Warmtepompen

Verbruik warmtepomp hier in het oog gehouden.
Er staan er hier 2, eentje van 3 kwh en eentje van 6kwh.

Totaal verbruik de laatste dagen is 10kwh terwijl ze constant opstaan. Terwijl op dagen dat ze niet opstaan dat rond de 4-5 Kwh schommelt.
Dit jaar voor het eerst eens goed in het oog gehouden. Dan ga ik die dingen dus niet aan en uit zetten voorlopig en in de echt koude dagen eens testen wat het geeft qua extra verbruik. Er ligt nu ook wel dakisolatie, dat was vorig jaar niet dus scheelt ook wel.
Vorig jaar had ik dagen rond de 15-17 Kwh totaalverbruik.

Ik snap het kostenplaatje van warmtepompen niet.

Zonder terugdraaiende teller is dat toch een cash burner?

Een vaillant ketel kost 2000 euro, misschien 3000. Wij stoken hier 1-2m2 / dag dezer dagen. Kostprijs 2-3 euro. 10kwh warmtepomp zoals hierboven vermeld is ook 2-4 euro op zijn minst. Als je dan offertes van 10k, 15k voor warmtepomp ziet, dan is het toch moeilijk rendabel te krijgen?
 
1) expansievaten, zijn deze voorzien ?
2) microbel ontluchter en vuilafscheider, zijn deze voorzien?
3) circulatiepompset, is deze voorzien? En het aantal in functie van het aantal kringen natuurlijk.

Ik ga er ook vanuit dat al de andere hulpstukken, buizen en flexibels voorzien zijn, alsook de opstart, inregeling en de noodzakelijke elektrische voorzieningen.

Je zou eventueel kunnen navragen waarom men geen buffervat voorziet, maar tegenwoordig doet men dat niet meer en is de nood hiervoor tegen het pendelen en om het rendement te verhogen niet meer zodanig van tel aangezien die warmtepompen nu beter kunnen moduleren.

Je zou eventueel ook nog kunnen vragen of er een wifi module voorzien is of een slimme sturing in de toekomst mogelijk is. Maar dat is niet echt noodzakelijk voor de correcte werking. Ik ga er ook vanuit dat ze 1 kring voorzien, anders zou er een 2de thermostaat zijn.

Prijs is voor de rest ok, zeker als je vergelijkt met iemand anders die afkwam met een prijszetting van 16,6k€ BTW incl.
De MEH 97/5 bevat een 10l expansievatje en ontluchter. Buffervat is meestal niet nodig als je vloerverwarming hebt. Wel met convectoren. En je kunt tegenwoordig beter het buffervat op de retour zetten i.p.v. een parallel buffervat, want in de laatste situatie krijg je een lagere COP.
 
Ik snap het kostenplaatje van warmtepompen niet.
Zonder terugdraaiende teller is dat toch een cash burner?
Ja en neen.
Het is moeilijk om het voordelig laten uit te draaien. Maar er is een licht voordeel tgv de SCOP die normaliter boven de 3.6 zit tegenwoordig. Terwijl de kostprijs van elektriciteit tov gas normaliter rond een factor 2.9 draait.

Duurt gewoon lang eer die meerprijs terugverdiend is. Echter als je dan telt dat er nu een premie van een 4k€ is voor een warmtepomp dan is het eerder de vergelijking tussen enerzijds een kostprijs van 3000€ voor een gasketel (bij nieuwbouw 21%, verbouwing 6%) of 5500€+6% BTW voor de warmtepomp. Wat het al iets voordeliger doet uitdraaien, hopende dat op termijn de kostprijs van elektriciteit losgekoppeld wordt van de kostprijs van GAS EN dat er een greenshift komt van de taksen van elektriciteit naar die van gas. Zoals men in het verleden is overeengekomen dat dit de intentie is / was (al kan dat snel keren als die accijnzen effectief van tel komen zoals momenteel voorzien is). Maar dat is en blijft wat koffiedik kijken.

Maar aan de andere kant, heb ik ook al gehoord van offertes voor gasketels van 5.5 - 7.5k BTW incl. Dus ja...
 
De MEH 97/5 bevat een 10l expansievatje en ontluchter. Buffervat is meestal niet nodig als je vloerverwarming hebt. Wel met convectoren. En je kunt tegenwoordig beter het buffervat op de retour zetten i.p.v. een parallel buffervat, want in de laatste situatie krijg je een lagere COP.

Heb al een verkoper gehad die ermee aan het pronken was dat hij dé oplossing aanbood met buffervat en dat zijn prijs hoger lag maar dat hij een correcte installatie gaf,... Hoor dan evengoed dat buffervat niet nodig is.
Zou je het plaatsen bij de warmtepomp die ik hierboven aanhaal? Is voor vloerverwarming
 
Heb al een verkoper gehad die ermee aan het pronken was dat hij dé oplossing aanbood met buffervat en dat zijn prijs hoger lag maar dat hij een correcte installatie gaf,... Hoor dan evengoed dat buffervat niet nodig is.
Zou je het plaatsen bij de warmtepomp die ik hierboven aanhaal? Is voor vloerverwarming
Als jouw vloerverwarming genoeg inhoud heeft, dan is het niet nodig. De compressor kan terug moduleren naar 40% geloof ik.
Dus in 99% van de gevallen met vloerverwarming is een buffer niet nodig. En plaats nooit een parallelle buffer in combinatie met een warmtepomp.
 
Ik snap het kostenplaatje van warmtepompen niet.

Zonder terugdraaiende teller is dat toch een cash burner?

Een vaillant ketel kost 2000 euro, misschien 3000. Wij stoken hier 1-2m2 / dag dezer dagen. Kostprijs 2-3 euro. 10kwh warmtepomp zoals hierboven vermeld is ook 2-4 euro op zijn minst. Als je dan offertes van 10k, 15k voor warmtepomp ziet, dan is het toch moeilijk rendabel te krijgen?
Als je goed leest, dan heeft hij 10kWh in totaal verbruikt waarvan 5kWh voor verwarmen.
Ook jouw eigen verbruik kun je moeilijk gaan vergelijken met iemand anders, want het warmte verlies van de huizen is anders.

Met warmtepomp stijgt je rendement als je op lage temperatuur verwarmd. Dus vooral geschikt voor nieuwbouw en totaal renovaties. Dan is een SCOP van 5 haalbaar en dan kom je iets goedkoper uit. Vooral SWW is goedkoper als je zonnepanelen hebt voor de maanden maart - oktober.

Maar de investering kost terug verdienen zal wel ffkes duren tenzij we terug hoge prijzen krijgen. En ook als de accijnzen op gas hoger worden, dan haal je meer voordeel uit een warmtepomp.
 
Ik snap het kostenplaatje van warmtepompen niet.

Zonder terugdraaiende teller is dat toch een cash burner?

Een vaillant ketel kost 2000 euro, misschien 3000. Wij stoken hier 1-2m2 / dag dezer dagen. Kostprijs 2-3 euro. 10kwh warmtepomp zoals hierboven vermeld is ook 2-4 euro op zijn minst. Als je dan offertes van 10k, 15k voor warmtepomp ziet, dan is het toch moeilijk rendabel te krijgen?
Je bent ook wel wat appel met peren aan het vergelijken.

Je vergelijkt een volledige nieuwe installatie geplaatst met enkel de kostprijs van een ketel.
Vervolgens vergelijk je uw verbruik met dat van een ander. Terwijl je geen weet heeft wat voor woning hij heeft en wat voor verbruiksprofiel,….

Als ik mijn eigen woning neem. Koste een nieuwe gasketel installatie 8.000 excl btw met boiler. Zonder boiler was het 6.800 excl btw.
Lucht water warmtepompen zaten tussen de 8.800 excl btw en 12.600 excl btw.
Is dan voor een nieuwbouw, dus een volledig nieuwe installatie.

Als je al een reeds bestaande installatie hebt zullen de prijzen wel anders zijn. Ze kunnen dan veronderstel ik ook stukken hergebruiken van uw oude installatie voor u nieuwen. Evengoed dat je van gas naar een warmtepomp gaat. Dan komen er ook wat premies bij te kijken.

Maw Kostenplaatje is afhankelijk van situatie tot situatie en wensen.

Ons gasverbruik in het huurhuis ligt bv een heel stuk hoger als u. Als ik dan redeneer als u dan is zijn warmtepomp een heel stuk goedkoper in verbruik. Maar dat is fout.

Het is dan beter dat je kijkt wat uw verhouding is tussen de prijs van gas en elektriciteit en dat vergelijkt met de (s)cop.
 
Laatst bewerkt:
Ook niet vergeten dat je met je warmtepomp ook wat kan koelen, wat uiteraard niet mogelijk is met een gasketel.
 
Ja en neen.
Het is moeilijk om het voordelig laten uit te draaien. Maar er is een licht voordeel tgv de SCOP die normaliter boven de 3.6 zit tegenwoordig. Terwijl de kostprijs van elektriciteit tov gas normaliter rond een factor 2.9 draait.

Duurt gewoon lang eer die meerprijs terugverdiend is. Echter als je dan telt dat er nu een premie van een 4k€ is voor een warmtepomp dan is het eerder de vergelijking tussen enerzijds een kostprijs van 3000€ voor een gasketel (bij nieuwbouw 21%, verbouwing 6%) of 5500€+6% BTW voor de warmtepomp. Wat het al iets voordeliger doet uitdraaien, hopende dat op termijn de kostprijs van elektriciteit losgekoppeld wordt van de kostprijs van GAS EN dat er een greenshift komt van de taksen van elektriciteit naar die van gas. Zoals men in het verleden is overeengekomen dat dit de intentie is / was (al kan dat snel keren als die accijnzen effectief van tel komen zoals momenteel voorzien is). Maar dat is en blijft wat koffiedik kijken.

Maar aan de andere kant, heb ik ook al gehoord van offertes voor gasketels van 5.5 - 7.5k BTW incl. Dus ja...

Wel dat en hier in het gebouw is geen gas dus ja, weinig keuze...
Kost van de pompen was ook voor mijne baas dus ja. Plus het comfort om ook nog eens te kunnen koelen in de zomer, dat is toch ook wel een niet te onderschatten comfort vind ik.
 
Sorry, maar niets van wat er in je comment staat geeft ook maar een antwoord op de gestelde vraag?

De vraag is effectief: stel het is 12 graden buiten, ik heb een L/W warmtepomp en een geothermische (L/W?) warmtepomp. Zijn beiden even efficient of niet?
Jouw laatste zin impliceert van wel, maar dat lijkt me nogal een boude stelling?
Beste, deels beantwoord het u vraag toch.
Een warmtepomp kan beide koelen & verwarmen.
Indien je graag goedkoop licht wilt koelen is een geothermische warmtepomp 100keer efficienter.
Verbruik van koelen is dan 120W. een simpele pomp die beide circuits in beweging brengt.

Ik heb zelf een geothermische warmtepomp. Maar de 12graden pomp je niet altijd uit de grond.
Bvb. nu draait mijn warmtepomp lichtjes en haal ik 7graden uit de grond en pomp ik 4graden er terug in. (gecheckt na 3uur draaien al).
Voordeel is wel dat geothermisch de aanvoertemperatuur meer constant is & je dus altijd zelfde efficientie kan behalen.
Is het buiten -10 of 8 graden, zelfde aanvoertemperatuur.
Op termijn kan ik wel de grondwarmte uitputten.
Daarom dat koeling ook interessant is hiervoor.
Warmte terug in de grond brengen.

Water/water is volgens wat ik gelezen heb efficienste energieoverdracht. (water/water = geothermisch).
Lucht/water is iets inefficienter.
Ik ben zelf geen technicus waarom exact, maar ongetwijfeld zullen hier wel paar mensen zijn die dit kunnen onderbouwen.

Mijn punt is ook dat je moet kijken wanneer draait de warmtepomp.
Warmtepomp moet een zo laag mogelijk aanvoertemp. om efficient te zijn. (bvb. 31graden vvw).
Dus WP is efficient in zeer goed geisoleerde huizen, die hopelijk bij 12graden buitentemperatuur niet direct dienen te verwarmen.
De pomp springt pas op dan bij 6graden of lager.
Dus lager dan de 12graden.

Reden dat ik geothermische ben gegaan is voor mijn koelvraag.
Zit met glaspartijen op het zuiden en met die koelig kan ik het aangenaam maken in putteke zomer.

Mening over volgende offerte?Totaal 9500 excl btw


OP9YnbG.png
Heb ook vaillant & ik zie dat hij 230V heeft voorzien.
Checkt eens welke elektriciteit voorziening binnen komt bij jou.
Indien het 3fase is & 400V dan ben je beter dat je deze zo aansluit.
Want anders moet je met een omvormer werken vertelde ze me.

Voor deze warmtepomp "slim" te maken moet je nog 1 module toevoegen.
Namelijk de VR920 of VR921 ( https://www.cv-ketel-shop.be/a-64876075/thermostaten/vaillant-sensonet-vr-921/ )
Mocht je SMA omvormer gebruiken, zou ik ook kijken om de SMA home manager2.0 te installeren. ( https://www.sma.de/en/products/monitoring-control/sunny-home-manager )
Dan kan u warmtepomp kijken naar u PV opbrengst & zo zijn warm water productie optimaliseren op zonne-energie.
Alsook verwarming.

Hij heeft wel de nieuwe thermostaat voorzien senso comfort. Toont mooi in een modern huis.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook vaillant & ik zie dat hij 230V heeft voorzien.
Checkt eens welke elektriciteit voorziening binnen komt bij jou.
Indien het 3fase is & 400V dan ben je beter dat je deze zo aansluit.
Want anders moet je met een omvormer werken vertelde ze me.

Voor deze warmtepomp "slim" te maken moet je nog 1 module toevoegen.
Namelijk de VR920 of VR921 ( https://www.cv-ketel-shop.be/a-64876075/thermostaten/vaillant-sensonet-vr-921/ )
Mocht je SMA omvormer gebruiken, zou ik ook kijken om de SMA home manager2.0 te installeren. ( https://www.sma.de/en/products/monitoring-control/sunny-home-manager )
Dan kan u warmtepomp kijken naar u PV opbrengst & zo zijn warm water productie optimaliseren op zonne-energie.
Alsook verwarming.

Hij heeft wel de nieuwe thermostaat voorzien senso comfort. Toont mooi in een modern huis.

Had het ook gezien, nog aan scherpe prijs ook.
Kan ik met die module koppelen aan niko home control?
Want je kan ook een thermosstaat via die niko home control plaatsen (Referentiecode 550-13050), vervangt dat dan je vaillant stukje of moet dat dan nog altijd ergens staan?
 
Beste, deels beantwoord het u vraag toch.
Een warmtepomp kan beide koelen & verwarmen.
Indien je graag goedkoop licht wilt koelen is een geothermische warmtepomp 100keer efficienter.
Verbruik van koelen is dan 120W. een simpele pomp die beide circuits in beweging brengt.

Ik heb zelf een geothermische warmtepomp. Maar de 12graden pomp je niet altijd uit de grond.
Bvb. nu draait mijn warmtepomp lichtjes en haal ik 7graden uit de grond en pomp ik 4graden er terug in. (gecheckt na 3uur draaien al).
Voordeel is wel dat geothermisch de aanvoertemperatuur meer constant is & je dus altijd zelfde efficientie kan behalen.
Is het buiten -10 of 8 graden, zelfde aanvoertemperatuur.
Op termijn kan ik wel de grondwarmte uitputten.
Daarom dat koeling ook interessant is hiervoor.
Warmte terug in de grond brengen.

Water/water is volgens wat ik gelezen heb efficienste energieoverdracht. (water/water = geothermisch).
Lucht/water is iets inefficienter.
Ik ben zelf geen technicus waarom exact, maar ongetwijfeld zullen hier wel paar mensen zijn die dit kunnen onderbouwen.

Mijn punt is ook dat je moet kijken wanneer draait de warmtepomp.
Warmtepomp moet een zo laag mogelijk aanvoertemp. om efficient te zijn. (bvb. 31graden vvw).
Dus WP is efficient in zeer goed geisoleerde huizen, die hopelijk bij 12graden buitentemperatuur niet direct dienen te verwarmen.
De pomp springt pas op dan bij 6graden of lager.
Dus lager dan de 12graden.

Reden dat ik geothermische ben gegaan is voor mijn koelvraag.
Zit met glaspartijen op het zuiden en met die koelig kan ik het aangenaam maken in putteke zomer.


Heb ook vaillant & ik zie dat hij 230V heeft voorzien.
Checkt eens welke elektriciteit voorziening binnen komt bij jou.
Indien het 3fase is & 400V dan ben je beter dat je deze zo aansluit.
Want anders moet je met een omvormer werken vertelde ze me.

Voor deze warmtepomp "slim" te maken moet je nog 1 module toevoegen.
Namelijk de VR920 of VR921 ( https://www.cv-ketel-shop.be/a-64876075/thermostaten/vaillant-sensonet-vr-921/ )
Mocht je SMA omvormer gebruiken, zou ik ook kijken om de SMA home manager2.0 te installeren. ( https://www.sma.de/en/products/monitoring-control/sunny-home-manager )
Dan kan u warmtepomp kijken naar u PV opbrengst & zo zijn warm water productie optimaliseren op zonne-energie.
Alsook verwarming.

Hij heeft wel de nieuwe thermostaat voorzien senso comfort. Toont mooi in een modern huis.
De Vaillant warmtepompen zijn 230V tot en met de 75/6. Daarboven is het 3 fase omdat je dan boven de 16A komt.
 
Had het ook gezien, nog aan scherpe prijs ook.
Kan ik met die module koppelen aan niko home control?
Want je kan ook een thermosstaat via die niko home control plaatsen (Referentiecode 550-13050), vervangt dat dan je vaillant stukje of moet dat dan nog altijd ergens staan?
Ik ben geen loodgieter, eerder gebruiker van het systeem. (dus niet 100% kenner)
Maar zou de senso comfort van Viallant (Thermostaat) toch gebruiken.
Dan is alles van hetzelfde en kan deze perfect communiceren.
Ik gebruik hem nu en vind hem vrij gemakkelijk te bedienen.
Als ik bvb warmer wil, dan scrol ik linksnaar de gewenste temperatuur, vraagt hij mij ook hoe lang ik deze temperatuur wens.
Alsook kan je makkelijk stooklijnen programeren, buitenvoeler kan da met u warmtepomp babbelen en bepalen welke temperatuur hij best neemt.
Bvb mijn WP stookt mijn vloer nu op 30graden, bij -2 zal die hoger zijn.
Weet niet of dit mogelijk is met Niko variant, maar je wilt zo efficient mogelijk werken bij WP.
De app van Viallant, is nog wel ok.
Zie Senso comfort applicatie op de stores.

Engiste wat mijn WP info uit krijgt is de PV instalatie, via de SMA home manager.
Ik kan in de toekomst mijn vloerverwarming kranen afstellen op de domitica systeem.
Dan zou er een temperatuur sensor in de kamer staan en zou die mijn ventielen kunnen sturen.
Geen idee of ik dit ga gebruiken, maar de kabels liggen klaar.

De Vaillant warmtepompen zijn 230V tot en met de 75/6. Daarboven is het 3 fase omdat je dan boven de 16A komt.
Didn't know.
Ik weet dat mijn loodgieter & elektricien bij nieuwbouw me vroegen of ik 3fase net had liggen in het straat & deze 3x400V was.
Want in de regio durft die wel 3X230V zijn.
 
Als je een geothermische warmtepomp wil zetten, kan je eigenlijk 2 warmtepompen aansluiten op 1 boring?
 
Als je een geothermische warmtepomp wil zetten, kan je eigenlijk 2 warmtepompen aansluiten op 1 boring?
Moet je wel zeggen tegen bedrijf dat boring komt doen.
Want dan moeten ze dieper gaan of misschien twee boringen doen.
Alles hangt af van de warmtevraag van beide woningen dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Moet je wel zeggen tegen bedrijf dat boring komt doen.
Want dan moeten ze dieper gaan of misschien twee boringen doen.
Alles hangt af van de warmtevraag van beide woningen dan.

Ok bedankt. Het is namelijk voor een bestaande woning met dan nog een kleine vrijstaande zorgwoning achteraan in de tuin. Zou dan inderdaad niet slecht zijn om dit dan in het achterhoofd te houden.
 
Is het overlaatst een offerte ontvangen voor zonnepanelen. Een volledige installatie 18 panelen en omvormer voor zo'n €10.000
Die installatie is bekeken om ons gasverbruik zoveel mogelijk te reduceren door middel van:
- Plaatsen warmtepompboiler voor sanitair warmwater
- Plaatsen lucht-lucht airco
- Standaard verbruikt van een doorsnee gezin.

Is dit een opportune denkpiste om de komende jaren veilig te zijn naar alles wat de energiecrisis aangaat?
Ik zie persoonlijk de gasprijs niet meteen kelderen naar prijzen als vroeger en elektriciteit zal er ook niet goedkoper om worden denk ik dan.

Jouw vraag lijkt dus eerder te gaan over een warmtepomp/airco
Als je nu een werkende gasinstallatie hebt, is het zeer onwaarschijnlijk dat het rendabel is om een warmtepomp te plaatsen. De investering verdien je gewoon niet snel genoeg terug.

Dan stel ik mijn vraag hier graag nog eens opnieuw :)
Installatie van de lucht-lucht airco is geraamd op zo'n €8500
Van de warmtepompboiler heb ik nog geen prijs ontvangen.

Ik schets er misschien eventjes wat context bij: wij verhuizen volgend jaar naar een huis van anno '96. Perfecte kloeke woning, maar wel wat gedateerd natuurlijk op vlak van glas en isolatie. Beide zijn wel aanwezig! Gasverbruik van de huidige eigenaar lag op zo'n 21.000 kWh vorig jaar.
Mijn idee is dus om zonnepanelen te plaatsen en het nieuwe verbruik zoveel mogelijk tot het minimum terug te schroeven zodat we minimaal aan gas en elektriciteit hebben.
Is dit een logische piste? Of is dit echt overkill?
 
Didn't know.
Ik weet dat mijn loodgieter & elektricien bij nieuwbouw me vroegen of ik 3fase net had liggen in het straat & deze 3x400V was.
Want in de regio durft die wel 3X230V zijn.
Voor het elektrisch backup element is 3x400V wel interessant zodat je het kan spreiden. Maar je kunt het ook perfect op 230V aansluiten en dan in de software tot bv 4kW limiteren.
 
Dan stel ik mijn vraag hier graag nog eens opnieuw :)
Installatie van de lucht-lucht airco is geraamd op zo'n €8500
Van de warmtepompboiler heb ik nog geen prijs ontvangen.

Ik schets er misschien eventjes wat context bij: wij verhuizen volgend jaar naar een huis van anno '96. Perfecte kloeke woning, maar wel wat gedateerd natuurlijk op vlak van glas en isolatie. Beide zijn wel aanwezig! Gasverbruik van de huidige eigenaar lag op zo'n 21.000 kWh vorig jaar.
Mijn idee is dus om zonnepanelen te plaatsen en het nieuwe verbruik zoveel mogelijk tot het minimum terug te schroeven zodat we minimaal aan gas en elektriciteit hebben.
Is dit een logische piste? Of is dit echt overkill?
Neen. Dit ging vroeger enkel en dan nog beperkt door terugdraaiende teller. Zonder terugdraaiende teller en omdat de zonnepanelen in de winterperiode iets van een 10% van hun generatiecapaciteit opwekken en de opwekking dus uit fase is met het verbruik werkt dit niet.

Basisstap is de isolatie om die warmtevraag en noodzaak maximaal te beperken dat die 10% een deuk in het verbruik kan maken. Al is ook dan het voordeel van een w1rmtepomp tov gas beperkt.

Daarnaast is de cop van een l/l systeem slechter dan dat van een l/w systeem omdat je met lucht de massa niet zo goed opwarmt waardoor je dan ook niet de langdurende stralingswarmte van de massa hebt die de functie van het actieve verwarmingselement, de warmtepomp dus, kan overnemen.
 
Terug
Bovenaan