Wat is jouw elektriciteitsaansluiting thuis?

Wat is jouw elektriciteitsaansluiting thuis?

  • Monofase 1x230V

    Stemmen: 40 30,3%
  • Driefase 3x400V+N

    Stemmen: 76 57,6%
  • 3x230V zonder neuter (speciaal geval)

    Stemmen: 8 6,1%
  • Ik heb geen idee

    Stemmen: 8 6,1%

  • Totaal aantal stemmers
    132
Hier ook monofase, gebouwd in 2017 met verwarming op gas. Wel beetje spijt van. Is me uitgelegd dat dat enkel voor zware toestellen enzo was maar met de elektrificatie toch spijt van dat ik de flexibiliteit niet heb om bepaalde zaken te doen. (Zwaardere laadpaal bv)

Die meerkost is bijna niets dus had het gewoon vanaf het begin moeten doen.
 
3-fase kost niet per se meer dan monofase, je betaalt enkel voor het vermogen van de aansluiting. Natuurlijk als Fluvius nog een kabel moet trekken dan betaal je daar nog een dikke 500 euro voor (als ze überhaupt al willen).
Bij ons spraken ze over meer dan 1000€. Vanaf de tellerkast (die op een meter van de straat afstaat) naar ons huis hebben we wel al een 3f kabel aangesloten. Dus die extra kosten moeten we alleszins niet meer doen.
 
Hier 3x400V+N 40A.
Grootste verbruikers zijn warmtepomp, inductie en EV (alhoewel ik die in praktijk altijd op het werk oplaad).
 
Ik hoor hier bij de keurders in onze regio stilaan wel dat Fluvius 3N400V 40A niet snel meer wil toe staan huishoudelijk en ze het op max. 32A houden. Wat natuurlijk nog steeds ruim is.

Ook mono 50A of 63A wordt normaliter niet meer toegestaan.
 
Er ontbreekt nog 1 in de poll nl. 2x230V en 1x230V bestaat niet want is 1x400V+N.
Of je nu 2 fases binnenkrijgt van een 3x230V net of 1 fase + N van een 3x400V+N komt in de praktijk toch op hetzelfde neer? 1 keer een spanning van 230V tussen de 2 binnenkomende geleiders. Enige mogelijke verschil is dat in het eerste geval de 'virtuele' neuter niet rond de 0V potentiaal hangt (wat je zou meten ten opzichte van aarding).
 
Als je op vandaag een bestaande aansluiting wil verzwaren (van 3f 20A naar 3f 32A), vermoed ik dat dit sowieso betekent dat de analoge meter vervangen wordt?
 
Of je nu 2 fases binnenkrijgt van een 3x230V net of 1 fase + N van een 3x400V+N komt in de praktijk toch op hetzelfde neer? 1 keer een spanning van 230V tussen de 2 binnenkomende geleiders. Enige mogelijke verschil is dat in het eerste geval de 'virtuele' neuter niet rond de 0V potentiaal hangt (wat je zou meten ten opzichte van aarding).
Ik denk ook niet dat dat technische verschil het doel van de poll is, en mensen enkel zou afschrikken als ze niet weten wat ze moeten kiezen.
 
Bij ons spraken ze over meer dan 1000€.
Voor een opwaardering is dat te verwachten (ze moeten de kabel terug aan het straatnet lassen. Da's eigenlijk een nieuwe aansluiting die je betaalt. De 400V op aanvraag is dan nog eens dikke 500 euro; en dan wit je snel aan 1000.
Vanaf de tellerkast (die op een meter van de straat afstaat) naar ons huis hebben we wel al een 3f kabel aangesloten. Dus die extra kosten moeten we alleszins niet meer doen.
Je moet sowieso wel je kast aanpassen, de spanning tussen kabels is anders, of je moet zoals ik heb gedaan om mijn elektriciteit toch al te testen met de 3x230V werfkast: je sluit 2 fases aan en de derde sluit je aan op de neuter. Wat I guess "OK" is voor een tijdelijke test van de finale kast; maar hopelijk niet is hoe je de vaste installatie nu gebruikt.

Al bij al is het voordeel van de 3x400V beperkt. Het is in 99% van de gevallen noodzakelijk om 3-fasig een EV te kunnen laden (die laadpalen geven bijna altijd een fout als je geen nul hebt) en voor de rest is het eigenlijk niet echt nodig boven 3x230V voor iets dat je normaal in huis hebt (incl. dingen als warmtepomp en inductievuur en oven). Een volelektrisch huis (dus inductie; microgolf; oven, warmtepomp, EV) op een monofase 40A is wel lastig.
 
Ik denk ook niet dat dat technische verschil het doel van de poll is, en mensen enkel zou afschrikken als ze niet weten wat ze moeten kiezen.
Voor ledverlichting heeft dit wel een nadeel bij 1x400V+N kun je werken met enkelpolige schakelaars en de verlichting is uit. Bij 2x230V moet je dubbelpolige schakelaars dan plaatsen of ze blijven lichtjes branden.

Net 1
 
Laatst bewerkt:
3x230v aan 20a. Huis uit 1958 met bakelieten kast rond de hoofdschakelaar. Best wel oppassen als we koken, was doen en dan water willen koken bvb.
Aanvraag gedaan voor. 3n400 en men vertelde dat tegen eind van het jaar er 3n400 zou komen dus dat het goedkoper zou uitkomen als we zouden wachten. De 3n400 is er uiteraard nog niet, dus ook bij ons niet en dus ook de laadpaal voor de auto niet.
En informatie van die mannen krijgen is ook niet bepaald eenvoudig...
 
Hier 3x400V+N 40A.
Grootste verbruikers zijn warmtepomp, inductie en EV (alhoewel ik die in praktijk altijd op het werk oplaad).
In principe wel.
Ik heb hier ook 3x400V+N 20A en dat is soms toch nipt. Ik heb 2 EV met een dubbele laadpaal maar kan niet beide wagens tegelijk laden bv.

Ik overweeg een upgrade naar 32A maar dat betekent inderdaad het inruilen van de terugdraaiende teller. Al hoeft dat niet noodzakelijk slecht te zijn, ik moet de oefening nog eens doen…
 
Hier 3x400 + N afgezekerd op 40A.
Hadden voorheen 3x230 op 40A, met de EV en de werkgever die deels tussenkwam in de kosten naar 3x400 gegaan. Was voorzien voor 32A (voor 40 komen er studiekosten bij), maar Fluvius technieker vond het stom om de 40A in de digitale teller te veranderen naar 32, dus die heeft hij laten zitten :unsure:
 
Nieuwbouw:

Gegaan voor 3*400v+N op 32A.

Ik herinner me nog dat er geen prijsverschil zat tussen monofase en driefase. Je betaalt afhankelijk van uw vermogen.
15,9Kva en 17,3Kva waren even duur. Ik heb dan de 32A wat 22,2Kva, dan kwam er een meerprijs van €140 bij. Boven de 22,2Kva, kwam er wel ineens meer bij.

Ik heb 3fase gepakt omdat ik met een omvormer zit dat boven de 5kw is.
Alsook met het gedacht voor de toekomst.

Ik heb een warmtepomp die werkt op monofase, enkel de elektrische weerstanden kun je driefase aansluiten als je wilt. Het fornuis is ook driefase, maar kun je ook monofasig aansluiten. Ik heb dus 2 toestellen die ik driefase heb aangesloten, maar moet niet perse. Omvormer (8Kw) is dan wel 3fase uiteraard.

Ik heb nog eens een simulatie gedaan bij Fluvius en ik kan zelfs geen monofase net meer aanduiden als nieuwe aansluiting. Als ik kijk bij hun prijslijst, dan staan die er ook niet meer tussen.
 
Hier enkelfasig 2x230V 40A, nog oud net, waar het 3x230V is.


Er ontbreekt nog 1 in de poll nl. 2x230V en 1x230V bestaat niet want is 1x400V+N.
Klopt inderdaad.

Het zou zo moeten zijn?
Monofasig - 2x230V (kunt ge hier dan spreken van mono? Aangezien er 2 fasen gebruikt wordt)
Monofasig - 1x400V + N
Driefasig - 3x230V
Driefasig 3x400V + N

Ik heb nog eens een simulatie gedaan bij Fluvius en ik kan zelfs geen monofase net meer aanduiden als nieuwe aansluiting. Als ik kijk bij hun prijslijst, dan staan die er ook niet meer tussen.
Denk dat het is omdat er toch sowieso driefasig binnengetrokken wordt + toekomstig ivm warmtepompen & EV's?
 
Nieuwbouw & onze oude woning achter ons stonden beide op 3fase 400V+N 32A.
Voor in een iverlek gebied wel uitzonderlijk.
Wou het zwaarste en 32A is het zwaarste dat je als particulier zonder netstudie kunt krijgen.
Gebruik Warmtepomp, 2 EV's, inductie...
Maar mijn piek is maar 5kW - 6kW.

Prijs voor monofase & driefase is bij mijn weten verwaarloosbaar.
Buiten als er 3x230V ligt dan is het wel "duur".
Hieronder de prijzen voor de verschillende aanvragen:

Ik hoor hier bij de keurders in onze regio stilaan wel dat Fluvius 3N400V 40A niet snel meer wil toe staan huishoudelijk en ze het op max. 32A houden. Wat natuurlijk nog steeds ruim is.

Ook mono 50A of 63A wordt normaliter niet meer toegestaan.
Klopt. 32A is het zwaarste dat je kan krijgen zonder netstudie.
Indien je 40A wilt, dan is het netstudie en lopen de kosten snel op.
 
3x400v+n 50a. Elektricien raadde 40A aan maar 50A was amper duurder dus dat genomen. Grootste prijsverschil was van 32 naar 40 omdat je bij 32A nog geen netstudie ofzo nodig had. Dacht kan maar toekomstgericht voor 50A gaan dan.
 
3x400v+n 50a. Elektricien raadde 40A aan maar 50A was amper duurder dus dat genomen. Grootste prijsverschil was van 32 naar 40 omdat je bij 32A nog geen netstudie ofzo nodig had. Dacht kan maar toekomstgericht voor 50A gaan dan.

Weet niet of dat zo toekomstgericht is. Bij een piek van 30kWh zit je al aan 1200 euro vaste distributiekosten. Moet je al veel verbruiken wil je zowat break-even draaien als vroeger.
De toekomst is zo gelijkmatig en zo laag mogelijk verbruiken + al je zonnestroom erdoor jagen.

Ik heb 3X400V+N 40A, dat is eigenlijk al veel te zwaar.
We hebben nu een piek van 5kW, neem daar nog 5kW auto bij en 2,5kW warmtepomp (toekomst), dan zit ik nog maar aan 12,5kW.
Aan verwarming kan je prutsen, maar dat is comfort wegnemen. Dan blijft over dat we niet samen mogen koken en de auto opladen. Maar dat kan HA overnemen.

Met een afname van 2000kWh per jaar (zonder wagen), met zal dat een 4500kWh (verwacht 1500kWh zonnestroom per jaar daarin te pompen), wil ik helemaal geen piek van 25-27kW trekken, wat met mijn aansluiting mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan