Elektriciteitstopic

In onze straat ligt geen 400V, dus gaan we waarschijnlijk een 3x230V aansluiting nemen (want monofase is stom zeker?).
De kabel naar het net is sowieso van een zwaar kaliber (4x25mm², aangezien de werfaansluiting aardig wat stroom gaat trekken voor de kraan).

Ik kan bij Fluvius een 400V aansluiting aanvragen, die gaan daar dan een dikke €500 + evt. bijkomende kosten (heb dit laten nagaan, wacht nog op antwoord) voor vragen.
Is er een goede reden waarom ik dit zou doen?
Er is in een verre toekomst misschien een elektrische auto om op te laden, en evt. een warmtepomp, maar momenteel enkel oven, fornuis, (en (af)wasmachine?) die op 400V zouden kunnen komen.
Er zal ook een bescheiden installatie van zonnepanelen bijkomen (4-5kWp afhankelijk van wat de EPB gaat nodig hebben).
Ik vermoed dat er wat toestellen efficiënter kunnen werken op 400V, maar verantwoordt dit (en mogelijke andere voordelen?) de kost, is mijn vraag?
Hoe zou Fluvius u 3x400V+N moeten geven als dit zelfs niet voorzien is in uw straat?
 
Maar aangezien mijn kWh meter aan begin van installatie ook negatief kan draaien kan ik die enkelvoudige S0 puls niet zomaar als absolute waarde gebruiken.

Mijn idee is dus om meteen na de hoofddifferentieel de automaat van de zonnepanelen te steken en daarna pas naar de kWh meter, zodat die laatste altijd verbruikt en geen injectie kan meten. Na de kWh meter ga ik dan naar de kam die naar de andere automaten gaat. Ziet iemand hier problemen mee?
135351-C6-2-E52-4-C8-E-9877-CDA986952339.jpg
Ja dat was hetgeen ik dus voorstelde :p
Wel goed opletten dat die kWh meter evenveel of meer stroom kan verdragen dan de automaat die voor uw teller van Eandis staat.
Persoonlijk zou ik volgende aansluitblok gebruiken.
Dat vergemakkelijkt het aansluiten. Dus gewoon van uw hoofddiff naar die blok, en dan van daar naar uw zonnepanelen en uw kWh-meter.
 
Hoe zou Fluvius u 3x400V+N moeten geven als dit zelfs niet voorzien is in uw straat?
Door het item “aansluiting 400V op aanvraag” uit hun tariefblad uit te voeren.

Ik heb de vraag al aan Fluvius gesteld hoor. Ze zeiden me dat dat inderdaad hetgeen is wat aangerekend zou worden, maar het moest nog onderzocht worden of er bijkomende kosten zouden zijn. Dit is gewoon mogelijk hoor. Weet alleen nog niet hoeveel de uiteindelijke factuur zal bedragen. Het ging afhangen van of het een omschakeling betrof of er effectief een extra kabel moest getrokken worden.
 
Ja dat was hetgeen ik dus voorstelde :p
Wel goed opletten dat die kWh meter evenveel of meer stroom kan verdragen dan de automaat die voor uw teller van Eandis staat.
Persoonlijk zou ik volgende aansluitblok gebruiken.
Dat vergemakkelijkt het aansluiten. Dus gewoon van uw hoofddiff naar die blok, en dan van daar naar uw zonnepanelen en uw kWh-meter.
Eandis teller heeft automaat van 125A. Mijn hoofddifferentieel is 40A en de kwh meter is 5(100)A.
Die blok die gij voorstelt is enkel voor te verdelen naar 2 componenten? Zou ik dat ni gewoon met dubbele adereindhulzen kunnen doen? Het is niet dat ik veel plaats teveel meer heb in die kast ;)
 
Eandis teller heeft automaat van 125A. Mijn hoofddifferentieel is 40A en de kwh meter is 5(100)A.
Die blok die gij voorstelt is enkel voor te verdelen naar 2 componenten? Zou ik dat ni gewoon met dubbele adereindhulzen kunnen doen? Het is niet dat ik veel plaats teveel meer heb in die kast ;)
3x400V+N met 125A? Jij hebt een klein fabriekje ofzo? :p
Kijk eens goed zou ik zeggen. Ik denk eerder 25, 32 of 40A.
Uw kWh meter is 5A of 100A, want dat is wel een immens verschil :p
Ja die lexic is om te verdelen naar uw andere diff en andere latten en zoals jij wilt doen naar aparte componenten. Je kan ook twee draden in uw differentieel steken. Maar eerlijk gezegd zou ik dat niet echt aanraden. Zowel niet qua gemak als qua veiligheid op eventueel loskomen. Allez als je plek te weinig hebt dan zal je misschien niet anders kunnen.

Edit; heb het even opgezocht. Die teller die jij hebt kan maar 5A nominaal aan. Dat wilt zeggen dat er maximaal 5A continue door mag vloeien. Kortstondig is dat 100A zonder kapot te gaan. Maar dat kan je niet gebruiken om als hoofdteller te gebruiken natuurlijk.
 
3x400V+N met 125A? Jij hebt een klein fabriekje ofzo? :p
Kijk eens goed zou ik zeggen. Ik denk eerder 25, 32 of 40A.
Uw kWh meter is 5A of 100A, want dat is wel een immens verschil :p
Ja die lexic is om te verdelen naar uw andere diff en andere latten en zoals jij wilt doen naar aparte componenten. Je kan ook twee draden in uw differentieel steken. Maar eerlijk gezegd zou ik dat niet echt aanraden. Zowel niet qua gemak als qua veiligheid op eventueel loskomen. Allez als je plek te weinig hebt dan zal je misschien niet anders kunnen.

Edit; heb het even opgezocht. Die teller die jij hebt kan maar 5A nominaal aan. Dat wilt zeggen dat er maximaal 5A continue door mag vloeien. Kortstondig is dat 100A zonder kapot te gaan. Maar dat kan je niet gebruiken om als hoofdteller te gebruiken natuurlijk.
Je hebt gelijk 😅 , dit is de zekering van eandis
D952-D9-B4-BFC7-4-B9-F-AFA5-F1-CA03217-FA3.jpg


maar is driefasig systeem van 3 x 230, dus blauwe nul geleider is niet aangesloten in de kast. Nu, de hoofddifferentieel is wel 4P 40A (waarop dus maar de 3 fasen draden zijn aangesloten). Is dit wel koosjer? Ik zou verwachten dat je steeds moet dalen in amperage?
 
Uw differentieel dient niet voor overstroombeveiliging, maar voor lekstroom, moet minimaal gelijk zijn of iets zwaarder. is normaal gezien geen enkel probleem voor keuring.
 
Edit; heb het even opgezocht. Die teller die jij hebt kan maar 5A nominaal aan. Dat wilt zeggen dat er maximaal 5A continue door mag vloeien. Kortstondig is dat 100A zonder kapot te gaan. Maar dat kan je niet gebruiken om als hoofdteller te gebruiken natuurlijk.
Heb dit even verder uitgezocht maar de meeste kWh meters hebben een nominale waarde tussen 5-10A. Kijk ik dan naar de verkeerde modellen of welke zou je aanraden als hoofdteller.
 
Je gaat er in uw huis niks van ondervinden. Best wel uw panelen op een zware fase hangen. Maar qua teller maakt dit ook niet uit, want deze telt gewone alle fasevermogens op.
Zou je dit iets uitgebreider kunnen toelichten?
Stel je hebt geen terugdraaiende teller en je mono omvormer is aangesloten op L1-L2.
De PV installatie levert 2kW ogenblikkelijk en de verbruikers op L1-L2 verbruiken 1,5kW.
De resterende 0,5kW wordt terug in het net geïnjecteerd?
Als je dan bv. tussen L1-L3 en L2-L3 nog een verbruik van elk 1kW hebt, dan wordt dit gewoon uit het net getrokken?
Die 0,5kW die over was van de PV installatie is dan verloren of hoe zit dat met "optellen fasevermogens" bij de nieuwste tellers?
 
Hoe zou Fluvius u 3x400V+N moeten geven als dit zelfs niet voorzien is in uw straat?
Transfo 3x230 / 3x400? Ik weet niet of dit in praktijk ook zo gebeurd maar het is dus niet onmogelijk...

Ik vind het overigens zeer vreemd dat Fluvius nog 3x230V aansluit, ik dacht dat men overal 3x230V aan het uitfaseren was? Dan is het vreemd dat ze nog nieuwe aansluiting doen op iets wat op middenlange termijn sowieso verdwijnt.
Een "prive" transfo is in dat opzicht eigenlijk nog een goeie oplossing... op het moment dat ze 3x230 dan toch vervangen door 3x400 moet er in de installatie zelf niks veranderen, gewoon de transfo er van tussen en de 3x400V recht op de tellerkast.
 
Ik heb zonet ontdenkt dat wanneer mijn electrisch vuurtje op staat, er iets begint te zoemen in de zekeringskast.
Ik vermoed de zekering waar het vuurtje op zit, iemand een idee wat dat kan zijn?
 
Ik heb zonet ontdenkt dat wanneer mijn electrisch vuurtje op staat, er iets begint te zoemen in de zekeringskast.
Ik vermoed de zekering waar het vuurtje op zit, iemand een idee wat dat kan zijn?
Eens controleren op losse contacten in de zekeringkast.
 
Zou je dit iets uitgebreider kunnen toelichten?
Stel je hebt geen terugdraaiende teller en je mono omvormer is aangesloten op L1-L2.
De PV installatie levert 2kW ogenblikkelijk en de verbruikers op L1-L2 verbruiken 1,5kW.
De resterende 0,5kW wordt terug in het net geïnjecteerd?
Als je dan bv. tussen L1-L3 en L2-L3 nog een verbruik van elk 1kW hebt, dan wordt dit gewoon uit het net getrokken?
Die 0,5kW die over was van de PV installatie is dan verloren of hoe zit dat met "optellen fasevermogens" bij de nieuwste tellers?
In uw voorbeeld zal je dus 1,5kW uit het net halen.
Want op L1-L2 1,5kW en de andere fases 1kW maakt samen 3,5kW. 3,5kW verbruik min 2kW injectie is gelijk aan 1,5kW dat je effectief uit het net zal halen.
Dat die 1kW niet uit uw omvormer komt maakt hoor de telling geen zier uit.

Maar het punt is ook dat niet iedereen zijn panelen tussen L1 en L2 zullen liggen. In een straat zal de verdeling quasi mooi gelijk zijn. Dus die 0,5kW die jij in principe te veel hebt zal uw buurman gebruiken, en omgekeerd. In feite heb je in een nieuwbouwwijk heel veel stroomverloop onderling. Wat maakt dat er in het begin van de wijk in feite weinig toevoer is, veelal gebruiken de huizen van elkaar het teveel aan vermogen. Natuurlijk kan je het treffen dat ze per toeval allemaal op dezelfde fases zitten. Wat je dan krijgt is dat een fasespanning een heel stuk hoger zal zijn. Maar ruwweg is de spreiding veelal wel mooi.
 
Transfo 3x230 / 3x400? Ik weet niet of dit in praktijk ook zo gebeurd maar het is dus niet onmogelijk...

Ik vind het overigens zeer vreemd dat Fluvius nog 3x230V aansluit, ik dacht dat men overal 3x230V aan het uitfaseren was? Dan is het vreemd dat ze nog nieuwe aansluiting doen op iets wat op middenlange termijn sowieso verdwijnt.
Een "prive" transfo is in dat opzicht eigenlijk nog een goeie oplossing... op het moment dat ze 3x230 dan toch vervangen door 3x400 moet er in de installatie zelf niks veranderen, gewoon de transfo er van tussen en de 3x400V recht op de tellerkast.
Nee, effectief 400V binnen laten trekken door Fluvius, op aanvraag, is waar het hier over gaat.
Heb vandaag antwoord gehad dat ze het gingen bekijken en een offerte gingen maken.
Een transformator is belachelijk inefficiënt, al haalt ie 95% rendement.

Voor alle duidelijkheid: 230V is voor alles wat we willen voldoende, ik vraag me enkel af wat het werkelijk (financieel) voordeel is bij het gebruik van een fornuis/oven/... op die 400V ipv 230V. Ik weet dat sommige warmtepompen enkel op 400V werken, en dat bvb sommige laadpalen enkel op vol vermogen werken als ze een neuter detecteren. Allebei niet heel relevant voor mijn situatie 😅.
Ik denk niet dat een fornuis en oven op 400V me een efficiëntiewinst gaan opleveren van €500 over een tien of twintigtal jaar. Maar dat weet ik dus niet, vandaar m'n vraag ;).
 
Nee, effectief 400V binnen laten trekken door Fluvius, op aanvraag, is waar het hier over gaat.
Heb vandaag antwoord gehad dat ze het gingen bekijken en een offerte gingen maken.
Een transformator is belachelijk inefficiënt, al haalt ie 95% rendement.

Voor alle duidelijkheid: 230V is voor alles wat we willen voldoende, ik vraag me enkel af wat het werkelijk (financieel) voordeel is bij het gebruik van een fornuis/oven/... op die 400V ipv 230V. Ik weet dat sommige warmtepompen enkel op 400V werken, en dat bvb sommige laadpalen enkel op vol vermogen werken als ze een neuter detecteren. Allebei niet heel relevant voor mijn situatie 😅.
Ik denk niet dat een fornuis en oven op 400V me een efficiëntiewinst gaan opleveren van €500 over een tien of twintigtal jaar. Maar dat weet ik dus niet, vandaar m'n vraag ;).
Gans de wereld staat vol met transfo’s maar bon :p

Er is financieel geen enkel voordeel aan 400V. Het enige voordeel is dat je meer beschikbaar vermogen hebt. Efficiëntie geen enkel verschil. Het klopt dat sommige zaken 400V vereisen, maar dat is wederom een vermogenkwestie of stroomreductie kwestie.
 
Aantal maanden geleden aantal 4 230v spots geïnstalleerd zonder problemen (geschakeld met een klassieke kruisschakeling, verder niets op de groep. Daarvoor hing er trouwens al twee jaar een simpele enkele lamp. Na een maand of twee begon 1 spot te flikkeren. Lamp vervangen en het leek even opgelost, tot enkele minuten later een andere spot begon te flikkeren. Alle aansluitingen (aan de spots, aan de schakelaars, aan de kast) fysiek gecontroleerd, alles ok. Spanning gemeten op verschillende punten, weerstanden gemeten, niets speciaals.
Echter, als ik aan het spotje dat nu flikkert pruts, dwz de aansluiting even losmaken en terug verbinden oid, dan stopt het flikkeren voor enkele uren/dagen. Maar het komt altijd terug. Weliswaar altijd bij hetzelfde spotje nu.
Wie of wie biedt een inzicht wat hier het probleem kan zijn?🤨
 
Zijn het mss spotjes van osram nl. De parathom reeks? Daar is een reeks geweest waar deze fout voorkwam. Wij gebruiken deze ook op het werk en eerst wou osram niet toegeven dat er een productie fout was tot er meer klachten kwamen over deze spotjes.
 
Nee, Radium RL PAR16. Niets speciaals over terug te vinden. Heb hem nu ook maar vervangen door een ander merk voor het geval dat maar toch een eerder onwaarschijnlijke piste lijkt mij.
 
Terug
Bovenaan