Warmtepompen

Dat heeft niet zozeer met een warmtepomp boiler te maken he. Das gewoon een vat warm water.
Hoe verder uw kraantje staat, hoe langer je moet wachten op warm water. Dat is ook zo als je een brander hebt of zonneboiler.

Wil je extra comfort om instant warm water te hebben, dan moet je gaan werken met een circulatiepomp. Maar dat leidt natuurlijk tot een groter verlies ongeacht de technologie dat gebruikt wordt voor het SSW.

Het beste kun je uw installatie hebben in de buurt van de badkamer en keuken om zo zaken te voorkomen. Bij ons is de badkamer boven de technische ruimte en de keuken er naast. Boven de keuken is er nog een ruimte voor evt. een 2e badkamer en dan zijn alle leidingen zo kort mogelijk.
Bij een gas of mazoutketel stuur je wel water van 70 of 80 °C door die serpentine zodat die veel sneller opwarmt, en dan ook nog eens warmer wordt. Mijn warmtepomp heeft een maximum aanvoertemperatuur van 50 °C, dus via de warmtepomp raakt die boiler in de praktijk maar opgewarmd tot +- 48 °C. Wanneer ik de SWW temperatuur instel op bijvoorbeeld 55 °C, dan schakelt het systeem over op een elektrische weerstand omdat de warmtepomp blijkbaar geen rendement meer haalt als de aanvoertemperatuur boven de 50 °C gaat. De praktijk en de ervaring heeft mij hier nu echter geleerd dat die elektrische weerstand waardeloos is en totaal niet verder doorverwarmt, dus ik krijg mijn SWW nooit warmer dan pakweg 49 °C.

De badkamer ligt vlak onder de technische ruimte, dus daar stelt het probleem van lang wachten op warm water zich zo niet. Echter als je 's ochtends een douche neemt mag je de thermostatische kraan op maximum draaien om nog enigszins een warme douche te kunnen nemen.
 
Laatst bewerkt:
50°C is niet zoveel nee. De meeste gaan tegenwoordig wel tot 55-65°C zonder elektrisch element.
Wat is jouw temperatuur in de boiler als je 's morgens gaat douchen? Heb je een groot stilstand verlies?
 
50°C is niet zoveel nee. De meeste gaan tegenwoordig wel tot 55-65°C zonder elektrisch element.
Wat is jouw temperatuur in de boiler als je 's morgens gaat douchen? Heb je een groot stilstand verlies?
Temperatuur 's morgens was gisteren 37 °C, maar toen had de circulatiepomp wel 30 minuten gedraaid zowel om 20u als om 6u. Ik heb die circulatiepomp nu uitgeschakeld want die zorgt echt voor een enorm warmteverlies. Zonder die circulatiepomp is het vooral in de keuken enorm lang wachten op lauw water. Ik kan die leidingen en collectoren indien nodig wel gaan isoleren, maar ik weet niet of dat veel soelaas zal brengen.

In elk geval ga ik voor in de keuken zo een Daalderop cold-fill boiler van 10 liter onder de spoelbak monteren. Van een hot-fill is zelfs geen sprake aangezien er uit de warmwaterleiding toch koud water komt. Op die manier kan ik al het warm water uit de boiler sparen voor de douche en het bad boven. Indien ik daar ook problemen blijf ondervinden om een warme douche te kunnen nemen 's morgens ga ik achter mijn warmtepompboiler een elektrische smart boiler van Daalderop plaatsen van bijvoorbeeld 50 liter.

Ach wat mis ik mijn goeie ouwe trouwe condensatieketel :frown:
 
Als ik dergelijke verhalen lees, ben ik toch zeer sceptisch tgo een switch naar WP...
Al die verhalen hier, die moeten is gewoon de handleiding opendoen van hun warmtepomp en wat instellingen aanpassen en ge hebt daar altijd warm water uit.
Als het water koud is komt dat enkel omdat er enkele kwh bespaart wil worden.
Moest ge hetzelfde doen met gas (enkel bv in de nacht warmen) hebt ge exact hetzelfde probleem hoor.
 
Al die verhalen hier, die moeten is gewoon de handleiding opendoen van hun warmtepomp en wat instellingen aanpassen en ge hebt daar altijd warm water uit.
Als het water koud is komt dat enkel omdat er enkele kwh bespaart wil worden.
Moest ge hetzelfde doen met gas (enkel bv in de nacht warmen) hebt ge exact hetzelfde probleem hoor.
Dus mijn SWW temp instellen op 55°C die nooit bereikt worden is besparen op kWh?
Sorry, maar mijn comfort gaat voor op enkele euro's te besparen hoor.
 
Waarom is de temperatuur in de ochtend dan maar 37°?
Omdat ze 's nachts niet draait omwille van diverse redenen. Idealiter draait die enkel als er zonneproductie is, dus dat is reden 1.
Reden 2 is dat ze geen hogere temperatuur haalt en dus snel afkoelt naar een temperatuur die niet aangenaam is om te douchen.
Reden 3 is dat die boiler de hele tijd in opwarmmodus zetten er voor zorgt dat door de warmwatervoorrang mijn huis niet opgewarmd raakt. Reden 4 is dat die warmtepomp bij het opwarmen van de boiler een zodanig lawaai maakt dat ik heibel krijg met de buren als ik dat 's nachts laat gebeuren.
 
Al die verhalen hier, die moeten is gewoon de handleiding opendoen van hun warmtepomp en wat instellingen aanpassen en ge hebt daar altijd warm water uit.
Als het water koud is komt dat enkel omdat er enkele kwh bespaart wil worden.
Moest ge hetzelfde doen met gas (enkel bv in de nacht warmen) hebt ge exact hetzelfde probleem hoor.

Met gas kan ik een bad nemen, 7 douches en ik heb 2 min later weer warm water en ik kan ondertussen de chauffage laten draaien.

Het is toch een realiteit dat je met een warmtepomp gepoept bent als je warm water op is?
 
Met gas kan ik een bad nemen, 7 douches en ik heb 2 min later weer warm water en ik kan ondertussen de chauffage laten draaien.
En hoeveel keer per eeuw gebeurt dat?
Als de elektrische weerstand mee inschakelt gaat het trouwens zeer snel hoor.

Deze week op 45 minuten van 14gr naar 45 gr gegaan. (moest weerstand inschakelen omdat ik onder de 15gr was gezakt)
 
That being said, hier hangt de gasbrander op een watervat samen met de zonneboiler. De zonneboiler doet de pre hebt. De zonneboiler heeft vandaag niet veel uitgestoken en we hebben 2x gedoucht. 0m3 gasverbruik laatste 24h. Dus zo'n vat isoleert wel goed en minimaal warmteverlies.

Dus vraag me wel af hoe je aan water van 37 graden komt. Dan moet dat toch zijn omdat die WP echt niet voldoende warmte kan impompen. Wat is daar de oplossing voor? Eens je onvoldoende capaciteit hebt, is er niet echt een oplossing lijkt me?
 
Met gas kan ik een bad nemen, 7 douches en ik heb 2 min later weer warm water en ik kan ondertussen de chauffage laten draaien.

Het is toch een realiteit dat je met een warmtepomp gepoept bent als je warm water op is?
Das waar, maar hoe vaak doe je dat? Als je een bad kan nemen en daarna 2 douches is het meestal wel voldoende toch?
That being said, hier hangt de gasbrander op een watervat samen met de zonneboiler. De zonneboiler doet de pre hebt. De zonneboiler heeft vandaag niet veel uitgestoken en we hebben 2x gedoucht. 0m3 gasverbruik laatste 24h. Dus zo'n vat isoleert wel goed en minimaal warmteverlies.

Dus vraag me wel af hoe je aan water van 37 graden komt. Dan moet dat toch zijn omdat die WP echt niet voldoende warmte kan impompen. Wat is daar de oplossing voor? Eens je onvoldoende capaciteit hebt, is er niet echt een oplossing lijkt me?
Je kan een zonneboiler evengoed aan een warmtepomp boiler hangen. Zijn warmtepomp is zwaar genoeg want die krijgt het water tot 55°C, maar hij laat het enkel op de middag opwarmen en de ochtend nadien is de water temperatuur gezakt tot 37°C door zijn circulatie pomp. Of zijn boilervat is slecht geisoleerd/staat in een koude ruimte.

Trouwens zo'n warmtepomp die een volledig huis moet verwarmen heeft veel meer capaciteit dan wat er nodig is om zo'n warmtepomp boiler op te warmen, dus dat zal wel geen probleem zijn.

En verder vrees ik dat hij wat pech heeft met zijn toestel want 50°C max boiler temperatuur is wel laag.
 
Omdat ze 's nachts niet draait omwille van diverse redenen. Idealiter draait die enkel als er zonneproductie is, dus dat is reden 1.
Reden 2 is dat ze geen hogere temperatuur haalt en dus snel afkoelt naar een temperatuur die niet aangenaam is om te douchen.
Reden 3 is dat die boiler de hele tijd in opwarmmodus zetten er voor zorgt dat door de warmwatervoorrang mijn huis niet opgewarmd raakt. Reden 4 is dat die warmtepomp bij het opwarmen van de boiler een zodanig lawaai maakt dat ik heibel krijg met de buren als ik dat 's nachts laat gebeuren.
Weet je hoe de slangen naar de keuken lopen? Want als die op de betonplaat liggen onder de isolatie zoals bij ons, dan ben je eigenlijk met die circulatiepomp uw fundering aan het warm stoken. Dan is het niet moeilijk dat uw boiler 's morgens nog 37°C is en dan heeft uw loodgieter slecht advies gegeven imo.
En in dat geval ga je veel beter af zijn met een Quooker of elektrisch boilertje in uw keukenkastje.

Ivm de elektrische weerstand, staat die niet uitgeschakeld boven een bepaalde temperatuur? Want dan zal die nooit in werking treden als het buiten nog warm genoeg is.
 
Weet je hoe de slangen naar de keuken lopen? Want als die op de betonplaat liggen onder de isolatie zoals bij ons, dan ben je eigenlijk met die circulatiepomp uw fundering aan het warm stoken. Dan is het niet moeilijk dat uw boiler 's morgens nog 37°C is en dan heeft uw loodgieter slecht advies gegeven imo.
En in dat geval ga je veel beter af zijn met een Quooker of elektrisch boilertje in uw keukenkastje.

Ivm de elektrische weerstand, staat die niet uitgeschakeld boven een bepaalde temperatuur? Want dan zal die nooit in werking treden als het buiten nog warm genoeg is.

Eigenlijk nog nooit zo over nagedacht… is dat dan pré multilagenbuis-met-een-dun-schilletje-isoltie-tijdperk? Of zou je zelfs die centraal in de pur laag proberen leggen ipv helemaal onderaan (op de betonplaat)
 
Bij ons liggen die slangen ook op de betonplaat, weliswaar met een mantel rode of blauwe isolatie rond zoals typerend is voor die leidingen. Centraal in de pur leggen lijkt me praktisch onhaalbaar? Die leidingen moeten plat en recht liggen, en mogen geen "brugjes" maken over andere leidingen omdat er anders luchtbellen kunnen blijven steken op die plaats. Dat is ook de reden waarom die leidingen eerst gelegd moeten worden, en daarna pas de ventilatiebuizen en elektriciteit.
 
Bij ons liggen die slangen ook op de betonplaat, weliswaar met een mantel rode of blauwe isolatie rond zoals typerend is voor die leidingen. Centraal in de pur leggen lijkt me praktisch onhaalbaar? Die leidingen moeten plat en recht liggen, en mogen geen "brugjes" maken over andere leidingen omdat er anders luchtbellen kunnen blijven steken op die plaats. Dat is ook de reden waarom die leidingen eerst gelegd moeten worden, en daarna pas de ventilatiebuizen en elektriciteit.
Als je echt wil kan je die perfect over gans de lengte ondervullen met een strook harde pur plaat he.

Die luchtbellen is vooral voor gesloten circuits ook, maakt voor warm water dat naar een kraan loopt niet veel uit
 
Bij ons liggen die slangen ook op de betonplaat, weliswaar met een mantel rode of blauwe isolatie rond zoals typerend is voor die leidingen. Centraal in de pur leggen lijkt me praktisch onhaalbaar? Die leidingen moeten plat en recht liggen, en mogen geen "brugjes" maken over andere leidingen omdat er anders luchtbellen kunnen blijven steken op die plaats. Dat is ook de reden waarom die leidingen eerst gelegd moeten worden, en daarna pas de ventilatiebuizen en elektriciteit.
Heb jij overal alpex met isolatie zoals de foto hieronder? Heb ik nog niet veel gezien maar lijkt me wel nuttig voor de warm water leiding.

550x335.jpg
 
Weet je hoe de slangen naar de keuken lopen? Want als die op de betonplaat liggen onder de isolatie zoals bij ons, dan ben je eigenlijk met die circulatiepomp uw fundering aan het warm stoken. Dan is het niet moeilijk dat uw boiler 's morgens nog 37°C is en dan heeft uw loodgieter slecht advies gegeven imo.
En in dat geval ga je veel beter af zijn met een Quooker of elektrisch boilertje in uw keukenkastje.

Ivm de elektrische weerstand, staat die niet uitgeschakeld boven een bepaalde temperatuur? Want dan zal die nooit in werking treden als het buiten nog warm genoeg is.
Die leidingen liggen zoals in elke andere nieuwbouw op de betonlaag, wel in zo een mantelbuis. Ik denk niet dat het gebruikelijk is van eerst een laag isolatie te leggen en dan pas de leidingen.
 
Die leidingen liggen zoals in elke andere nieuwbouw op de betonlaag, wel in zo een mantelbuis. Ik denk niet dat het gebruikelijk is van eerst een laag isolatie te leggen en dan pas de leidingen.
Zo’n laagje van 6mm doet niet echt veel vrees ik.
Zet eens je circulatiepomp enkele dagen uit om te zien als het water dan wel warm blijft. Ik vermoed dat het wel wat zal schelen
 
warmwaterleidingen met stilstaand water dat langer warm blijft dan nodig zijn trouwens kweekvijvers voor legionella. Doorgaans zijn warmwaterleidingen om die reden niet uitvoerig geïsoleerd, of dat heb ik me toch laten vertellen.

Stel je leiding naar de douche ligt 5m plat, in het geïsoleerde volume en nog eens dik ingepakt. Je neemt een douche, water uit je boiler is 60-ish graden.
Douche af, water staat daar letterlijk stil voor een dag, koelt traag af. Bam ideale bacteriehaard. Of dat nu werkelijk zo is I dunno. Maar da’s wel wat ik erover terugvond toen ik me aan het inlezen was over isoleren van warmwaterleidingen.
 
Terug
Bovenaan