Technieken Warmtepompen

Maar daar maken ze toch helemaal geen onderscheid tussen gas en elektriciteit? Beiden zijn van 21 naar 6 percent gegaan. Zou ook raar/hypocriet zijn dat Tinne met haar gascentrales gas ineens zou gaan benadelen t.o.v. elektriciteit. Ze wou die elektriciteit net zoveel mogelijk opwekken met gas.
Maar accijnzen kunnen ze aanpassen naar believen. BTW niet (6% of 21% zijn daar de enigste mogelijkheden). Dat is de reden waarom ze die stap genomen hebben.

Je kunt daardoor dus vb elektriciteit op 8% BTW zetten via die accijnzen terwijl je gas op 40% zet. Net zoals je Diesel ook anders belast dan euro 95 of euro 98... accijns op gas kan dus anders gezet worden als die op elektriciteit.

Daarnaast, volgens haar dienen die gascentrales zo weinig mogelijk te draaien. Of dat haalbaar is als je kerncentrales sluit acht ik twijfelachtig, maar ik ben geen expert.
 
Maar accijnzen kunnen ze aanpassen naar believen. BTW niet (6% of 21% zijn daar de enigste mogelijkheden). Dat is de reden waarom ze die stap genomen hebben.

Je kunt daardoor dus vb elektriciteit op 8% BTW zetten via die accijnzen terwijl je gas op 40% zet. Net zoals je Diesel ook anders belast dan euro 95 of euro 98...
Hmm oké, ik zie dat persoonlijk nog niet meteen gebeuren maar ben benieuwd. Mij maakt het niet zoveel uit, als we binnenkort airco's hebben kunnen we makkelijk switchen. Sanitair hou ik graag zo lang mogelijk via een gasketel, want vind een doorstromer veel handiger dan een boiler. Ook instant (hier toch), oneindig veel warm water en geen legionella run nodig.
 
Hmm oké, ik zie dat persoonlijk nog niet meteen gebeuren maar ben benieuwd. Mij maakt het niet zoveel uit, als we binnenkort airco's hebben kunnen we makkelijk switchen. Sanitair hou ik graag zo lang mogelijk via een gasketel, want vind een doorstromer veel handiger dan een boiler. Ook instant (hier toch), oneindig veel warm water en geen legionella run nodig.
Die instant duurt wel langer dan via een boiler he
Je verbruikt dus maw meer water
 
Die instant duurt wel langer dan via een boiler he
Je verbruikt dus maw meer water
Het is nu niet dat water veel kost, dan is energie veel duurder. Bij ons duurt het even lang om warm water te hebben als dat ik vroeger warm water had bij mijn ouders waar we een boiler hadden. De brander hangt hier nu wel vlak naast onze badkamer. Voor de rest herinner ik me vooral de nadelen van een boiler zoals warm water dat op was waardoor de volgende koud kon douchen en er geen verwarming meer was in huis omdat de boiler weer eerst moest opwarmen. Geen boiler miserie meer hier als ik het kan buiten houden. Een hele grote boiler kopen kan natuurlijk ook, maar dan gaan de kosten om die warm te houden ook omhoog.
 
Die instant duurt wel langer dan via een boiler he
Je verbruikt dus maw meer water
Hoezo? Doorstromer laat toch water doorstromen, dus omdat de gasvlam instant warm is bereikt dat doorstromende water toch direct zijn target en is er nagenoeg geen verlies? Je leiding naar de douche/kraan moet je toch ledigen, dus als het vijf seconden duurt tegen dat de doorstromer warm water geeft ga je ook niet merken lijkt me…
 
Hoezo? Doorstromer laat toch water doorstromen, dus omdat de gasvlam instant warm is bereikt dat doorstromende water toch direct zijn target en is er nagenoeg geen verlies? Je leiding naar de douche/kraan moet je toch ledigen, dus als het vijf seconden duurt tegen dat de doorstromer warm water geeft ga je ook niet merken lijkt me…
Heb nu toch stuk sneller warm water dan vroeger, kan ook aan leidingen liggen natuurlijk.
Maar doorstromer heeft toch ook nadelen
 
Zou ook raar/hypocriet zijn dat Tinne met haar gascentrales gas ineens zou gaan benadelen t.o.v. elektriciteit. Ze wou die elektriciteit net zoveel mogelijk opwekken met gas.
Als je het van bekijkt op perspectief van uitstoot niet hoor. Verwarmen met een warmtepomp waarvan de elektriciteit volledig wordt op opgewekt met een gascentrale stoot minder CO2 uit dan verwarmen op gas, als je een ietwat deftige COP haalt. Een moderne gascentrale haalt .40 a .60 kWh elektriciteit uit 1 kWh gas, dus een COP van 2.5 à 3 geeft minder uitstoot. Dus bijvoorbeeld gas verbieden bij nieuwbouw kan je (van ecologisch perspectief) perfect verantwoorden, zelfs met gascentrales, want daar haal je met lage temperatuurverwarming die COP zeker. 't Is heel het standpunt rond kerncentrales wat zo problematisch is bij Groen. Maar elektrificatie van verwarming, zeker in woningen die reeds goed geïsoleerd zijn, zorgt netto voor een daling van de uitstoot én de gasvraag, zelfs met gascentrales.
 
Als je het van bekijkt op perspectief van uitstoot niet hoor. Verwarmen met een warmtepomp waarvan de elektriciteit volledig wordt op opgewekt met een gascentrale stoot minder CO2 uit dan verwarmen op gas, als je een ietwat deftige COP haalt. Een moderne gascentrale haalt .40 a .60 kWh elektriciteit uit 1 kWh gas, dus een COP van 2.5 à 3 geeft minder uitstoot. Dus bijvoorbeeld gas verbieden bij nieuwbouw kan je (van ecologisch perspectief) perfect verantwoorden, zelfs met gascentrales, want daar haal je met lage temperatuurverwarming die COP zeker. 't Is heel het standpunt rond kerncentrales wat zo problematisch is bij Groen. Maar elektrificatie van verwarming, zeker in woningen die reeds goed geïsoleerd zijn, zorgt netto voor een daling van de uitstoot én de gasvraag, zelfs met gascentrales.
Klopt, maar als je overschakelt van kerncentrales naar gascentrales gaat de uitstoot net omhoog. Je kan zo toch nooit verantwoorden dat de bevolking van het gas moet om de uitstoot te verlagen, terwijl de overheid de uitstoot net verhoogt?
 
Je kan zo toch nooit verantwoorden dat de bevolking van het gas moet om de uitstoot te verlagen, terwijl de overheid de uitstoot net verhoogt?
Daar volg ik je wel, groen heeft een gouden kans om in deze energiecrisis een wezenlijk verschil te maken vakkundig de nek overgewrongen. Maar ik wou gewoon kaderen dat, voor wie de luxe heeft om financieel te kunnen kiezen voor een warmtepomp en dat uit ecologische overwegingen zou doen, dat niet moet laten door de gascentrales. En dat een beleid waarbij gekozen wordt voor elektrificatie + extra gascentrales op zich ook niet hypocriet is. Maar idd, die kerncentrales sluiten 🤦‍♂️
 
De vorige 2 offertes heb ik niet genomen. 1 was van Vaillant, maar dat merk spreekt me niet zo aan, vraag me niet waarom. De andere Mitsubishi. Na 3 keer gebeld te hebben en als antwoord gekregen te hebben dat ze de baas zouden laten terugbellen voor een paar antworden op mijn vragen te geven, heb ik een maand later nog steeds geen telefoon gekregen. Dus die gaat het ook niet worden.

Nu heb ik gisteren iemand die Daikin installeert over de vloer gekregen en volgende week komt nog een Mitsubishi installateur. Die van Daikin stelt nu eigenlijk voor en WP voor de verwarming en een WPboiler voor het ssw. ipv WP + boiler. Wat zijn daar eigenlijk de voor of nadelen van? Is dat interessant of handen vanaf houden?

De offerte van de WPboiler heb ik al, die van de WP moet ik een week op wachten voor de berekening van Daikin zelf.
  • unit EKHHE260CV3: 2.398,00 ex.
  • Plaatsing: 750 ex.
  • Opvoerpomp condenswater: 175 ex
all in BTW = 3522,38 euro

Deze kan hij eind volgende maand al komen plaatsen. De WP zou 5-6 maanden wachten zijn.

Is het trouwens bij Daikin altijd zo dat die eerst de installatie zelf komen controleren en ze dan zelf in werking stellen ipv de installateur? Want dat zei hij ook nog dat ze dat altijd zo doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een warmtepomp met een boiler van 500 liter die ik elke dag tussen 9u en 16u opwarm tot 55 °C. Aangezien de boiler op het tweede verdiep staat, en het anders enorm lang zou duren eer we warm water hebben in de keuken is er een retourleiding geïnstalleerd met een pomp die enkel op bepaalde ogenblikken draait. Nu blijkt dit nog steeds niet voldoende te zijn aangezien zelfs als die pomp continu draait, het nog zeer lang duurt eer we beneden warm water hebben, en wanneer het water dan begint op te warmen wordt het nooit echt 'heet'. Die pomp continu laten draaien is uiteraard ook geen oplossing, want op die manier daalt de temperatuur in de boiler veel te snel en maakt de warmtepomp dus steeds extra warm water aan, door de boilervoorrang zorgt dit er dus voor de warmtepomp ondertussen de woning niet verwarmt.

Ik heb echt met alle mogelijke parameters al gespeeld, maar de enige oplossing die mij rest is dus een keukenboiler van 10 liter installeren op de warmwaterleiding die toekomt onder mijn spoelbak.

Aangezien de warmtepomp de boiler ook enkel opwarmt overdag, wanneer er (normaal gezien) zonneproductie, warmt die dus 's nachts niet meer bij. Dit betekent dus dat wij 's morgens eigenlijk met moeite een warme douche kunnen nemen. Ik kan uiteraard die boiler ook nog eens laten opwarmen tussen 4u en 6u, maar dan haal ik een enorm laag rendement omdat dat het koudste moment van de dag is en er ook geen zon is. Mijn buren hebben overigens ook al laten weten dat ze liever zouden hebben dat die pomp 's nachts niet meer op vol vermogen draait omdat het geluid volgens hen storend is, maar dat is nog een andere zaak.

Als ik kijk naar de totale kostprijs en alle nadelen (vooral inboeten aan comfort) zou ik eigenlijk nooit voor een warmtepomp gekozen hebben, maar ik had ze nodig om een een E-peil van 20 te raken.
 
Ik heb echt met alle mogelijke parameters al gespeeld, maar de enige oplossing die mij rest is dus een keukenboiler van 10 liter installeren op de warmwaterleiding die toekomt onder mijn spoelbak.
Onze loodgieter heeft dit op voorhand duidelijk gemaakt dat we dit probleem zouden hebben indien de installatie op de tweede verdieping geplaatst zou worden. De plaatsbesparing op het gelijkvloers was het ons echter waard, en ook omdat de rookgasafvoer anders te complex zou worden. Wij hebben immers een doorstromer. De oplossing die uw loodgieter heeft uitgewerkt lijkt me er zo eentje te zijn waar men in volle overtuiging "gelooft" in de warmtepomp en er niet wil van afwijken.

Aangezien de warmtepomp de boiler ook enkel opwarmt overdag, wanneer er (normaal gezien) zonneproductie, warmt die dus 's nachts niet meer bij. Dit betekent dus dat wij 's morgens eigenlijk met moeite een warme douche kunnen nemen. Ik kan uiteraard die boiler ook nog eens laten opwarmen tussen 4u en 6u, maar dan haal ik een enorm laag rendement omdat dat het koudste moment van de dag is en er ook geen zon is.
Dit is de reden waarom wij toch nog voor gas gegaan zijn, omdat SWW gewoon de achilleshiel is van een warmtepomp. Ik ben ook fan van het nemen van een heet bad, iets wat ik in een appartement met een eerste generatie Daikin Altherma alvast nooit heb kunnen doen, tot mijn grote frustratie.

Mijn buren hebben overigens ook al laten weten dat ze liever zouden hebben dat die pomp 's nachts niet meer op vol vermogen draait omdat het geluid volgens hen storend is, maar dat is nog een andere zaak.
In Nederland is er sinds 2021 een wet dat de buitenunit 's nachts niet meer dan 40 decibel geluid mag maken, en overdag niet meer dan 45 decibel. Op Europees niveau zijn de limieten afhankelijk van het vermogen, en die gaan van 65 decibel, tot een stuk voorbij de 70 decibel. Hopelijk heb je dus een model dat al klaar was voor de Nederlandse wetgeving?
 
Boiler is enkel voor SSW. Ja 500 liter is veel, maar die raakt wel altijd opgewarmd dus daar ligt het probleem niet aan.
Hoe lang is de leiding van de collector naar uw keuken? De retour zal enkel gebeuren tot aan de collector?
Als dat een lange afstand is, dan blijft het altijd lang duren.

Als je snel warm water wilt hebben in de keuken lijkt mij het beste dat je een boilertje plaats bij uw keuken. (Quooker kraan ofzo)
 
Ik heb een warmtepomp met een boiler van 500 liter die ik elke dag tussen 9u en 16u opwarm tot 55 °C. Aangezien de boiler op het tweede verdiep staat, en het anders enorm lang zou duren eer we warm water hebben in de keuken is er een retourleiding geïnstalleerd met een pomp die enkel op bepaalde ogenblikken draait. Nu blijkt dit nog steeds niet voldoende te zijn aangezien zelfs als die pomp continu draait, het nog zeer lang duurt eer we beneden warm water hebben, en wanneer het water dan begint op te warmen wordt het nooit echt 'heet'. Die pomp continu laten draaien is uiteraard ook geen oplossing, want op die manier daalt de temperatuur in de boiler veel te snel en maakt de warmtepomp dus steeds extra warm water aan, door de boilervoorrang zorgt dit er dus voor de warmtepomp ondertussen de woning niet verwarmt.
Ik zou een Quooker nemen en de temperatuur van het 500l boilervat iets lager zetten. Daarmee ga je meer besparen dan constant heet water rondpompen en zo uw boiler te laten afkoelen. En het comfort in uw keuken zal veel beter zijn.
 
Hoe lang is de leiding van de collector naar uw keuken? De retour zal enkel gebeuren tot aan de collector?
Als dat een lange afstand is, dan blijft het altijd lang duren.

Als je snel warm water wilt hebben in de keuken lijkt mij het beste dat je een boilertje plaats bij uw keuken. (Quooker kraan ofzo)
Retour zit via aparte collector en loopt voorbij het aftakpunt.
 
Ik ben toch content dat ik een gasbrander heb met zonneboiler. Voor warm water trekt die zonneboiler genoeg en indien niet, dan springt de brander bij.

Lijkt me toch een serieus kostelijk gedoe om eerst een WP te installeren en dan te moeten sukkelen om warm water te hebben. Elke oplossing lijkt me kostelijk te zijn.

Warm water is toch een basis en niet enkel van belang in de keuken. Je kunt toch moeilijk aan elke locatie met een warm water kraan een boilervatje of een quooker zetten? In ons huis is er een douche in garage, warm water in keuken, warm water in berging, kleine badkamer 1e verdiep, grote badkamer 2e verdiep. Als ik dergelijke verhalen lees, ben ik toch zeer sceptisch tgo een switch naar WP...
 
Een deftig gedimensioneerde warmtepomp kan toch gewoon een boilervat opwarmen wat je genoeg warm water geeft?
Desnoods werk je met een nog groter buffervat, wat je in jouw geval al gaat hebben met die zonneboiler denk ik?

Twee hete baden kunnen laten vollopen achter elkaar is in mijn ogen toch een beetje een anachronisme en eerder de uitzondering.
En dan nog...

Nu ja, in een vol bad gaat toch al snel 500-1000 liter. Als je dat dan op 45 graden wil dan ga je hoogstwaarschijnlijk wat issues hebben.
 
Ik ben toch content dat ik een gasbrander heb met zonneboiler. Voor warm water trekt die zonneboiler genoeg en indien niet, dan springt de brander bij.

Lijkt me toch een serieus kostelijk gedoe om eerst een WP te installeren en dan te moeten sukkelen om warm water te hebben. Elke oplossing lijkt me kostelijk te zijn.

Warm water is toch een basis en niet enkel van belang in de keuken. Je kunt toch moeilijk aan elke locatie met een warm water kraan een boilervatje of een quooker zetten? In ons huis is er een douche in garage, warm water in keuken, warm water in berging, kleine badkamer 1e verdiep, grote badkamer 2e verdiep. Als ik dergelijke verhalen lees, ben ik toch zeer sceptisch tgo een switch naar WP...
Dat heeft niet zozeer met een warmtepomp boiler te maken he. Das gewoon een vat warm water.
Hoe verder uw kraantje staat, hoe langer je moet wachten op warm water. Dat is ook zo als je een brander hebt of zonneboiler.

Wil je extra comfort om instant warm water te hebben, dan moet je gaan werken met een circulatiepomp. Maar dat leidt natuurlijk tot een groter verlies ongeacht de technologie dat gebruikt wordt voor het SSW.

Het beste kun je uw installatie hebben in de buurt van de badkamer en keuken om zo zaken te voorkomen. Bij ons is de badkamer boven de technische ruimte en de keuken er naast. Boven de keuken is er nog een ruimte voor evt. een 2e badkamer en dan zijn alle leidingen zo kort mogelijk.
Een deftig gedimensioneerde warmtepomp kan toch gewoon een boilervat opwarmen wat je genoeg warm water geeft?
Desnoods werk je met een nog groter buffervat, wat je in jouw geval al gaat hebben met die zonneboiler denk ik?

Twee hete baden kunnen laten vollopen achter elkaar is in mijn ogen toch een beetje een anachronisme en eerder de uitzondering.
En dan nog...

Nu ja, in een vol bad gaat toch al snel 500-1000 liter. Als je dat dan op 45 graden wil dan ga je hoogstwaarschijnlijk wat issues hebben.
Als je zelf in dat bad gaat zitten, moet je dat natuurlijk niet tot aan de rand vullen. Meeste baden zijn 200l. En tot 300l voor een duo bad.
30-45% is koud water afhankelijk van de temperatuur in het boilervat.

Je kan via de thermostaat of app (bij Vaillant toch) een SSW run vragen en dan is het water op 40min terug opgewarmd. Dus al er nog veel gedouched moet worden na dat er iemand een bad neemt, druk je ffkes op de knop.
Of je stelt in dat de boiler automatisch oplaad als hij onder een bepaalde temperatuur komt i.p.v. een dagelijkse run, maar voor maximaal rendement is een run op de middag wel het best.
 
Terug
Bovenaan