Warmtepompen

Net hetzelfde. Al 3 dagen quasi 0 output. Panelen op plat dak, waarschijnlijk met laagje sneeuw op en overdag smelt het niet door de zon :(. Jammer want de zon schijnt wel mooi. Na dit weekend is dat terug in orde maar is de zon ook weg.
Hier is het ook een plat dak. Momenteel wekken we 1,9Kw op, dus het is aan het smelten. :)

Is terug 100% zelfvoorziening.
 
2) mega veel verbruik : dat is een gevolg van de keuze voor een warmtepomp. Ik zie echt het nut er niet van in om voor 6 ijsdagen gemiddeld gezien een volledige extra installatie te voorzien met extra kost en gedoe (proper maken kachel, kuisen schouw, blokken hout bijhalen, onderhoud,...). Maar dit is eigen aan het principe van een warmtepomp dat er bij zulke dagen meer verbruik is. oa. ook door de defrosts.
Aan de andere kant, als het zo koud is dan verbruik je ook meer fossiele brandstoffen.
Ik blijf dit ook steeds een opmerkelijke opmerking vinden.

Het is 0°C, elektrisch verbruik ligt hoger. Tja als ik een gasketel had, was mijn gasverbruik ook hoger. Uiteindelijk is het naar verbruik toe nog steeds bij 0°C bij mij goedkoper dan gas.

Ik denk dat het vooral komt omdat de mensen moeilijk iets kunnen voorstellen bij kwh, kw, m3 gas,....

Het is ook wel zo dat er veel reclame wordt gemaakt over warmtepomp, met info dat ik niet correct vind.
 
Veel issues onder het mom van "mijn huis geraakt niet warm" of "mega veel verbruik omdat die constant vast vriest". Op facebook ook wel veel gevallen die dat komen vragen in zo een bouwen en renoveren groep. Ik veronderstel ook dat al die huizen met een warmtepomp zo goed als allemaal nieuwbouwen zijn en geen huizen met 0,0 isolatie. Met een houtkacheltje is dat ook meteen opgewarmd denk ik dan. De buren die gaan bouwen gaan het allesinds zo doen; houtkachel + warmtepomp.
Hier ook 0 issues hoor. Het blijft hier altijd minstens 21.5°C (mijn wenstemperatuur).
Ik heb aan het begin van het stookseizoen zelf zitten experimenteren met settings om te zien wat de invloed er van was, dus als ik ergens spreek dat het teveel afkoelde, was dat omdat ik aant prutsen was. Want ik wou graag weten welke settings er voor mij het zuinigst zijn en meest comfort geven want het is onze eerste winter hier. Ondertussen ben ik er sinds begin december niet meer aan geweest op de stooklijn na.

Hieronder de temperatuur van de afgelopen 30 dagen. Heb zelfs mijn stooklijn een klein beetje bijgesteld toen het daar -5 à -6°C was want het werd boven de 22°C. Ik denk niet dat ik er nu nog ga aankomen.

En een hoger verbruik is normaal he met zo'n temperaturen. Huske post af en toe zijn gas verbruik en dat is ook serieus gestegen tegenover bij 10°C. wat logisch is. Wat bij gas x3 in verbruik is, is bij warmtepomp waarschijnlijk x4 door de dalende COP. Maar zoals ik hierboven zei, je moet uw verbruik zien over het seizoen waarbij je met COP 4.5 à 5 draait i.p.v. op dagen waar het vriest en je maar COP 3-4 haalt.

Ukyxc02.png
 
Huske post af en toe zijn gas verbruik en dat is ook serieus gestegen tegenover bij 10°C. wat logisch is.

Elke halve maand in het 'Hoe warm is het bij jou' topic.

Om in inzage te geven in hett gemiddelde gasverbruik in de stookperiode
Laatste week oktober 2023: 16,3kWh/dag, initiele opstart was 42,5kWh, de verwarming dus te laat opgezet.
November 2023: 30,85 kWh/dag, met uitschieters van 59kWh op de voorlaatste dag en 7kWh op de 2de en 19de
December 2023: 38,6 kWh/dag, met uitschieters van 60 en 61kWh en 1 dag met 10kWh
Januari 2024 (tem 18/01): 54 kWh/dag, met uitschieters van 71,72 en 73kWh

En zelfs nu kan het van dag tot dag schommelen, afgelopen dagen was het 54, 71 en 56kWh, een trend die niet te verklaren is met de graaddagen. Waar daar de exacte reden van is heb ik geen idee van, mijn woning ligt niet echt in de zon. Het zuiden heeft veruit het minste glas, het westen niets (hob).
 
En zelfs nu kan het van dag tot dag schommelen, afgelopen dagen was het 54, 71 en 56kWh, een trend die niet te verklaren is met de graaddagen. Waar daar de exacte reden van is heb ik geen idee van, mijn woning ligt niet echt in de zon. Het zuiden heeft veruit het minste glas, het westen niets (hob).

Is dat niet gewoon de uitmiddeling ? Het feit dat je op dag 1, 1 run hebt, op dag 2 2 runs, en op dag 3 gewoon terug 1 run. Te verklaren door het feit dat je meerdere runs op een dag kan hebben en er geen enkele reden is waarom dat er een run exact na 24 uur zou vallen. Waardoor het dan ook logisch is dat je wat meer kan verbruiken.
 
Is dat niet gewoon de uitmiddeling ? Het feit dat je op dag 1, 1 run hebt, op dag 2 2 runs, en op dag 3 gewoon terug 1 run. Te verklaren door het feit dat je meerdere runs op een dag kan hebben en er geen enkele reden is waarom dat er een run exact na 24 uur zou vallen. Waardoor het dan ook logisch is dat je wat meer kan verbruiken.

Mijn CV staat ingesteld van 7-22h.
Ik heb typisch maar 1 run per dag. Ook die van 71kWh was maar 1 run.
 
Nu draait ze hier ook continu aan een lage temperatuur en de ruimtetemperatuur blijft ook behouden, in beide zones zelfs 0,5 °C te veel, maar ik heb een hysterese van 1 °C op die Ecodan.

vaBaFKd.png
 
Holy crap. Wat is er zaterdag gebeurd? Pieken van meer dan 7000kw, zonder EV. Was op dat moment ook niet aan het koken. Warmtepomp heeft ook geen elektrische weerstand om bij te springen (die zekering is nog niet aangesloten, ging dat wss ook niet doen omdat ze de boel wel kin trekken)

Gisteren was het weer een normaal winterverbruik van 38kwh voor een dag.

 
Holy crap. Wat is er zaterdag gebeurd? Pieken van meer dan 7000kw, zonder EV. Was op dat moment ook niet aan het koken. Warmtepomp heeft ook geen elektrische weerstand om bij te springen (die zekering is nog niet aangesloten, ging dat wss ook niet doen omdat ze de boel wel kin trekken)

Gisteren was het weer een normaal winterverbruik van 38kwh voor een dag.

7000kW jong... :D

De kat op de kookplaat?
 
7000kW jong... :D

De kat op de kookplaat?

Lol oesje. 7000 watt dus :laugh:

Nee, geen idee wat er daar gebeurd is.
Tegen morgen staat dat op mijn fluvius, mss heeft de p1 meter een flipke gedaan. Piek was om kwart voor 9. Enige dat dan opstond was de koffiezet.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties op mijn vorige post (ga ze niet allemaal quoten 😛).
Heeft er nog iemand een recente offerte voor L/W en/of geothermische warmtepomp?
Volgens de architect gaan we ook de stabiliteit van de grond moeten afwachten wat de boringen betreft.
 
Bedankt voor de reacties op mijn vorige post (ga ze niet allemaal quoten 😛).
Heeft er nog iemand een recente offerte voor L/W en/of geothermische warmtepomp?
Volgens de architect gaan we ook de stabiliteit van de grond moeten afwachten wat de boringen betreft.
Ik pak hier een offerte van een installateur. Zijn prijzen van 2022
Gas is aan 21% btw en warmtepompen zijn aan 6%btw. Geld nog voor nieuwbouw tot 31/12/2024.

prijzen zijn uiteraard voor een volledig nieuwe installatie, omdat het over een nieuwbouw gaat.

-Gasketel als doorstromer.
Installatie: €7.812 incl keuring. + €1.694 aansluiting Fluvius. = €9.506 incl btw

-Gasketel met boiler (is dezelfde ketel, maar dan met een 200l boiler)
Installatie: €9.264 incl keuring + €1.694 aansluiting fluvius. = €10.958 incl btw

-L/W warmtepomp met externe boiler 300l. COP A2/W35 = 3,75 EN 14511 (split unit)
Installatie: €9.328 incl btw (koeling zit er standaard in)

-L/W warmtepomp met externe boiler 300L. COP A2/W35 = 4,2 EN 14511 (monoblock)
Installatie: €13.356 Incl btw (koeling zit er standaard in)

-G/W warmtepomp met externe boiler 300L. 2 x boringen 120m
Installatie: €21.805 incl btw (koeling zit er niet standaard in, in deze prijs zit wel de meerprijs van de koeling)
 
Holy crap. Wat is er zaterdag gebeurd? Pieken van meer dan 7000kw, zonder EV. Was op dat moment ook niet aan het koken. Warmtepomp heeft ook geen elektrische weerstand om bij te springen (die zekering is nog niet aangesloten, ging dat wss ook niet doen omdat ze de boel wel kin trekken)

Gisteren was het weer een normaal winterverbruik van 38kwh voor een dag.

Heeft uw warmtepomp een anti-legionella programma? Dat is bij mij een enorme stroomvreter. Zeker omdat die dat aanstuurt op zowel de kleine interne boiler van 180 liter en de externe 2e boiler van 450 liter. Dat trekt een enorme piek bij mij.

Mijn piek elke maand is altijd op woensdagmiddag om 11u30 omdat dan het anti-legionella programma automatisch start. Zelfs als mijn zonnepanelen in volle zomer op dat moment 10 kW opbrengen waarvan ik dan 9,5 kW injecteer dan nog zie ik dat die stroom bij afneemt.
 
Ook offertes aan het opvragen voor nieuwbouw voor l/w. Keuze zal gaan tussen Viesmann, Mitsubishi, vaillant.

Ook eens voor geothermische gevraagd maar komt 13.000 duurder uit en dat gaan we elders investeren. Misschien wel wachtbuizen (2*90) voorzien?
 
Heeft uw warmtepomp een anti-legionella programma? Dat is bij mij een enorme stroomvreter. Zeker omdat die dat aanstuurt op zowel de kleine interne boiler van 180 liter en de externe 2e boiler van 450 liter. Dat trekt een enorme piek bij mij.

Mijn piek elke maand is altijd op woensdagmiddag om 11u30 omdat dan het anti-legionella programma automatisch start. Zelfs als mijn zonnepanelen in volle zomer op dat moment 10 kW opbrengen waarvan ik dan 9,5 kW injecteer dan nog zie ik dat die stroom bij afneemt.

Ja, op vrijdagmiddag draait dat. Maar het issue heeft zich op zaterdag voorgedaan.
 
Bedankt voor de reacties op mijn vorige post (ga ze niet allemaal quoten 😛).
Heeft er nog iemand een recente offerte voor L/W en/of geothermische warmtepomp?
Volgens de architect gaan we ook de stabiliteit van de grond moeten afwachten wat de boringen betreft.
Van vorig jaar:

Nibe S1255-6PC (inclusief koeling): €10500 (6%BTW)
Grondboring 3x ~70m: €9700
Ook offertes aan het opvragen voor nieuwbouw voor l/w. Keuze zal gaan tussen Viesmann, Mitsubishi, vaillant.

Ook eens voor geothermische gevraagd maar komt 13.000 duurder uit en dat gaan we elders investeren.
Zowiezo moet je eigenlijk geen rechtstreekse vergelijking maken tussen L/W en G/W. Gezien de levensduur van de boring, gaat deze in principe voor 3/4 installaties mee. Dus moet je die kost dan verdelen over deze periode. Maar goed, je moet natuurlijk wel het bedrag aan het begin volledig leggen, dus ik begrijp het ergens wel.

Misschien wel wachtbuizen (2*90) voorzien?
Dat zijn redelijk stijve buizen, dus tenzij het een volledig recht traject is, denk ik niet dat het haalbaar is die achteraf door een wachtbuis te trekken. En binnen in huis moet je nog eens isolatie rond die buis doen om condens te vermijden.
 
Terug
Bovenaan