Review: Frank and Drake

Twee horror-grootheden die al minstens een eeuw bekend zijn in de popcultuur: iedereen kent het iconische Frankenstein-monster en graaf Dracula. De Spaanse ontwikkelaar Appnormals Team, bekend van het intussen vijf jaar oude STAY, probeert met de narratieve adventure game Frank and Drake een nieuwe twist aan deze bekende personages te geven in een hedendaagse setting. Maar is dit spel iets waar je je tanden in wil zetten of blijkt het een lappendeken te zijn met alleen maar goede ideeën en verder niets?

Frank and Drake vertelt het verhaal van zijn titelpersonages in de fictieve stad Oriole City. Frank is werkzaam als een conciërge in een appartementsgebouw. Ham, de eigenaar van het gebouw, vertelt Frank dat hij een nieuwe kamergenoot zal krijgen in de vorm van Drake. Frank is naast zijn taken als conciërge verantwoordelijk om Drake, die door een zonallergie alleen ’s nachts actief is, hartelijk welkom te heten en hem met open armen te omarmen. Al is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan, want de verschillende bioritmes tussen beide heren bemoeilijkt de zaken. Of dat nog niet voldoende is, worden de twee vreemdelingen door onbekende krachten in een gevaarlijke samenzwering geduwd. Samenwerking tussen Frank and Drake is dus key om het mysterie van hun bestaan te ontrafelen. En daarin kom jij als gamer tussen, dus smeer je handjes al maar in!

FrankandDrake1.jpg

Droge Drake

Je speelt afwisselend met beide personages en krijgt in totaal zes dagen om klaarheid te scheppen over ieders duistere geschiedenis. Dit doe je door gaandeweg de omgevingen te verkennen, puzzels op te lossen en bepaalde keuzes in het verhaal te maken, die het verhaal doen vertakken tot zes mogelijke eindes. Wat je kiest (vaak krijg je twee opties voorgeschoteld), stuurt je verhaalgewijs dus in een compleet andere richting dan de andere keuze.

De ongelooflijk oogstrelende rotoscopie-techniek onderscheidt Frank and Drake van de rest.


Het verschil tussen beide personages is alvast meteen gezet: wanneer je op het titelscherm voor aanvang van de game je cursor naar ofwel de linker- dan wel de rechterzijde van het scherm beweegt, verandert het tijdstip van het panorama over Oriole City naar respectievelijk de dag en de nacht. Frank en Drake zijn dan ook totaal niet te vergelijken. Frank is een zeer verloren, ingetogen kerel die worstelt met zijn persoonlijkheid en moeite heeft om alle stukjes van zijn gedachten aan elkaar te lijmen tot een geheel waar hij gelukkig mee is (de knipoog naar het monster van Frankenstein krijgt zo een andere insteek). Drake is dan weer een op het eerste zicht zelfstandig iemand die liefst zo veel mogelijk interactie met andere mensen mijdt, wegens de trauma’s die zijn verleden met zich meebrengt.

FrankandDrake2.jpg

Visueel kunstwerkje

Bij aanvang van de game valt meteen de prachtige rotoscoopstijl op die de personages en hun omgevingen levensecht doen lijken. Roto-watte? Wel, rotoscopie is een zeer tijdrovende animatietechniek waarbij over in het echt gefilmde beelden wordt getekend, frame per frame. Dit zorgt ervoor dat de acties in de animatie realistischer overkomen. Deze techniek is vooral gekend in Hollywood: in films als Alice in Wonderland, Sin City en Waking Life is rotoscopie gebruikt. Zo komt bijvoorbeeld een wandelpas van een personage iets minder vlot, maar wel realistischer over.

Deze stijl is dan ook onmiddellijk iets wat Frank and Drake onderscheidt van de rest. De ontwikkelaars durven rotoscopie trouwens op geheel nieuwe manieren te gebruiken, zoals bij enkele zwart-wit flashbacks die ongelooflijk oogstrelend te noemen zijn. De game kan dus gerust als een visueel kunstwerkje worden omschreven.

FrankandDrake3.jpg

Sublieme soundtrack

Wat ook hoge toppen scheert, is de soundtrack. Componist Kai Engel geeft Frank (triphop) en Drake (klassieke jazz) elk hun eigen muzikale thema’s die perfect bij de persoonlijkheidskenmerken van de twee personages passen. Naarmate de spanning snijdt, gaat de soundtrack crescendo en bezorgt deze je op gepaste tijden de nodige kippenvel die een gevoelige snaar weet te raken. Engel is dan ook geen beginneling, als componist van tot dusver 127 (kort)films heeft hij al heel wat ervaring op zijn teller. Des te straffer dat ontwikkelaar Appnormals Team hem heeft weten te strikken.

Waarom de ontwikkelaar zich plots naar het einde van de game wenst te haasten, is een raadsel.


De geweldige animatiestijl en dito soundtrack verhullen echter veel. Tot halfweg de game weten de onthullingen, de uitdagende maar niet frustrerende puzzels en de keuze-opties zich op hetzelfde niveau te begeven, maar nadien zakken deze laatste drie elementen als een kaartenhuisje in elkaar. De onthullingen worden plots voorspelbaar en waar het verhaal tot dan goed zijn tijd nam, gaat de voortgang plots in overdrive en enkele tanden sneller. Tot en met de derde dag ben je ongeveer een uur zoet per etmaal, maar nadien werk je de laatste drie dagen gemakkelijk in een uurtje af.

FrankandDrake4.jpg

Bad blood

Waarom de ontwikkelaar plots naar het einde van de game wenst te rushen, is een raadsel. Maar hierdoor wordt wat je tot dan toe hebt verwezenlijkt, ondermijnd. Zeker ook als de puzzels plots geen enkele uitdaging meer bieden en snel afgehandeld aanvoelen, en er van verhaalkeuzes plots geen sprake meer is. Dit laatste wordt nog maar eens pijnlijk duidelijk wanneer de game mechanic die de band tussen Frank en Drake moet voorstellen, niets lijkt uit te maken bij het slot van het verhaal. De eindes die ik bij mijn twee playthroughs te zien kreeg, verschilden namelijk amper. Je kan nog wel extra achtergrondinfo en collectables verzamelen op weg naar de zes verschillende eindes, maar het plot en zijn clou zijn al duidelijk na één speelbeurt.

Toch zou het zonde zijn om al het goeds wat Frank and Drake te bieden heeft, hierdoor te negeren. De titel is absoluut een aanrader, maar kan nog het best omschreven worden als een ruwe diamant. Wie enkele uren de tijd heeft om zich onder te dompelen in een alternatieve realiteit en het audiovisuele luik als hoogste goed in een game aanschouwt, heeft met Frank and Drake een regelrechte homerun te pakken. Wie toch meer een uitgebalanceerde game wenst die compleet aanvoelt, blijft wat op zijn honger zitten.

Conclusie

Style over substance, het hoeft niet per se iets slechts te betekenen. Frank and Drake dompelt je onder in een narratieve adventure in een alternatieve realiteit met een audiovisuele stijl die op sommige momenten zijn gelijke niet kent. Maar helaas zit er (zeker naar het einde toe) toch iets te weinig vlees aan deze titel om hem écht aan te bevelen.

Pro

  • Likkebaardende visuele rotoscopie
  • Fantastische soundtrack
  • Gevoelige snaar wordt getikkeld

Con

  • Tweede helft van game wordt te snel afgehaspeld
  • Keuzes maken niet zo veel uit
  • Verschillende eindes vallen teleur
7

Over

Beschikbaar vanaf

20 juli 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Appnormals Team

Uitgever

  1. Chorus Worldwide Games
 
Redactie
Had hier nog niet van gehoord, klinkt heel interessant! Jammer dat het wat aftakelt naar het einde toe, anders zou ik hem direct op mijn lijst zetten!
 
Terug
Bovenaan