Warmtepompen

Ik had onlangs een gesprek met een familielid die een warmtepompboiler heeft geplaatst. Hij zei dat de boilers ook een maximum aanvoerluchttemperatuur hebben van 40-50°C afhankelijk van het model.

Voorbeeld https://www.bosch-homecomfort.com/be/nl/ocs/residencial/compress-5000-dw-19470307-p/
  • Voor watertemperaturen tot 65 °C (75 °C met elektr. bijverwarming) en buitenluchttemperaturen van -10 tot 43 °C
Een minimum aanvoertemperatuur snap ik, maar waarom kan een boiler niet werken bij bijvoorbeeld een luchtaanvoer van 50°C?
Ik zou denken dat dat net efficiënter zou zijn.
 
Wat denken jullie van onderstaande cijfers? (L/W warmtepomp: vloerverwarming & gietijzeren radiatoren)
(Ik ken er zelf niet genoeg van, dus graag jullie mening / feedback)

Gegevens display warmtepomp:

Gebruik van elektriciteit
December 2023: 1509 kWh
Januari 2024: 2534 kWh

Geproduceerde energie:
December 2023: 4023 kWh
Januari 2024: 4808 kWh
 
Is moeilijk iets over te zeggen. Bij een warmtepomp hangt zoveel af van de instellingen en het gebruik.

Hetgeen wat kan vastgesteld worden is dat uw conversiefactor slecht is. Maar toen ik las gietijzeren radiatoren was mijn eerste reactie dat is de schuldige, je verwarmt niet op super lage temperatuur maar eerder op hoge temperatuur. Aangezien de efficiëntie van 2.67 in december en 1.897 mij doet denken dat je op hoge temperatuur aan het verwarmen bent.

Maar dat is een aanname die gebaseerd is op iets wat ik niet zeker weet. Het enige dat ik wel zeker weet is dat het aan de hoge kant lijkt voor een warmtepomp. Ik heb iets van een 1244 gegenereerd in januari en 1027 in december. Met een verbruik van 344 en 248kwh. Of anders gezegd een efficiëntie van 3.62 en 4.14.
Maar dat is voor een woning van 144m2 bewoonbaar. In ieder geval met een verbruik van een 4000kwh op maandbasis lijkt het mij wel dat je de conclusie kan trekken dat uw verbruik aan de hoge kant is. En dat je mogelijks toch best eerder dat geld gestoken had in isolatie dan in een warmtepomp.
 
Wat denken jullie van onderstaande cijfers? (L/W warmtepomp: vloerverwarming & gietijzeren radiatoren)
(Ik ken er zelf niet genoeg van, dus graag jullie mening / feedback)

Gegevens display warmtepomp:

Gebruik van elektriciteit
December 2023: 1509 kWh
Januari 2024: 2534 kWh

Geproduceerde energie:
December 2023: 4023 kWh
Januari 2024: 4808 kWh
Niet bepaald goed te noemen, helaas.

Ik ken uw installatie/situatie niet, maar aan de hand van de cijfers lijkt het erop dat je werkt op "hoge" temperaturen. Hierdoor ligt uw rendement zeer laag.

Het lijkt erop dat uw woning niet echt klaar was voor een warmtepomp.
 
Ik ben het eens met Bimmer. Je COP moet echt hoger zijn om break even te zijn met verwarmen op gas. Je betaald nu 2x zoveel als iemand die op gas zou verwarmen.
De COP daalt met hogere aanvoer temperaturen, dus mogelijks zit jij met 45-60°C te verwarmen. Dan gaat de COP ferm achteruit. Je zou de aanvoer echt zo laag mogelijk moeten kunnen krijgen en nachtverlaging zet je uit.
 
Ik kan niet kiezen voor de warmtepomp. Ik heb op 4 plekken offertes gevraagd, maar de vermogens bij A-7 liggen tussen de 6 en 10,9 kw. Heb zelf ook een warmteverliesberekening gemaakt op internet dan kom ik aan 8,8kw nodig bij -10°C, maar da's ook nogal vereenvoudigde berekening. Totale oppervlakte met vvw is 270m², waarvan 60 zolder.
Berekening: https://www.dropbox.com/scl/fi/5qq6...4-40.pdf?rlkey=oc9bcvz9co09s5pcqlcy6gd14&dl=0

Degene die Mitsubishi levert is daarnaast nog duurder voor andere zaken (vloerverwarming en sanitair).

Advies zeker welkom

Vergelijking (excl. BTW, incl. installatie)

Typeviesmann Vitocal 100-S 101.B08viesmann 200-S 201.D08viesmann Vitocal 100-S 101.A12mitsubishi PUZ-SWM80YAAVaillant Vwl 105/5 10kw 400vbuderus WLW166i-12 SPbuderus WLW166i-10 SP
Prijs€ 11.882,00€ 13.926,00€ 15.041,00€ 15.895,49€ 16.602,29€ 17.052,82nb (prijs nog niet ontvangen, leverancier stelt zwaarder type voor)
aparte boilerjajajajaneejaja
buffervatneeneeneejajajaja
externe pompjajajajajajaja
voltage
230​
230​
400​
400​
400​
400​
400​
vermogen A-10
6​
6,7​
7,4​
7,6​
10,9​
9,6​
cop A2/35
3,6​
4​
3,3​
3,55​
3,87​
3,3​
3,4​
cop A7/35
4,7​
4,7​
4,5​
4,76​
4,57​
4,6​
4,8​
cop A-7/35
2,7​
2,9​
2,7​
3,1​
2,7​
2,9​
cop A7/55nbnbnbnb
3,265​
nbnb
geluid buiten (db)
64​
53-61
64​
??
64 (61 in stille modus)​
64 (61 in stille modus)​
 
Laatst bewerkt:
We zijn vandaag naar Batibouw geweest en kregen (uiteraard) tegenstrijdige info over geothermische vs lucht - water warmtepompen :)
Belangrijkste argumenten voor de geothermische was de efficiëntie, de passieve koeling, het lagere verbruik en de langere levensduur

Lucht water was vooral de lagere prijs, de mogelijkheid om ook te koelen via de vloerverwarming. Ze gaven aan dat die efficiëntie toch stevig omhoog aan het gaan was, en dat door de lage energievereisten van een nieuwbouw de terugverdientijd van die geothermische ook wel stevig opliep.

Kortom, we weten het dus zelf niet goed. Mijn vrouw neigt naar het dak volleggen met zonnepanelen ipv die geothermische warmtepomp. In de zomer compenseer je dan het verbruik van die koeling, en in de winter geeft die extra opwekking ook een lager verbruik van het net (ik weet dat de efficiëntie laag is dan, maar 30 zonnepanelen wekken nog steeds meer op dan 10 of 15 panelen).
Ik wil vooral vermijden dat we binnen 15 jaar die boringen moeten gaan doen op een moment dat alles aangelegd/gebouwd is.
Voor het budget zal het waarschijnlijk ook niet beide lukken (geothermische + dak vol panelen), dus we weten niet goed wat nu de beste keuze is.
 
We zijn vandaag naar Batibouw geweest en kregen (uiteraard) tegenstrijdige info over geothermische vs lucht - water warmtepompen :)
Belangrijkste argumenten voor de geothermische was de efficiëntie, de passieve koeling, het lagere verbruik en de langere levensduur

Lucht water was vooral de lagere prijs, de mogelijkheid om ook te koelen via de vloerverwarming. Ze gaven aan dat die efficiëntie toch stevig omhoog aan het gaan was, en dat door de lage energievereisten van een nieuwbouw de terugverdientijd van die geothermische ook wel stevig opliep.

Kortom, we weten het dus zelf niet goed. Mijn vrouw neigt naar het dak volleggen met zonnepanelen ipv die geothermische warmtepomp. In de zomer compenseer je dan het verbruik van die koeling, en in de winter geeft die extra opwekking ook een lager verbruik van het net (ik weet dat de efficiëntie laag is dan, maar 30 zonnepanelen wekken nog steeds meer op dan 10 of 15 panelen).
Ik wil vooral vermijden dat we binnen 15 jaar die boringen moeten gaan doen op een moment dat alles aangelegd/gebouwd is.
Voor het budget zal het waarschijnlijk ook niet beide lukken (geothermische + dak vol panelen), dus we weten niet goed wat nu de beste keuze is.

Is ook geen simpele/eenduidige beslissing. Als de boring nu vb maar 3k duurder was geweest had ik het wel gedaan. Maar, in mijn geval, het was eigenlijk de kost van een volledige nieuwe lucht/water installatie (10k).
In principe komt het neer op het feit dat de efficiëntie van de geothermische iets van een 20% hoger ligt, maar de kostprijs verdubbelt. Als je een groot verbruik hebt dan was dat een piste toen de terugdraaiende teller er nog was. Maar voor de goed geïsoleerde woningen is het gewoon moeilijk terugverdienbaar bij de huidige energieprijzen.
Al is dat niet echt eerlijk aangezien je die boring eigenlijk moet verdisconteren over 75-100 jaar. Puur financieel gezien is dat dan ook niet direct evident.
De passieve koeling is ook niet noodzakelijk een zodanig groot voordeel. Al is het denk ik wel ecologisch en op lange termijn (duurzaam) gezien een betere oplossing.
Voor de koeling heb ik toen gezegd van ik zet een lucht/lucht warmtepomp, dat ding dat trekt de temperatuur van mijn woning omlaag als een tierelier. En zoveel uren (2 weken op een jaar) draait dat ding niet, waardoor het waarschijnlijk binnen dit en 30 jaar nog wel zal werken en dus als back-up kan gebruikt worden om te verwarmen op het moment dat de L/W warmtepomp eens uitligt. Dus dat ik niet zomaar zonder betaalbare verwarmingsoptie zit. Of de kans toch een pak kleiner is.

Mijn zonnepanelen compenseren het verbruik van die lucht/lucht warmtepomp zonder probleem.
De efficiëntie is hoger ja, maar de kost van energie moet zoals gezegd nog enorm stijgen om dat terug te verdienen. Maar op lange termijn en naar de waarde van de woning denk ik wel dat het voorzien van de boring een betere investering is dan zonnepanelen te leggen die je binnen dit en 20 jaar toch mag weggooien. Het heeft gewoon een front-up kost die niet onaanzienlijk is. Al is het onmogelijk om dat te voorspellen. God weet met wat we verwarmen binnen 60 jaar...

Ik zou echter opletten met vb verdubbelen van de zonnepanelen. Zoveel brengt de extra energie nu ook niet meer op. En er is ook geen garantie dat je dat we in de toekomst geen boete moeten betalen indien we te veel energie op het net zetten ipv het zelf te gebruiken.

Maar het is een keuze die je maakt, en dan leeft met de consequentie ervan. Als je denkt ik ben misschien van plan om binnen 10 - 20 jaar een boring te zetten. Dan zet je die beter nu. Zonnepanelen kan je altijd in de toekomst zeer gemakkelijk bijzetten. Een boring later is gedoe... en minder onderhevig aan concurrentie om de prijs te drukken.
 
Is ook geen simpele/eenduidige beslissing. Als de boring nu vb maar 3k duurder was geweest had ik het wel gedaan. Maar, in mijn geval, het was eigenlijk de kost van een volledige nieuwe lucht/water installatie (10k).
In principe komt het neer op het feit dat de efficiëntie van de geothermische iets van een 20% hoger ligt, maar de kostprijs verdubbelt. Als je een groot verbruik hebt dan was dat een piste toen de terugdraaiende teller er nog was. Maar voor de goed geïsoleerde woningen is het gewoon moeilijk terugverdienbaar bij de huidige energieprijzen.
Al is dat niet echt eerlijk aangezien je die boring eigenlijk moet verdisconteren over 75-100 jaar. Puur financieel gezien is dat dan ook niet direct evident.
De passieve koeling is ook niet noodzakelijk een zodanig groot voordeel. Al is het denk ik wel ecologisch en op lange termijn (duurzaam) gezien een betere oplossing.
Voor de koeling heb ik toen gezegd van ik zet een lucht/lucht warmtepomp, dat ding dat trekt de temperatuur van mijn woning omlaag als een tierelier. En zoveel uren (2 weken op een jaar) draait dat ding niet, waardoor het waarschijnlijk binnen dit en 30 jaar nog wel zal werken en dus als back-up kan gebruikt worden om te verwarmen op het moment dat de L/W warmtepomp eens uitligt. Dus dat ik niet zomaar zonder betaalbare verwarmingsoptie zit. Of de kans toch een pak kleiner is.

Mijn zonnepanelen compenseren het verbruik van die lucht/lucht warmtepomp zonder probleem.
De efficiëntie is hoger ja, maar de kost van energie moet zoals gezegd nog enorm stijgen om dat terug te verdienen. Maar op lange termijn en naar de waarde van de woning denk ik wel dat het voorzien van de boring een betere investering is dan zonnepanelen te leggen die je binnen dit en 20 jaar toch mag weggooien. Het heeft gewoon een front-up kost die niet onaanzienlijk is. Al is het onmogelijk om dat te voorspellen. God weet met wat we verwarmen binnen 60 jaar...

Ik zou echter opletten met vb verdubbelen van de zonnepanelen. Zoveel brengt de extra energie nu ook niet meer op. En er is ook geen garantie dat je dat we in de toekomst geen boete moeten betalen indien we te veel energie op het net zetten ipv het zelf te gebruiken.

Maar het is een keuze die je maakt, en dan leeft met de consequentie ervan. Als je denkt ik ben misschien van plan om binnen 10 - 20 jaar een boring te zetten. Dan zet je die beter nu. Zonnepanelen kan je altijd in de toekomst zeer gemakkelijk bijzetten. Een boring later is gedoe... en minder onderhevig aan concurrentie om de prijs te drukken.
Waarom niet gekozen voor convectoren en 1 buitenunit?
Hier aan het twijfelen om naast de L/W wartepomp ook L/L te steken of met convectoren te werken.
Waarschijnlijk wordt het beide om de initiele kost te drukken, als ik zie hoe goedkoop je L/L kan aanschaffen zie ik me dat eerst doen en later dan convectoren bijklikken op de L/W om energie verbruik te drukken.
 
Wat denken jullie van onderstaande cijfers? (L/W warmtepomp: vloerverwarming & gietijzeren radiatoren)
(Ik ken er zelf niet genoeg van, dus graag jullie mening / feedback)

Gegevens display warmtepomp:

Gebruik van elektriciteit
December 2023: 1509 kWh
Januari 2024: 2534 kWh

Geproduceerde energie:
December 2023: 4023 kWh
Januari 2024: 4808 kWh
Ik denk dat je uw aanvoer temperatuur wel nog wat kan verlagen want ik doe beter op puur giet ijzer radiatoren :p
Indien je een daikin hebt kan ik u wel wat helpen anders geen idee
 
Waarom niet gekozen voor convectoren en 1 buitenunit?
Hier aan het twijfelen om naast de L/W wartepomp ook L/L te steken of met convectoren te werken.
Waarschijnlijk wordt het beide om de initiele kost te drukken, als ik zie hoe goedkoop je L/L kan aanschaffen zie ik me dat eerst doen en later dan convectoren bijklikken op de L/W om energie verbruik te drukken.

Ik heb vloerverwarming en mijn L/W warmtepomp was de koelingsmodule uitgeschakeld en niet terug inschakelbaar. Dit was tgv de instructies vanuit de overheid toen. Was toen onderdeel van de EPB dat uw installateur op zijn erewoord moest verklaren dat hij die uitgeschakeld had.

Voor de rest ben ik geen voorstander van convectoren. Dan had ik evengoed radiatoren kunnen zetten... als ik toch een L/W versie voorzie met vloerverwarming. En ik vond de plaatswinst van geen radiatoren te hebben wel leuk. Al heb ik het ook niet zo voor klimaatplafonds.

Voor koeling lijkt mij een normale L/L versie ook beter (of klimaatkoelplafonds), of je moet kunnen werken met van die plenum en buizen om de lucht te verdelen. Maar dat is ook niet echt goedkoop en dan zit je ook weer met valse plafonds en dergelijke.
Mij boeit de esthetiek van zo'n airco voor geen meter. De functionaliteit van de koeling primeert voor mij. Heck ik vind het nog altijd mooier dan die verrijdbare airco dat altijd in de baan staat en dan ook nog eens minder efficiënt is.
 
Iemand die eens een fotoke kan posten van de installatie van zijn geothermische warmtepomp. We gaan moeten zien waar we die installatie juist neerpoten en waar er juist plaats is en heb geen idee hoe groot die dingen kunnen zijn.

Een aannemer zei ons om dat niet op zolder te doen aangezien dat ten eerste veel gewicht is om naar boven te brengen + de afstand tussen de put en de installatie natuurlijk een stuk groter wordt, wat logisch klinkt.
 
Ik heb vloerverwarming en mijn L/W warmtepomp was de koelingsmodule uitgeschakeld en niet terug inschakelbaar. Dit was tgv de instructies vanuit de overheid toen. Was toen onderdeel van de EPB dat uw installateur op zijn erewoord moest verklaren dat hij die uitgeschakeld had.

Voor de rest ben ik geen voorstander van convectoren. Dan had ik evengoed radiatoren kunnen zetten... als ik toch een L/W versie voorzie met vloerverwarming. En ik vond de plaatswinst van geen radiatoren te hebben wel leuk. Al heb ik het ook niet zo voor klimaatplafonds.

Voor koeling lijkt mij een normale L/L versie ook beter (of klimaatkoelplafonds), of je moet kunnen werken met van die plenum en buizen om de lucht te verdelen. Maar dat is ook niet echt goedkoop en dan zit je ook weer met valse plafonds en dergelijke.
Mij boeit de esthetiek van zo'n airco voor geen meter. De functionaliteit van de koeling primeert voor mij. Heck ik vind het nog altijd mooier dan die verrijdbare airco dat altijd in de baan staat en dan ook nog eens minder efficiënt is.
Thanks. Bevestigd nog eens dat ik eerst airco ga steken!
 
We zijn vandaag naar Batibouw geweest en kregen (uiteraard) tegenstrijdige info over geothermische vs lucht - water warmtepompen :)
Belangrijkste argumenten voor de geothermische was de efficiëntie, de passieve koeling, het lagere verbruik en de langere levensduur

Lucht water was vooral de lagere prijs, de mogelijkheid om ook te koelen via de vloerverwarming. Ze gaven aan dat die efficiëntie toch stevig omhoog aan het gaan was, en dat door de lage energievereisten van een nieuwbouw de terugverdientijd van die geothermische ook wel stevig opliep.

Kortom, we weten het dus zelf niet goed. Mijn vrouw neigt naar het dak volleggen met zonnepanelen ipv die geothermische warmtepomp. In de zomer compenseer je dan het verbruik van die koeling, en in de winter geeft die extra opwekking ook een lager verbruik van het net (ik weet dat de efficiëntie laag is dan, maar 30 zonnepanelen wekken nog steeds meer op dan 10 of 15 panelen).
Ik wil vooral vermijden dat we binnen 15 jaar die boringen moeten gaan doen op een moment dat alles aangelegd/gebouwd is.
Voor het budget zal het waarschijnlijk ook niet beide lukken (geothermische + dak vol panelen), dus we weten niet goed wat nu de beste keuze is.
Ik heb de geothermisch en heb juist voldoende zonnepanelen gelegd in het begin dat nodig was voor EPB.
14stuks van 375W.
Ik zou terug voor geothermische kiezen want koeling doet effectief wel zijn ding en met een verbruik van 150W als dat opstaat kan airco of L/W niet tegen op.
Ik ga nu wel airco plaatsen, want heb veel glas & koeling trekt dan niet naar 24 graden, maar eerder 26.
Maar ruimtes zonder glas of weinig zonne toetreding krijgt die wel mooi koel op 23graden.
Ook heb je de buitenunit niet nodig en staat die niet in de weg.
Natuurlijk alles komt met een prijs...

Die boring doe je best in het begin voor je u tuin aanlegt.
Want komt veel zand & smurrie naar boven die de boorders on-site achter laten.
Je kan dat afvoeren, maar is wel een prijs.
Heb die laten liggen en met tuin aannemer kunnen weg werken.

Extra zonnenpanelen kan je altijd achteraf doen zonder breek werk, dakdoorvoer is er al, dus gewoon plaats houden voor extra omvormer.
Ik heb vorig jaar 12panelen laten bijplaatsen door de 6% BTW regeling.

Iemand die eens een fotoke kan posten van de installatie van zijn geothermische warmtepomp. We gaan moeten zien waar we die installatie juist neerpoten en waar er juist plaats is en heb geen idee hoe groot die dingen kunnen zijn.

Een aannemer zei ons om dat niet op zolder te doen aangezien dat ten eerste veel gewicht is om naar boven te brengen + de afstand tussen de put en de installatie natuurlijk een stuk groter wordt, wat logisch klinkt.
Mijn warmtepomp staat boven 1ste verdieping. Was wel serieuse onderneming om die naar boven te krijgen, met 6man nodig gehad.
Op zolder zou ik dit gevaarte toch niet zetten.
Ik heb plat dak en heb in mijn bergruitme/technische kot op 1ste verdiep gezet.
Mocht hij ooit stuk zijn, ik heb twee grote ramen langs beide kanten en kan ik via ladderwagen er zo aan.
Maar de zolder zit je vast en moet je serieus toeren uithalen.
Deze warmtepomp weegt 150kg.
Maar zwaarste model hiervan weegt 200kg.

Is zo groot als een smeg koelkast.
Waar de leidingen van de boring binnenkomen staan er twee buizen die naar boven komen met kraantje (aanvoer & afvoer van koelmiddel).
Het zwarte met witte doosje erachter tegen de muur is de koeling, is een warmtewisselaar eigenlijk.
Er naast heb ik mijn 200liter boilervat voor SWW.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg/screenshots. Enig idee toevallig hoe breed/dik dat die installatie is? Dan kan ik eventueel wat inschatten of ik die in mijn garage kwijt kan en dan nog genoeg ruimte heb voor men auto.
De ruimte die het in neemt bij mij is:
90cm diepte. Dit is met koelkastje & WP en stukje anti trillingsplaat erbij geteld.
En 2meter breedte met de unistore boiler erbij.
Je kan hem korter dan 2meter zetten, maar ze hebben veel spatie gelaten zie je ook op foto dat ik er rommel tussen kan zetten. X-)
en dan twee expansievaten tegen de muur. 1 voor cv & 1 voor u bron.
Maar denk dat je het wel compacter kan krijgen in de breedte.

Hier technische fiche met afmeting metingen van de WP.
En deze van boiler, is 300liter dacht 200.
 
Ik kan niet kiezen voor de warmtepomp. Ik heb op 4 plekken offertes gevraagd, maar de vermogens bij A-7 liggen tussen de 6 en 10,9 kw. Heb zelf ook een warmteverliesberekening gemaakt op internet dan kom ik aan 8,8kw nodig bij -10°C, maar da's ook nogal vereenvoudigde berekening. Totale oppervlakte met vvw is 270m², waarvan 60 zolder.
Berekening: https://www.dropbox.com/scl/fi/5qq6...4-40.pdf?rlkey=oc9bcvz9co09s5pcqlcy6gd14&dl=0

Degene die Mitsubishi levert is daarnaast nog duurder voor andere zaken (vloerverwarming en sanitair).

Advies zeker welkom

Vergelijking (excl. BTW, incl. installatie)
Nog een update, keuze kunnen verkleinen tot deze 3. Voor het andere sanitair etc zitten de 2 firma's op dezelfde prijs.

Type Warmtepompviesmann Vitocal 100-S 101.B08 8KWviesmann 200-S 201.D08Vaillant Vwl 105/5 + Vaillant VWL 127/5
Prijs€ 11.882,00€ 13.926,00
€ 13.386,43​
aparte boilerjajaja
Type boilerViessmann Vitocell 100 W CVBA inhoud 300 literViessmann Vitocell 100 W CVBA inhoud 300 literVaillant VIH RW 300 liter
buffervatneeneeja, 50 liter
externe pompjajanee
voltage
230​
230​
400​
vermogen A-10
6​
6,7​
cop A2/35
3,6​
4​
3,87​
cop A7/35
4,7​
4,7​
4,57​
cop A-7/35
2,7​
2,9​
cop A7/55nbnb
3,27​
geluid buiten (db)
64​
53-61
 
Ik zou op basis van het feit dat je een warmteverliesberekening gemaakt hebt van 8.8kw, een warmtepomp voorzien met een vermogen van : 8.8 * 0.8 -> 7.04 kw.

mij zou het dan ook eerder deze zijn in uw lijstje, viesmann 200-S 201.D08 en dit op basis van de gerapporteerde COP. Al vraag ik mij soms af of men op basis van historische gegevens uit het verleden (de temperaturen - laatste 10j), geen simulatie zou kunnen maken van de verbruiken jaar per jaar voor elke oplossing. Mij lijkt het als zo'n simulatie gemakkelijk kon, dat je de meest geïnformeerde beslissing zou kunnen maken.

En rekening houden met het feit dat als het effectief -10 is dat uw warmtepomp het mogelijks wel eens moeilijk kan krijgen om de woning te verwarmen als je uw berekening bekijkt en de modifier van 0.8 die ik hier al eens ben tegengekomen als richtingcijfer voor de bepaling van de dimensionering (bij mij is hij gedimensioneerd zonder die modifier). Om die reden en omdat ik geen expert was, zou mijn eerste keuze dan ook die mitsubishi geweest zijn. Maar dan puur op basis van dat 7.04kw vermogen bij -10°C.
 
Voor ons bijgebouw (bureau en hobby ruimte) in de tuin (25m2, 50m3) overwegen we de plaatsing van een lucht-lucht warmtepomp om in de winter wat bij te verwarmen en in de zomer te koelen.

Het bijgebouw is geisoleerd maar als het buiten vriest ligt de binnentemperatuur ook maar op 3 a 5 graden. In het algemeen volgt de binnentemperatuur wel de buitentemperatuur. Vanaf de namiddag kan de zon binnen en dan warmt het gebouw wel snel op (zelfs in de winter, dankzij een groot raam).

Overal wordt gezegd dat een warmtepomp traag opwarmt en dat bij zelfs voorkeur de binnentemperatuur constant wordt gehouden om efficient te zijn. Maar in ons geval zal het bijgebouw niet elke dag in gebruik zijn. De temperatuur altijd constant houden lijkt me dan ook een verspilling van energie. Anderzijds is het ook niet de bedoeling dat het 4u duurt eer om de temperatuur 10 graden omhoog te krijgen... Iemand met ervaringen over wat we in praktijk hiervan kunnen verwachten? Heeft het nut in deze situatie een warmtepomp te gebruiken of is de meerprijs het niet waard ten opzicht van gewone elektrische vuurtjes?
 
Voor ons bijgebouw (bureau en hobby ruimte) in de tuin (25m2, 50m3) overwegen we de plaatsing van een lucht-lucht warmtepomp om in de winter wat bij te verwarmen en in de zomer te koelen.

Het bijgebouw is geisoleerd maar als het buiten vriest ligt de binnentemperatuur ook maar op 3 a 5 graden. In het algemeen volgt de binnentemperatuur wel de buitentemperatuur. Vanaf de namiddag kan de zon binnen en dan warmt het gebouw wel snel op (zelfs in de winter, dankzij een groot raam).

Overal wordt gezegd dat een warmtepomp traag opwarmt en dat bij zelfs voorkeur de binnentemperatuur constant wordt gehouden om efficient te zijn. Maar in ons geval zal het bijgebouw niet elke dag in gebruik zijn. De temperatuur altijd constant houden lijkt me dan ook een verspilling van energie. Anderzijds is het ook niet de bedoeling dat het 4u duurt eer om de temperatuur 10 graden omhoog te krijgen... Iemand met ervaringen over wat we in praktijk hiervan kunnen verwachten? Heeft het nut in deze situatie een warmtepomp te gebruiken of is de meerprijs het niet waard ten opzicht van gewone elektrische vuurtjes?
Een lucht/lucht warmtepomp warmt wel snel op. Dat een airco die warme lucht rondblaast in de winter. Je verwamt daarmee de lucht ipv massa dus dat warmt snel op. Maar koelt ook weer snel af als je het afzet. Maar dat lijkt me ideaal voor wat jouw toepassing als is 3-5°C ook wel koud, maar het zal sneller gaan als met een elektrisch vuurtje door de geforceerde luchtstroom.
 
Terug
Bovenaan