Elektriciteitstopic

Mag enkelpolig bij een 400V+N omdat (in theorie) N effectief neutraal is.


Op die stopcontacten in tussentijd geen lading aansluiten van meer als 3600 Watt. Kijk ook eens in je kast of deze kring afgezekerd is op 16A of 20A.
Op 16, achter een 30mA differentieel
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Inderdaad, en daarnaast ook geen dubbelpolige schakelaars gebruikt in de badkamer. Al herinner ik me nu niet meer perfect of dat nu verplicht is of gewoon aangeraden.

Mag enkelpolig bij een 400V+N omdat (in theorie) N effectief neutraal is.


Op die stopcontacten in tussentijd geen lading aansluiten van meer als 3600 Watt. Kijk ook eens in je kast of deze kring afgezekerd is op 16A of 20A.
Dubbelpolig is sowieso niet meer verplicht in badkamers, ongeacht het type aansluiting, mits je de correcte automaat (16A) gebruikt.
En als ik me niet vergis moet àlles op die gemengde kring in 2,5mm², zowel stopcontacten als lichtpunten, zelfs al zeker je af op 16A. Kan iemand bevestigen of corrigeren?
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Dubbelpolig is sowieso niet meer verplicht in badkamers, ongeacht het type aansluiting, mits je de correcte automaat (16A) gebruikt.
En als ik me niet vergis moet àlles op die gemengde kring in 2,5mm², zowel stopcontacten als lichtpunten, zelfs al zeker je af op 16A. Kan iemand bevestigen of corrigeren?

Gemengde kringen moeten altijd op 2.5mm2

Heb je een bron voor die dubbelpoligheid ongeacht het type aansluiting. Want ik snap de vereiste voor een 16A automaat in die context niet.
 
We have a Winner :).

En op de 1,5mm² bruin/blauw zit dus nog 3 stopcontacten en een led licht.

Niet aangelegd door een amateur, maar door een relatief dure badkameraannemer. Met dus wel degelijk een bricoleur-elektricien in dienst.

Voorlopig opgelost en alles terug in gang gekregen, bel maandag naar onze huiselektricien om dit op te conform de normen te krijgen.
Wat een knoeiboel :p
Best inderdaad eens naar laten kijken en conform laten maken. Zo vermijd je ook problemen in de toekomst. Nu goed 16A afgezekerd en een badkamer dus stopcontact op 1,5mm2 zijn geen ramp. Alleen niet correct volgens de regels.
Dubbelpolig is sowieso niet meer verplicht in badkamers, ongeacht het type aansluiting, mits je de correcte automaat (16A) gebruikt.
En als ik me niet vergis moet àlles op die gemengde kring in 2,5mm², zowel stopcontacten als lichtpunten, zelfs al zeker je af op 16A. Kan iemand bevestigen of corrigeren?
Dubbelpolig onderbreken is inderdaad geen verplichting, wordt wel aangeraden.
Gemengde kring is 16A met 2,5mm2.
Gemengde kringen moeten altijd op 2.5mm2

Heb je een bron voor die dubbelpoligheid ongeacht het type aansluiting. Want ik snap de vereiste voor een 16A automaat in die context niet.

Verlichting is altijd 16A eh :p
Ga je boven de 16A dan moet je dubbelpolig onderbreken. Maar welke nozem hangt er verlichting achter een 20 of 25A automaat :p
Uw armatuur met 2,5 of zelfs 4mm2 aansluiten, leuk werkje!
 
Gemengde kringen moeten altijd op 2.5mm2

Heb je een bron voor die dubbelpoligheid ongeacht het type aansluiting. Want ik snap de vereiste voor een 16A automaat in die context niet.
Tot recent had je art.250 dat ongeveer iets zoals het volgende was (dit tekstje heb ik van bouwinfo geplukt):
"De schakelaar voor sturing en scheiding moeten de gelijktijdige onderbreking van alle fasegeleiders verzekeren. In huishoudelijke installaties is het toegelaten enkelpolige schakelaars, teleruptors, relais of dimmers aan te wenden in eenfasige stroombanen voor de voeding van verlichtingstoestellen, contactdozen en hulpstroombanen voor zover het een vaste aansluiting betreft en hun nominale stroom niet groter is dan 16A."

Maar ik ben even gaan neuzen in het meest recente AREI (boek 1) en ik zie in het overzicht van de wijzigingen per 06/2020 volgende:

Art. 5.3.5.4.b (tvv art.250): "Nieuwe regel voor de enkelpolige onderbreking (vroeger max. 16A voor een enkelpolige onderbreking): als een tweepolige onderbrekingsinrichting met scheidingsfunctie stroomopwaarts voorzien is in de elementaire stroombaan, is het gebruik van enkelpolige besturingsinrichtingen stroomafwaarts van deze onderbrekingsinrichting toegelaten."

Dusja wat het nu werkelijk is op vandaag, ik kan het je niet met zekerheid zeggen 😛 ik heb het bij mij gesplitst, verlichting badkamer in 1,5mm² op 16A en stopcontacten 2,5mm² op 20A.
Maar die mix van 1,5 en 2,5mm² bij JPV lijkt me sowieso niet ok. Goed idee om de elektricien even te laten bekijken, ik ben alvast benieuwd.
 
Wat een knoeiboel :p
Best inderdaad eens naar laten kijken en conform laten maken. Zo vermijd je ook problemen in de toekomst. Nu goed 16A afgezekerd en een badkamer dus stopcontact op 1,5mm2 zijn geen ramp. Alleen niet correct volgens de regels.

Dubbelpolig onderbreken is inderdaad geen verplichting, wordt wel aangeraden.
Gemengde kring is 16A met 2,5mm2.


Verlichting is altijd 16A eh :p
Ga je boven de 16A dan moet je dubbelpolig onderbreken. Maar welke nozem hangt er verlichting achter een 20 of 25A automaat :p
Uw armatuur met 2,5 of zelfs 4mm2 aansluiten, leuk werkje!

Jazeker, daar doelde ik niet op. De bedoeling van een dubbelpolige schakelaar is toch een dubbele stroombaanonderbreking te voorzien. Bij enkelpolig wordt maar één zijde van het circuit onderbroken als ik het goed heb. Een armatuur staat in die schakeling nog steeds onder spanning (2x230 en 3x230) waardoor het risico op electrocutie blijft bestaan. Dat die baan op een 16A automaat zit verandert daaraan niets, het blijft gevaarlijk. Het was dus in die context dat ik me afvroeg waarom het vermelden van die 16A van tel is.

Zoal ik het begreep werd het bij een 3x400+N wel toegestaan (mits schakeling van de fasedraad) omdat de neuter bij de transformator aan de grond ligt gekoppeld. Maar zelfs in dat scenario is deze alleen geheel spanningsloos bij een ideale geheel gelijke belasting van drie fasen.

Zo heb ik dat begrepen. Maar als ik er hier compleet naast trap wil ik het graag horen, want dan moet ik bijleren.
 
Een armatuur staat in die schakeling nog steeds onder spanning (2x230 en 3x230) waardoor het risico op electrocutie blijft bestaan. Dat die baan op een 16A automaat zit verandert daaraan niets, het blijft gevaarlijk. Het was dus in die context dat ik me afvroeg waarom het vermelden van die 16A van tel is.
Misschien begrijp ik de verwoording niet zo goed; De schakeling staat nog onder spanning, maar zeker geen 230v. De nulleider kan een (laag) voltage hebben ten opzichte van de grond. De nulleider is meestal ter hoogte van de kast aangesloten op de aarding waardoor er geen potentiaalverschil tussen aarde en nulleider is, maarverderop kan door de weerstand van de kabels weldegelijk een spanning tussen aarde en nulleider ontstaan. In een vochtige ruimte is het dus nuttig om ook de nulleider te onderbreken.

Nu, misschien heb jij het nog over iets anders want je betrekt er schijnbaar tweefasige en driefasige aansluitingen bij.
 
Jazeker, daar doelde ik niet op. De bedoeling van een dubbelpolige schakelaar is toch een dubbele stroombaanonderbreking te voorzien. Bij enkelpolig wordt maar één zijde van het circuit onderbroken als ik het goed heb. Een armatuur staat in die schakeling nog steeds onder spanning (2x230 en 3x230) waardoor het risico op electrocutie blijft bestaan. Dat die baan op een 16A automaat zit verandert daaraan niets, het blijft gevaarlijk. Het was dus in die context dat ik me afvroeg waarom het vermelden van die 16A van tel is.

Zoal ik het begreep werd het bij een 3x400+N wel toegestaan (mits schakeling van de fasedraad) omdat de neuter bij de transformator aan de grond ligt gekoppeld. Maar zelfs in dat scenario is deze alleen geheel spanningsloos bij een ideale geheel gelijke belasting van drie fasen.

Zo heb ik dat begrepen. Maar als ik er hier compleet naast trap wil ik het graag horen, want dan moet ik bijleren.
Het klopt wat je zegt. Maar dit is toch overal in het huis zo?
Die 16A slaagt enkel op het beveiligingen van uw stroombaan. Niet op het beschermen tegen rechtstreekse aanraking.
Voorheen zei men dat in de badkamer vverlichting dubbelpolig onderbroken moest zijn (god weet waarom). Maar al een hele poos is enkelpolige schakeling toegestaan, conform de rest van uw huis.

En volgens mij ben je in de war met stroom door de nulgeleider. In een gelijk belast net vloeit er geen stroom door deze geleider.
Indien ongelijk belast dan vloeit er een homopolaire component over deze geleider. Een geleider die aan aarde ligt kan nooit een potentiaanverschil tussen aarde.
Want dat zou simpelweg betekenen dat deze geleider niet aan aarde ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
2 vraagjes:
Ik heb in de garage 1 aparte kring zitten (dus van de hoofdzekering een kring naar de garage, die hangt daar aangesloten aan een klein zekeringkastje om van daaruit terug te vertakken). De differentieel is 40A/300 mA.
Hier zit dan het volgende op aangesloten:
1e zekering: 2 stopcontacten
2e zekering: De verlichting binnen de garage zelf

Ik zou langsheen de garage (aan de buitenkant) nog volgende willen bijsteken
6 wandspots met een schakelaar
2 opbouwstopcontacten

Ik ga ervan uit dat ik die laatste in 1 kring kan doen? Zoja, welke zekering neem ik hiervoor dan best? Dit zou direct ook het laatste zijn wat wordt aangesloten op die kring (de garage).
Of ben ik beter van de opbouwstopcontacten op dezelfde kring te steken als de stopcontacten die binnen reeds zitten?

Als er nog info nodig is, laat maar weten, ik beantwoord zo snel mogelijk :)
Bedankt!
 
Het klopt wat je zegt. Maar dit is toch overal in het huis zo?
Die 16A slaagt enkel op het beveiligingen van uw stroombaan. Niet op het beschermen tegen rechtstreekse aanraking.
Voorheen zei men dat in de badkamer vverlichting dubbelpolig onderbroken moest zijn (god weet waarom). Maar al een hele poos is enkelpolige schakeling toegestaan, conform de rest van uw huis.

Inderdaad; daarom vroeg ik me af waarom in de originele post er specifiek een automaat van 16A werd vermeld. Vermoedelijk heb ik dat accent verkeerd begrepen

En volgens mij ben je in de war met stroom door de nulgeleider. In een gelijk belast net vloeit er geen stroom door deze geleider.
Indien ongelijk belast dan vloeit er een homopolaire component over deze geleider. Een geleider die aan aarde ligt kan nooit een potentiaanverschil tussen aarde.
Want dat zou simpelweg betekenen dat deze geleider niet aan aarde ligt.

Mijn kennis van dit deel is helaas niet 100% maar gek genoeg is daarover heel moeilijk een sluitende uitleg (of simulatie) te vinden op het internet. Heel veel theorie maar weinig voorbeelden in een praktische omgeving. Als jij daarover nog goede bronnen kent (of boeken) wil ik het graag horen!

2 vraagjes:
Ik heb in de garage 1 aparte kring zitten (dus van de hoofdzekering een kring naar de garage, die hangt daar aangesloten aan een klein zekeringkastje om van daaruit terug te vertakken). De differentieel is 40A/300 mA.
Hier zit dan het volgende op aangesloten:
1e zekering: 2 stopcontacten
2e zekering: De verlichting binnen de garage zelf

Ik zou langsheen de garage (aan de buitenkant) nog volgende willen bijsteken
6 wandspots met een schakelaar
2 opbouwstopcontacten

Ik ga ervan uit dat ik die laatste in 1 kring kan doen? Zoja, welke zekering neem ik hiervoor dan best? Dit zou direct ook het laatste zijn wat wordt aangesloten op die kring (de garage).
Of ben ik beter van de opbouwstopcontacten op dezelfde kring te steken als de stopcontacten die binnen reeds zitten?

Als er nog info nodig is, laat maar weten, ik beantwoord zo snel mogelijk :)
Bedankt!

Die wandspots en opbouwstopcontacten gaan buiten zitten? Dan zou ik in dat kleine zekeringkastje een bijkomende diff van 30mA plaatsen en dan achter die diff twee automaten. Eentje van 20A voor je stopcontacten en eentje van 16A voor je spots.Als er op die manier een lekstroom ontstaat buiten zet die diff van 30mA dat stuk uit maar verlies je niet de kringen in je garage.

Je kan ook je stopcontacten daar achter een automaat van 16A zetten en ze geschakeld maken met een teleruptor bijvoorbeeld. Tenzij je echt zegt ik moet absoluut de volle 20A hebben buiten.
 
Laatst bewerkt:
Eerder low-tech vraagje, we krijgen binnenkort onze nieuwe koelkast geleverd. Dit is een vrijstaand geval. Nu hadden we een oude, kleine inbouwkoelkast. Ik heb deze verwijderd dus nu hebben we een kast met stopcontact, gat geboord in de zijkant zodat de koelkast ernaast kan en daar zijn stroom kan halen.

Ik lees overal dat een koelkast niet op een stekkerdoos mag omdat die vaak geen continue hoge belasting aankunnen. Ik had graag een tweewegstekker geplaatst zodat we een koffiezet in die kast kunnen plaatsen. Als ik die tweeweg bekijk staat er "max 3680 Watt" op, dat lijkt mij dan toch ok om het piekvermogen van een koelkast op te vangen en een koffiezet (die meestal uit staat)? Onder gewoon regime zit zo'n koelkast maar aan 35 Watt ofzo.
 
Eerder low-tech vraagje, we krijgen binnenkort onze nieuwe koelkast geleverd. Dit is een vrijstaand geval. Nu hadden we een oude, kleine inbouwkoelkast. Ik heb deze verwijderd dus nu hebben we een kast met stopcontact, gat geboord in de zijkant zodat de koelkast ernaast kan en daar zijn stroom kan halen.

Ik lees overal dat een koelkast niet op een stekkerdoos mag omdat die vaak geen continue hoge belasting aankunnen. Ik had graag een tweewegstekker geplaatst zodat we een koffiezet in die kast kunnen plaatsen. Als ik die tweeweg bekijk staat er "max 3680 Watt" op, dat lijkt mij dan toch ok om het piekvermogen van een koelkast op te vangen en een koffiezet (die meestal uit staat)? Onder gewoon regime zit zo'n koelkast maar aan 35 Watt ofzo.
Een koelkast is doorgaans inderdaad geen zware verbruiker. Even de specificaties van de koelkast en de stekkerblok controleren, maar in theorie zie ik geen probleem...
 
Mijn kennis van dit deel is helaas niet 100% maar gek genoeg is daarover heel moeilijk een sluitende uitleg (of simulatie) te vinden op het internet. Heel veel theorie maar weinig voorbeelden in een praktische omgeving. Als jij daarover nog goede bronnen kent (of boeken) wil ik het graag horen!
Bedoel je over stroom over uw nulgeleider of homopomaire component?
Beide zijn te herleiden naar de leer van symmetrische componenten. Die leert ons dat elk 3fasig systeem op te delen valt in 1fasige systemen met een directe, inverse en homopolaire component als resultaat.
In een residentiële installatie totaal niet relevant. Maar binnen power engineering wel heel nuttig en zelfs een noodzakelijke tool.

Vooral om systemen te beschermen is het nuttig om weten dat een line to line fault of een line to earth fault niet hetzelfde is.

Stroom die door de nulgeleider vloeit, vloeit daar enkel door onbalans in het systeem.
In theorie zou de stroom de nulgeleider 5A zijn als L1 10A, L2 0A en L3 5A. Maar dat is enkel geldig indien de fasoren 120 graden verschoven zijn. Wat uiteraard nooit het geval is als je ongelijk gaat belasten en spreekt over faseverschuiving.

Heel theoretisch. Wel heel interessant.
 
Laatst bewerkt:
En volgens mij ben je in de war met stroom door de nulgeleider. In een gelijk belast net vloeit er geen stroom door deze geleider.
Indien ongelijk belast dan vloeit er een homopolaire component over deze geleider. Een geleider die aan aarde ligt kan nooit een potentiaanverschil tussen aarde.
Want dat zou simpelweg betekenen dat deze geleider niet aan aarde ligt.
Ik ben nogal geïnteresseerd in de materie (ik studeer sinds kort elektromechanica bij) maar ik geraak niet aan dit statement uit:
Gezien we het hier over de context van een eensgezinswoning hebben waar de bekabeling voor quasi alle circuits, (inclusief hetgene waar de originele vraagstelling over gaat) toch gewoon bestaat uit één fasedraad en één nuldraad snap ik niet wat je bedoelt met dat 'er geen stroom door deze geleider stroomt in een gelijk belast net'. Ik snap de logica volledig moest het hier over een nulgeleider in een driefasesysteem gaan, maar voor een residentiele toepassing (specifiek het gebruik van wisselschakelaars in de badkamer) lijkt het me toch erg vreemd om te spreken over gelijke en ongelijke belasting en het effect daarvan op de nulleider.
 
Ik ben nogal geïnteresseerd in de materie (ik studeer sinds kort elektromechanica bij) maar ik geraak niet aan dit statement uit:
Gezien we het hier over de context van een eensgezinswoning hebben waar de bekabeling voor quasi alle circuits, (inclusief hetgene waar de originele vraagstelling over gaat) toch gewoon bestaat uit één fasedraad en één nuldraad snap ik niet wat je bedoelt met dat 'er geen stroom door deze geleider stroomt in een gelijk belast net'. Ik snap de logica volledig moest het hier over een nulgeleider in een driefasesysteem gaan, maar voor een residentiele toepassing (specifiek het gebruik van wisselschakelaars in de badkamer) lijkt het me toch erg vreemd om te spreken over gelijke en ongelijke belasting en het effect daarvan op de nulleider.
Het hangt er ook vanaf waar je juist kijkt. Ja tussen lamp en schakelkast zal er stroom door de nulgeleider vloeien. Maar vanaf dat je op de kamgeleider komt is het een ander verhaal.
Je moet ik feite kijken naar de nulgeleider komende van ui teller. Hierover zal enkel stroom vloeien als jij een ongelijke verdeling van verbruik hebt.

Daarbij boeit het de netbeheerder ook weinig dat er stroom vloeit over uw nulgeleider. Zolang er maar geen stroom vloeit over hun nulgeleider. Want bij hen zorgt dat voor nulpuntsverschuiving.

Om een concreet voorbeeld te geven, 3 monofasig aangesloten huizen gevoed door een transfo. Alledrie trekken ze 20A resistief. Deze 20A zal bij alledrie over de nulgeleider vloeien, en toch zal er in het nulpunt van de transfo geen stroom vloeien.
 
Het hangt er ook vanaf waar je juist kijkt. Ja tussen lamp en schakelkast zal er stroom door de nulgeleider vloeien. Maar vanaf dat je op de kamgeleider komt is het een ander verhaal.
Je moet ik feite kijken naar de nulgeleider komende van ui teller. Hierover zal enkel stroom vloeien als jij een ongelijke verdeling van verbruik hebt.

Daarbij boeit het de netbeheerder ook weinig dat er stroom vloeit over uw nulgeleider. Zolang er maar geen stroom vloeit over hun nulgeleider. Want bij hen zorgt dat voor nulpuntsverschuiving.

Om een concreet voorbeeld te geven, 3 monofasig aangesloten huizen gevoed door een transfo. Alledrie trekken ze 20A resistief. Deze 20A zal bij alledrie over de nulgeleider vloeien, en toch zal er in het nulpunt van de transfo geen stroom vloeien.
Ok, ik merk nu pas dat je op een theoretische manier een antwoord gaf op Avilowca's post die het over de spanningsloze nulgeleider had. Ik dacht eerst dat je het had over de reden waarom dubbelpolige schakelaars niet nuttig zijn.
Avilowca sprak over 'spanningloos bij ideale belasting', maar dat zal inderdaad een verwarring geweest zijn met 'stroomloos' bij ideale belasting.
 
Eerder low-tech vraagje, we krijgen binnenkort onze nieuwe koelkast geleverd. Dit is een vrijstaand geval. Nu hadden we een oude, kleine inbouwkoelkast. Ik heb deze verwijderd dus nu hebben we een kast met stopcontact, gat geboord in de zijkant zodat de koelkast ernaast kan en daar zijn stroom kan halen.

Ik lees overal dat een koelkast niet op een stekkerdoos mag omdat die vaak geen continue hoge belasting aankunnen. Ik had graag een tweewegstekker geplaatst zodat we een koffiezet in die kast kunnen plaatsen. Als ik die tweeweg bekijk staat er "max 3680 Watt" op, dat lijkt mij dan toch ok om het piekvermogen van een koelkast op te vangen en een koffiezet (die meestal uit staat)? Onder gewoon regime zit zo'n koelkast maar aan 35 Watt ofzo.
Das idd geen probleem. Hier zit wel een amerikaanse frigo en grote diepvries en wireless printer al jaren in 1 stekkerdoos.
 
Ik wil mijn energievebruik in huis wat meer in kaart brengen. `Ik heb nog een 'domme' meter in huis. Ik heb wat zaken besteld: een 3p kWh meter om achter de algemene differentieelschakelaar te steken, en nog een aantal 2p kWh meters om achter individuele automaten te steken.
De opstelling is klassiek: van de differentieel vertrekt een kam naar de automaten, en naar de gevoeligere differentieel.

Iemand een idee hoe ik dat proper kan doen? De kWh meters op een aparte DIN lijn, zodat ik de kam niet moet weghalen? Of beter om de kWh meter naast de relevante automaat te plaatsen in de kast?
 
Terug
Bovenaan