Elektriciteitstopic

Niemand heeft opmerkingen over het schema?
Heb ik dat dan zo goed gedaan? 😅

Keuring is deze vrijdag, ik begin al schrik te krijgen :help::eek:
Je link is vervallen!

Je moet geen schrik hebben voor het schema, als het op het schema zelf is,als er wijzigingen moeten gebeuren doet de keurder dat met balpen en de losse hand op het schema. En dan gaat dat zo in het keuringsverslag. Je kan dan alsnog voor jezelf de aanpassingen doen om het proper te hebben.

Als het op de effectieve kringen, automaten, differentieel schakelaars, .. is dan is het iets anders natuurlijk.
 
Je link is vervallen!
Tweede poging:
Je moet geen schrik hebben voor het schema, als het op het schema zelf is,als er wijzigingen moeten gebeuren doet de keurder dat met balpen en de losse hand op het schema. En dan gaat dat zo in het keuringsverslag. Je kan dan alsnog voor jezelf de aanpassingen doen om het proper te hebben.
Dat dacht ik nu ook wel, maar toch beter om het aantal "WTFs" tot een minimum te beperken denk ik dan :D.
 
Tweede poging:

Dat dacht ik nu ook wel, maar toch beter om het aantal "WTFs" tot een minimum te beperken denk ik dan :D.
Ik zal er morgen naar kijken, op mobiel is dat niet zo handig. Wat bij de keuring hier opviel is dat de situatie schets belangrijker was precies dan het eendraadsschema en dat schakelaars/stopcontacten ver genoeg van bad en douche randen stonden. Helaas was hij zelf niet echt op de hoogte van de wetgeving en had ik geen zin in discussie en heb ik gewoon mijn schakelaars in de gang 10cm opgeschoven omdat ze te dicht bij de inloopdouche rand stonden. (Minimum 60cm in geval je het je afvraagt)
 
Tweede poging:

Dat dacht ik nu ook wel, maar toch beter om het aantal "WTFs" tot een minimum te beperken denk ik dan :D.
Symbolen toestellen moeten getekend zijn op schema.

Zie dat u exvb kabels niet tegen elkaar liggen en niet in bundel met andere kabels.
 
Symbolen toestellen moeten getekend zijn op schema.

Zie dat u exvb kabels niet tegen elkaar liggen en niet in bundel met andere kabels.
Symbolen is geen verplichting. De omschrijving van “wasmachine” is net zo goed.
Een datum ontbreekt nog,af te tekenen,type spanning (1of2x230v).

Ook de kringen met xvb in buis zijn ofwel in of opbouw.
De waarde van uw hoofdbeveiliging is ook geen verplichting maar een pluspunt.
Een aardingsplan met de locatie van je onderbreker en je bijkomende en hoofdequipot verbindingen (is in principe ook verplicht).
 
Symbolen is geen verplichting. De omschrijving van “wasmachine” is net zo goed.
Een datum ontbreekt nog,af te tekenen,type spanning (1of2x230v).

Ook de kringen met xvb in buis zijn ofwel in of opbouw.
De waarde van uw hoofdbeveiliging is ook geen verplichting maar een pluspunt.
Een aardingsplan met de locatie van je onderbreker en je bijkomende en hoofdequipot verbindingen (is in principe ook verplicht).
Dit moet er allemaal op staan en daar staat toestellen toch wel bij. Aardingsplanis enkel industriële installatie. Zelfs ondergrondse leidingen moeten op plan staan.

 
Symbool of tekst is kloten gelijk. Aardingsplan is wel verplicht sinds nieuw boek 1. Zowel hh als nh.
 
Symbool of tekst is kloten gelijk. Aardingsplan is wel verplicht sinds nieuw boek 1. Zowel hh als nh.
Dit staat er in het Arei:

Afdeling 3.1.2. Schema’s, plannen en documenten van elektrische installaties
De schema’s, plannen en documenten bevatten op ondubbelzinnige wijze het nummer, de versie en de datum
van de versie.
Onderafdeling 3.1.2.1. Algemene voorschriften
a. Huishoudelijke elektrische installaties
Voor elke nieuwe huishoudelijke elektrische installatie of voor elke belangrijke wijziging of belangrijke uit-
breiding van een bestaande huishoudelijke elektrische installatie moet degene of degenen die de installatie
hebben uitgevoerd hiervan de eendraadsschema’s en de situatieplannen opstellen. De naam, hoedanigheid,
BTW-nummer (indien van toepassing) van deze persoon of personen moeten op de eendraadsschema’s en de
situatieplannen worden vermeld. Het adres van de plaats waar deze elektrische installatie wordt verwezen-
lijkt, moet ook worden vermeld op de eendraadsschema’s en de situatieplannen. Deze perso(o)n(en) evenals
het erkend organisme, bedoeld in hoofdstuk 6.3. van dit Boek, moeten bedoelde eendraadsschema’s en situa-
tieplannen dateren en ondertekenen. De eigenaar van de elektrische installatie moet ook de eendraadssche-
ma’s en de situatieplannen dateren en ondertekenen. Deze schema’s en plannen moeten worden bewaard
door voornoemd erkend organisme zoals vermeld in onderafdeling 6.4.6.1.
De symbolen die gebruikt moeten worden om de eendraadsschema’s en de situatieplannen van een huishoude-
lijke elektrische installatie op te stellen worden gegeven in hoofdstuk 2.13.
Voor het eendraadsschema (figuur 3.1.): Elke elementaire stroombaan moet met een hoofdletter aangeduid
worden. Elk lichtpunt en elke contactdoos moeten genummerd worden in volgorde gezien vanaf de bescher-
mingsinrichting tegen overstroom van de elementaire stroombaan. De spanning en de aard van de stroom wor-
den vermeld op het eendraadsschema.
Voor het situatieplan (figuur 3.2.): Elk lichtpunt en elke contactdoos moeten gekenmerkt worden door de
letter, toegekend aan de elementaire stroombaan waartoe het onderdeel behoort, gevolgd door het nummer
dat toegekend werd op het eendraadsschema van de elektrische installatie.
Elke schakelaar moet gekenmerkt worden door de letter van de stroombaan waarvan hij deel uitmaakt, ge-
volgd door het nummer van het lichtpunt of het toestel dat hij bedient.
In geval van een wijziging of een uitbreiding die niet als belangrijk kan beschouwd worden, is het opstellen
van een nieuw eendraadsschema niet verplicht. Een bondige beschrijving van de wijziging of de uitbreiding
volstaat. Deze beschrijving, met vermelding van de naam, hoedanigheid en adres van degene of degenen die
verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het werk, moet door hen gedateerd en ondertekend worden.
Elke wijziging of uitbreiding van een huishoudelijke elektrische installatie moet aangebracht worden op het
situatieplan van de elektrische installatie. Dit schema moet op ieder ogenblik de bestaande toestand van de
elektrische installatie weergeven.
Elk oud deel van de elektrische installatie waarvan de uitvoering ter plaatse is aangevangen vóór 1/10/1981 en
vermeld op de eendraadsschema’s wordt aangeduid door een kader met de vermelding “oude installatie”.

Indien van toepassing zijn de eendraadsschema’s en situatieplannen aangevuld met een:
- lijst van de evacuatiewegen en de moeilijk evacueerbare ruimten;
- plan van de veiligheidsinstallaties en/of de kritische installaties;
- lijst met de veiligheidsinstallaties en/of de kritische installaties.
De veiligheidsinstallaties en de kritische installaties (voedingen, stroombanen en verbruikers) worden op
een duidelijke wijze op de eendraadsschema’s weergegeven.
b. Niet-huishoudelijke elektrische installaties
Iedere elektrische installatie maakt het voorwerp uit van een of meerdere:
− stroombaanschema’s;
− situatieplannen;
− situatieplannen van de aardverbindingen;
− documenten met de uitwendige invloeden.
Indien van toepassing zijn de hiervoor genoemde schema’s, plannen en documenten aangevuld met een:
− zoneringsplan;
− zoneringsverslag;
− lijst van de evacuatiewegen en de moeilijk evacueerbare ruimten;
− plan van de veiligheidsinstallaties en/of de kritische installaties;
− lijst met de veiligheidsinstallaties en/of de kritische installaties.
De eigenaar van een ondergrondse elektrische leiding moet te allen tijde de plannen van de ondergrondse lei-
dingen ter beschikking hebben of moet bij ontstentenis hiervan de nodige aanduidingen kunnen geven om de
plaats ervan te bepalen.
Indien noodzakelijk voor het begrip, de correcte installatie en de veilige uitbating, zijn deze schema’s, plannen
en documenten aangevuld met:
− functionele schema’s;
− uitvoeringsschema’s;
− samenstellingsplannen van de uitrustingen.
c. Bijlagen bij schema’s, plannen en documenten
De schema’s, plannen en documenten kunnen worden aangevuld met documenten die op een meer gedetail-
leerde wijze de verschillende kenmerken van het elektrisch materieel en/of de producten bevatten.
d. Beschikbaarheid van schema’s, plannen, documenten en hun bijlagen
De schema’s, plannen, documenten en hun bijlagen beoogd in de punten a., b. en c. hierboven zijn geactuali-
seerd en zijn ter plaatse ter beschikking gehouden van iedereen die gemachtigd is tot het uitoefenen van toe-
zicht, controle, onderhoud, herstelling of omvorming van de installatie.
Onderafdeling 3.1.2.2. Bijzondere voorschriften betreffende de inhoud van de stroombaan-
schema’s
a. Huishoudelijke elektrische installaties
De ééndraadsschema’s bevatten ten minste:
− de kenmerken van de elektrische leidingen: type, doorsnede, aantal geleiders;
− de plaatsingswijze van de elektrische leidingen;
− het type en de kenmerken van de differentieelstroominrichtingen;
− het type en de kenmerken van de beschermingsinrichtingen tegen overstroom;
− de schakelaars;
− de verbindingsdozen;
− de aftakdozen;
− de contactdozen;
− de lichtpunten;
− de vaste machines en toestellen.
b. Niet-huishoudelijke elektrische installaties
De stroombaanschema’s en/of hun bijlagen bevatten ten minste:
− de nominale spanningen en de aard van de stromen;
− het aardverbindingssysteem;
− de te verwachten maximale kortsluitstromen > 3000 A aan de oorsprong van de installatie en ter hoogte
van elk schakel- en verdeelbord;
− de aard, de samenstelling en de kenmerken van de stroombanen;
− de stroombanen;
− de kenmerken van de bronnen (alternatoren, transformatoren, omvormers, …), onder meer:
- het schijnbaar vermogen;
- de nominale spanningen;
- de nominale stromen;
- de impedanties (indien beschikbaar).
− de kenmerken van de elektrische leidingen met inbegrip van de beschermingsgeleiders, onder meer:
- de plaatsingswijze;
- de aard, het aantal en de doorsnede van de geleiders;
- de lengte van de elektrische leidingen.
− de kenmerken van de beschermingsinrichtingen, onder meer:
- de toegekende stroomsterkte;
- het onderbrekingsvermogen;
- de aard en de onderbrekingskenmerken, de instellingen inbegrepen.
− de kenmerken van de schakeltoestellen, scheidingstoestellen en contactoren, onder meer:
- de toegekende stroomsterkte;
- indien noodzakelijk, de gebruikscategorie.
De veiligheidsinstallaties en de kritische installaties (voedingen, stroombanen en verbruikers) worden op
een duidelijke wijze op de stroombaanschema’s weergegeven.
Onderafdeling 3.1.2.3. Bijzondere voorschriften betreffende de inhoud van de situatieplannen
a. Huishoudelijke elektrische installaties
De situatieplannen duiden de plaats aan van:
− de schakel- en verdeelborden;
− de verbindingsdozen;
− de aftakdozen;
− de contactdozen;
− de lichtpunten;
− de schakelaars;
− de vaste machines en toestellen,
die op het ééndraadsschema voorkomen.
b. Niet-huishoudelijke elektrische installaties
De situatieplannen duiden de plaats aan van:
− de schakel- en verdeelborden;
− de contactdozen;
− de schakelaars;
− de lichtpunten;
− de vaste machines en toestellen,
die op het stroombaanschema voorkomen.
De contactdozen, de schakelaars, de lichtpunten en de vaste machines en toestellen moeten niet op het plan
worden aangebracht indien het traject van hun elektrische leidingen en het begin en einde ervan duidelijk
geïdentificeerd of gemakkelijk te identificeren zijn.
 
hier opviel is dat de situatie schets belangrijker was precies dan het eendraadsschema
Kan ik wel inkomen, maar mij lijkt de combinatie handig om te zien welk stopcontact/lichtpunt op welke automaat zit.
en dat schakelaars/stopcontacten ver genoeg van bad en douche randen stonden. Helaas was hij zelf niet echt op de hoogte van de wetgeving en had ik geen zin in discussie en heb ik gewoon mijn schakelaars in de gang 10cm opgeschoven omdat ze te dicht bij de inloopdouche rand stonden. (Minimum 60cm in geval je het je afvraagt)
Schakelaars zijn hier allemaal drukknoppen op 24V, en ik heb een dubbel stopcontact in zone 2 achter de 10mA diff staan, dus dat zou in orde moeten zijn. Hier zitten dan handig genoeg ook alle stopcontacten aan badkamermeubels bij, wat goed meegenomen is voor de veiligheid.
Een datum ontbreekt nog,af te tekenen,type spanning (1of2x230v).
Ja dat deel moet ik nog invullen.
Ook de kringen met xvb in buis zijn ofwel in of opbouw.
De kringen in een buis zijn allemaal VOB, en ondergronds (in de chape). Dit staat in de toepassing die ik gebruikt heb als een van de opties naast in wand, op wand, luchtleiding (en geen, wat iedere aanduiding weglaat).
De waarde van uw hoofdbeveiliging is ook geen verplichting maar een pluspunt.
De waarde van de hoofdbeveiliging wordt opgelegd door Fluvius, lijkt me dan ook weinig meerwaarde te bieden om die te vermelden?
Een aardingsplan met de locatie van je onderbreker en je bijkomende en hoofdequipot verbindingen (is in principe ook verplicht).
Symbool of tekst is kloten gelijk. Aardingsplan is wel verplicht sinds nieuw boek 1. Zowel hh als nh.
Dit mag je toch eens met citatie bevestigen, want ik lees niets van beiden in het AREI, zoals @Eendraadsschema citeert (ik was met net hetzelfde bezig)
Dit staat er in het Arei:

Afdeling 3.1.2. Schema’s, plannen en documenten van elektrische installaties
De schema’s, plannen en documenten bevatten op ondubbelzinnige wijze het nummer, de versie en de datum
van de versie.
Onderafdeling 3.1.2.1. Algemene voorschriften
a. Huishoudelijke elektrische installaties
[...]
b. Niet-huishoudelijke elektrische installaties
Iedere elektrische installatie maakt het voorwerp uit van een of meerdere:
− stroombaanschema’s;
− situatieplannen;
− situatieplannen van de aardverbindingen;
− documenten met de uitwendige invloeden.
[...]
De eigenaar van een ondergrondse elektrische leiding moet te allen tijde de plannen van de ondergrondse lei-
dingen ter beschikking hebben
of moet bij ontstentenis hiervan de nodige aanduidingen kunnen geven om de
plaats ervan te bepalen.
[...]
Merk op dat de aardverbindingen op plan niet nodig zijn voor huishoudelijke installaties...
Onderafdeling 3.1.2.2. Bijzondere voorschriften betreffende de inhoud van de stroombaan-
schema’s
a. Huishoudelijke elektrische installaties
De ééndraadsschema’s bevatten ten minste:
− de kenmerken van de elektrische leidingen: type, doorsnede, aantal geleiders;
− de plaatsingswijze van de elektrische leidingen;
− het type en de kenmerken van de differentieelstroominrichtingen;
− het type en de kenmerken van de beschermingsinrichtingen tegen overstroom;
− de schakelaars;
− de verbindingsdozen;
− de aftakdozen;
− de contactdozen;
− de lichtpunten;
− de vaste machines en toestellen.
Of een wasmachine er moet opstaan, lijkt voor discussie vatbaar; het is geen "vaste" machine aangezien ik de stekker zomaar kan uittrekken en die ergens anders kan neerpoten...
Een kookplaat of oven die via een aftakdoos is verbonden is natuurlijk een andere zaak, maar die heb ik denk ik ook getekend op mijn schema.

Mijn situatieplan moet nog aangepast worden, ik heb nu mijn eigen nummering gehanteerd (ook vermeld op het eendraadschema), maar er staat in het AREI wel nauwkeurig omschreven dat het letter+nummer moet zijn zoals op het eendraadschema.
Achja, zo blijven we bezig 😅.
 
Mijn situatieplan moet nog aangepast worden, ik heb nu mijn eigen nummering gehanteerd (ook vermeld op het eendraadschema), maar er staat in het AREI wel nauwkeurig omschreven dat het letter+nummer moet zijn zoals op het eendraadschema.
Achja, zo blijven we bezig 😅.
Die nummering heb ik inderdaad ook zo overal opgevat. Dat schema lijkt me wel grotendeels correct ik weet niet in hoeverre je ook zinvolle namen aan je verlichtingskringen kan geven, dat was een opmerking (geen afkeurende gelukkig) van onze keurder ook. bv verlichting gelijkvloers, verlichting gevel, ... .

Ik zie ook geen schakelaar tussen je bord en de 2P & droog - 3P kringen. Ik ben absoluut geen expert, maar ik ga uit van mijn installatie en schema hier.
 
Het is wel grappig dat jullie spreken van het arei en dan gewoon wa info kopieren van internet. Wat ken ik er van he na reeds 14000keuring zowel hh als nh.
Ik haal enkel de punten aan die ontbreken. Zoals ik u vorige maand ofzo ook al eens deed met uw voorbeeldschema. Nergens staat toch dat het symbool van een wasmachine erbij moet en dat tekste niet ziu mogen.
Met een aardingsplan hh bedoel ik locatie ve onderbreker en hoofd en bijkomende equipot op aangeduid zijn.
 
Het is wel grappig dat jullie spreken van het arei en dan gewoon wa info kopieren van internet. Wat ken ik er van he na reeds 14000keuring zowel hh als nh.
Ik haal enkel de punten aan die ontbreken. Zoals ik u vorige maand ofzo ook al eens deed met uw voorbeeldschema. Nergens staat toch dat het symbool van een wasmachine erbij moet en dat tekste niet ziu mogen.
Met een aardingsplan hh bedoel ik locatie ve onderbreker en hoofd en bijkomende equipot op aangeduid zijn.
Die teks die gekopieerd heb komt wel uit het arei he dus leest eerst 2 keer. En aardingsplan is enkel industriële installatie. En in die foto die ik gepost heb staat duidelijk de vaste toestellen en machines.
 
Kan ik wel inkomen, maar mij lijkt de combinatie handig om te zien welk stopcontact/lichtpunt op welke automaat zit.

Schakelaars zijn hier allemaal drukknoppen op 24V, en ik heb een dubbel stopcontact in zone 2 achter de 10mA diff staan, dus dat zou in orde moeten zijn. Hier zitten dan handig genoeg ook alle stopcontacten aan badkamermeubels bij, wat goed meegenomen is voor de veiligheid.

Ja dat deel moet ik nog invullen.

De kringen in een buis zijn allemaal VOB, en ondergronds (in de chape). Dit staat in de toepassing die ik gebruikt heb als een van de opties naast in wand, op wand, luchtleiding (en geen, wat iedere aanduiding weglaat).

De waarde van de hoofdbeveiliging wordt opgelegd door Fluvius, lijkt me dan ook weinig meerwaarde te bieden om die te vermelden?


Dit mag je toch eens met citatie bevestigen, want ik lees niets van beiden in het AREI, zoals @Eendraadsschema citeert (ik was met net hetzelfde bezig)

Merk op dat de aardverbindingen op plan niet nodig zijn voor huishoudelijke installaties...

Of een wasmachine er moet opstaan, lijkt voor discussie vatbaar; het is geen "vaste" machine aangezien ik de stekker zomaar kan uittrekken en die ergens anders kan neerpoten...
Een kookplaat of oven die via een aftakdoos is verbonden is natuurlijk een andere zaak, maar die heb ik denk ik ook getekend op mijn schema.

Mijn situatieplan moet nog aangepast worden, ik heb nu mijn eigen nummering gehanteerd (ook vermeld op het eendraadschema), maar er staat in het AREI wel nauwkeurig omschreven dat het letter+nummer moet zijn zoals op het eendraadschema.
Achja, zo blijven we bezig 😅.
Kom anders in deze groep op Facebook. Er zitten ook keurders in die u kunnen antwoorden.

 
Die tekst kan niet gekopieerd zijn uit het arei. Hh en nh is volledig opgesplitst. Voor het nh spreken zelfs niet eens van uitwendige invloeden…

De dag v n vandaag is iedereen expert omdat ze wat op internet hebben zitten lezen.
 
Die tekst kan niet gekopieerd zijn uit het arei. Hh en nh is volledig opgesplitst. Voor het nh spreken zelfs niet eens van uitwendige invloeden…

De dag v n vandaag is iedereen expert omdat ze wat op internet hebben zitten lezen.
Vanaf pagina 59 tot 62 in boek 1 van het arei. Hier te vinden https://drive.google.com/file/d/1sn3OqokTQ0AlqK7g3zXdJCEGogetJEOc/view?usp=drivesdk

Denk dat je beter het AREI zelf nog eens leest en bestudeerd voor je iets zinnigs komt zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar zo kan die installateur nu geen paal factureren hé. Bende zeveraars die verkopers

By the way @XA4 zaken monteren op uw crepi is sowieso af te raden. Afhankelijk van oriëntatie krijg je op je crepi boven en rondom die box na verloop van tijd vervuiling/algenvorming.
Je kan wel werken met opstaande randjes om dat te vermijden. Zo is dat hier aan de vensterbanken ook verholpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Terug
Bovenaan