de aankoop van een 32A stekker en kabel.
XVB 4x10 aansluiten in zo'n stekker kan maar ikzelf zou er niet blij van worden en het al zeker niet aanraden
 
Ik dacht dus 10mm voor de bekabeling tussen hoofddifferentieel en de nieuw te plaatsen kWh-meter. Die vobst is toch echt niet onhandig?
Moeilijk gaat ook :p
Alles hangt af van u aansluitvermogen. Is dit 40A dan neem je best 6mm2. Werkt een heel stuk vlotter. Je moet ook nakijken of 10mm2 wel op die kWh-teller aangesloten kan worden. Kans is groot van niet.
 
Uw schakelkast met 10mm2 kabeleren?
Amai jij hebt er goesting in :p
Als je dat ken vermijden maximaal doen, dat is allesbehalve een pretje.

In VOBST is dat toch geen probleem? Voor de duidelijkheid; het gaat dan over het stukje dat hij vanuit de diff wil doorlussen door een kWh meter naar z'n verdeelkam.
 
Vraagje: in het keuringsattest (uitgevoerd door ACEG) van ons nieuwe huis (compromis werd pas getekend) staat dat de herkeuring ( na oplossen van de gebreken) opnieuw door ACEG dient te gebeuren...
Is dit een wettelijke vereiste? Of mogen we zelf een andere keuringsmaatschappij kiezen?
Want dat is wel heel convenient en doet mij een beetje vrezen dat die stevig gaan doorrekenen, omdat je toch geen alternatief hebt...

Wat is trouwens een normale prijs voor zo een herkeuring, Is dat een forfait? Of is dat per uur?
Ter info: er zijn slechts een beperkt aantal (kleine) gebreken, dus herkeuring zou niet zo lang mogen duren...
 
Vraagje: in het keuringsattest (uitgevoerd door ACEG) van ons nieuwe huis (compromis werd pas getekend) staat dat de herkeuring ( na oplossen van de gebreken) opnieuw door ACEG dient te gebeuren...
Is dit een wettelijke vereiste? Of mogen we zelf een andere keuringsmaatschappij kiezen?
Want dat is wel heel convenient en doet mij een beetje vrezen dat die stevig gaan doorrekenen, omdat je toch geen alternatief hebt...

Wat is trouwens een normale prijs voor zo een herkeuring, Is dat een forfait? Of is dat per uur?
Ter info: er zijn slechts een beperkt aantal (kleine) gebreken, dus herkeuring zou niet zo lang mogen duren...
Als ik mij niet vergis mag je altijd je eigen (geaggregeerde) keurder kiezen, maar moet je de organisatie die de afgekeurde keuring deed schriftelijk op de hoogte brengen.
 
In VOBST is dat toch geen probleem? Voor de duidelijkheid; het gaat dan over het stukje dat hij vanuit de diff wil doorlussen door een kWh meter naar z'n verdeelkam.
10mm2 werkt gewoon allesbehalve vlot. Dus als je dat kan vermijden zou ik dat echt maximaal doen.
En ik zeg het, het is allesbehalve gezegd dat je effectief 10mm2 kan aansluiten op die energieteller.
 
Terug
Bovenaan