Warmtepompen

Tzelfde hier als Bimmer. De laatste dagen maar 4.5 à 5kWh verbruik per dag. Overdag ligt de warmtepomp zo goed als uit. Dan wordt het vlotjes 22-22.5°C door de zon.

Hier de laatste 3 dagen 33 - 10,5 - 30 kWh gas verbruikt.
Zon heb ik niet gezien, en dat helpt thuis nagenoeg niet, het is eerder de bovenverdieping die dan uitvalt. Alle glas op het zuiden zit vooraan en die warmte trekt via de hal naar boven. Het leefgedeelte is met een dubbele deur afgescheiden van deze hal.

Tegen volgende winter denk ik eraan de thermostaat boven te verwijderen en een draadloze in de badkamer te zetten zodat ik kan regelen op de badkamer. De vraag is echter waar.
Gezien de indeling kan dat dicht bij de deur, maar daar heb je dan ook de ventilatie zitten. De andere plaats is naast de venster. Ook al is dat driedubbel glas, kan aannemen dat dat ook niet de beste keuze is.

@808 State , als uw huis op temp geraakt staat die goed. Die warmtepomp (en pomp op vloerverwarming) hoeft niet uit te vallen, die kan daar tegen. Ik zou eigenlijk willen dat mijn stooklijn nog wat lager kon, maar mijn ketel kan niet ver genoeg terug moduleren en begint dan te pendelen. Dat is niet zo goed voor de CV ketel en dus hou ik het zo. Maar moest ik later dan 14-15h kunnen verwarmen, dan zou de temp wss nog iets gelijkmatiger in huis blijven.
Mijn run is 7-14h, op warmere dagen zelfs maar 11-12h en dan staat die uit tot 's morgens 7h.
Als het nu een paar dagen 12-13 graden blijft en niet teveel afkoelt 's nachts, dan slaat die zelfs een dag over (vooral boven).
 
Je moet proberen de stooklijn zo in te stellen dat je met een zo laag mogelijk aanvoertemperatuur, binnen temperatuur op de gewenste temperatuur stabiel te houden.
Uiteraard zit je steeds met externe factoren, daarvoor dient dan uw thermostaat.

Als uw warmtepomp nu 24/7 draait en binnen blijft het redelijk stabiel. Wilt zeggen dat uw woning nood heeft aan dat vermogen om het verlies te compenseren.

Bij mij draait die nu met een aanvoertemperatuur van 25°C. Maar als die nu 24 uur zou draaien gaat die het daar moeilijk mee hebben.
Bij deze buitentemperatuur verliest de woning minder energie, dan het minimaal vermogen van de warmtepomp.
Hierdoor stijgt de retourtemperatuur, die er dan weer voor zorgt dat de aanvoertemperatuur stijgt. Hij krijgt de aanvoertemperatuur niet meer naar beneden, omdat die al in zijn laagste stand draait.
Uiteindelijk valt dan de warmtepomp uit.
Wat wil je dan eigenlijk zeggen, dat ik de Ta wat moet opvoeren zodat ze de ingestelde kamertemperatuur in huis overschreden wordt en de pomp uit valt voor een tijd?
 
Ik zou juist denken dat langer draaien aan lagere temperaturen zoals je nu doet, de beste optie is...
24 op 24u draaien dan? Maar als ik aan het einde van de dag minder kWh verbruikt heb door ze maar 12u te laten draaien - waarvan de eerste 2u weliswaar aan een zwaarder vermogen omdat ze de vloer weer moet opwarmen - dan is dat toch de betere oplossing, of niet?
 
Wat wil je dan eigenlijk zeggen, dat ik de Ta wat moet opvoeren zodat ze de ingestelde kamertemperatuur in huis overschreden wordt en de pomp uit valt voor een tijd?
Lange runs aan lage temperatuur zijn beter. Hoe lager uw TA hoe beter zolang de warmtepomp niet pendelt en het warm genoeg blijft.
 
24 op 24u draaien dan? Maar als ik aan het einde van de dag minder kWh verbruikt heb door ze maar 12u te laten draaien - waarvan de eerste 2u weliswaar aan een zwaarder vermogen omdat ze de vloer weer moet opwarmen - dan is dat toch de betere oplossing, of niet?
Je kan dat wel eens proberen. Maar meestal draait een warmtepomp efficienter op deellast dan op vollast. Met mijn Vaillant scheelt dat 1 COP.
 
Dat houdt in dat je waarschijnlijk op 24u bekeken minder gaat verbruiken door full time aan lager verbruik te draaien dan 12u aan hoger vermogen. Dat komt doordat je installatie efficiënter is aan lagere belasting, zeker bij warmtepompen.
 
Ik begrijp niet goed wat je hier mee wil zeggen.
Mijn warmtepomp draait minimaal aan 500W en maximaal aan 2500W vermogen (vollast). Als ze op 500W draait is de COP 1 punt hoger dan op 2500W. Dus als ik 5h aan 500W draai of 1h op vollast, dan heb ik evenveel stroom verbruikt, maar heb ik wel zo'n 20% meer warmte geproduceerd door op laag vermogen te draaien.
 
Mijn warmtepomp draait minimaal aan 500W en maximaal aan 2500W vermogen (vollast). Als ze op 500W draait is de COP 1 punt hoger dan op 2500W. Dus als ik 5h aan 500W draai of 1h op vollast, dan heb ik evenveel stroom verbruikt, maar heb ik wel zo'n 20% meer warmte geproduceerd door op laag vermogen te draaien.

Je moet dan het verbruik van de externe pompen aftrekken, maar die verbruiken normaal niet veel.
 
Je moet dan het verbruik van de externe pompen aftrekken, maar die verbruiken normaal niet veel.
Klopt, maar is ook te zien hoe alles ingesteld staat. Als ik 100% WAR draai, gaan die nooit uit tenzij de buitentemperatuur bereikt is waarbij verwarmen niet meer nodig is.
Als de thermostaat mag ingrijpen, gaan die wel uit.
 
Wat wil je dan eigenlijk zeggen, dat ik de Ta wat moet opvoeren zodat ze de ingestelde kamertemperatuur in huis overschreden wordt en de pomp uit valt voor een tijd?
Ik begrijp dat je nu met uw aanvoertemperatuur de pomp 24/24 draait en de binnen temperatuur stabiel is.
Wilt zeggen dat je evenveel energie in de woning steekt dan dat deze verliest.

Dat is dus goed hè, dan zou ik daar niets aan veranderen. Je zoekt een zo laag mogelijk aanvoertemperatuur, terwijl het binnen stabiel blijft. Je probeert dan ook niet de warmtepomp te laten pendelen.

Eerst meer energie insteken om nadien de warmtepomp doen stoppen helpt niet echt, in mijn ogen (voor uw situatie). Als de woning op een dag 30kwh aan energie verliest ga je altijd terug 30kwh erin moeten steken om de temperatuur stabiel te houden. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe efficiënter de pomp.

Ik gaf dan ook mijn regeling mee.
Ik laat mijn warmtepomp ook niet op een hogere aanvoertemperatuur draaien zodat die minder uren draait.
Maar bij deze temperaturen kan ik niet 24/24 draaien omdat het minimaal vermogen van de pomp te hoog is. Mijn woning heeft nu geen nood aan 1600watt.
Gisteren zat ik dan op 3 runs.
 
Ik begrijp dat je nu met uw aanvoertemperatuur de pomp 24/24 draait en de binnen temperatuur stabiel is.
Wilt zeggen dat je evenveel energie in de woning steekt dan dat deze verliest.

Dat is dus goed hè, dan zou ik daar niets aan veranderen. Je zoekt een zo laag mogelijk aanvoertemperatuur, terwijl het binnen stabiel blijft. Je probeert dan ook niet de warmtepomp te laten pendelen.

Eerst meer energie insteken om nadien de warmtepomp doen stoppen helpt niet echt, in mijn ogen (voor uw situatie). Als de woning op een dag 30kwh aan energie verliest ga je altijd terug 30kwh erin moeten steken om de temperatuur stabiel te houden. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe efficiënter de pomp.

Ik gaf dan ook mijn regeling mee.
Ik laat mijn warmtepomp ook niet op een hogere aanvoertemperatuur draaien zodat die minder uren draait.
Maar bij deze temperaturen kan ik niet 24/24 draaien omdat het minimaal vermogen van de pomp te hoog is. Mijn woning heeft nu geen nood aan 1600watt.
Gisteren zat ik dan op 3 runs.
Zelfde hier met te hoog minimum vermogen. Wat nu goed werkt is een nacht verlaging. Om 5u terug naar normaal en doet hij 1 lange run tot het op temperatuur is rond 10-11u. Dan komt de zon er meestal nog wat bij en is het klaar tot volgende dag.
 
Zelfde hier met te hoog minimum vermogen. Wat nu goed werkt is een nacht verlaging. Om 5u terug naar normaal en doet hij 1 lange run tot het op temperatuur is rond 10-11u. Dan komt de zon er meestal nog wat bij en is het klaar tot volgende dag.
Moet hij tijdens vriesnachten dan niet hoog in vermogen gaan om terug op te warmen?
 
Moet hij tijdens vriesnachten dan niet hoog in vermogen gaan om terug op te warmen?
Ik had vollediger moeten zijn: eens het onder de 4 graden gaat ga ik op volledige weersafhankelijke ('inactieve kamertemperatuur compensatie'), en dan blijft hij gewoon doorgaan. Erboven op 'uitgebreid' waarbij de circulatiepompen dus ook uitgaan eens de wenstemperatuur is behaald.
 
Hier zijn we ook de afweging aan het maken tussen stookoliekerel behouden, gascondensatieketel te installeren of meteen voor een warmtepomp te gaan. De offertes die we ontvangen hebben liggen vrij ver uit elkaar, waarvan ook verschillende merken warmtepompen worden aangeboden. Zit tussen de merken (buderus, vallaint, Daikin, ..) eigenlijk grote veschillen? Op basis van wat ik hier lees lijkt het van niet.
Heeft iemand hier een antwoord op? Met name over het verschil tussen de merken.
 
Om me al even voor te bereiden op het bezoek van de architect morgen (en de onvermijdelijke discussie met mijn vrouw):

We gaan een volledige nieuwbouw zetten vanaf nul. Huidige woning platsmijten en dan beginnen bouwen. Voor de warmtepomp had ik enkele vraagjes:
1) is er een reden om tegenwoordig niet voor een geothermische boring te kiezen? Woning is een open bebouwing, ruimte genoeg voor boringen dus. Een diepteboring lijkt me dus ook logischer dan een verticaal buizennetwerk.

2) bij punt 1, geothermische boring is het duurste, op hoeveel moet je ongeveer rekenen voor de warmtepomp + boring tegenwoordig. Ik zie online schattingen van 10K tot 35K... Bijkomend hierbij, één van de grote voordelen die aangehaald wordt is dat je een snellere terugverdientijd hebt. Op hoeveel jaar recupereer je de meerprijs dan ongeveer?

3) Moeten ze hiervoor ver van het huis boren of is dit gewoon naast de gevel?

4) Ik neig heel hard naar die geothermische warmtepomp omdat je daarmee ook kan koelen volgens wat ik lees. Hoeveel mag ik hiervan verwachten? Ik lees 3-4 graden verschil, wat toch al een wezenlijk verschil is met de 27 graden die het hier binnen kan zijn in de zomer.

Andere vragen die ik zeker moet stellen? Ik ga me op batibouw ook eens informeren, maar hier toch ook al heel wat info gezien (waarvoor dank!)
 
Om me al even voor te bereiden op het bezoek van de architect morgen (en de onvermijdelijke discussie met mijn vrouw):

We gaan een volledige nieuwbouw zetten vanaf nul. Huidige woning platsmijten en dan beginnen bouwen. Voor de warmtepomp had ik enkele vraagjes:
1) is er een reden om tegenwoordig niet voor een geothermische boring te kiezen? Woning is een open bebouwing, ruimte genoeg voor boringen dus. Een diepteboring lijkt me dus ook logischer dan een verticaal buizennetwerk.

2) bij punt 1, geothermische boring is het duurste, op hoeveel moet je ongeveer rekenen voor de warmtepomp + boring tegenwoordig. Ik zie online schattingen van 10K tot 35K... Bijkomend hierbij, één van de grote voordelen die aangehaald wordt is dat je een snellere terugverdientijd hebt. Op hoeveel jaar recupereer je de meerprijs dan ongeveer?

3) Moeten ze hiervoor ver van het huis boren of is dit gewoon naast de gevel?

4) Ik neig heel hard naar die geothermische warmtepomp omdat je daarmee ook kan koelen volgens wat ik lees. Hoeveel mag ik hiervan verwachten? Ik lees 3-4 graden verschil, wat toch al een wezenlijk verschil is met de 27 graden die het hier binnen kan zijn in de zomer.

Andere vragen die ik zeker moet stellen? Ik ga me op batibouw ook eens informeren, maar hier toch ook al heel wat info gezien (waarvoor dank!)
Lees dit topic nog eens door want al uw vragen zijn al aan bod geweest.
Lucht/water is goedkoopst en snelst terug verdiend. Je kan met zo'n warmtepomp ook koelen, alleen verbruikt het dan wat meer energie maar met zonnepanelen is dat geen probleem.
Vergeet 10k maar voor een geothermische warmtepomp. Dat ben je alleen al kwijt aan de boring.
Terug verdientijd hangt sterk af van de benodigde hoeveelheid energie die nodig is. Hoe minder uw woning verbruikt, hoe langer de terugverdientijd van duurdere oplossingen.
 
Bij mij was de geothermische warmtepomp goedkoper dan de lucht / water warmtepomp. En dat was in 2016. Grotendeels doordat ik die iets kleiner kon dimensioneren tegenover de lucht/water versie.

Echter moet je naast de kost van de warmtepomp bij de geothermische nog de boring voorzien. En de kostprijs daarvan hangt volledig af van de moeilijkheidsgraad van de boring en hoeveel men er moet doen. Grofweg schommelt dat wel ergens tussen 8 - 14k gemiddeld gezien. Des te groter de warmtevraag, des te meer boringen dat je nodig hebt.

Ik heb gekozen voor de lucht/water wegens de kostprijs. Terugverdientermijn voor de geothermische is langer. Al heb ik daar wel een beetje gefocused op de korte termijn (en gehoopt dat er mogelijks vernieuwingen waren na vb 15 jaar waardoor zo erg niet is om ervoor gekozen te hebben)
 
Terug
Bovenaan