Elektriciteitstopic

Situatie:
Gekeurde schakelkast 3x400V+N (nog niet op elektriciteitsnet aangesloten) met daarnaast op de grond de werfkast met definitieve teller er in.
Nu duurt het nog enkele weken voordat de mannen van Fluvius de teller uit de werfkast gaan overbouwen op mijn technisch paneel.

We zouden toch al sneller willen verhuizen, en de keurder zei dat we de 380V CEE stopcontact van de werfkast konden verbinden met de schakelkast.
Ik heb nu een 4G10 XVB kabel aangesloten in mijn schakelkast die loopt naar waar mijn teller gaat komen, kan ik op die kabel met een klem een verbinding maken met de werfkast? Met welke kabel dan best? Flexibele draad of stijve? Want de stekker voor de 380V 32A omschrijft dat die enkel met flexibele draad gebruikt kan worden :)

Dus een verbinding met de kabel van de schakelkast naar de teller (die er reeds zit), of de kabel van de 380V stekker rechtsreeks op de hoofddifferentieel in de schakelkast?)

Hopelijk kunnen jullie wat aan de uitleg aanuit :rolleyes:

Ik heb effectief bijna een jaar zo gewoond :')
Aan de 4x 380V kabel zat gewoon kabel 4x6mm met soepele aders. Op het einde daar adereindhulzen op geknepen en zo aangesloten op onze verdeelkast.
 
Ik heb effectief bijna een jaar zo gewoond :')
Aan de 4x 380V kabel zat gewoon kabel 4x6mm met soepele aders. Op het einde daar adereindhulzen op geknepen en zo aangesloten op onze verdeelkast.

Dus als ik het goed begrijp:
- Stekker op de werfkast (380V) met 4x6mm² (soepele aders)
- Die kabel (4x6mm²) mbv adereindhulzen op de hoofddifferentieel in uw schakelkast aangesloten?
 
Dus als ik het goed begrijp:
- Stekker op de werfkast (380V) met 4x6mm² (soepele aders)
- Die kabel (4x6mm²) mbv adereindhulzen op de hoofddifferentieel in uw schakelkast aangesloten?
Correct.
Ik gebruik tegenwoordig die Mennekes stekkers waar ge uw kabels ongestript in moet klemmen, veruit de beste die ik al heb gehad.
 
Correct.
Ik gebruik tegenwoordig die Mennekes stekkers waar ge uw kabels ongestript in moet klemmen, veruit de beste die ik al heb gehad.
Ja ik heb hier zo'n stekker van het merk SCAME (Optima serie) liggen van op het werk, is gelijkaardig denk ik.

Heeft uw keurder uw hoofddiff dan niet verzegeld?
Nee, ik vermeldde dat van de tijdelijke aansluiting te maken via dat 380V stopcontact, en dan zei hij dat hem da ni ging doen.
"Want das stom e, als die verzegeling er dan al direct wordt afgehaald"
 
De hoofddiferentieel in uw schakelkast moet ook pas verzegeld worden bij uiteindelijke ingebruikname he, als ge een werfkast plaatst dan steken ze daar de teller in en dan verzegelen ze die zijn differentieel.
 
Verzegeling is ook niet meer verplicht had ik begrepen. Hier werd het in ieder geval ook gewoon niet gedaan.

Na wat research gevonden dat het toch vermeld staat in het AREI. Bij ons zijn ze dat dan vergeten.
 
Verzegeling is ook niet meer verplicht had ik begrepen. Hier werd het in ieder geval ook gewoon niet gedaan.

Na wat research gevonden dat het toch vermeld staat in het AREI. Bij ons zijn ze dat dan vergeten.

Ik laat toch nog een keer een keurder komen voor de extra kast die in het bijgebouw komt, dan kan die meteen alles verzegelen :shutup:
Maar volgens die keurder heeft die verzegeling toch niet veel zin, geen flauw idee of dat klopt maarja is nu zo.
 
Stomme vragen bestaan niet dus:
wat is eigenlijk het risico van een asymmetrische lastverdeling op de mijn 3x230V fasen? Als ik het goed begrijp zorgt dit voor onevenwicht op het net, maar is er effectief een risico voor in het huis zelf? Daarop voortbouwend zou ik zonnepanelen dan best op een fasengroep zetten die zwaarder belast wordt. Goed in de zomer, maar wat is de impact voor de winter?
 
Vandaag ontdekt dat er in het nieuwe AREI wel bijzonder wat extra verplichtingen staan. Zeker in verband met brandveiligheid (gebruik van CCA kabels) en de definitie van kabelbundels. Voor wie nieuw gaat bouwen is het best we moeite dat eens te bekijken.
 
Stomme vragen bestaan niet dus:
wat is eigenlijk het risico van een asymmetrische lastverdeling op de mijn 3x230V fasen? Als ik het goed begrijp zorgt dit voor onevenwicht op het net, maar is er effectief een risico voor in het huis zelf? Daarop voortbouwend zou ik zonnepanelen dan best op een fasengroep zetten die zwaarder belast wordt. Goed in de zomer, maar wat is de impact voor de winter?
Je gaat er in uw huis niks van ondervinden. Best wel uw panelen op een zware fase hangen. Maar qua teller maakt dit ook niet uit, want deze telt gewone alle fasevermogens op.
 
Je gaat er in uw huis niks van ondervinden. Best wel uw panelen op een zware fase hangen. Maar qua teller maakt dit ook niet uit, want deze telt gewone alle fasevermogens op.
Ja ik ga op basis van de te plaatsen kWh meters een beter beeld krijgen van de belasting per fase, de zwaarste identificeren en daarom mijn 2p omvormer hangen, om in de zomer maximaal te kunnen verbruiken, zoals onze ministers het vragen o_O
 
3P kWh meter die achter mijn 3P hoofddifferentieel steekt lees ik uit via S0. Die meet bidirectioneel maar is analoog dus geen manier om te weten welke richting. Mijn 2P automaat dat van mijn zonnepanelen komt steekt nu achter die kWh meter. Ik neem aan dat mijn enige optie is om de 2p automaat meteen achter de hoofddifferentieel te steken zodat mijn KWh meter enkel verbruik en niet verbruik- injectie meet. Of heeft er iemand een creatieve oplossing?
 
3P kWh meter die achter mijn 3P hoofddifferentieel steekt lees ik uit via S0. Die meet bidirectioneel maar is analoog dus geen manier om te weten welke richting. Mijn 2P automaat dat van mijn zonnepanelen komt steekt nu achter die kWh meter. Ik neem aan dat mijn enige optie is om de 2p automaat meteen achter de hoofddifferentieel te steken zodat mijn KWh meter enkel verbruik en niet verbruik- injectie meet. Of heeft er iemand een creatieve oplossing?
Normaal heb je twee S0 uitgangen. Eentje voor positieve en eentje voor negatieve energie.
Maar jij hebt dit dus niet, wat vreemd is voor een bidirectionele.
Het makkelijkste is een meter aan het begin van de installatie hangen en eentje voor uw verbruikers. Beide kan je dan aftrekken van elkaar.
 
Normaal heb je twee S0 uitgangen. Eentje voor positieve en eentje voor negatieve energie.
Maar jij hebt dit dus niet, wat vreemd is voor een bidirectionele.
Het makkelijkste is een meter aan het begin van de installatie hangen en eentje voor uw verbruikers. Beide kan je dan aftrekken van elkaar.
7-E5-F0376-5-D31-400-F-9-FF6-8-C18-A99491-AF.jpg


ik dacht de plus op laagspanning en de min op de sensor?
 
In onze straat ligt geen 400V, dus gaan we waarschijnlijk een 3x230V aansluiting nemen (want monofase is stom zeker?).
De kabel naar het net is sowieso van een zwaar kaliber (4x25mm², aangezien de werfaansluiting aardig wat stroom gaat trekken voor de kraan).

Ik kan bij Fluvius een 400V aansluiting aanvragen, die gaan daar dan een dikke €500 + evt. bijkomende kosten (heb dit laten nagaan, wacht nog op antwoord) voor vragen.
Is er een goede reden waarom ik dit zou doen?
Er is in een verre toekomst misschien een elektrische auto om op te laden, en evt. een warmtepomp, maar momenteel enkel oven, fornuis, (en (af)wasmachine?) die op 400V zouden kunnen komen.
Er zal ook een bescheiden installatie van zonnepanelen bijkomen (4-5kWp afhankelijk van wat de EPB gaat nodig hebben).
Ik vermoed dat er wat toestellen efficiënter kunnen werken op 400V, maar verantwoordt dit (en mogelijke andere voordelen?) de kost, is mijn vraag?
 
In onze straat ligt geen 400V, dus gaan we waarschijnlijk een 3x230V aansluiting nemen (want monofase is stom zeker?).
De kabel naar het net is sowieso van een zwaar kaliber (4x25mm², aangezien de werfaansluiting aardig wat stroom gaat trekken voor de kraan).

Ik kan bij Fluvius een 400V aansluiting aanvragen, die gaan daar dan een dikke €500 + evt. bijkomende kosten (heb dit laten nagaan, wacht nog op antwoord) voor vragen.
Is er een goede reden waarom ik dit zou doen?
Er is in een verre toekomst misschien een elektrische auto om op te laden, en evt. een warmtepomp, maar momenteel enkel oven, fornuis, (en (af)wasmachine?) die op 400V zouden kunnen komen.
Er zal ook een bescheiden installatie van zonnepanelen bijkomen (4-5kWp afhankelijk van wat de EPB gaat nodig hebben).
Ik vermoed dat er wat toestellen efficiënter kunnen werken op 400V, maar verantwoordt dit (en mogelijke andere voordelen?) de kost, is mijn vraag?
Er ligt dus geen 400v in uw straat? Maar je zou wel graag 400V hebben, en gaat dus 400V vragen aan fluvius?
 
Er ligt dus geen 400v in uw straat? Maar je zou wel graag 400V hebben, en gaat dus 400V vragen aan fluvius?
Wel, ik heb inderdaad gevraagd wat het in totaal zou kosten aan Fluvius, maar ben nog niet zeker of het die kost überhaupt waard is, vandaar mijn vraag.
 
Normaal heb je twee S0 uitgangen. Eentje voor positieve en eentje voor negatieve energie.
Maar jij hebt dit dus niet, wat vreemd is voor een bidirectionele.
Het makkelijkste is een meter aan het begin van de installatie hangen en eentje voor uw verbruikers. Beide kan je dan aftrekken van elkaar.
Maar aangezien mijn kWh meter aan begin van installatie ook negatief kan draaien kan ik die enkelvoudige S0 puls niet zomaar als absolute waarde gebruiken.

Mijn idee is dus om meteen na de hoofddifferentieel de automaat van de zonnepanelen te steken en daarna pas naar de kWh meter, zodat die laatste altijd verbruikt en geen injectie kan meten. Na de kWh meter ga ik dan naar de kam die naar de andere automaten gaat. Ziet iemand hier problemen mee?
135351-C6-2-E52-4-C8-E-9877-CDA986952339.jpg
 
Terug
Bovenaan