Warmtepompen

Sinds enkele maanden zie ik (Homewizard P1) elke ochtend exact om 8u een spike van +- 15 minuten tot een max van 3000w.
De warmtepomp draait dan, dus het moet van de warmtepomp komen.
Nochtans is er op dat uur geen verwarming of koeling ingesteld.
Douchen is voor 8u, maar in het weekend doorgaans later. Spike blijft om 8u. Staat er dus volgens mij los van.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Of waar ik zou kunnen terugvinden wat dit is?
Warmtepomp die zich voorbereidt op iets?
Is geen extreem verbruik ofzo, maar ik vraag het me wel af :)
 
Heb je een comfort instelling voor sanitair warm water?
Zou kunnen dat de WP tegen 8u wat warm water 'voorbereidt'.
(zoiets bestaat nl ook voor klassieke boilers)
 
Heb je een comfort instelling voor sanitair warm water?
Zou kunnen dat de WP tegen 8u wat warm water 'voorbereidt'.
(zoiets bestaat nl ook voor klassieke boilers)
Aan zoiets dacht ik inderdaad, maar geen idee waar ik dit kan terugvinden.
Ik zal wel eens zoeken en kijken of het inderdaad dit is.
Bedankt.
 
Aan zoiets dacht ik inderdaad, maar geen idee waar ik dit kan terugvinden.
Ik zal wel eens zoeken en kijken of het inderdaad dit is.
Bedankt.
Menu van je WP zelf, veel kans.

BTW, ik heb een TADO thermostaat thuis en ook die kan dat 'inschakelen', dus moest je een 'slimme' thermostaat hebben zeker daar ook eens kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Grote kans dat uw warm water op auto staat met een tijdschema dat om 8h begint.
In de auto stand gaat hij enkel uw boiler bijwarmen wanneer dat mag van het tijdschema. Mijn schema loopt van 15h30 tot 20h in de zomer omdat we veel zonnepanelen op het westen hebben, maar dagelijks schiet hij stipt 15h30 in gang.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Grote kans dat uw warm water op auto staat met een tijdschema dat om 8h begint.
In de auto stand gaat hij enkel uw boiler bijwarmen wanneer dat mag van het tijdschema. Mijn schema loopt van 15h30 tot 20h in de zomer omdat we veel zonnepanelen op het westen hebben, maar dagelijks schiet hij stipt 15h30 in gang.
Ondertussen nagekeken en 't is inderdaad dat tijdschema dat om 8u stond ingesteld (tot 19u, als ik me niet vergis) waardoor hij even voor die piek zorgde.
Ik heb het inmiddels al iets verlaat naar 9u zodat er tijdens de opstart al iets meer zon is (zonnepanelen)
Is hier ook een soort algemene regel voor?
Hoe lang dit zou moeten opstaan? Een x aantal uur per dag?
Is dat ook belangrijk voor het moment wanneer er warm water nodig is?
 
Ondertussen nagekeken en 't is inderdaad dat tijdschema dat om 8u stond ingesteld (tot 19u, als ik me niet vergis) waardoor hij even voor die piek zorgde.
Ik heb het inmiddels al iets verlaat naar 9u zodat er tijdens de opstart al iets meer zon is (zonnepanelen)
Is hier ook een soort algemene regel voor?
Hoe lang dit zou moeten opstaan? Een x aantal uur per dag?
Is dat ook belangrijk voor het moment wanneer er warm water nodig is?
Voor SSW zijn er nog 3 bijkomende instellingen die invloed hebben op de aanmaak van het warm water bij Vaillant.

Gewenste temperatuur
De temperatuur dat het water in de boiler moet hebben. Bij ons staat op de 50°C, maar met minder zou we ook toekomen heb ik gemerkt. Hoe lager, hoe hoger de COP en hoe minder stilstandsverliezen. Hogere temperatuur laat je uiteraard toe meer warm water af te tappen.

Hysterisis
Wanneer de boiler terug moet gaan verwarmen. Bij ons staat die op 6°C. Dit wil zeggen dat als je een wens temperatuur hebt van 50°C, dat de boiler terug gaat opwarmen als het water onder de 44°C zakt. Hij verwarmt wel enkel als het mag van het tijdsschema.

Offset
De offset tussen de wens temperatuur en het warmwater dat door de verwarmingspiraal loopt. Hoger = sneller opwarmen, maar lagere COP. Bij mij staat dat op 5°C. Dat wil zeggen dat er dan 55°C warm water door de verwarmingsspiraal loopt om de boiler op temperatuur te brengen.

Mijn tijdsschema staat van 15h30 - 18h momenteel omdat we het meest zonnepanelen op het westen hebben liggen en we vooral ’s avonds en ’s morgens (voor 8u) warm water gebruiken. In mijn situatie heeft het weinig zin om om 9h warm water te maken en het dan de hele dag te laten afkoelen in de boiler om het ’s avonds pas te gebruiken. Ook de is de COP hoger als het buiten warmer is. In de winter laat ik het starten om 13h. Natuurlijk als je overdag veel warm water verbruikt en je stelt een schema in van 9-18h, dan gaat hij hoogst waarschijnlijk om 9h gaan opwarmen en als je dan ’s middags een bad laat lopen, dan zal hij in de namiddag nog eens gaan bijwarmen. Maar wij hebben aan 1 boiler lading voldoende om een dag door te komen.
Mocht je ooit eens zonder warm water zitten, dan zet je de thermostaat voor warm water op dag ipv auto en dan gaat hij op elke moment van de dag gaan laden zodra de hysterese bereikt is. Dat heb ik al 1x moeten doen toen we 2 grote badden op 1 dag hebben gevuld.

EDIT: Dit gaat specifiek over de Vaillant installatie gaat die XA4 heeft.
 
Laatst bewerkt:
Iemand bij het boren voor zijn warmtepomp ook gepolst naar het boren voor 'drinkbaar' water? Heb gehoord dat dat praktisch onvergunbaar is tegenwoordig, alleen als er geen pidpa aansluiting zou zijn. Maar veronderstel dat dat wel vaker onofficieel gebeurd.
 
Hier staat die ingesteld dat deze mag opwarmen tussen 13:30 - 18:00.
In de praktijk draait deze dus voornamelijk tussen 13:30 - 15:00.

Is bij ons wat met het gedacht van.
-Zijn de buitentemperaturen warmer (betere COP)
-brengen de zonnepanelen veel op
-wij douchen vooral in de namiddag/avond
-Tussen 13:30 - 17:00 is de kans dat onze woning een piek trekt kleiner.

Wij warmen de boiler op tot 50°C en bij 43°C mag die terug opspringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Iemand bij het boren voor zijn warmtepomp ook gepolst naar het boren voor 'drinkbaar' water? Heb gehoord dat dat praktisch onvergunbaar is tegenwoordig, alleen als er geen pidpa aansluiting zou zijn. Maar veronderstel dat dat wel vaker onofficieel gebeurd.
De vraag die je je moet stellen is: is het het waard om een of andere vorte bacterie (of eender welk andere biologische of chemische contaminatie) binnen te krijgen omdat je je "drinkbaar" grondwater niet voldoende hebt getest en opgevolgd?

En dat om een paar honderd euro uit te sparen op een jaar? Als je de kost van de installatie, al die testen en het zuiver houden van die installatie er dan niet tegeonver zet...
 
De vraag die je je moet stellen is: is het het waard om een of andere vorte bacterie (of eender welk andere biologische of chemische contaminatie) binnen te krijgen omdat je je "drinkbaar" grondwater niet voldoende hebt getest en opgevolgd?

En dat om een paar honderd euro uit te sparen op een jaar? Als je de kost van de installatie, al die testen en het zuiver houden van die installatie er dan niet tegeonver zet...
Ja true ^^
 
Heeft iemand een idee hoe je kunt bepalen welk vermogen warmtepomp (Lucht/water) nodig is om je huis comfortabel te verwarmen?
 
Heeft iemand een idee hoe je kunt bepalen welk vermogen warmtepomp (Lucht/water) nodig is om je huis comfortabel te verwarmen?

Bij mij heeft men die gedimensionneerd op de warmteverliezen. Zodanig zelfs dat de generatiecapaciteit bij -10°C genomen werd en deze verliezen dekte, als ik het mij nog goed herinner.

Je wilt natuurlijk niet dat uw warmtepomp onvoldoende warmte kan genereren. Al moeten we wel eerlijk zijn dat dergelijke lage temperaturen zeer uitzonderlijk zijn en de temperatuur fluctueert gedurende de dag waardoor je mogelijks met een maatje kleiner weg geraakt.

Al moet je ook niet te klein nemen, aangezien je die warmtepomp ook wilt gebruiken om sanitair warm water te maken, het moment dat die dat doet, heb je er niet noodzakelijk iets aan voor de woning te verwarmen.
 
Heeft iemand een idee hoe je kunt bepalen welk vermogen warmtepomp (Lucht/water) nodig is om je huis comfortabel te verwarmen?
Zoals Renegadexxripxx aangeeft moet je een warmteverliesberekening doen, online vind je dan wel wat hoe dat moet en hoe je dat dan moet gebruiken bij het bepalen van vermogen WP.
 
Heeft iemand een idee hoe je kunt bepalen welk vermogen warmtepomp (Lucht/water) nodig is om je huis comfortabel te verwarmen?
Voor een nieuwbouw of ter vervanging van gas?
Voor vervanging kan je Koevlaas methode gebruiken.
Voor nieuwbouw warmteverliesberekening en beta factor 0.9 of 0.8 nemen. Tenzij een grotere unit voor beta factor 1 hetzelfde minimum vermogen heeft.
 
beta factor? is dat je V50?

Er zou een 190L boiler in de binnenunit komen. Ik had begrepen dat een boiler relatief ça va is van het nodige vermogen omdat deze niet constant vollenbak opwarmt...
 
Laatst bewerkt:
beta factor? is dat je V50?

Er zou een 190L boiler in de binnenunit komen. Ik had begrepen dat een boiler relatief ça va is van het nodige vermogen omdat deze niet constant vollenbak opwarmt...
Beta factor is hoeveel je op de weerstand wil doen. Dus stel dat je 5kW nodig hebt bij -10C, dan heb je bij beta factor 0.8 een warmtepomp van 4kW nodig bij -10C en ga je de laatste 1kW uit het hulp element halen. Die ene kW is dan wel aan COP 1, maar het zorgt er voor dat je warmtepomp minder zal pendelen in het tussen seizoen omdat het minimale vermogen dan ook meestal kleiner is.

Wij hadden een 6kW warmtepomp nodig, maar het minimale vermogen van de 7kW was hetzelfde, dus hebben we de 7kW genomen. Afgelopen winter was onze woning nog niet bewoond en stond de thermostaat op 15C in december. Toen in de koudste periode stond ze zelfs nog te pendelen. Dus ik denk dat een 5kW warmtepomp misschien ook wel voldoende was geweest als we beta factor 0.8 in het achterhoofd hielden, want dat hebben ze bij ons project niet gedaan. En pas achteraf hoorde ik van een Vaillant technieker dat ze beter kunnen uitgaan van beta 0.8 omdat het comfort en levensduur van de warmtepomp verhoogd.
In maart stond ze op 19C en das was ook en en al pendelen. Dus we hadden beter dat advies gekregen voor de plaatsing. Of beter gezegd de bouwfirma.

We hebben ook een 190l boiler en die staat op 50C. 1x per dag wordt die terug geladen in de namiddag. Genoeg voor 2-3 douches + een bad te vullen. Zet die op 55C en je krijgt er nog een extra douche uit.
 
Terug
Bovenaan