Warmtepompen

Is hier iemand met een Vaillant warmtepomp? We zijn op vakantie en de warmtevraag staat nog volledig uit (schermpje toonde ook iets van "geen warmtevraag" als ik het mij goed herinner), geen idee wat de temperatuur nu binnen is maar ik vermoed dat het nu ook nog niet eens nodig zou zijn om te verwarmen. Alleen, zie ik nu plots dat er heel wat verbruik is. Is dit iets van een antivriescyclus ofzo die aanslaat? In de handleiding zie ik niet meteen iets (of ik heb de verkeerde geopend)
 
Is hier iemand met een Vaillant warmtepomp? We zijn op vakantie en de warmtevraag staat nog volledig uit (schermpje toonde ook iets van "geen warmtevraag" als ik het mij goed herinner), geen idee wat de temperatuur nu binnen is maar ik vermoed dat het nu ook nog niet eens nodig zou zijn om te verwarmen. Alleen, zie ik nu plots dat er heel wat verbruik is. Is dit iets van een antivriescyclus ofzo die aanslaat? In de handleiding zie ik niet meteen iets (of ik heb de verkeerde geopend)

Alleen verwarming of ook sanitair warm water?

Ingeval ook SWW dan kan het mss een legionella run zijn?
 
Is hier iemand met een Vaillant warmtepomp? We zijn op vakantie en de warmtevraag staat nog volledig uit (schermpje toonde ook iets van "geen warmtevraag" als ik het mij goed herinner), geen idee wat de temperatuur nu binnen is maar ik vermoed dat het nu ook nog niet eens nodig zou zijn om te verwarmen. Alleen, zie ik nu plots dat er heel wat verbruik is. Is dit iets van een antivriescyclus ofzo die aanslaat? In de handleiding zie ik niet meteen iets (of ik heb de verkeerde geopend)
Het is deze nacht koud geweest, dus het kan gerust zijn dat de temperatuur binnen gezakt is naar een temperatuur waarop de warmtepomp aangestuurd wordt of opgestart wordt.

Als je daar ook geen timer hebt opgezet, dan gaat die gewoon opstarten.
Heb je de warmtepomp op vakantiemodus gezet ? Dan doet hij ook geen SWW run en is die ingesteld op een lagere temperatuur om de woning te verwarmen. Allez is bij mij toch het geval.
 
Is hier iemand met een Vaillant warmtepomp? We zijn op vakantie en de warmtevraag staat nog volledig uit (schermpje toonde ook iets van "geen warmtevraag" als ik het mij goed herinner), geen idee wat de temperatuur nu binnen is maar ik vermoed dat het nu ook nog niet eens nodig zou zijn om te verwarmen. Alleen, zie ik nu plots dat er heel wat verbruik is. Is dit iets van een antivriescyclus ofzo die aanslaat? In de handleiding zie ik niet meteen iets (of ik heb de verkeerde geopend)
Het was hier vanmorgen in Zuid-West-Vlaanderen 2°C, de ruiten van mijn wagen waren zelfs bevroren. Dus het kan een antivries cyclus zijn maar het kan ook dat de temperatuur onder het setpunt is gezakt binnen.
 
Het is deze nacht koud geweest, dus het kan gerust zijn dat de temperatuur binnen gezakt is naar een temperatuur waarop de warmtepomp aangestuurd wordt of opgestart wordt.

Als je daar ook geen timer hebt opgezet, dan gaat die gewoon opstarten.
Heb je de warmtepomp op vakantiemodus gezet ? Dan doet hij ook geen SWW run en is die ingesteld op een lagere temperatuur om de woning te verwarmen. Allez is bij mij toch het geval.
Het was hier vanmorgen in Zuid-West-Vlaanderen 2°C, de ruiten van mijn wagen waren zelfs bevroren. Dus het kan een antivries cyclus zijn maar het kan ook dat de temperatuur onder het setpunt is gezakt binnen.
Dan moet het toch iets intern zijn van de WP zelf en geen instelling die ik zelf heb gedaan. Volgens mij staat hij echt gewoon hard uit, en mag het zelfs 10 graden zijn binnen bij wijze van spreken. Zal het thuis dan eens moeten bekijken, misschien heb ik nog iets over het hoofd gezien.
Vakantiemodus wel niet gedaan.
 
Dan moet het toch iets intern zijn van de WP zelf en geen instelling die ik zelf heb gedaan. Volgens mij staat hij echt gewoon hard uit, en mag het zelfs 10 graden zijn binnen bij wijze van spreken. Zal het thuis dan eens moeten bekijken, misschien heb ik nog iets over het hoofd gezien.
Vakantiemodus wel niet gedaan.
Ik was eergisteren even aan t neuzen in de warmtepompverwarming van vrienden; die kon niet onder de 18,5 voor "comfort" temperatuur, en niet onder de 16 voor "eco" of wat het ook heette.

Ook de stooklijn en de buitenvoeler kunnen hier een invloed hebben; als het 2-4 graden is buiten, kan die al aanslaan als je temperatuur binnen rond de twintig zit terwijl je maar 19 (of 18) vraagt bijvoorbeeld.
Het lijkt me sterk dat je je verwarming hebt "uit" staan, want dan zou die effectief niet aanslaan.
Aangezien je "vakantiemodus" niet hebt aan staan lijkt me dat je gewoon je verwarming hebt aan staan, misschien met een lage vraagtemperatuur, die dan in combinatie met voorvermelde stooklijn bij deze buitentemperaturen gewoon al begint.
 
Is hier iemand met een Vaillant warmtepomp? We zijn op vakantie en de warmtevraag staat nog volledig uit (schermpje toonde ook iets van "geen warmtevraag" als ik het mij goed herinner), geen idee wat de temperatuur nu binnen is maar ik vermoed dat het nu ook nog niet eens nodig zou zijn om te verwarmen. Alleen, zie ik nu plots dat er heel wat verbruik is. Is dit iets van een antivriescyclus ofzo die aanslaat? In de handleiding zie ik niet meteen iets (of ik heb de verkeerde geopend)
Heb je een monoblock of split? Bij monoblock zou het om de antivries beveiliging kunnen gaan, al is dat wel veel vermogen voor lange duur.
Mogelijks staat jouw verwarming toch niet helemaal uit of staat er ingesteld dat ze automatisch in bedrijf moet gaan onder een bepaalde buitentemperatuur.
Ik heb ooit Vaillant en verwarmen stond effectief uit en is niet aangeslaan deze ochtend ondanks dat het zo koud was.
 
Ik was eergisteren even aan t neuzen in de warmtepompverwarming van vrienden; die kon niet onder de 18,5 voor "comfort" temperatuur, en niet onder de 16 voor "eco" of wat het ook heette.

Ook de stooklijn en de buitenvoeler kunnen hier een invloed hebben; als het 2-4 graden is buiten, kan die al aanslaan als je temperatuur binnen rond de twintig zit terwijl je maar 19 (of 18) vraagt bijvoorbeeld.
Het lijkt me sterk dat je je verwarming hebt "uit" staan, want dan zou die effectief niet aanslaan.
Aangezien je "vakantiemodus" niet hebt aan staan lijkt me dat je gewoon je verwarming hebt aan staan, misschien met een lage vraagtemperatuur, die dan in combinatie met voorvermelde stooklijn bij deze buitentemperaturen gewoon al begint.

Heb je een monoblock of split? Bij monoblock zou het om de antivries beveiliging kunnen gaan, al is dat wel veel vermogen voor lange duur.
Mogelijks staat jouw verwarming toch niet helemaal uit of staat er ingesteld dat ze automatisch in bedrijf moet gaan onder een bepaalde buitentemperatuur.
Ik heb ooit Vaillant en verwarmen stond effectief uit en is niet aangeslaan deze ochtend ondanks dat het zo koud was.
Het is een split. Ik zal het eens goed moeten bekijken als we terug thuis zijn :)
 
Het is een split. Ik zal het eens goed moeten bekijken als we terug thuis zijn :)
Ja, zal wel een instelling zijn die je over het hoofd hebt gezien denk ik. Of de kat heeft de kookplaat opgestart ;-)
Bij een split heb je die vorstbeveiliging niet nodig, dus dat zal ook niet zijn. En het vermogen lijkt me te lang en hoog daarvoor.
 
Ja, zal wel een instelling zijn die je over het hoofd hebt gezien denk ik. Of de kat heeft de kookplaat opgestart ;-)
Bij een split heb je die vorstbeveiliging niet nodig, dus dat zal ook niet zijn. En het vermogen lijkt me te lang en hoog daarvoor.
Haha geen kat aanwezig :) ik dacht ook eerst misschien iemand die van de laadpaal aan het "stelen" was, maar dat is het ook niet.

Geen idee of de vorstbeveiliging in of uit staat. In de Sensocomfort handleiding dit wel gevonden erover, dus misschien staat het aan:
2.2 Waar zorgt de vorstbeveiligingsfunctie voor? De vorstbeschermingsfunctie beschermt de CV-installatie en de woning tegen schade door bevriezing. Bij buitentemperaturen– dielanger dan 4 uur onder 4 °C zijn schakelt de systeemthermostaat de warmteopwekker in en regelt de gewenste kamertemperatuur op minimaal 5 °C.– boven4°Cschakelt de systeemthermostaat de warmteopwekker niet in, maar bewaakt de buitentemperatuur.
 
Hier ook Vaillant. Mijn groter verbruik is ook plots begonnen. De verwarming staat duidelijk aan.
De dagen van weinig verbuik, dat dan nog deels gecompenseerd werd door injectie van de zonnepanelen, zijn weer voorbij.
Proberen mijn Homewizard P1 app niet te veel open te doen :eek2:😏
 
Terug thuis en de instellingen kunnen bekijken.
Scherm zelf toont 'verwarmen uitgeschakeld'. Als ik dan in de regeling ga kijken staan beide zonder bij verwarmen op 'uit', en ook in de installateursinstellingen zie ik niet meteen iets wat het zou kunnen verklaren...
Ja, zal wel een instelling zijn die je over het hoofd hebt gezien denk ik. Of de kat heeft de kookplaat opgestart ;-)
Bij een split heb je die vorstbeveiliging niet nodig, dus dat zal ook niet zijn. En het vermogen lijkt me te lang en hoog daarvoor.
Enig idee of ik ergens zien of die vorstbeveiliging is geactiveerd? Ik ben door alle instellingen gegaan, maar kwam toch niets tegen wat daarop gelijkt.
 
De warmtepomp draait hier nu bijna een week en ben nu eigenlijk wel eens benieuwd als dat ding veel of weinig verbruikt. Maar ik.vind niet veel data over dagverbruiken. Alleen jaarverbruik, maar daar zit ik nog lang niet.

Iemand zin om eens wat getallen te delen qua dagverbruik voor deze week?
 
Ik heb momenteel enkel nog de maandverbruiken van mijn warmtepomp. En dat schommelt tussen de 160, 250 en de 400kwh. Dat laatste eerder wanneer het effectief vriest (december, januari). Die eerste tijdens een redelijk zachte periode (dus oktober, april) en die tussenin rond november,februari, maart. Al is dat wel geen garantie. Uiteindelijk is het vooral de temperatuur die dat doet.
En ik heb momenten dat die 20kwh trekt op een dag, alsook 6kwh of daar tussenin. Of zelfs dat die 15kwh trekt op een dag en dat hij het dan 2 dagen trekt voordat die terug begint te draaien.
 
De warmtepomp draait hier nu bijna een week en ben nu eigenlijk wel eens benieuwd als dat ding veel of weinig verbruikt. Maar ik.vind niet veel data over dagverbruiken. Alleen jaarverbruik, maar daar zit ik nog lang niet.

Iemand zin om eens wat getallen te delen qua dagverbruik voor deze week?
10kwh hier. Wél nog maar 3 keer 2u gedraaid aan 1,7kw ongeveer.
 
Ik zit met een jaarverbruik elektriciteit van 1100 kwh. Hopelijk moet Ik nooit een warmtepomp kopen. Veel zuiniger zonder. Nog een twintig jaar verder en men heeft zelfs in de winter hier geen verwarming meer nodig als het zo verder gaat.
 
De warmtepomp draait hier nu bijna een week en ben nu eigenlijk wel eens benieuwd als dat ding veel of weinig verbruikt. Maar ik.vind niet veel data over dagverbruiken. Alleen jaarverbruik, maar daar zit ik nog lang niet.

Iemand zin om eens wat getallen te delen qua dagverbruik voor deze week?
Ik heb een kWh meter op mijn warmtepomp zitten. Voor deze week is het 20kWh, maar dat is wel inclusief sanitair warm water. Ik heb deze week ook wel wat zitten spelen om PV energie in de vloer de bufferen wat tot een extra verbruik leid. Het werd dan 23-24°C in huis wat ook wat overkill is. Nu terug afgezet, maar het is nu niet koud genoeg meer om de warmtepomp te laten draaien.
Ik zit met een jaarverbruik elektriciteit van 1100 kwh. Hopelijk moet Ik nooit een warmtepomp kopen. Veel zuiniger zonder. Nog een twintig jaar verder en men heeft zelfs in de winter hier geen verwarming meer nodig als het zo verder gaat.
Niks verbruiken is altijd zuiniger. Maar je verbruikt nu wel gas veronderstel ik? Dat valt dan weg he.
Met 1100kWh ging er hier deze zomer op andere halve maand door, wel door bijna 80% uit de PV voorzien. Zelfs deze week ben ik nog voor 64% zelfvoorzienend geweest.
 
Eerste herfstseizoen met de wp. Weer wat bijgeleerd. Als uw inlet en outlet niet teveel verschil geven omdat het buiten prolly te warm is om het water te hard te laten afkoelen in een run dan zegt uw systeem bij 20 graden binnentemp "fuck you, tis warm genoeg" als ge 22 graden vraagt. Mijn madam had kou dus wou haar wa extra comfort geven. Niet dus.

Nu staat de tempsensor op alleen de luchttemp aan de thermostaat en niet meer op de combinatie van air+water. Ik kan het terug op dat zetten als het buiten echt wat kouder begint te worden.
 
Terug
Bovenaan