Wat is jouw elektriciteitsaansluiting thuis?

Wat is jouw elektriciteitsaansluiting thuis?

  • Monofase 1x230V

    Stemmen: 40 30,3%
  • Driefase 3x400V+N

    Stemmen: 76 57,6%
  • 3x230V zonder neuter (speciaal geval)

    Stemmen: 8 6,1%
  • Ik heb geen idee

    Stemmen: 8 6,1%

  • Totaal aantal stemmers
    132
Monofase
Al 2 jaar een laadpaal in gebruik thuis, nooit issues gehad. Auto is gewoon vol na een nacht.
 
Weet niet of dat zo toekomstgericht is. Bij een piek van 30kWh zit je al aan 1200 euro vaste distributiekosten. Moet je al veel verbruiken wil je zowat break-even draaien als vroeger.
De toekomst is zo gelijkmatig en zo laag mogelijk verbruiken + al je zonnestroom erdoor jagen.

Ik heb 3X400V+N 40A, dat is eigenlijk al veel te zwaar.
We hebben nu een piek van 5kW, neem daar nog 5kW auto bij en 2,5kW warmtepomp (toekomst), dan zit ik nog maar aan 12,5kW.
Aan verwarming kan je prutsen, maar dat is comfort wegnemen. Dan blijft over dat we niet samen mogen koken en de auto opladen. Maar dat kan HA overnemen.

Met een afname van 2000kWh per jaar (zonder wagen), met zal dat een 6000kWh zijn wil ik helemaalg een piek van 25-27kW trekken, wat met mijn aansluiting mogelijk is.
Kan je dat even uitleggen? Vergelijk je dan met de initiële investeringskost van de verzwaring van de installatie?
 
Weet niet of dat zo toekomstgericht is. Bij een piek van 30kWh zit je al aan 1200 euro vaste distributiekosten. Moet je al veel verbruiken wil je zowat break-even draaien als vroeger.
Je moet niet je volle vermogen trekken om aan de stroomsterktelimiet te komen.
Op een enkele fase 32A trekken is al voldoende om een 25A aansluiting te laten uitvallen.
Gewoon waterkoker (duurt nog geen minuut, dus gaat niet direct je piek verhogen in dit scenario), oven (zelfs als die opgewarmd is, trekt mijn grote oven vlot 4kW af en aan) en auto laden tegelijk en boem, je hoofdzekering springt uit (hoewel de kans bestaat dat er in dit scenario dat net niet gebeurt omdat die dingen soms trager reageren dan je verwacht).
 
Kan je dat even uitleggen? Vergelijk je dan met de initiële investeringskost van de verzwaring van de installatie?

Nee, ik vergelijk pre- en post capaciteitstarief. Vroeger kon je eens een zware aansluiting je stroom gebruiken hoe je wou zonder financiele consequenties. Wou je elke dag een piek van 34kW trekken (dat is wat je kan), dan kost dat evenveel als een piek van 2,5kW.

Met een digitale meter kost een dagelijkse piek van 34kW je 1360 euro aan capaciteitstarief per jaar. Terwijl als je je piek capped op bvb 10kW, dan zit je aan 400 euro per jaar. Je ziet dat een zware aansluiting hebben zonder noodzaak (zware machines oid) gewoon niet meer loont.
Nu, er zijn maximum capaciteitstarieven, een zeer grote piek met een klein jaarlijks verbruik ga je nooit aan die 1360 euro geraken. Maar het punt is duidelijk.

Buiten dat een zware aansluiting meer kost om binnen te trekken, kost het je ook geld om ze ten volle te benutten. En dus spreid je best zoveel mogelijk.
- Een EV trager laden
- Een warmtepomp zo laag mogelijk laten draaien (maar constant)
- grote gebruikers niet samen gebruiken (koken en EV bvb)
- ...

Je moet niet je volle vermogen trekken om aan de stroomsterktelimiet te komen.
Op een enkele fase 32A trekken is al voldoende om een 25A aansluiting te laten uitvallen.
Gewoon waterkoker (duurt nog geen minuut, dus gaat niet direct je piek verhogen in dit scenario), oven (zelfs als die opgewarmd is, trekt mijn grote oven vlot 4kW af en aan) en auto laden tegelijk en boem, je hoofdzekering springt uit (hoewel de kans bestaat dat er in dit scenario dat net niet gebeurt omdat die dingen soms trager reageren dan je verwacht).

Waterkoker is 2kW, dat is nog geen 10A
Een oven is in een 3-fase net wss ook 3-fase aangesloten. Dat is zelfs nog geen 10A per fase.

Je kan een 3-fase 50A aansluiting ook eruit laten klappen, maar dan heb je niet alles netjes verdeeld over die 3 fase. Een normaal huishouden gaat nooit aan verbruiken van 30kW komen. Zo een aansluiting puur voor een huishouden is niet nuttig, er is een reden waarom dat niet de standaard is.
 
Je moet niet je volle vermogen trekken om aan de stroomsterktelimiet te komen.
Op een enkele fase 32A trekken is al voldoende om een 25A aansluiting te laten uitvallen.
Gewoon waterkoker (duurt nog geen minuut, dus gaat niet direct je piek verhogen in dit scenario), oven (zelfs als die opgewarmd is, trekt mijn grote oven vlot 4kW af en aan) en auto laden tegelijk en boem, je hoofdzekering springt uit (hoewel de kans bestaat dat er in dit scenario dat net niet gebeurt omdat die dingen soms trager reageren dan je verwacht).
zal niet onmiddelijk uitschakelen hoor.

Dus stel automaat van 25A curve C (meest voorkomende is curve C dacht ik)
30A is 1,2 of 20% hoger. Zal pas na pakweg 400s (bijna 7minuten) uitschakelen. Dus je kunt wel degelijk heel wat meer trekken voor korte tijd.

50A = 2x nominale stroom, is het nog 10 a 40 seconden.
1707731854269.jpeg
 
Weet niet of dat zo toekomstgericht is. Bij een piek van 30kWh zit je al aan 1200 euro vaste distributiekosten. Moet je al veel verbruiken wil je zowat break-even draaien als vroeger.
De toekomst is zo gelijkmatig en zo laag mogelijk verbruiken + al je zonnestroom erdoor jagen.

Ik heb 3X400V+N 40A, dat is eigenlijk al veel te zwaar.
We hebben nu een piek van 5kW, neem daar nog 5kW auto bij en 2,5kW warmtepomp (toekomst), dan zit ik nog maar aan 12,5kW.
Aan verwarming kan je prutsen, maar dat is comfort wegnemen. Dan blijft over dat we niet samen mogen koken en de auto opladen. Maar dat kan HA overnemen.

Met een afname van 2000kWh per jaar (zonder wagen), met zal dat een 4500kWh (verwacht 1500kWh zonnestroom per jaar daarin te pompen), wil ik helemaal geen piek van 25-27kW trekken, wat met mijn aansluiting mogelijk is.
Ik weet niet wat jij allemaal denkt uit te spoken.
Maar heb piek van 5kW met alle surplussen die jij optelt en kom nooit aan de 12,5kW.
Je gebruikt niet alles in 1 keer hé.
Auto-lader is degene met de laagste prior en zal regelmatig uit schakelen indien je veel verbruikers op heb staan.
Ook kan die dynmasch schakelen. Opladen 1 fase tijdelijk, of 3 fase als alles vrij is.

Als je klein beetje oplet kan je beoogde piek van 12.5 met gemak halveren.
 
Ik weet niet wat jij allemaal denkt uit te spoken.
Maar heb piek van 5kW met alle surplussen die jij optelt en kom nooit aan de 12,5kW.
Je gebruikt niet alles in 1 keer hé.
Auto-lader is degene met de laagste prior en zal regelmatig uit schakelen indien je veel verbruikers op heb staan.
Ook kan die dynmasch schakelen. Opladen 1 fase tijdelijk, of 3 fase als alles vrij is.

Als je klein beetje oplet kan je beoogde piek van 12.5 met gemak halveren.

I know, maar rekende al ruim, niet iedereen wil zich daar mee bezig houden en om aan te tonen dat een aansluiting van 35kW helemaal overbodig was. Ik zeg net dat de toekomst zo laag en zo lang mogelijk elektriciteit verbruiken is en niet korte pieken trekken.
Als je kookt, de was doet, de auto laad en je warmtepompboiler is met zijn weerstand aan het bijstoken kan je makkelijk aan 10-12kW komen.

Mijn auto laadt momenteel op zonne-stroom (geen zon = 1,4kW). Werkt perfect om overtollige zonne-energie weg te krijgen aan de volle creg prijs ipv 7.5c/kWh).
Momenteel hebben wij pieken van 4-5kW per maand. Dus hier zit dat wel snor.
 
Nee, ik vergelijk pre- en post capaciteitstarief. Vroeger kon je eens een zware aansluiting je stroom gebruiken hoe je wou zonder financiele consequenties. Wou je elke dag een piek van 34kW trekken (dat is wat je kan), dan kost dat evenveel als een piek van 2,5kW.

Met een digitale meter kost een dagelijkse piek van 34kW je 1360 euro aan capaciteitstarief per jaar. Terwijl als je je piek capped op bvb 10kW, dan zit je aan 400 euro per jaar. Je ziet dat een zware aansluiting hebben zonder noodzaak (zware machines oid) gewoon niet meer loont.
Nu, er zijn maximum capaciteitstarieven, een zeer grote piek met een klein jaarlijks verbruik ga je nooit aan die 1360 euro geraken. Maar het punt is duidelijk.

Buiten dat een zware aansluiting meer kost om binnen te trekken, kost het je ook geld om ze ten volle te benutten. En dus spreid je best zoveel mogelijk.
- Een EV trager laden
- Een warmtepomp zo laag mogelijk laten draaien (maar constant)
- grote gebruikers niet samen gebruiken (koken en EV bvb)
- ...



Waterkoker is 2kW, dat is nog geen 10A
Een oven is in een 3-fase net wss ook 3-fase aangesloten. Dat is zelfs nog geen 10A per fase.

Je kan een 3-fase 50A aansluiting ook eruit laten klappen, maar dan heb je niet alles netjes verdeeld over die 3 fase. Een normaal huishouden gaat nooit aan verbruiken van 30kW komen. Zo een aansluiting puur voor een huishouden is niet nuttig, er is een reden waarom dat niet de standaard is.
Dan zie ik nog altijd niet hoe een 3x400V 50A duurder zou uitvallen dan 3x400V 40A qua verbruik? Ik moest sowieso naar 3 fase gaan voor mijn zonnepanelen.
 

2 plugin hybrides die beide aan max. 3,7 kW kunnen laden.
elektrisch koken inductie

sinds november heeft mijn schoonbroer een Polestar en had geen laadpaal, toen kwam hij hier ook af en toe eens wat laden aan 11kW.
Denk dat in december één van onze auto's in zat, hij hier was en we wellicht nog wat ovenhapjes ingestoken hadden ofzo :help:

Best dat onze buitensauna houtgestookt is want ik vermoedde toen al dat dit er zat aan te komen qua piekstroom.
Stel je voor dat daar nog eens een kachel van 9kW bij komt :p

Ahja, onze verwarming is op gas, daar zit nog geen warmtepomp in.

Ze zeiden allemaal dat ik zot was met m'n 3N400V 40A.
Maar ik heb tenminste eletriek als ik er wil. Van het capactiteitstarief zwijgen we wel even.
 
Dan zie ik nog altijd niet hoe een 3x400V 50A duurder zou uitvallen dan 3x400V 40A qua verbruik? Ik moest sowieso naar 3 fase gaan voor mijn zonnepanelen.

Niet, aangezien dat na de aansluiting geen invloed meer heeft (Of ze moeten later terug een belasting op type aansluiting invoeren).

ik zei enkel dat een 3X400V 50A niet meer toekomstgericht is dan een 3X400V 40 of 32A. Zoveel vermogen beschikbaar hebben zonder installatie die dat kan gebruiken is zinloos en omdat de distributiebeheerder daarop moet dimensioneren onnodig duur voor de uitbreiding van het net. Daarom is dat ook niet de standaard.
 
Enkelfasig 230v...
Toen ze de digitale meter kwamen installeren hebben ze "per ongeluk" mijn F curve 16A automaat vervangen door een 40A. :clap:
Danku voor de gratis netverzwaring meneer de subcontractor!
(geen zorgen, mijn hele installatie is gekeurd voor 40A)
 
Enkelfasig 230v...
Toen ze de digitale meter kwamen installeren hebben ze "per ongeluk" mijn F curve 16A automaat vervangen door een 40A. :clap:
Danku voor de gratis netverzwaring meneer de subcontractor!
(geen zorgen, mijn hele installatie is gekeurd voor 40A)
Gans uw woning was afgezekerd op enkelfasig 230V 16A = 3,7 kW? :wtf:

Aansluitingen onder 10 kW (40A bij enkelfasig 230V) hebben geen extra kosten en zijn voor zover ik weet gewoon 'de standaard' bij nieuwe/vernieuwde aansluitingen.
 
Gans uw woning was afgezekerd op enkelfasig 230V 16A = 3,7 kW? :wtf:

Aansluitingen onder 10 kW (40A bij enkelfasig 230V) hebben geen extra kosten en zijn voor zover ik weet gewoon 'de standaard' bij nieuwe/vernieuwde aansluitingen.
Ja daar moest ik het mee doen en dat was niet echt een probleem omdat ik op gas kook & verwarm.
Na het installeren van zonnepaneelinstallaties was die limiet opeens wel een probleem.
 
Terug
Bovenaan