Warmtepompen

Heb jij overal alpex met isolatie zoals de foto hieronder? Heb ik nog niet veel gezien maar lijkt me wel nuttig voor de warm water leiding.

550x335.jpg
Excuses, ik heb me vergist. Enkel de rode en blauwe leidingen die op elke verdieping naar de collectoren van de vloerverwarming gaan, zijn ingepakt met een isolatiemantel. De waterleidingen (om te verbruiken) zitten enkel in een rode of blauwe flexbuis.
 
Ik word een beetje zot van die warmtepomp offertes hier (voor verwarming en SSW). Telkens ik 1 binnenkrijg en ik probeer het op te zoeken vind ik nergens net dat type terug.

Heb nu 1 van Daikin binnen:

Warmtepomp boiler:
  • unit EKHHE260CV3: 2.398,00 ex.
  • Plaatsing: 750 ex.
  • Opvoerpomp condenswater: 175 ex
all in BTW = 3522,38 euro​
Warmtepomp:
  • buitenunit ERLA14DW1: 6.074,00
  • binnen module EBBH16D6V: 3.598,00
  • Bediening BRC1HHDW: 223,00
  • plaatsing inclusief installatie materialen en opstart: 2.450,00
All in BTW: 13.085,70​
Zoals gezegd vind ik niet veel info terug over die buitenunit. En ik heb geen idee wat ik daarvan moet denken. Ik heb alleen nog dit mee gekregen:

1668412392387.png

Om eerlijk te zijn vind ik dat maar een klein bereik van 10-35 graden.
 
Eh ?

Als je dan op de EBBH-D6V / ERLA11-16DW1 klikt kom je op de gewenste info uit. ( erla 11 tot erla 16)

Al begrijp ik wel langs geen kanten hoe je op een SCOP van 6 uitkomt... als volgens de technische informatie uit die bovenstaande link een scop hebt voor ruimteverwarming van 4.61. Mijn logica zou dan ook stellen dat als je effectief 14852kwh nood aan thermische verwarming hebt conform de warmteverliesberekening dat je dan ook effectief 3222kwh aan elektrische energie gaat verbruiken om uw woning op te warmen met die warmtepomp.
Al moet ik eerlijk zijn dat die SCOP voor een L/W warmtepomp perfect aanvaardbaar is op zijnde 4.61...

Kortom wat denk ik ervan. Welk bedrag krijg je als extra premie voor het kiezen voor een warmtepompboiler ? Want 3522€ voor een warmtepompboiler, dan zou ik persoonlijk eerder even vragen of men geen boilervat bij uw warmtepomp zet en die daar dan op aansluit (die kostprijs is quasi 25-30% van de kost van de warmtepomp voor verwarming)... hell je gaat bijna zeggen dat als je 4k extra uitgeeft je dan een geothermische hebt... Lijkt mij dat je dan voor 1500€ all in daar dan wel van moet afzijn (en dat zou al doorgerekend zijn) als je die van de warmtepomp gebruikt. Als die dan afkomt met, we zijn niet zeker of die dat aankan, dan stel ik mij vragen...
Want met de premie kan dit eventueel de doorslaggevende factor zijn, al zou ik dan eerder proberen te kijken wat de kost van een zonneboiler zou zijn waarbij je dan uw warmtepomp daarbij zou aansluiten. Maar opnieuw in functie van de daaraan gelinkte premies...
Al zou mijn eerste voorkeur overgaan op ook de ruimteverwarmingswarmtepomp te gebruiken ook voor het warme water. Een warmtepomp met een vermogen van 8kw of (6kw met een aparte elektrische weerstand...) die haalt dat normaliter 2 vingers in zijn neus.

De temperatuurrange van 10 - 35°C is nu eenmaal lage temperatuursafgifte. En dat is 1 van de basisvereisten wanneer je een warmtepomp efficiënt wenst te gebruiken. Dus uw afgiftesysteem moet dan ook laag temperatuur voorzien zijn (vloerverwarming, speciale radiatoren,...) of je zet die in op een afgiftetemperatuur tot 55°C (dus zoals je die zou gebruiken voor sanitair warm water) maar dan verbruik je echter een pak meer aan elektrische energie... en dat lijkt mij suboptimaal.

15kkwh (zie die link die je postte) is echter niet echt laag, dus je zou eigenlijk nog eerder moeten inzetten op isolatie voor je eigenlijk het geld steekt in die warmtepomp :(. Al weet ik natuurlijk niet hoe groot uw huis is :p.
 
15kkwh (zie die link die je postte) is echter niet echt laag, dus je zou eigenlijk nog eerder moeten inzetten op isolatie voor je eigenlijk het geld steekt in die warmtepomp :(. Al weet ik natuurlijk niet hoe groot uw huis is :p.
Nogmaals merci voor de feedback. Dat apprecieer ik ten zeerste.

Het probleem is dat ik geen idee heb wat de verwarming hier zou verbruiken. Ik zit nu op een jaarlijks gasverbruik tussen 18k en 22k (varieert wat per jaar en in verleden ook niet gekeken op een graad meer of minder natuurlijk, als in, ik liep in short en t-shirt in de winter terwijl de vrouw onder dik deken ligt bij 22 graden), maar dat is voor verwarming, warm water en koken.

We hebben hier ook een 300L boiler staan wat volgens mij veel te veel is in combinatie met een gasbrander (wel nodig met WP lijkt me). Sommige die langs geweest zijn voor de offertes zeggen dat die 300L warm houden 1/4 tot 1/3de van mijn verbruik is.

Het huis is hier een open bebouwing van 13m op 11.5m, met kelder (niet verwarmd) en verdiep, dus niet zo klein.
Het huis is ook pas 12 jaar oud en geisoleerd volgens de normen van toen. Nu gaan verbouwen en muren uitbreken om meer isolatie te steken is geen optie.

De reden die deze installateur voor warmtepomp boiler geeft is het feit dat de WP dan uitkan van april tot en met oktober en dan alleen de warmtepomp boiler moet draaien, wat dan veel efficienter zou zijn voor alleen warm water.

Maar ik hoor van iedereen die hier langs komt een andere mening, dus zie de bomen door het bos niet meer. En als ik 1 ding niet wil is nu 1000 euro besparen om dan later te merken dat het net niet goed genoeg blijkt te zijn en het niet comfortabel is.
 
Het probleem is dat ik geen idee heb wat de verwarming hier zou verbruiken. Ik zit nu op een jaarlijks gasverbruik tussen 18k en 22k (varieert wat per jaar en in verleden ook niet gekeken op een graad meer of minder natuurlijk, als in, ik liep in short en t-shirt in de winter terwijl de vrouw onder dik deken ligt bij 22 graden), maar dat is voor verwarming, warm water en koken.
Indien je uw comfortniveau niet aanpast, evenveel als het jaarlijkse gasverbruik in kwh (zonder aandeel koken).
Maar je kan het simuleren via deze tool :https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening
Dat geeft een indicatie.

We hebben hier ook een 300L boiler staan wat volgens mij veel te veel is in combinatie met een gasbrander (wel nodig met WP lijkt me). Sommige die langs geweest zijn voor de offertes zeggen dat die 300L warm houden 1/4 tot 1/3de van mijn verbruik is.

De reden die deze installateur voor warmtepomp boiler geeft is het feit dat de WP dan uitkan van april tot en met oktober en dan alleen de warmtepomp boiler moet draaien, wat dan veel efficienter zou zijn voor alleen warm water.
Hangt natuurlijk van de boiler af. Indien die boiler geen isolatie heeft, dan verbruikt die natuurlijk meer. Indien die zo goed als dezelfde isolatie heeft als die warmtepompboiler of een recente boiler dan ga je daar niet veel verschil mee maken.
Al moet het niet noodzakelijk 300l zijn, een 260l versie is ook al ok hoor (een 190l versie, wat bij sommige ingebouwde formaten is, lijkt mij te beperkt). Al moet je dit natuurlijk bekijken in functie van hoeveel baden, douches je elke dag neemt en op welk moment en met hoeveel mensen je bent die die douche wilt hebben.
Het is echter wel een kost die je gaat hebben, maar bij een warmtepomp is er nu eenmaal niet zoiets als een doorstromer... en moet je dus een afweging maken in functionaliteit. Vb 190l is perfect voor alleenstaande, maar als je met 3 bent of meer dan is dat niet evident of optimaal. 500l boiler is overkill voor de meesten hun gebruik. Maar het water warm houden op het volledig opwarmen kost nu eenmaal meer bij die van 500l dan die van 190l...

Maar ik zie niet direct veel efficiëntieverschil tussen een aparte warmtepompboiler EN een warmtepomp die diezelfde functie vervult. En als je naar de technische fiche kijkt van die warmtepompboiler, dan zit je evengoed met een COP van +/-3.6, dus ik zie dat echt niet ALS je een warmtepomp zet, dat je dan een aparte warmtepompboiler zou zetten. Al kan het wel zijn omdat de warmtepompboiler in de verwarmde schil staat en dus zo goed als altijd de optimale cop heeft. Terwijl met een splitunit die zijn warmte uit de buitenlucht moet halen, dit minder evident is. Al helpt het feit dat als je die laat draaien overdag (instelbaar via een agendafunctie), dat je kort bij diezelfde COP bent en blijft. Dat zou de enigste reden kunnen zijn voor het statement dat die efficiënter is (al geldt dit statement niet bij een geothermische)

Het huis is hier een open bebouwing van 13m op 11.5m, met kelder (niet verwarmd) en verdiep, dus niet zo klein.
Het huis is ook pas 12 jaar oud en geisoleerd volgens de normen van toen. Nu gaan verbouwen en muren uitbreken om meer isolatie te steken is geen optie.
Ik zou het eens in die tool hierboven zwieren. En dan de warmteverliezen ingeven in functie van enerzijds de informatie van de isolatie van 12 j geleden en anderzijds de informatie van als je dit naar de huidige standaarden zet.
Dan is het aan u om de keuze te maken. Maar laat ons eerlijk zijn, door het feit dat je stelt dat dit geen optie is, nu niet en in de toekomst niet. Dan weet je nu al dat je dat verbruik nu en in de toekomst gaat hebben zolang je het comfortniveau niet verlaagt. Een warmtepomp is geen systeemoplossing maar een "tijdelijke" symptoomoplossing. (wetende dat je vb binnen dit en 20 jaar kan zeggen van nu passen we de isolatie toch wel aan naar ander materiaal dat nog beter is..., daarom tijdelijk)

ECHTER als dat uw opinie en standpunt is, dan zou ik PERSOONLIJK op voorwaarde dat je een lage temperatuursafgiftesysteem hebt, overwegen om te opteren voor een geothermische warmtepomp. DIT kost dan meer geld voor de installatie. Dat is waar. Maar als je toch niets wilt doen aan het verbruik dan moet je het in mijn ogen halen uit de hogere SCOP die je met die versie kunt genereren ( en welk comfort je u wilt garanderen - hogere scop kan namelijk ook zorgen bij stijgende prijzen dat je de temperatuur van de verwarming niet moet verlagen). Maar, voordat je die beslissing maakt, moet je wel even navragen wat het kostprijsverschil is, het premieverschil EN nakijken welke SCOP men raamt dat je hiermee haalt. En dan zien of je met dat verschil van een scop van 1 of 1.5 ( mijn aanname) het kostprijsverschil er op die termijn kunt uithalen met enerzijds de huidige prijs van energie en anderzijds een hogere prijs van energie (75cent tot 85cent /kwh versus 60 cent/kwh). Vermelde prijzen zijn inclusief de distributiekost en dergelijke ( dus niet enkel de energiecomponent).
Dan bekijken of je het potentiële voordeel van passieve koeling als iets vindt waardoor je dan een eventuele extra kost toch nog zou aanvaarden. En of je dat risico wilt nemen als vb met de lage prijs het niet echt voordelig is maar met de hogere prijs wel. Al moet ik wel zeggen dat de levenstermijn van de geothermische tgv gebrek aan roterende elementen beter is en op onderhoudsgebied ook minder problematisch normaliter.

Wel enkel de diepteboring overwegen, geen met horizontale buizen in de tuin...

Maar ik hoor van iedereen die hier langs komt een andere mening, dus zie de bomen door het bos niet meer. En als ik 1 ding niet wil is nu 1000 euro besparen om dan later te merken dat het net niet goed genoeg blijkt te zijn en het niet comfortabel is.
En ik geef u dan nog een andere mening. Het bos wordt het dus niet simpeler door ;).
Technisch gezien, indien ze het deftig en correct dimensioneren gaat het perfect werken zonder een warmtepompboiler... maar uiteindelijk is het een keuze die je maakt.
 
Laatst bewerkt:
Toch wel een heel pak duurder hoor. Weet niet of het nog altijd zooooveel voordeliger uitkomt.
Hangt natuurlijk af van het merk ook. Ik zit dan ook nog eens met een steeds zuurder wordende relatie met mijn buren omdat die zich blijven storen aan het lawaai van mijn buitenunit.
 
Is een geothermische warmtepomp qua rendement nog altijd een no brainer tegenover een lucht/water?
No brainer is het nooit geweest.
Maar aangezien de normale werkwijze focus op isolatie is en dan pas een warmtepomp zetten beperkt je dus de nood aan warmtegeneratie en dus ook het elektrische warmteverbruik.

Bij de geothermische warmtepomp moet je de meerkost (8000-10000€ excl BTW) meerprijs voor de boring (die wel 75 - 100 jaar meegaat en dus verdisconteerd zou kunnen worden over meerdere warmtepompen...) terugverdienen in het voordeel van het beperktere verbruik (door de hogere SCOP of COP) en dus het elektriciteitsverbruik. Des te kleiner uw elektriciteitsverbruik, des te langer de terugverdientermijn dan ook wordt.

Het is gemakkelijker om een COP van 5 - 6 te behalen met een geothermische terwijl je bij een L/W versie al zeer blij mag zijn als je de 4 - 4.6 haalt.
Rekening houdende dat in de hogervermelde berekening ze 2440kwh rekenen bij een SCOP van 6, en bij de 4.6 je eerder tegen de 3220kwh zit. Wil dat dus zeggen dat je 780kwh meer verbruikt op jaarbasis dan bij de geothermische. Aan 60 cent is dat 468 cent. Aan 85 cent is dit 663€.
Daarnaast kan er mogelijks geopteerd worden voor een kleinere warmtepomp dan als je voor een L/W oplossing moet kiezen (al blijft dit afhankelijk van de warmteverliezen die je bij vriestemperaturen moet compenseren - in mijn geval zou dat het verschil tussen een 6kw versie ipv de huidige 8kw versie geweest zijn). Maar een aparte warmtepompboiler is helemaal niet nodig. En je hebt het potentiële voordeel van zo goed als gratis koeling (enkel wat 8W pompjes zonder dat de warmtepomp effectief moet draaien).

Het kan dus echter wel een betere keuze zijn. Is het niet op basis van het puur financiële, dan kan het zijn tgv het comfort. En daar hij aangaf dat het niet op 1000€ steekt EN hij echt niet wenst in te grijpen op het verminderen van de warmtebehoefte wegens redenen dan kan dit een betere optie in zijn geheel zijn.

Kortom in zijn geval is de vergelijking dan ook 16600€ BTW in versus vb 21-24000€ BTW in, als het dan effectief een offerte is van 21-22k dan zou ik het persoonlijk durven te doen. Maar zoals gezegd, er moet gekeken worden naar de cijfers die eruit komen...

Maar clear cut is het niet. Er is een reden waarom dat er bij mij een L/W versie staat (maar ik heb een warmteverbruik van 7kkwh)
 
No brainer is het nooit geweest.
Maar aangezien de normale werkwijze focus op isolatie is en dan pas een warmtepomp zetten beperkt je dus de nood aan warmtegeneratie en dus ook het elektrische warmteverbruik.

Bij de geothermische warmtepomp moet je de meerkost (8000-10000€ excl BTW) meerprijs voor de boring (die wel 75 - 100 jaar meegaat en dus verdisconteerd zou kunnen worden over meerdere warmtepompen...) terugverdienen in het voordeel van het beperktere verbruik (door de hogere SCOP of COP) en dus het elektriciteitsverbruik. Des te kleiner uw elektriciteitsverbruik, des te langer de terugverdientermijn dan ook wordt.

Het is gemakkelijker om een COP van 5 - 6 te behalen met een geothermische terwijl je bij een L/W versie al zeer blij mag zijn als je de 4 - 4.6 haalt.
Rekening houdende dat in de hogervermelde berekening ze 2440kwh rekenen bij een SCOP van 6, en bij de 4.6 je eerder tegen de 3220kwh zit. Wil dat dus zeggen dat je 780kwh meer verbruikt op jaarbasis dan bij de geothermische. Aan 60 cent is dat 468 cent. Aan 85 cent is dit 663€.
Daarnaast kan er mogelijks geopteerd worden voor een kleinere warmtepomp dan als je voor een L/W oplossing moet kiezen (al blijft dit afhankelijk van de warmteverliezen die je bij vriestemperaturen moet compenseren - in mijn geval zou dat het verschil tussen een 6kw versie ipv de huidige 8kw versie geweest zijn). Maar een aparte warmtepompboiler is helemaal niet nodig. En je hebt het potentiële voordeel van zo goed als gratis koeling (enkel wat 8W pompjes zonder dat de warmtepomp effectief moet draaien).

Het kan dus echter wel een betere keuze zijn. Is het niet op basis van het puur financiële, dan kan het zijn tgv het comfort. En daar hij aangaf dat het niet op 1000€ steekt EN hij echt niet wenst in te grijpen op het verminderen van de warmtebehoefte wegens redenen dan kan dit een betere optie in zijn geheel zijn.

Kortom in zijn geval is de vergelijking dan ook 16600€ BTW in versus vb 21-24000€ BTW in, als het dan effectief een offerte is van 21-22k dan zou ik het persoonlijk durven te doen.

Maar clear cut is het niet. Er is een reden waarom dat er bij mij een L/W versie staat (maar ik heb een warmteverbruik van 7kkwh)

Je kan zover gaan dat je je moet douchen met water van 20 °C en je in een living zit aan 16 °C. De installatie steekt inderdaad op geen € 1000, maar dat wil niet zeggen dat ik de warmtepomp niet op de efficiëntst mogelijke manier wil gebruiken. Daarnaast is (zoals ik hier reeds aanhaalde) het aspect van de overlast naar de buren toe steeds meer en meer de overhand aan het nemen. Ik heb een geluidsisolerende kast geplaatst van Medford, en nog steeds krijg ik dreigberichten via Whatsapp dat het moet gedaan zijn met hun 's nachts wakker te houden, dit terwijl de warmtepomp 's nachts niet tot amper draait aangezien dan het gereduceerd programma draait. Ik zou zéér graag mijn boiler nog eens laten opwarmen rond 5u zodat ik een warme douche kan nemen als ik opsta. Maar dat wil zeggen dat die WP dan toch eventjes op een vrij hoog vermorgen zal draaien (zeker met de steeds kouder wordende nachten) en dat ik sowieso weer wordt verweten via Whatsapp door de buren.
Als ik op momenten dat er enorm veel zonneproductie is mijn boiler goed laat opwarmen of de stooklijn even omhoog zet om te bufferen krijg ik ook direct klachten dat ze niet rustig hun gazet kunnen lezen in hun veranda.

Ik wil heel deze heisa zo snel mogelijk in de kiem smoren, want de bouw zelf heeft mij al genoeg stress bezorgd dat ik in deze zever echt geen goesting meer heb.
 
Je kan zover gaan dat je je moet douchen met water van 20 °C en je in een living zit aan 16 °C. De installatie steekt inderdaad op geen € 1000, maar dat wil niet zeggen dat ik de warmtepomp niet op de efficiëntst mogelijke manier wil gebruiken. Daarnaast is (zoals ik hier reeds aanhaalde) het aspect van de overlast naar de buren toe steeds meer en meer de overhand aan het nemen. Ik heb een geluidsisolerende kast geplaatst van Medford, en nog steeds krijg ik dreigberichten via Whatsapp dat het moet gedaan zijn met hun 's nachts wakker te houden, dit terwijl de warmtepomp 's nachts niet tot amper draait aangezien dan het gereduceerd programma draait. Ik zou zéér graag mijn boiler nog eens laten opwarmen rond 5u zodat ik een warme douche kan nemen als ik opsta. Maar dat wil zeggen dat die WP dan toch eventjes op een vrij hoog vermorgen zal draaien (zeker met de steeds kouder wordende nachten) en dat ik sowieso weer wordt verweten via Whatsapp door de buren.
Als ik op momenten dat er enorm veel zonneproductie is mijn boiler goed laat opwarmen of de stooklijn even omhoog zet om te bufferen krijg ik ook direct klachten dat ze niet rustig hun gazet kunnen lezen in hun veranda.

Ik wil heel deze heisa zo snel mogelijk in de kiem smoren, want de bouw zelf heeft mij al genoeg stress bezorgd dat ik in deze zever echt geen goesting meer heb.

Je kan zover gaan ja, en dat is een keuze. Maar dat was niet waarop ik doelde natuurlijk. Dan zou ik eerder een handdouche nemen als ik dat van plan ben dan een volledig systeem te zetten om dan het douchewater op te warmen tot 20°C. Al is die 16°C perfect een optie als je het geld er niet voor hebt of er aan wilt geven.

Wat wil je dat ik hierop zeg ? Ik kan enkel spreken over technische zaken. Als je in een omgeving zit waar men moeilijk doet over het lawaai van de warmtepomp. Dan is de enigste oplossing om over te gaan op een geothermische. ELKE versie maakt namelijk lawaai. Daarom dat je die meestal ook eerder weg zet van de scheiding of aan de achterzijde zodanig dat de eventuele geluidsoverlast beperkt wordt. Hiernaast zijn er ook duurdere versies die het geluid beperken. Maar oplossen tot geen geluidsoverlast, dat bestaat niet in een L/W of L/L versie. Maar als er ooit iemand een zwembadwarmtepomp zet dan is dat een gelijkaardig probleem.

Ik dacht dat men in Nederland tgv die problematiek extra regels had uitgewerkt met oa de positie waar zo'n warmtepomp mag staan, en hoeveel lawaai die mag maken. En als je daaraan geconformeerd hebt, dan kunnen de buren niets zeggen. MAAR als zelfs dat tot discussie leidt... ja dan is een geothermische nog de enigste oplossing... want uiteindelijk maakt dat ding nu eenmaal lawaai... en veel kun je daar nu niet meer aan doen. Dacht niet dat dit in België al bestond of bestaat.

Bij mij warmt de boiler overdag (zonnigste moment) op richting de 44-45°C (met om de x keer eens naar 50+°C). Al doet die niet elke dag een warmterun. En tegen de volgende morgen is die niet met meer dan 1-2°C afgekoeld. Waarna ik mij dus perfect nog kan douchen of een goed warm bad nemen. Hell ik kan er zelfs 2 nemen voordat die moet opstarten. En die heeft dan ook de tijd om dat te doen.

MAAR als je in zo'n omgeving zit met dergelijke irritante buren, dan lijkt de geothermische warmtepomp de enigste manier om het te doen bedaren. Al zou je dat dan kunnen klasseren onder de comfort regel die ik hierboven vermelde.
 
Het kan dus echter wel een betere keuze zijn. Is het niet op basis van het puur financiële, dan kan het zijn tgv het comfort. En daar hij aangaf dat het niet op 1000€ steekt EN hij echt niet wenst in te grijpen op het verminderen van de warmtebehoefte wegens redenen dan kan dit een betere optie in zijn geheel zijn.

Het steekt inderdaad niet op 1000 euro, maar ik heb ook prijs gevraagd voor een geothermische, maar de boring alleen al zou rond de 12k liggen. Dat is al bijna het dubbel dan van een gewone L/W. Dus daarvan heb ik gezegd dat ik de offerte niet moest hebben.

Ik heb denk ik ook niet gezegd dat ik niets wil doen aan de warmtebehoefte. Ik mijn vrouw al overtuigd dat het niet 22-23 graden moet zijn in de winter, Maar dat 20-21 ook al mooi is. Dat alleen al zou ons 14%+ moeten besparen als ik lees dat 1 graad pakweg 7% is.

Ivm nog meer isoleren. Als je weet dat ons huis net 12 jaar oud is. dat we nu een energie label A hebben. Dan kan ik de gevel gaan afbreken en dikkere isolatie steken. Dan kan ik het dak afbreken en dikkere isolatie steken. De ramen moeten dan vervangen worden omdat er een nieuwe gevel komt. Opnieuw laten bepleisteren, want bovenverdiep is onder dak, etc. De eerste die zijn huis van dik 10 jaar oud gaat renoveren voor 100+K die moet ik ook nog tegenkomen eigenlijk, dus het lijkt me logisch dat dat geen optie is.

We hebben overal vloerverwarming. Ik heb nog nooit een hogere aanvoer temp gezien dan 28 graden en dat was in die winter dat het een tijdje -15 werd. Dus dan denk ik dat een L/W op dit moment wel een goede keuze is. Wat er binnen 15-20 jaar uitgevonden is/wordt, zien we dan wel weer en dan kunnen we misschien wat meer ingrijpende aanpassingen doen.

Op dit moment is het eerder gewoon, ik wil gas onafhankelijk zijn voor verwarming, SWW en koken.
 
Je kan zover gaan ja, en dat is een keuze. Maar dat was niet waarop ik doelde natuurlijk. Dan zou ik eerder een handdouche nemen als ik dat van plan ben dan een volledig systeem te zetten om dan het douchewater op te warmen tot 20°C. Al is die 16°C perfect een optie als je het geld er niet voor hebt of er aan wilt geven.

Wat wil je dat ik hierop zeg ? Ik kan enkel spreken over technische zaken. Als je in een omgeving zit waar men moeilijk doet over het lawaai van de warmtepomp. Dan is de enigste oplossing om over te gaan op een geothermische. ELKE versie maakt namelijk lawaai. Daarom dat je die meestal ook eerder weg zet van de scheiding of aan de achterzijde zodanig dat de eventuele geluidsoverlast beperkt wordt. Hiernaast zijn er ook duurdere versies die het geluid beperken. Maar oplossen tot geen geluidsoverlast, dat bestaat niet in een L/W of L/L versie. Maar als er ooit iemand een zwembadwarmtepomp zet dan is dat een gelijkaardig probleem.

Ik dacht dat men in Nederland tgv die problematiek extra regels had uitgewerkt met oa de positie waar zo'n warmtepomp mag staan, en hoeveel lawaai die mag maken. En als je daaraan geconformeerd hebt, dan kunnen de buren niets zeggen. MAAR als zelfs dat tot discussie leidt... ja dan is een geothermische nog de enigste oplossing... want uiteindelijk maakt dat ding nu eenmaal lawaai... en veel kun je daar nu niet meer aan doen. Dacht niet dat dit in België al bestond of bestaat.

Bij mij warmt de boiler overdag (zonnigste moment) op richting de 44-45°C (met om de x keer eens naar 50+°C). Al doet die niet elke dag een warmterun. En tegen de volgende morgen is die niet met meer dan 1-2°C afgekoeld. Waarna ik mij dus perfect nog kan douchen of een goed warm bad nemen. Hell ik kan er zelfs 2 nemen voordat die moet opstarten. En die heeft dan ook de tijd om dat te doen.

MAAR als je in zo'n omgeving zit met dergelijke irritante buren, dan lijkt de geothermische warmtepomp de enigste manier om het te doen bedaren. Al zou je dat dan kunnen klasseren onder de comfort regel die ik hierboven vermelde.
Klopt. Al zit je natuurlijk altijd met een maximum afstand tussen binnenunit en buitenunit, en gezien de breedte van de meeste percelen zit je al snel op maximaal 3 meter van de scheidingsgrens met de buren.
 
Ik word een beetje zot van die warmtepomp offertes hier (voor verwarming en SSW). Telkens ik 1 binnenkrijg en ik probeer het op te zoeken vind ik nergens net dat type terug.

Heb nu 1 van Daikin binnen:

Warmtepomp boiler:
  • unit EKHHE260CV3: 2.398,00 ex.
  • Plaatsing: 750 ex.
  • Opvoerpomp condenswater: 175 ex
all in BTW = 3522,38 euro​
Warmtepomp:
  • buitenunit ERLA14DW1: 6.074,00
  • binnen module EBBH16D6V: 3.598,00
  • Bediening BRC1HHDW: 223,00
  • plaatsing inclusief installatie materialen en opstart: 2.450,00
All in BTW: 13.085,70​
Zoals gezegd vind ik niet veel info terug over die buitenunit. En ik heb geen idee wat ik daarvan moet denken. Ik heb alleen nog dit mee gekregen:

Bekijk bijlage 15104

Om eerlijk te zijn vind ik dat maar een klein bereik van 10-35 graden.
Netto zit die rond de 1570 euro ;-)
 
Het steekt inderdaad niet op 1000 euro, maar ik heb ook prijs gevraagd voor een geothermische, maar de boring alleen al zou rond de 12k liggen. Dat is al bijna het dubbel dan van een gewone L/W. Dus daarvan heb ik gezegd dat ik de offerte niet moest hebben.

Ik heb denk ik ook niet gezegd dat ik niets wil doen aan de warmtebehoefte. Ik mijn vrouw al overtuigd dat het niet 22-23 graden moet zijn in de winter, Maar dat 20-21 ook al mooi is. Dat alleen al zou ons 14%+ moeten besparen als ik lees dat 1 graad pakweg 7% is.

Ivm nog meer isoleren. Als je weet dat ons huis net 12 jaar oud is. dat we nu een energie label A hebben. Dan kan ik de gevel gaan afbreken en dikkere isolatie steken. Dan kan ik het dak afbreken en dikkere isolatie steken. De ramen moeten dan vervangen worden omdat er een nieuwe gevel komt. Opnieuw laten bepleisteren, want bovenverdiep is onder dak, etc. De eerste die zijn huis van dik 10 jaar oud gaat renoveren voor 100+K die moet ik ook nog tegenkomen eigenlijk, dus het lijkt me logisch dat dat geen optie is.

We hebben overal vloerverwarming. Ik heb nog nooit een hogere aanvoer temp gezien dan 28 graden en dat was in die winter dat het een tijdje -15 werd. Dus dan denk ik dat een L/W op dit moment wel een goede keuze is. Wat er binnen 15-20 jaar uitgevonden is/wordt, zien we dan wel weer en dan kunnen we misschien wat meer ingrijpende aanpassingen doen.

Op dit moment is het eerder gewoon, ik wil gas onafhankelijk zijn voor verwarming, SWW en koken.

Stanneke, ik begrijp uw opinie hé. Mijn punt is gewoon dat een verbruik van 18-22k gewoon hoog is, ook voor een niveau A woning. En de eerste stap is dan ook het verminderen van het warmteverbruik. Doe je dat niet wegens de door u vermelde redenen, dan begrijp ik dat standpunt. Aangezien het kostelijk is EN niet zo evident EN je al de hoofdvogel hebt betaald x jaar geleden hiervoor. Maar het is wat het is, met name een hoog verbruik.

En als je het dan niet structureel wilt verlagen (of de impact ervan is door met die tools te spelen eigenlijk echt niet zo hoog) dan weet je het tenminste. En ben je beter geïnformeerd. Dat was enkel mijn opzet.

Voor de rest is het aan u om de keuze te maken. Maar je moet echter wel niet blijven bij 1 offerte. En je moet de totaliteit in rekening nemen.
Uw huidige offerte voor de warmtepomp is 16600€. Mijn boring destijds was 10k€. Mijn duurste warmtepomp was 16k, de goedkoopste was 9k. Indien ik mijn gekozen warmtepomp aanpaste naar de warmtepomp voor de boring was de kost voor die warmtepomp 8k (het werk nodig voor de aansluiting had men namelijk al voor een stuk bij de boring gerekend EN het toestel tgv 6kw versie ipv 8kw versie was 1000€ goedkoper).

Als mijn keuze dan ook lag tussen enerzijds de warmtepomp van 16k of de geothermische warmtepomp van 19k. Dan had ik die geothermische gekozen. Mijn keuze lag echter rond 10400 (omdat ik die van 9000€ van Daikin met een boilervat van 190l en zonder buffervat niet zag zitten...).

Natuurlijk gold toen het feit dat ik een terugdraaiende teller had waardoor elektriciteitskost eigenlijk niet meetelde in de beslissing. Met de huidige stand van zaken is dat anders en telt dat wel. En dan lijkt het mij ook dat je iets verder dient te kijken dan enkel de initiële investeringskost.

Maar voordat je zegt van het ene of het andere, moet je goed kijken welke premies je krijgt, welk verbruikskost je hebt, etc... en leg je dan die naast elkaar en bekijk je het.
12k is veel, dat is waar maar als je voor de warmtepomp dan maar 8k moet geven, dan heb je voor 4k extra een geothermische warmtepomp die vb kan koelen, een boring die je binnen dit en 25 jaar opnieuw kunt gebruiken (en 25 jaar later uw kinderen ook weer) en een hogere scop en dus minderverbruik elk jaar, en eventueel een premie van 1000€ of x€ meer dan bij een L/W versie... dan is het toch weer iets anders.
 
Je kan zover gaan dat je je moet douchen met water van 20 °C en je in een living zit aan 16 °C. De installatie steekt inderdaad op geen € 1000, maar dat wil niet zeggen dat ik de warmtepomp niet op de efficiëntst mogelijke manier wil gebruiken. Daarnaast is (zoals ik hier reeds aanhaalde) het aspect van de overlast naar de buren toe steeds meer en meer de overhand aan het nemen. Ik heb een geluidsisolerende kast geplaatst van Medford, en nog steeds krijg ik dreigberichten via Whatsapp dat het moet gedaan zijn met hun 's nachts wakker te houden, dit terwijl de warmtepomp 's nachts niet tot amper draait aangezien dan het gereduceerd programma draait. Ik zou zéér graag mijn boiler nog eens laten opwarmen rond 5u zodat ik een warme douche kan nemen als ik opsta. Maar dat wil zeggen dat die WP dan toch eventjes op een vrij hoog vermorgen zal draaien (zeker met de steeds kouder wordende nachten) en dat ik sowieso weer wordt verweten via Whatsapp door de buren.
Als ik op momenten dat er enorm veel zonneproductie is mijn boiler goed laat opwarmen of de stooklijn even omhoog zet om te bufferen krijg ik ook direct klachten dat ze niet rustig hun gazet kunnen lezen in hun veranda.

Ik wil heel deze heisa zo snel mogelijk in de kiem smoren, want de bouw zelf heeft mij al genoeg stress bezorgd dat ik in deze zever echt geen goesting meer heb.
Welke warmtepomp heb je? En wat maakt er het meest lawaai? Compressor of ventilator?

Staat ze heel dicht bij de erfgrens?
 
Je kan zover gaan dat je je moet douchen met water van 20 °C en je in een living zit aan 16 °C. De installatie steekt inderdaad op geen € 1000, maar dat wil niet zeggen dat ik de warmtepomp niet op de efficiëntst mogelijke manier wil gebruiken. Daarnaast is (zoals ik hier reeds aanhaalde) het aspect van de overlast naar de buren toe steeds meer en meer de overhand aan het nemen. Ik heb een geluidsisolerende kast geplaatst van Medford, en nog steeds krijg ik dreigberichten via Whatsapp dat het moet gedaan zijn met hun 's nachts wakker te houden, dit terwijl de warmtepomp 's nachts niet tot amper draait aangezien dan het gereduceerd programma draait. Ik zou zéér graag mijn boiler nog eens laten opwarmen rond 5u zodat ik een warme douche kan nemen als ik opsta. Maar dat wil zeggen dat die WP dan toch eventjes op een vrij hoog vermorgen zal draaien (zeker met de steeds kouder wordende nachten) en dat ik sowieso weer wordt verweten via Whatsapp door de buren.
Als ik op momenten dat er enorm veel zonneproductie is mijn boiler goed laat opwarmen of de stooklijn even omhoog zet om te bufferen krijg ik ook direct klachten dat ze niet rustig hun gazet kunnen lezen in hun veranda.

Ik wil heel deze heisa zo snel mogelijk in de kiem smoren, want de bouw zelf heeft mij al genoeg stress bezorgd dat ik in deze zever echt geen goesting meer heb.
De buren hun warmtepomp staat 5m (niks tussen behalve lucht) van ons slaapkamerraam en ik moet mij al concentreren om die te horen, zo een goede geluidsisolatie hebben we ook niet want we hebben ventilatieroosters in de ramen. De buren wonen wel in een goed geisoleerd huis dus misschien is de warmtevraagt niet zo hoog waardoor de unit stil kan werken.
 
En als je het dan niet structureel wilt verlagen (of de impact ervan is door met die tools te spelen eigenlijk echt niet zo hoog) dan weet je het tenminste. En ben je beter geïnformeerd. Dat was enkel mijn opzet.

Ik weet het en daarvoor ook mijn dank. Het is gewoon een hele wirwar en als nu 75% van de installateurs die langskwamen hetzelfde verhaal vertelde was het alleszins een stuk gemakkelijker, maar helaas :)

Het is en blijft een stevige investering, want we doen ook direct de zonnepanelen,dus het is een stevig bedrag voor alles samen. Dus dan wil ik ook de meest berekende gok maken, want dat is het uiteindellijk.
 
Ik weet het en daarvoor ook mijn dank. Het is gewoon een hele wirwar en als nu 75% van de installateurs die langskwamen hetzelfde verhaal vertelde was het alleszins een stuk gemakkelijker, maar helaas :)

Het is en blijft een stevige investering, want we doen ook direct de zonnepanelen,dus het is een stevig bedrag voor alles samen. Dus dan wil ik ook de meest berekende gok maken, want dat is het uiteindellijk.
Ik heb mij thuis lucht lucht warmtepompen gezet. Aangezien ik zelf installateur ben was dat een vrij goedkope oplossing. Ik verwarm daar mijn hele huis mee. Heb wel 3 buitengroepen en 4 binnentoestellen. Ik gebruik nu alleen nog gas voor warm
Water. Maar ga nog een warmtepompboiler daarvoor plaatsen. Dan is het gasverbruil hier gedaan.
 
Terug
Bovenaan