Warmtepompen

Mijn schoonvader wilt graag het energievoorschot voor zijn toekomstige huurders bepalen. Drie huurwoningen met gemeenschappelijke warmtepomp voor vloerverwarming. Nominaal verbruik 5kw, piek 8kw.

Om gewoon de grootteorde correct in te schatten zou het nuttig zijn om te weten hoeveel uren per jaar een geothermische warmtepomp draait, en evt het verbruik in kw van andere warmtepompen. Mensen hier die dat voor hun situatie willen/kunnen delen?
 
Mijn schoonvader wilt graag het energievoorschot voor zijn toekomstige huurders bepalen. Drie huurwoningen met gemeenschappelijke warmtepomp voor vloerverwarming. Nominaal verbruik 5kw, piek 8kw.

Om gewoon de grootteorde correct in te schatten zou het nuttig zijn om te weten hoeveel uren per jaar een geothermische warmtepomp draait, en evt het verbruik in kw van andere warmtepompen. Mensen hier die dat voor hun situatie willen/kunnen delen?
Hoe groot zijn de woningen, hoe goed zijn ze geisoleerd, welke orientatie hebben ze, wordt daar ook SSW mee gemaakt, zonnepanelen, ... Hangt van veel factoren af dus moeilijk te zeggen.
En hoe gaat jullie dat verrekenen als de ene de hele winter op 19°C stookt en de andere 23°C vraagt?

En normaal verbruik is 1200kWh voor een kleine woning met 1 bewoner tot 4000kWh voor een grote gezinswoning die 15j geleden gebouwd werd.
 
Hoe groot zijn de woningen, hoe goed zijn ze geisoleerd, welke orientatie hebben ze, wordt daar ook SSW mee gemaakt, zonnepanelen, ... Hangt van veel factoren af dus moeilijk te zeggen.
En hoe gaat jullie dat verrekenen als de ene de hele winter op 19°C stookt en de andere 23°C vraagt?

En normaal verbruik is 1200kWh voor een kleine woning met 1 bewoner tot 4000kWh voor een grote gezinswoning die 15j geleden gebouwd werd.
En het verbruik hangt ook af van de job van de inwoner, van hoelang ze in de douche staan, van of ze hun kleren vaak wassen... Ik ken het allemaal wel.
Enkel zeer ruwe schatting is nodig. Er zitten caloriemeters op de verschillende leidingen, we kunnen dus de kosten in verhouding doorrekenen. Met je info ga ik uit van een 2500-3000 kwh per woning. Bedankt.
 
En het verbruik hangt ook af van de job van de inwoner, van hoelang ze in de douche staan, van of ze hun kleren vaak wassen... Ik ken het allemaal wel.
Enkel zeer ruwe schatting is nodig. Er zitten caloriemeters op de verschillende leidingen, we kunnen dus de kosten in verhouding doorrekenen. Met je info ga ik uit van een 2500-3000 kwh per woning. Bedankt.
Laat de firma die langskomt om u een warmtepomp te verkopen de berekening en simulatie uitvoeren van wat die gaat verbruiken.

Mijn woning die super goed geïsoleerd is verbruikt tussen de 1600 - 1800kwh op jaarbasis. Maar dat is een volledige woning. Heb je een woning die helemaal niet geïsoleerd is dan kan dat evengoed 3000- 4000kwh maar voor hetzelfde geld evengoed 6000 - 8000kwh zijn. Een aanname maken van 2500-3000, lijkt mij niet het beste idee. Al zal er wel een grote kans zijn dat het die richting zal uitgaan.

Wat eventueel wel een mogelijks goed idee zou kunnen zijn is om een geothermische te voorzien (1 boring, 2 systemen ipv elk zijn verwarming of 1 super groot systeem). Al acht ik de kans nog altijd klein dat dit economischer is dan L/W versie.
 
Iemand argumenten wel of geen buffervat bij een warmtepomp te nemen? Prijs is 3000€ extra, wp zelf is 14k. Het gaat over een water water wp. Ik vind dit precies wat veel, dan mag die al wat sneller stuk gaan.
 
3000euro voor een vat is veel geld hoor. Hoe groot is dat vat?
Alles vloerverwarming? Hoeveel vierkante meter en hoe zwaar is de warmtepomp?
 
Iemand argumenten wel of geen buffervat bij een warmtepomp te nemen? Prijs is 3000€ extra, wp zelf is 14k. Het gaat over een water water wp. Ik vind dit precies wat veel, dan mag die al wat sneller stuk gaan.
Ligt eraan hoe de rest van uw installatie is om te zien of het nodig is.

Buffervat wordt geplaatst als er een kans bestaat, dat er onvoldoende warmteafgifte is voor uw installatie. Dan moet je eens kijken hoeveel warmte uw warmtepomp minimaal kan geven en dat je dit telkens kwijt kunt (bv vloerverwarming). Kan bijvoorbeeld gebeuren als je op uw vloerverwarming kringen gaat regelen.

Omdat je hoogstwaarschijnlijk zit met een grond/water warmtepomp (water/water is nog iets anders, kom je niet snel tegen in een woning). Ga je eerst eens moeten kijken of dit een modulerend model is. Lucht/water warmtepompen die je vandaag koopt zijn nogal snel modulerende types. Grond/water kom je aan/uit nog wel tegen, heb hier toch nog wel wat offertes voor gekregen.

Met een modulerende type ga je al niet zoveel buffer nodig hebben en kom je misschien al toe met 1 kring op uw vloerverwarming. Dan kun je deze kring steeds open laten en fungeert die als buffer. Wordt vaak de badkamer gebruikt omdat het hier altijd iets warmer mag zijn. Uiteraard moet die dan wel groot genoeg zijn voor uw installatie.

Zo heb je nog wel wat zaken waarom er gekozen wordt voor buffervaten, maar dan wordt het een echte wall-of-text.

Installatie:
Als ze die buffervat plaatsen dan is dat niet enkel maar een vat ertussen zetten dat berekend is op hoeveel buffer je nodig hebt. Maar dan plaatsen ze ook ineens een pompgroep bij. Pomp van de warmtepomp circuleert tussen warmtepomp en buffervat. De pompgroep circuleert dan over buffervat en vloerverwarming.
Als je bij tweakers gaat kijken heb je heel veel post over mensen die data en trends bijhouden van hun warmtepomp, kun je veel bijleren. Hier is het dan wel cruciaal dat uw installatie goed is afgeregeld. Want daar waren er toch verschillende waarbij de balans niet meer goed zat en dus de temperatuur naar de vloerverwarming niet goed is.

Ik heb een L/W warmtepomp en deze is modulerend en heeft geen buffervat. Is ook niet nodig in mijn geval. Ik heb geen zoneventielen waarbij ik mijn vloerverwarming regel, dus deze blijven steeds in dezelfde stand staan. Dus gans mijn vloerverwarming (ik heb in totaal een 275m² aan vloerverwarming liggen) is meer als voldoende als buffer. Ik moet nog eens nakijken hoeveel ik minimaal nodig heb. (edit: net nagekeken in het boekje. Minimaal 6m² vloerverwarming tot maximaal 30m² vloerverwarming voor max rendement.


Kortom :D Het ligt aan uw installatie of je het nodig hebt. De zaken die ik terug vind op internet en ervaring van mensen, concludeer ik het volgend. Heb je geen buffervat nodig, steek deze dan ook niet. Het maakt uw installatie/regeling complexer.
 
Laatst bewerkt:
Thx voor de uitgebreide info. Het is inderdaad een grond/water warmtepomp. Vermogen is 6KW en ze werkt modulerend, voor een 260m2 vloer (alles eigenlijk). Optie is een 120l buffervat.
Net ook met de architect besproken, en hij zou het ook niet doen omdat het niet echt moet.
 
120l buffer op 260m2 vloer is niks. En met een modulerende warmtepomp heb je er helemaal geen boodschap aan.
Met die 3000euro kun je nuttigere zaken doen.
 
Ik sta voor de aanvang van een totaalrenovatie en ben aan het bekijken hoe we de woning best zouden verwarmen. Idee zou zijn om het gelijkvloers (40m²) en de badkamer (5m²) te verwarmen en de rest waarschijnlijk laten voor wat het is. Alles op vloerverwarming.
Iemand een idee van wat een warmtepomp, boiler & de vloerverwarming ongeveer zou kunnen kosten?
Op het internet verschillen de prijs van 7KEUR tot 20KEUR, dus nogal een redelijk grote marge...
 
Ik zou in uw badkamer zowel vloer als wand verwarming voorzien.
Geen idee van kostprijs, maar no way dat 7K kan incl. vloerverwarming en installatie. Dat kosten uw technieken alleen al denk ik. Ik denk dat je toch eerder naar de 15k of meer zult gaan voor bovenstaand. Ook al is het een beperkte oppervlakte
 
Ik sta voor de aanvang van een totaalrenovatie en ben aan het bekijken hoe we de woning best zouden verwarmen. Idee zou zijn om het gelijkvloers (40m²) en de badkamer (5m²) te verwarmen en de rest waarschijnlijk laten voor wat het is. Alles op vloerverwarming.
Iemand een idee van wat een warmtepomp, boiler & de vloerverwarming ongeveer zou kunnen kosten?
Op het internet verschillen de prijs van 7KEUR tot 20KEUR, dus nogal een redelijk grote marge...
ligt je vloer op de zavel of ligt er al een plaat. Heb je voldoende vrijehoogte in de ruimtes? zijn maar een paar 'klein' dingen die invloed hebben.

Die 7K - 20K is alleen voor het systeem, niet alle randanimatie
 
We gaan er alles uit halen en de vloeren opnieuw isoleren. We hebben sowieso voldoende hoogte, dus dat is ook afgedekt.
Ik slik wel even van de prijzen...
Misschien toch nog nog eens gaan informeren voor een gasketel en die op termijn dan vervangen door een warmtepomp.
 
We gaan er alles uit halen en de vloeren opnieuw isoleren. We hebben sowieso voldoende hoogte, dus dat is ook afgedekt.
Ik slik wel even van de prijzen...
Misschien toch nog nog eens gaan informeren voor een gasketel en die op termijn dan vervangen door een warmtepomp.
Uw oppervlakte is niet zo groot, dus ik denk dat een kleine warmtepomp wel zal volstaan. Maar een kleine warmtepomp + boiler + thermostaten etc, zal wel rond de 7k aantikken hoor. Een gasketel kost 3k? Installatiewerk en vloerverwarming etc is hetzelfde, dus daar ga je niet op besparen. Zoveel goedkoper ga je niet af zijn denk ik hoor.
Ik zou het liever ineens goed doen voor die 4-5k extra die je zal kwijt zijn.

Maar wat je ook doet, kies voor korte groepen (70m) en 10cm legafstand. Dan ben je klaar voor lage temperatuur verwarming.
En in de badkamer is de kans groot dat enkel vloerverwarming niet voldoende zal zijn op lage temperatuur, dus voorzie ook wand verwarming. Dan komt het zeker goed.
 
Oké, merci voor de tips! Klopt dat een warmtepomp wel meer toekomst gericht is. Voor de badkamer waren we aan het denken om een extra elektrische radiator op te hangen, maar mogelijks is wandverwarming dan ook een optie.
Zolang het prijsverschil tot <5KEUR beperkt blijft, zou ik dan voor een warmtepomp willen gaan.
 
Eergisteren voor de eerste keer koeling aangezet met een 105/6 via de 'koelen tussen datums' . In ieder geval wel blij met het effect (voorlopig)! Sinds het aanstond (rond 10u) was hij constant bezig. Ging meteen richting 4 kW, rond 12:00 gezakt naar 2 kW en dan gestaag gedaald tot 1 kW. Continue gedraaid tot ongeveer 20:00. Vanaf dan ging wel aan/uit, maar ik weet of deze frequentie aan pendelen 'schadelijk' is? Welke instellingen zou ik kunnen finetunen om het wat te verhelpen? Hij leekt ongeveer 35-35 minuten aan te gaan en dan 15-20 minuten uit te zijn.

8/06 vanaf ~ 10u:
Nacht van 8 op 9/06:

Huidige instellingen:
  • Stooklijn: 0.15 (of heeft dit geen effect op koelen?)
  • Binnentemp. Comp.: uitgebreid
  • Koelen mogelijk: ja (duh)
  • Dauwpuntsbewaking: ja
  • Min. gew. Aanvoertemp koelen: 16 graden (ergens gelezen dat dit een veilig minimum was, maar zou verwachten dat die dauwpuntsbewaking dit overruled en altijd zorgt dat het veilig is…?)
  • Offset dauwpunt: 2 K
 
Laatst bewerkt:
Stooklijn is enkel voor verwarmen. Bij koelen is het gewoon uw gekozen temperatuur of de berekende dauwpuntstemperatuur + offset indien de vochtigheid te groot is.
 
Terug
Bovenaan