Warmtepompen

Zijn leidingen van vloerverwarming altijd 18mm, heb hier eentje die 16mm voorziet.
Is een buffervat en externe pomp altijd nodig?
Gaat wel om grote woning
 
Om me al even voor te bereiden op het bezoek van de architect morgen (en de onvermijdelijke discussie met mijn vrouw):

We gaan een volledige nieuwbouw zetten vanaf nul. Huidige woning platsmijten en dan beginnen bouwen. Voor de warmtepomp had ik enkele vraagjes:
1) is er een reden om tegenwoordig niet voor een geothermische boring te kiezen? Woning is een open bebouwing, ruimte genoeg voor boringen dus. Een diepteboring lijkt me dus ook logischer dan een verticaal buizennetwerk.

2) bij punt 1, geothermische boring is het duurste, op hoeveel moet je ongeveer rekenen voor de warmtepomp + boring tegenwoordig. Ik zie online schattingen van 10K tot 35K... Bijkomend hierbij, één van de grote voordelen die aangehaald wordt is dat je een snellere terugverdientijd hebt. Op hoeveel jaar recupereer je de meerprijs dan ongeveer?

3) Moeten ze hiervoor ver van het huis boren of is dit gewoon naast de gevel?

4) Ik neig heel hard naar die geothermische warmtepomp omdat je daarmee ook kan koelen volgens wat ik lees. Hoeveel mag ik hiervan verwachten? Ik lees 3-4 graden verschil, wat toch al een wezenlijk verschil is met de 27 graden die het hier binnen kan zijn in de zomer.

Andere vragen die ik zeker moet stellen? Ik ga me op batibouw ook eens informeren, maar hier toch ook al heel wat info gezien (waarvoor dank!)

3) Bij ons zitten die onder de oprit, vlak naast de woning dus
4) Dit gaat over enkele graden die je kan koelen. Eerste doelstelling moet altijd zijn de warmte buitenhouden: Goed isoleren (tegenwoordig standaard uiteraard), screens installeren op de ramen aan de zonnekant, ramen/deuren dichthouden, enz.
 
Kennis over de vloer gehad, hij voelt zich bekocht met zijn warmte pomp. Nieuwbouw van 2020 met lucht /lucht warmte pomp. Momenteel nog geen ZP, jaar verbruik 10000 kwh, sinds kort heeft hij een plug-in auto wat de kost nog omhoog zal gaan. Volgende investering worden ZP.
Hopelijk zakt zijn verbruik wat...
 
Kennis over de vloer gehad, hij voelt zich bekocht met zijn warmte pomp. Nieuwbouw van 2020 met lucht /lucht warmte pomp. Momenteel nog geen ZP, jaar verbruik 10000 kwh, sinds kort heeft hij een plug-in auto wat de kost nog omhoog zal gaan. Volgende investering worden ZP.
Hopelijk zakt zijn verbruik wat...
En waarom voelt die zich bekocht?

Aan de hand van deze gegevens weet je dat toch niet.

Is uiteraard logisch dat je bv geen gas meer gebruikt om de woning op te warmen. Uw energie elders vandaan komt.

Net zoals met zijn hybride het elektrisch verbruik ook zal stijgen, maar dan minder benzine moet tanken.

Alles hangt af hoe efficiënt het is tov het ander.
 
Laatst bewerkt:
Kennis over de vloer gehad, hij voelt zich bekocht met zijn warmte pomp. Nieuwbouw van 2020 met lucht /lucht warmte pomp. Momenteel nog geen ZP, jaar verbruik 10000 kwh, sinds kort heeft hij een plug-in auto wat de kost nog omhoog zal gaan. Volgende investering worden ZP.
Hopelijk zakt zijn verbruik wat...
Ik begrijp wel niet waarom je in een nieuwbouw zou kiezen voor lucht/lucht. Dat is veruit de meest onaangename manier om te verwarmen. Dus ook geen vloerverwarming ed?
 
Kennis over de vloer gehad, hij voelt zich bekocht met zijn warmte pomp. Nieuwbouw van 2020 met lucht /lucht warmte pomp. Momenteel nog geen ZP, jaar verbruik 10000 kwh, sinds kort heeft hij een plug-in auto wat de kost nog omhoog zal gaan. Volgende investering worden ZP.
Hopelijk zakt zijn verbruik wat...
Lucht/lucht (airco's) of lucht/water (vloerverwarming/radiatoren)?

Van 1 oktober tot nu zit aan 1147kWh elektriciteit voor de warmtepomp. Dat is incl. SSW en nog een beetje koelen begin oktober.
Daar ben ik zeer tevreden mee. Zelfs met een EV ga ik onder de 10000kWh blijven.

Dat die aan 10000kWh per jaar komt, lijkt mij wel straf als dat voornamelijk van de warmtepomp komt?
 
Zijn leidingen van vloerverwarming altijd 18mm, heb hier eentje die 16mm voorziet.
Is een buffervat en externe pomp altijd nodig?
Gaat wel om grote woning
dikte van vloerverwarming geen ervaring mee.

Maar buffervat zorgt wel ervoor dat u COP of efficientie van u warmtepomp naar beneden gaat.
Het efficienste is simpelste oplossing, vloerverwarming en rechtsreeks op warmtepomp en zonder extra pomp
Zolang er overal voldoende flow is geeft dit geen issue & is een extra waterpomp niet nodig.

Ik ben zelf geen loodgieter of installateur.
Maar heb zelf WP & heb geen buffervat of externe pomp.
Hieronder video met test van buffervat & zonder:
nog enkele tips:

Om me al even voor te bereiden op het bezoek van de architect morgen (en de onvermijdelijke discussie met mijn vrouw):

We gaan een volledige nieuwbouw zetten vanaf nul. Huidige woning platsmijten en dan beginnen bouwen. Voor de warmtepomp had ik enkele vraagjes:
1) is er een reden om tegenwoordig niet voor een geothermische boring te kiezen? Woning is een open bebouwing, ruimte genoeg voor boringen dus. Een diepteboring lijkt me dus ook logischer dan een verticaal buizennetwerk.

2) bij punt 1, geothermische boring is het duurste, op hoeveel moet je ongeveer rekenen voor de warmtepomp + boring tegenwoordig. Ik zie online schattingen van 10K tot 35K... Bijkomend hierbij, één van de grote voordelen die aangehaald wordt is dat je een snellere terugverdientijd hebt. Op hoeveel jaar recupereer je de meerprijs dan ongeveer?

3) Moeten ze hiervoor ver van het huis boren of is dit gewoon naast de gevel?

4) Ik neig heel hard naar die geothermische warmtepomp omdat je daarmee ook kan koelen volgens wat ik lees. Hoeveel mag ik hiervan verwachten? Ik lees 3-4 graden verschil, wat toch al een wezenlijk verschil is met de 27 graden die het hier binnen kan zijn in de zomer.

Andere vragen die ik zeker moet stellen? Ik ga me op batibouw ook eens informeren, maar hier toch ook al heel wat info gezien (waarvoor dank!)

1) wat het beste is afhankelijk van u filosief. Indien het zeer koud is gaat de geothermische boring beter werken dan lucht/water. Ook is de efficientie van geothermische beter dan lucht/water. Natuurlijk is de kost duurder van boring t.o.v. buitenunit. Ander voordeel van geothermische is dat je geen buitenunit nodig hebt en dus buiten cleaner is.

2) in mijn geval 1 boring 130meter diep was het 7.5k zonder btw. denk warmtepomp zelf nog is 10k. terug verdientijd zal langer zijn hoogstwrs.

3) Mijn boring ligt 4meter van mijn voorgevel. Dus nee hoeft niet gigantische ver zijn en mag je plaatsen waar je wilt.

4)De koeling is exact wat je mag verwachten. Alleen moet je hem ook op tijd opzetten. Met op tijd bedoel ik 2 dagen voor hittegolf begint en constant laten draaien. En inderdaad je mag rekenen of 3-4 graden. Ik ga wel nog airco plaatsen omdat koeling het net niet trekt in de living & kinderkamers. Maar komt door het feit dat ik 11meter glas heb in het zuiden & 9 meter westkant zonder screens. En toen het 40 graden was volle zon kreeg ik het binnen 26graden. Wat gezien de glaspartijen toch knap was. Zou de airco gebruiken om dan nog 2-3 graden bij te koelen.
 
Laatst bewerkt:
Om me al even voor te bereiden op het bezoek van de architect morgen (en de onvermijdelijke discussie met mijn vrouw):

We gaan een volledige nieuwbouw zetten vanaf nul. Huidige woning platsmijten en dan beginnen bouwen. Voor de warmtepomp had ik enkele vraagjes:
1) is er een reden om tegenwoordig niet voor een geothermische boring te kiezen? Woning is een open bebouwing, ruimte genoeg voor boringen dus. Een diepteboring lijkt me dus ook logischer dan een verticaal buizennetwerk.

2) bij punt 1, geothermische boring is het duurste, op hoeveel moet je ongeveer rekenen voor de warmtepomp + boring tegenwoordig. Ik zie online schattingen van 10K tot 35K... Bijkomend hierbij, één van de grote voordelen die aangehaald wordt is dat je een snellere terugverdientijd hebt. Op hoeveel jaar recupereer je de meerprijs dan ongeveer?

3) Moeten ze hiervoor ver van het huis boren of is dit gewoon naast de gevel?

4) Ik neig heel hard naar die geothermische warmtepomp omdat je daarmee ook kan koelen volgens wat ik lees. Hoeveel mag ik hiervan verwachten? Ik lees 3-4 graden verschil, wat toch al een wezenlijk verschil is met de 27 graden die het hier binnen kan zijn in de zomer.

Andere vragen die ik zeker moet stellen? Ik ga me op batibouw ook eens informeren, maar hier toch ook al heel wat info gezien (waarvoor dank!)
offerte 2021 (huis van ~220m², vermogen installatie van 7kw) (excl btw):
- WP incl 3 verticale boringen van 55m diep: €16728
- vloerverwarmingsysteem: €6618
- extra voor passieve koeling: €1666

extra prijsverhogingen die mij zijn aangerekend vanwege gestegen prijzen tussen offerte en uitvoering in 2023: €2671

Voor de terugverdientijd moet je in excel kolommetjes maken met alle systemen die je met elkaar wil vergelijken, over 20j (veronderstelde levensduur van de installaties).

t0: investeringkost van het systeem in kwestie
t1 t/m t20: energiekosten en onderhoudskosten van het systeem per jaar

nodig:
- veronderstellingen voor elek-prijs en gasprijs
- (veronderstelde) scop, om tot een elek-verbruik te kunnen komen
- oppervlakte van uw woning
- veronderstelling voor warmtebehoefte van uw woning in kwh/m2 per jaar

en dan maak je een kolommetje op het einde van uw excel met het verschil tussen twee systemen en zie je wat de IRR daarvan is over de volledige levensduur.
Doe verschillende simulaties met verschillende veronderstellingen voor de elektriciteitsprijzen want die beïnvloeden uw simulatie aanzienlijk.
 
In de offerte van mijn warmtepomp wordt als optie gegeven om alle afsluitkranen van de vvw te voorzien van servomotoren, zodat elke kring automatisch kan worden gestuurd via de home control.

Mijn eerste gevoel is dat dat toch allemaal overbodige luxe is. Die optie alleen is niet goedkoop, maar daar komen dan ook nog 2 modules in de elektriciteitskast bij.

Ik zou gewoon een thermostaat in de living hangen, en dan indien nodig manueel de kranen openen of sluiten.

Hoe is dit bij jullie geregeld?
 
Ik heb de wachtbuizen voorzien om de sturing te kunnen voorzien.
Maar voorlopig heb ik gewoon de collectoren ingeregeld en is het voor de rest fire and forget in combinatie met een thermostaat.
 
In de offerte van mijn warmtepomp wordt als optie gegeven om alle afsluitkranen van de vvw te voorzien van servomotoren, zodat elke kring automatisch kan worden gestuurd via de home control.

Mijn eerste gevoel is dat dat toch allemaal overbodige luxe is. Die optie alleen is niet goedkoop, maar daar komen dan ook nog 2 modules in de elektriciteitskast bij.

Ik zou gewoon een thermostaat in de living hangen, en dan indien nodig manueel de kranen openen of sluiten.

Hoe is dit bij jullie geregeld?
ik heb dat ook overwogen (en de mogelijkheid voorzien) maar uiteindelijk is het inderdaad niet nodig.

Je moet eenmaal de kringen inregelen zodat de opwarming in iedere kamer +/- hetzelfde is en nadien kom je aan de regeling van de kringen er eigenlijk niet meer aan.

Ik heb naar iedere collector 2 svv met 12 aders getrokken (idee van 24VDC servomotoren te voorzien) zodat ik dat kon installeren maar heb uiteindelijk geen servomotoren gekocht voor alle kringen. Dat is best wel prijzig voor uiteindelijk heel weinig opbrengst.

Ook heb je dan een temperatuursmeting in iedere kamer nodig, want je moet iedere kring ergens naar toe regelen (temperatuursmetingen in iedere kamer heb ik wel).

Je kan op een standaard thermostaat achteraf nog altijd die servomotoren installeren als je dat toch zou willen. Zie gewoon dat er een kabel ligt om aan te sturen.
 
Ik zie niet in wat aparte kringregeling van voordeel kan zijn in een goed geïsoleerd huis.
In de winter knijp ik manueel eenmalig de kringen op de verdiepingen en in de zomer omgekeerd. (Dus 2 keer op een jaar moet ik 1 min aan de collector komen).
In de winter is heel ons huis warm.
In de zomer is heel ons huis fris (vloerkoeling staat dan vol open op de verdiepen).
 
Ik zie niet in wat aparte kringregeling van voordeel kan zijn in een goed geïsoleerd huis.
In de winter knijp ik manueel eenmalig de kringen op de verdiepingen en in de zomer omgekeerd. (Dus 2 keer op een jaar moet ik 1 min aan de collector komen).
In de winter is heel ons huis warm.
In de zomer is heel ons huis fris (vloerkoeling staat dan vol open op de verdiepen).
Is dat ook nie meer van in den tijd van pre isolatie? Nu heb je een giant isolatieschil Zo dacht ik het ook begrepen te hebben
 
In de offerte van mijn warmtepomp wordt als optie gegeven om alle afsluitkranen van de vvw te voorzien van servomotoren, zodat elke kring automatisch kan worden gestuurd via de home control.

Mijn eerste gevoel is dat dat toch allemaal overbodige luxe is. Die optie alleen is niet goedkoop, maar daar komen dan ook nog 2 modules in de elektriciteitskast bij.

Ik zou gewoon een thermostaat in de living hangen, en dan indien nodig manueel de kranen openen of sluiten.

Hoe is dit bij jullie geregeld?
Hier is elke ruimte voorzien met een temperatuur meting. Ik gebruik die nu vooral voor de screens.

De voorzieningen zijn er om de kringen apart aan te sturen met zoneventielen. Maar ik zag de meerwaarde er ook niet van in, dus heb die ventielen niet gekocht.
Momenteel wonen we er 8 maanden in en nog steeds geen nood aan gehad. Schat de kans dan ook groot in dat deze er nooit gaan komen.
 
offerte 2021 (huis van ~220m², vermogen installatie van 7kw) (excl btw):
- WP incl 3 verticale boringen van 55m diep: €16728
- vloerverwarmingsysteem: €6618
- extra voor passieve koeling: €1666

extra prijsverhogingen die mij zijn aangerekend vanwege gestegen prijzen tussen offerte en uitvoering in 2023: €2671

Voor de terugverdientijd moet je in excel kolommetjes maken met alle systemen die je met elkaar wil vergelijken, over 20j (veronderstelde levensduur van de installaties).
Kvind dat eigenlijk extreem zotte bedragen. Mijn gasboiler kost iets van 1100 euro. Gasverbruik van 400 eur per jaar.

Zo een wp valt toch gewoon nooit terug te verdienen? Na 25 jaar is dat wrs kapotbof hopeloos verouderd.

Grofweg gerekend 15000 eur door 400 eur aan gas. Is al 37 jaar terugverdientijd. Elektriciteit is ook niet gratis dus wrs gaat de effectieve terugverdientijd naar 40 a 45 jaar.
 
Kvind dat eigenlijk extreem zotte bedragen. Mijn gasboiler kost iets van 1100 euro. Gasverbruik van 400 eur per jaar.

Zo een wp valt toch gewoon nooit terug te verdienen? Na 25 jaar is dat wrs kapotbof hopeloos verouderd.

Grofweg gerekend 15000 eur door 400 eur aan gas. Is al 37 jaar terugverdientijd. Elektriciteit is ook niet gratis dus wrs gaat de effectieve terugverdientijd naar 40 a 45 jaar.
Je gaat dat situatie per situatie moeten bekijken.

De meeste die hier posten met warmtepompen, zijn nieuwbouwen die een volledig nieuwe installatie moeten voorzien. Met enkel een gasketel ben je niet veel.

In ons geval was het prijsverschil tussen een gasketel (doorstromer) en warmtepomp die wij hebben. €3.850
Als we een gasketel met boiler wilde was het prijsverschil €2.398.
Allebei in het voordeel van de gasketel.

Maar wij wilde ook nog graag koelen en met de warmtepomp hadden we voldoende koelvermogen. Dat zorgt ervoor dat we de airco's kunnen laten vallen, die we wel moesten kopen bij een gasketel.

Dus uiteindelijk komt het goedkoper uit. Als je kijkt naar verwarming/warm water/koeling
 
Kvind dat eigenlijk extreem zotte bedragen. Mijn gasboiler kost iets van 1100 euro. Gasverbruik van 400 eur per jaar.
Die installateurs hebben dan ook goed gewonnen :) .

Hier kwam de warmtepomp (binnen en buiten unit incl vvw buizen, collectoren en legplan) op 2500€. Dus veel verschil is er niet meer met uw gasketel. Enig verschil is dat ik ook kan koelen.
Dan heb ik nog eens hetzelfde betaald voor alle randapparatuur (bolkranen, filter, compressievat, ...) en installatie van het gasgedeelte. (2 personen 9h werk)
 
Kvind dat eigenlijk extreem zotte bedragen. Mijn gasboiler kost iets van 1100 euro. Gasverbruik van 400 eur per jaar.

Zo een wp valt toch gewoon nooit terug te verdienen? Na 25 jaar is dat wrs kapotbof hopeloos verouderd.

Grofweg gerekend 15000 eur door 400 eur aan gas. Is al 37 jaar terugverdientijd. Elektriciteit is ook niet gratis dus wrs gaat de effectieve terugverdientijd naar 40 a 45 jaar.

Die boring bedragen die hier gepost zijn verschikkelijk duur. Als ik dat vergelijk met mij, soms het dubbel.

In mijn case zou gas even duur gekost hebben. 70meter gasleiding voorzien op prive terrein is ook niet van de poes.
 
Terug
Bovenaan