Warmtepompen

Een warmtepomp hoef je niet aan uw gevel te hangen. Kan ook op een stuk plat dat of in de tuin.
Laag gasverbruik is ideaal om later om te schakelen naar warmtepomp.
En elektriciteit valt wel mee hoor. Ongeveer 1/4 a 1/6e elektriciteit van uw gasverbruik in kWh afhankelijk van het rendement van uw ketel. En uw warm water is gratis buiten de winter maanden is bijna gratis als je PV hebt. Vanaf februari is mijn warm water voor 90% door de zon voorzien. Voor april was dat zelfs zo goed als helemaal door de zon.
Ik heb reeds een zonneboiler, dus voor warm water hoef ik het niet te doen.
Plat dak heb ik niet, dus ja. Enige plaats zou dan zijn ergens in mijn tuin, maar dat zie ik ook niet zitten.
Dan maar bovenaan onder de nok aan de zijkant van mijn huis dan maar zeker?

Aangezien ik een koppelbouw heb, heb ik maar 1 zij gevel.
En daar hangen al 2 airco's aan.... Dan nog maar een warmtepomp ook zeker.... Pff ik hoop dat het nog lang duurt eer ik daar toe (ooit) zou verplicht worden.
 
In bepaalde verkavelingen leggen ze al geen aardgas meer, en ik denk dat je in de toekomst ook geen aansluiting meer zal kunnen aanvragen. Ook een hardere afstraffing bij het vastleggen van het E-peil kan er voor zorgen dat er geen nieuwe gasketels meer bijkomen in nieuwbouwwoningen. Waarschijnlijk zal dit een uitdoofscenario worden zoals met de mazoutketels.
Nieuwe (project)verkavelingen vanaf 2019 kunnen al geen gasaansluiting meer krijgen.
De prijs van een nieuwe gasaansluiting is al vervijfvoudigd (van 250 naar iets rond de 1200 euro).

Volgende stap is het verbieden van de vervanging van een gasketel door een nieuwe gasketel, maar zo ver zijn we nog niet.
 
Waarschijnlijk zal dit een uitdoofscenario worden zoals met de mazoutketels.
Dat is op zich niet erg, hier op mijn werk staat een mazout ketel en die is al 60 jaar oud.
Als mn gasketel nog 60 jaar (alléé nog 54 jaar want mijn gasketel is 6 jaar oud) nog kan mee gaan, dan hoor je mij alvast niet klagen.
 
Die mazoutketels met een gietijzeren warmtewisselaar en zo goed als niets van kwetsbare elektronica in die gaan eindeloos mee. Die nieuwe gasketels met al hun printplaten zijn een ander verhaal, daar moet nog maar één microchip de geest in geven en je mag hem bij het oud ijzer zetten als hij niet meer gerepareerd mag worden.
 
Ik heb reeds een zonneboiler, dus voor warm water hoef ik het niet te doen.
Plat dak heb ik niet, dus ja. Enige plaats zou dan zijn ergens in mijn tuin, maar dat zie ik ook niet zitten.
Dan maar bovenaan onder de nok aan de zijkant van mijn huis dan maar zeker?

Aangezien ik een koppelbouw heb, heb ik maar 1 zij gevel.
En daar hangen al 2 airco's aan.... Dan nog maar een warmtepomp ook zeker.... Pff ik hoop dat het nog lang duurt eer ik daar toe (ooit) zou verplicht worden.
Airco's zijn ook warmtepompen he. Die verwarmen ook efficient als ze dat kunnen. Of heb je dan te weinig vermogen in de winter?
 
Airco's zijn ook warmtepompen he. Die verwarmen ook efficient als ze dat kunnen. Of heb je dan te weinig vermogen in de winter?
Voldoende hoor. Is 12.000 BTU.

Nu heb ik nog mijn terugdraaiende teller natuurlijk, waardoor ik verwarm voor niets in de winter.

Als ik binnen 2 jaar een digitale zal hebben, weet ik niet of dat dan nog interessant zal zijn.
Maar zoals gezegd: mijn vloerverwarming is ook super efficient (7,200 kubiek op jaarbasis)
 
Dat is op zich niet erg, hier op mijn werk staat een mazout ketel en die is al 60 jaar oud.
Als mn gasketel nog 60 jaar (alléé nog 54 jaar want mijn gasketel is 6 jaar oud) nog kan mee gaan, dan hoor je mij alvast niet klagen.
Gasketel gaat 10 - 15 max 20 jaar mee. Die halen niet de levensduur van 60 jaar.
 
Het verbannen van gas zal zo'n vaart niet lopen en ik ben er zeker van dat ze er nog zullen op terugkomen op die beslissing.

In Wallonië stookt de helft van de bevolking nog op stookolie en 75% van de woningen heeft er een EPB-score van E of slechter. Wat ga je doen, die allemaal een warmtepomp aansmeren in een huis dat er niet voor geschikt is? Federaal ligt de deadline voor de stookolieban op 2035, maar tegen dat het zover is, zal de PS daar wel een stokje voor steken.
 
Vraagje:

Voor warm water op 60° moet mijn warmtepomp altijd even de elektrische weerstand bij zetten. Bij jullie ook?
Dit is wekelijks voor de legionella run. Heb deze nu wel op dinsdag om 10h gezet als de zonnepanelen hopelijk geven. Maar een mistige dinsdag en wij hebben een piek van 6kw 🫣.
 
Vraagje:

Voor warm water op 60° moet mijn warmtepomp altijd even de elektrische weerstand bij zetten. Bij jullie ook?
Dit is wekelijks voor de legionella run. Heb deze nu wel op dinsdag om 10h gezet als de zonnepanelen hopelijk geven. Maar een mistige dinsdag en wij hebben een piek van 6kw 🫣.
Ik heb die run meteen uitgezet... want is hier ook met de elektrische weerstand (Vaillant). Als je vaak genoeg je warm water gebruikt zou het ook geen probleem mogen vormen. Je kan altijd ipv de automatische legionella run elke week eens de temperatuur handmatig verhogen zodat hij wel 'gewoon' opwarmt.
 
Vraagje:

Voor warm water op 60° moet mijn warmtepomp altijd even de elektrische weerstand bij zetten. Bij jullie ook?
Dit is wekelijks voor de legionella run. Heb deze nu wel op dinsdag om 10h gezet als de zonnepanelen hopelijk geven. Maar een mistige dinsdag en wij hebben een piek van 6kw 🫣.
Ik zou het om 14h zetten ipv 10h.
Die piek van 6kW is niet erg he, je zal nog altijd geld besparen tov het oude systeem.
Met een warmtepomp verbruik je veel elektriciteit, vroeger moest je in elke kWh bijdragen aan het net, nu maar beperkt als jouw piek maar 6kW is...
 
Vraagje:

Voor warm water op 60° moet mijn warmtepomp altijd even de elektrische weerstand bij zetten. Bij jullie ook?
Dit is wekelijks voor de legionella run. Heb deze nu wel op dinsdag om 10h gezet als de zonnepanelen hopelijk geven. Maar een mistige dinsdag en wij hebben een piek van 6kw 🫣.
Ja, bij mij is dat ook. Ik kan maximaal 57°C halen op de warmtepomp alleen. Dat is limitatie van het gebruikte koelgas.
 
Vraagje:

Voor warm water op 60° moet mijn warmtepomp altijd even de elektrische weerstand bij zetten. Bij jullie ook?
Dit is wekelijks voor de legionella run. Heb deze nu wel op dinsdag om 10h gezet als de zonnepanelen hopelijk geven. Maar een mistige dinsdag en wij hebben een piek van 6kw 🫣.
Voor een legionella run springt bij mij op laatste de elektrische weerstand ook bij.

Ik heb die wel begrenst tot Max 4kw. Kan kiezen tussen 2-4-6-9 kw.
 
Gasketel gaat 10 - 15 max 20 jaar mee. Die halen niet de levensduur van 60 jaar.
Dat is de zogezegde economische levensduur, maar een gasketel kan normaal wel langer meegaan hoor. De onze is 18 jaar oud en deze werkt nog perfect en is redelijk zuinig (10.500 kWh per jaar). Een nieuwe gasketel halen we er qua minder verbruik nooit uit aan de huidige gasprijzen en een warmtepomp al helemaal niet. Dus voor ons is er momenteel geen enkele motivatie om onze gasketel te vervangen. We gaan deze volledig opgebruiken en daarna zal het dan waarschijnlijk een warmtepomp worden.
 
Dat is de zogezegde economische levensduur, maar een gasketel kan normaal wel langer meegaan hoor. De onze is 18 jaar oud en deze werkt nog perfect en is redelijk zuinig (10.500 kWh per jaar). Een nieuwe gasketel halen we er qua minder verbruik nooit uit aan de huidige gasprijzen en een warmtepomp al helemaal niet. Dus voor ons is er momenteel geen enkele motivatie om onze gasketel te vervangen. We gaan deze volledig opgebruiken en daarna zal het dan waarschijnlijk een warmtepomp worden.

Zit maar één kronkel in die logica van 'volledig opgebruiken' natuurlijk: je gasketel gaat waarschijnlijk op een dag onverwacht de geest geven. En dan moet je plotseling op zoek naar een alternatief, en moet je offertes vergelijken, en kan het een paar maand duren vooraleer alles geïnstalleerd geraakt. Mijn schoonouders hebben onlangs een maand of 4 moeten wachten op hun warmtepomp.

Ik dacht ook van onze boiler te vervangen door een zonneboiler. Tot de boiler op een winterdag geen warm water meer leverde. En ik dus gewoon een nieuwe elektrische boiler heb laten installeren omdat we zo minder dan een week zonder warm water zouden zitten.
 
Zit maar één kronkel in die logica van 'volledig opgebruiken' natuurlijk: je gasketel gaat waarschijnlijk op een dag onverwacht de geest geven. En dan moet je plotseling op zoek naar een alternatief, en moet je offertes vergelijken, en kan het een paar maand duren vooraleer alles geïnstalleerd geraakt. Mijn schoonouders hebben onlangs een maand of 4 moeten wachten op hun warmtepomp.

Ik dacht ook van onze boiler te vervangen door een zonneboiler. Tot de boiler op een winterdag geen warm water meer leverde. En ik dus gewoon een nieuwe elektrische boiler heb laten installeren omdat we zo minder dan een week zonder warm water zouden zitten.
Ben ik me van bewust. Als het in de zomer is, is het geen ramp. Dan gebruiken we enkel warm water en we kunnen wel enkele maanden zonder. Voor de winter hebben elektrische vuurtjes staan waar we worst case enkele maanden mee verder kunnen, maar we zijn ook van plan om airco te voorzien om te koelen in de zomer en die kunnen we in de winter dan ook als noodoplossing gebruiken.

Wij zijn wel maar met 2, kan me voorstellen dat dat moeilijker is als je bv. kinderen hebt (dat zonder warm water zitten).

Ideaal is het natuurlijk niet, maar nu is het (voor ons) nog niet interessant genoeg om van een gasketel over te stappen naar een warmtepomp en het is imo ook niet slim om nu nog een nieuwe gasketel te installeren (want die zou een lange tijd moeten meegaan en fossiele brandstof gaat op termijn sowieso meer belast worden).
 
Het verbannen van gas zal zo'n vaart niet lopen en ik ben er zeker van dat ze er nog zullen op terugkomen op die beslissing.

In Wallonië stookt de helft van de bevolking nog op stookolie en 75% van de woningen heeft er een EPB-score van E of slechter. Wat ga je doen, die allemaal een warmtepomp aansmeren in een huis dat er niet voor geschikt is? Federaal ligt de deadline voor de stookolieban op 2035, maar tegen dat het zover is, zal de PS daar wel een stokje voor steken.

Merk wel op, in dat artikel wordt er enkel gesproken over Vlaanderen waar we zo'n verbod op nieuwe gasketels zouden kunnen verwachten...
Dat lijkt me zoals met andere milieu-maatregelen wel een realistisch scenario: verbod in Vlaanderen, geen verandering in Wallonië en Brussel. :thinking:
 
Dat is de zogezegde economische levensduur, maar een gasketel kan normaal wel langer meegaan hoor. De onze is 18 jaar oud en deze werkt nog perfect en is redelijk zuinig (10.500 kWh per jaar). Een nieuwe gasketel halen we er qua minder verbruik nooit uit aan de huidige gasprijzen en een warmtepomp al helemaal niet. Dus voor ons is er momenteel geen enkele motivatie om onze gasketel te vervangen. We gaan deze volledig opgebruiken en daarna zal het dan waarschijnlijk een warmtepomp worden.

Ja, dat is wat ik bedoel met de levensduur. Dit is de economische levensduur. Met dit verschil dat bij die vroegere mazoutketels je de problemen die er waren relatief eenvoudig kon oplossen. Was er een lek in, dan kon je dat lassen. Sproeier verstopt, wat prullen met een naald, wat in ontvetter leggen of schoonblazen en voila door met de geit of ze staken er een nieuwe sproeier in (waarvan het relatief eenvoudig was om een nieuw stuk te krijgen of ze zetten er een brander op van een ander toestel),...

Met de huidige condensatieketels gaat dat gewoon moeilijker (tot niet). Met daarnaast het feit dat vroeger onderdelen terugvinden nog redelijk te doen was, desnoods door middel van zelf iets te macgyveren. Tegenwoordig ga je niet echt nog een technieker vinden die nog gaat macguyveren, uitzonderingen daargelaten. Die gaan best case scenario kijken of ze zaken kunnen repareren via bepaalde vervangstukken. Maar meestal zullen ze na een 10 - 15 jaar zeggen dat vervangstukken vinden niet echt meer haalbaar is (ook omdat iets repareren niet wil zeggen dat je gegarandeerd 10 jaar weer door kan). En als je zojuist 2000€ betaald hebt om een printplaat te vervangen van de ketel. Om dan 6 maand later te horen dat er iets anders stuk is dat weer 1000€ kost (materiaal + werkuren) en dan 1.5 jaar later te horen krijgt dat je 3.5k mag betalen voor vernieuwing van een gat tgv doorroesten tgv condesnatieeffect. Dan lach je niet. Waardoor veel van de chauffagisten dan ook eerder zullen zeggen:

handen af, dit is kapot meneer, dat valt niet meer te repareren. Ah ja dat is dan x€ om te vernieuwen.

En dan is het de afweging die je moet maken van ofwel vervang ik die nu om 10 - 15 jaar nog gas te kunnen stoken en op mijn gemak te zijn.
Ofwel gebruik je het zoals je zegt zolang tot het u in de steek laat. En je dus in de panne zit. Waarna je de afweging moet maken of je op dat moment nog een nieuwe gasketel mag zetten of snel snel snel de eerste de beste ketel/warmtepomp laat plaatsen omdat je het toch graag warm wilt hebben (meestal krijg je panne in de herfst/winter...) ofwel heb je iets anders waarmee je u kan warm houden (airco, tanen bijten, dekentjes,...) en heb je tijd om firma's tegen mekaar uit te spelen om een goede offerte te krijgen.

Is uiteindelijk elkeen zijn keuze.

Uiteindelijk kan niemand van ons de toekomst voorspellen. Maar rond die tijd zal gemiddeld de levenstermijn wel ergens liggen. Of je die ketel nu laat preventief controleren of niet. Met uitschieters die de regel bevestigen ;).
 
Ik heb die run meteen uitgezet.
Zijn die enkele centen per week het u waard om extra kans te lopen op een besmetting? Hier in huis alvast niet.
Ik zou het om 14h zetten ipv 10h.
Die piek van 6kW is niet erg he, je zal nog altijd geld besparen tov het oude systeem.
Het gaat er om om nog meer te besparen ;) . De tijd die ik ze zet maakt zoveel niet uit, een mistige/donkere dan blijft een mistige/donkere dag
Ja, bij mij is dat ook. Ik kan maximaal 57°C halen op de warmtepomp alleen. Dat is limitatie van het gebruikte koelgas.
Bedankt, hiermee weten we direct waarom die sowieso moet even bijspringen
Voor een legionella run springt bij mij op laatste de elektrische weerstand ook bij.
Ga eens moeten meten er zitten hier 2 contactoren in die elk een weerstand bedienen. Mss in de pomp de bediening van de 2e uitzetten.
 
Zijn die enkele centen per week het u waard om extra kans te lopen op een besmetting? Hier in huis alvast niet.
Het was bijna 10 kWh (en piek van 9 kW, dus reken maar door in capaciteitstarief), dus niet enkele centen (ja ok je gebruikt natuurlijk voor een groot deel het opgewarmde water gewoon nog)... Installateur zei ook dat hij in gans zijn carriere nog nooit iets gehoord had van problemen + verder ook wat over gelezen en ik vind het hier niet nodig nee.
 
Terug
Bovenaan