Warmtepompen

Hier toch ook eens aan't googlen naar WP'en. Wij hebben in 2017-2018 verbouwd. Volledig gestript, uiteindelijk net onder E-peil 60 geraakt door toch een zonneboiler te plaatsen (basically gratis door alle premies, kreeg toen de voorkeur door deel te zijn van de totaalrenovatiepremie en lagere kost maja, in hindsight, not sure), maar een WP (en zonnepanelen) ging niet meer budgettair (nu natuurlijk spijt van niet nog wat bij te lenen). We hebben vloerverwarming (enkel beneden) en een nieuwe gasketel. Ons verbruik valt natuurlijk wel mee, maar toch, aan dit tempo van gasprijs begint eens mens te twijfelen.

Maar ik zie natuurlijk door de bomen het bos niet meer :) We zouden boven op gas kunnen blijven stoken (moeten we de radiatoren niet vervangen (€€) en is dan ook geen zonde van een moderne gasketel al buiten te zwieren), want daar staat eigenlijk enkel de radiator van de badkamer open. De rest was vorige winter niet eens nodig. + zonneboiler voor warm water op de zonnige dagen bespaart ook gas uit. Dus hybride? Of zijn er andere interessante opties? Beter meteen het goed doen?

Daarnaast met de huidige elektriciteitsprijs, is het de moeite zonder zonnepanelen (dat zal voor een volgende keer zijn) of is dat een fabeltje?

Hebben jullie nog interessante websites waar ik me verder kan verdiepen?
Als ik 10000kWh warmtevraag simuleer met warmtepomp met 7000kWh verwarming (35°C aanvoer) en 3000kWh warm water (55°C) kom ik aan +-600euro verschil per jaar aan de huidige Optifix tarieven. De warmtepomp kan nog zo'n 10-15% efficiënter als je met lagere aanvoer en boiler temperatuur kunt werken, maar dan moet je huis wel zeer goed geisoleerd zijn. Dan doe je nog 200-300euro extra voordeel per jaar.

Met zonnepanelen heb je vanaf de lente tot herfst bijna gratis warm water als de boiler 1x per dag laat opwarmen op het moment dat de zonnepanelen het meest opbrengen. Ergens tussen 11 en 15h afhankelijk van de oriëntatie van de panelen. Stel dat we in dit reken voorbeeld 50% van het warm water op zonne energie kunnen maken (geen idee als dat haalbaar is), dan spaar je nog eens 450euro/jaar.

In de winter maanden heb je niet zoveel aan de panelen. Dan is de opbrengst maar 1/3e tot 1/4e van wat je in de zomer hebt en gebruik je het meeste elektriciteit. Maar alle beetjes zijn meegenomen natuurlijk. En je hebt een injectievergoeding voor uw overschotten natuurlijk, wat compenseert op de eind afrekening.

Onze woning is nog in opbouw, maar met de simulaties die ik gedaan heb, zijn de zonnepanelen op 6j tijd terug verdient en is de meerprijs voor een lucht-water warmtepomp tegenover gas op 9j tijd terug verdient.
Dat is gesimuleerd met het rendement bij 35°C aanvoer en 55°C boiler temperatuur. In praktijk regelen ze de systemen in op 25°C in goed geisoleerde nieuwbouw wat het rendement nog verhoogd. Maar ik wil niet uitgaan van een best case simulatie.
Voor zonnewinsten ga ik er van uit dat de zonnepanelen voor 20% bijdragen aan verwarming en 40% voor warm water. Indien we betere cijfers halen, is de warmtepomp sneller terug verdient. We leggen 10800Wp aan panelen, dus die gaan wel iets doen in de winter, alleen is het afwachten hoeveel er echt naar de warmtepomp zal gaan. Voor het warm water moet het zeker haalbaar zijn, want vanaf april tot oktober is de opbrengst zeer goed.

Maar jij hebt net alles al gekocht en geïnstalleerd dus het zal je meer kosten denk ik dan de opleg die ik moest doen. Dus geen idee wat dan beter is in jouw geval. Zonnepanelen kunnen nooit kwaad. Daar gaat je warmteboiler ook al geniet van hebben.
 
1) bekijk welk budget je hebt voor een grondige renovatie.

2) heb je dat, doe dat. Volgens gekende principes, isolatie, isolatie, isolatie. Dan verluchtingssysteem, ramen indien niet deftig, vloerverwarming en dan een l/w warmtepomp.


3) heb je dat niet. Dan is de stap isolatie, isolatie, isolatie en verbruikslocaties beperken. Dus leven in de living andere ruimtes enkel gebruiken zonder veel verwarming. En dus die gaskachel behouden.

Her is niet het comfort dat we momenteel gewend zijn. Maar als je her niet kunt betalen dan is zoiets nu eenmaal de rationele keuze. Klagen dat het duur is, lucht misschien op. Maar meer heb je er niet aan.
En zo lang geleden was het eigenlijk niet dat men geen centrale verwarming had. Ik ben ocharme 41 jaar, en toen ik klein was (<10j) hadden wij geen centrale verwarming. En een huizeke buiten... (al ben ik blij dat ik nu niet meer door de sneeuw naar het toilet moet... man dat was bibberen... op kamp lijkt dat allemaal cava... als het -8°C is dan neem je geen krant mee of een boek om op het gemak op het gemak te gaan zitten...)
Uiteindelijk is het wat we gaan doen, isoleren. Dit zal wel ons heel budget innemen. En we zullen dan later meer afwerken. Voor de verwarming dachten we elektrisch om zo eventuele condensatie tegen te gaan.

Mijn vraag is:
Als ik nu bijvoorbeeld 40k€ investeert in isolatie is mijn huis dan ineens 40k meer waard ?
Als je u huis verkoopt kun je dat gewoon
zomaar bijtellen?
 
Mijn vraag is:
Als ik nu bijvoorbeeld 40k€ investeert in isolatie is mijn huis dan ineens 40k meer waard ?
Als je u huis verkoopt kun je dat gewoon
zomaar bijtellen?
Nee, zeker niet.
Je betere isolatiewaarde gaat je toelaten meer te vragen, maar niet de integrale kostprijs van je werken.
Je gaat dat ook moeilijk terugverdienen he, 40k... Stel het bespaart je een paar duizend euro op een jaar. Dan zit je nog te kijken naar termijnen van 10-20 jaar.
 
Uiteindelijk is het wat we gaan doen, isoleren. Dit zal wel ons heel budget innemen. En we zullen dan later meer afwerken. Voor de verwarming dachten we elektrisch om zo eventuele condensatie tegen te gaan.

Mijn vraag is:
Als ik nu bijvoorbeeld 40k€ investeert in isolatie is mijn huis dan ineens 40k meer waard ?
Als je u huis verkoopt kun je dat gewoon
zomaar bijtellen?
Neen.

Al zal er mogelijks nu een hogere prijs kunnen gevraagd worden voor een huis dat structureel in orde is. Maar er zijn en blijven nog altijd mensen die voorrang geven aan de esthetiek of mensen die in het verleden voor die esthetiek een dure prijs betaald hebben en die energiekost wel op zich zouden nemen. Om dan nu, bij het zien exploderen van hun kostprijs, toch maar te proberen iets te doen eraan en dus geld te steken in isolatie.

We moeten ook eerlijk zijn, de waarde van een woning wordt niet bepaald op basis van rationele argumenten. Want waarom zou een rijwoning in Gent dan een pak duurder zijn dan die villa buiten Gent. Veel van die kost wordt bepaalt door andere argumenten dan ratio. Maar worden uiteindelijk gelimitteerd door het beschikbare budget bij de bevolking.

Leningspercentages lager -> hogere prijzen
Overheidsbelastingen lager -> hogere prijzen
Minder aanbod dan vraag -> hogere prijzen

En dan nog is het allemaal geen 1 op 1 correlatie of überhaupt een rechtstreekse link mee. Het is niets voor niets dat de volkswijsheid nu eenmaal bestaat dat een woning waard is hetgeen de zot ervoor wil geven. Toch zolang je echt niet geïnteresseerd bent in een verkoop of het niet van moetes is (scheiding, faillissement, ...). Of waarom men de basisvolkswijsheid er ook was dat je het geld dat je in een nieuwbouw stak in het verleden niet snel moest terug verwachten. (al heeft covid en de andere ingrepen mijn inzicht voor mensen die voor 2019 gebouwd hebben een impact gehad - al geldt dit dan weer niet voor appartementen...)

PS: mag ik u aanraden als je toch inzet op isolatie, om een stuk van het budget ook uit te trekken voor een ventilatiesysteem. Dit om ervoor te zorgen dat je geen schimmelkwekerij wordt ;p.
 
Wij wonen nu 1 jaar in onze nieuwbouw. We hadden gekozen voor een gasketel met aparte boiler en hebben tot en met volgende maand nog een contract met vaste prijs voor gas (van 1 jaar geleden).

Vanaf volgende maand dus een variabel contract en met de huidige gasprijzen zullen wij dan 450 à 500 euro per maand betalen... We hebben nu dus het idee om even de korte pijn te nemen en een lucht-water-warmtepomp laten installeren. Maar dan vraag ik mij vooral af welk vermogen wij nodig hebben van lucht-water-warmtepomp? Ons huis is ongeveer 160 vierkante meter geïsoleerd volume (netto), 14cm dikte isolatie, piekvermogen 6 kW zonnepanelen en omvormer van 5 kW driefasig. Ik weet dat het een gedetailleerde berekening is om het vermogen te bepalen van een warmtepomp, maar ik probeer hier gewoon een eerste ruw idee te krijgen. Dus, thanks in advance om ervaringen te delen met lucht-water-warmtepomp in nieuwbouw. :)
 
Wij wonen nu 1 jaar in onze nieuwbouw. We hadden gekozen voor een gasketel met aparte boiler en hebben tot en met volgende maand nog een contract met vaste prijs voor gas (van 1 jaar geleden).

Vanaf volgende maand dus een variabel contract en met de huidige gasprijzen zullen wij dan 450 à 500 euro per maand betalen... We hebben nu dus het idee om even de korte pijn te nemen en een lucht-water-warmtepomp laten installeren. Maar dan vraag ik mij vooral af welk vermogen wij nodig hebben van lucht-water-warmtepomp? Ons huis is ongeveer 160 vierkante meter geïsoleerd volume (netto), 14cm dikte isolatie, piekvermogen 6 kW zonnepanelen en omvormer van 5 kW driefasig. Ik weet dat het een gedetailleerde berekening is om het vermogen te bepalen van een warmtepomp, maar ik probeer hier gewoon een eerste ruw idee te krijgen. Dus, thanks in advance om ervaringen te delen met lucht-water-warmtepomp in nieuwbouw. :)
Als je zoveel verbruikt in uw nieuwbouw dan heb je een villa van +1000m2 of er klopt iets niet hoor.
Anders gaat uw factuur echt geen 5000 euro zijn voor gas
 
Wij wonen nu 1 jaar in onze nieuwbouw. We hadden gekozen voor een gasketel met aparte boiler en hebben tot en met volgende maand nog een contract met vaste prijs voor gas (van 1 jaar geleden).

Vanaf volgende maand dus een variabel contract en met de huidige gasprijzen zullen wij dan 450 à 500 euro per maand betalen... We hebben nu dus het idee om even de korte pijn te nemen en een lucht-water-warmtepomp laten installeren. Maar dan vraag ik mij vooral af welk vermogen wij nodig hebben van lucht-water-warmtepomp? Ons huis is ongeveer 160 vierkante meter geïsoleerd volume (netto), 14cm dikte isolatie, piekvermogen 6 kW zonnepanelen en omvormer van 5 kW driefasig. Ik weet dat het een gedetailleerde berekening is om het vermogen te bepalen van een warmtepomp, maar ik probeer hier gewoon een eerste ruw idee te krijgen. Dus, thanks in advance om ervaringen te delen met lucht-water-warmtepomp in nieuwbouw. :)
Je kan ook nog een optifix contract afsluiten aan 25cent per kwh... dan heb je nog 2 jaar een vast contract. Is namelijk nog het enigste vaste contract dat op de markt aangeboden wordt.

Voor de rest gooi het hier een keer in en zie wat ze als warmteverliesberekening geven : https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening
 
Als je zoveel verbruikt in uw nieuwbouw dan heb je een villa van +1000m2 of er klopt iets niet hoor.
Anders gaat uw factuur echt geen 5000 euro zijn voor gas
Wij hebben op 1 jaar tijd 16,7 MWh verbruikt aan gas ofwel 1475 kubieke meter. Volgens VRT nieuws kost 1 MWh op dit moment 330 euro. Dat is dus een totale prijs per jaar van 5500 euro voor gas... Ons huis is zeker geen villa van 1000 vierkante meter. 160 vierkante meter geïsoleerd volume en dan nog eens 100 vierkante meter kelder.
 
Wij hebben op 1 jaar tijd 16,7 MWh verbruikt aan gas ofwel 1475 kubieke meter. Volgens VRT nieuws kost 1 MWh op dit moment 330 euro. Dat is dus een totale prijs per jaar van 5500 euro voor gas... Ons huis is zeker geen villa van 1000 vierkante meter. 160 vierkante meter geïsoleerd volume en dan nog eens 100 vierkante meter kelder.
Stop met uwe kelder te verwarmen... maar sowieso klopt er iets niet... normaal gezien zou je maar iets van een 8000 - 9000kwh mogen verbruiken bij zo'n oppervlakte.

Mijn nieuwbouw van 2017 verbruikt iets van een 7000kwh al is het geïsoleerde volume maar iets van een 150m2.
EDIT : al kan het eerste jaar wel wat meer zijn voor het drogen van de bouw.
 
Je kan ook nog een optifix contract afsluiten aan 25cent per kwh... dan heb je nog 2 jaar een vast contract. Is namelijk nog het enigste vaste contract dat op de markt aangeboden wordt.

Voor de rest gooi het hier een keer in en zie wat ze als warmteverliesberekening geven : https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening
Bedankt voor de tip! Ik heb de parameters die ik zo uit mijn hoofd ken er eens in gegooid en dan kom ik op een "verwarmingsvraag" van 4,6 kW.
 
Bedankt voor de tip! Ik heb de parameters die ik zo uit mijn hoofd ken er eens in gegooid en dan kom ik op een "verwarmingsvraag" van 4,6 kW.

Denk eraan dat je dat vermogen nodig hebt bij -15°C. Al kom je waarschijnlijk dan ook wel toe met een versie die 1 stap lager (minder zwaar) is aangezien het meestal toch geen -15°C vriest EN je een warmtepomp tijdens daguren kunt laten draaien waardoor de temperatuur ook al vriest het bij ons -15°C snachts, het overdag vb maar -7°C is.

Bij een te klein verwarmingsvermogen heb je niet de capaciteit om bij te verwarmen. Ik gok dat je iets van een 6kw of een 8kw L/W warmtepomp dan wel kunt gebruiken. Te laten bevestigen door de experts die u een warmtepomp komen voorstellen...
 
Stop met uwe kelder te verwarmen... maar sowieso klopt er iets niet... normaal gezien zou je maar iets van een 8000 - 9000kwh mogen verbruiken bij zo'n oppervlakte.

Mijn nieuwbouw van 2017 verbruikt iets van een 7000kwh al is het geïsoleerde volume maar iets van een 150m2.
EDIT : al kan het eerste jaar wel wat meer zijn voor het drogen van de bouw.
Ik besef juist dat ik een zeer belangrijke nuance niet vermeld heb: hier staan namelijk nog geen binnendeuren. :) Maar die worden geplaatst in oktober-november vermoedelijk... Dat kan ook verklaren waarom ons verbruik zo hoog ligt. Er was ook nog geen kelderdeur (naar niet-geïsoleerd volume), maar die is wel al geplaatst voor de zomer.
 
Denk eraan dat je dat vermogen nodig hebt bij -15°C. Al kom je waarschijnlijk dan ook wel toe met een versie die 1 stap lager (minder zwaar) is aangezien het meestal toch geen -15°C vriest EN je een warmtepomp tijdens daguren kunt laten draaien waardoor de temperatuur ook al vriest het bij ons -15°C snachts, het overdag vb maar -7°C is.

Bij een te klein verwarmingsvermogen heb je niet de capaciteit om bij te verwarmen. Ik gok dat je iets van een 6kw of een 8kw L/W warmtepomp dan wel kunt gebruiken. Te laten bevestigen door de experts die u een warmtepomp komen voorstellen...
Ja, ik ga morgen enkele installateurs hier in de buurt contacteren. De vragen die ik hier stel zijn maar puur om een eerste, ruw idee te krijgen.
 
Ik zit aan de helft van uw verbruik (155m2 incl garage, geen kelder).

Maat zit lager als uw verbruik maar groter huis (en kelder) en kookt op gas
 
Wij wonen nu 1 jaar in onze nieuwbouw. We hadden gekozen voor een gasketel met aparte boiler en hebben tot en met volgende maand nog een contract met vaste prijs voor gas (van 1 jaar geleden).

Vanaf volgende maand dus een variabel contract en met de huidige gasprijzen zullen wij dan 450 à 500 euro per maand betalen... We hebben nu dus het idee om even de korte pijn te nemen en een lucht-water-warmtepomp laten installeren. Maar dan vraag ik mij vooral af welk vermogen wij nodig hebben van lucht-water-warmtepomp? Ons huis is ongeveer 160 vierkante meter geïsoleerd volume (netto), 14cm dikte isolatie, piekvermogen 6 kW zonnepanelen en omvormer van 5 kW driefasig. Ik weet dat het een gedetailleerde berekening is om het vermogen te bepalen van een warmtepomp, maar ik probeer hier gewoon een eerste ruw idee te krijgen. Dus, thanks in advance om ervaringen te delen met lucht-water-warmtepomp in nieuwbouw. :)
Wat is het warmteverlies volgens je EPB? 16MWh is veel voor een nieuwbouw van 160 vierkant meter.
Verwarm je nu met vloerverwarming of radiatoren? Verbruiken jullie veel warm water?
 
Ja, ik ga morgen enkele installateurs hier in de buurt contacteren. De vragen die ik hier stel zijn maar puur om een eerste, ruw idee te krijgen.
Zoals gezegd : 150m2 geïsoleerd vermogen. 12cm PUR in muren, 20CM PUR in plafond, 10 cm naar kelder (90m2 - niet geïsoleerd), 10cm voor tussenverdiepingen, 6cm geluidsisolatie naar de buur (HOB).

L/W warmtepomp van 8kw. Geen probleem met het warm genoeg te krijgen. Grofweg 6125wp aan zonnepanelen. Eerste jaar, drogen, verbruik van +/-2100kwh elektrische energie. Jaar erop en de jaren erna tussen de 1650 en 1750kwh. Vorig jaar op 1900kwh omdat ik het op 23°C had gezet tgv ziekte. Dit jaar zal ik het terug op 21°C zetten.
Of misschien nog iets lager, zal een beetje afhangen van of ik mij nog goed voel etc. Dus verwacht iets van een kost van 1200€ voor de afrekening van volgend jaar (elektriciteit - en dus geen gas). Perfect doenbaar... maak mij nog geen zorgen... (maar je mag niet vergeten dat ik zo'n 4000+kwh naar het net stuur (aan 30cent terugleververgoeding telt dat ook mooi bij...))
 
Zoals gezegd : 150m2 geïsoleerd vermogen. 12cm PUR in muren, 20CM PUR in plafond, 10 cm naar kelder (90m2 - niet geïsoleerd), 10cm voor tussenverdiepingen, 6cm geluidsisolatie naar de buur (HOB).

L/W warmtepomp van 8kw. Geen probleem met het warm genoeg te krijgen. Grofweg 6125wp aan zonnepanelen. Eerste jaar, drogen, verbruik van +/-2100kwh elektrische energie. Jaar erop en de jaren erna tussen de 1650 en 1750kwh. Vorig jaar op 1900kwh omdat ik het op 23°C had gezet tgv ziekte. Dit jaar zal ik het terug op 21°C zetten.
Of misschien nog iets lager, zal een beetje afhangen van of ik mij nog goed voel etc. Dus verwacht iets van een kost van 1200€ voor de afrekening van volgend jaar (elektriciteit - en dus geen gas). Perfect doenbaar... maak mij nog geen zorgen...
Ik kom gas + prosu-tarief elektriciteit ook op 1200 uit met huidige verbruik
 
Ik kom gas + prosu-tarief elektriciteit ook op 1200 uit met huidige verbruik
Is een aanname, vorig jaar was het 400€ terwijl het initieel tgv prosumententarief 750€ was. Dus ik kom er iets beter uit nu dan met het prosumententarief. Maar komt vooral door de terugleververgoeding... als daar iets zwaar verandert dan is elke berekening of verwachting nutteloos.
 
Wat is het warmteverlies volgens je EPB? 16MWh is veel voor een nieuwbouw van 160 vierkant meter.
Verwarm je nu met vloerverwarming of radiatoren? Verbruiken jullie veel warm water?
Vloerverwarming. Ons warm water verbruik is niet abnormaal hoog (vrouw, kind van 1,5 jaar en ik).

Wij hebben nog maar pas sinds april een kelderdeur. Ik vermoed dat ons gasverbruik vorige winter dus ook zo hoog was door het warmteverlies naar de kelder (niet-geïsoleerd volume).
 
En om nog 1 vraag te stellen: wat wordt aanzien als de "goeie" merken van lucht-water-warmtepompen? Ik zie Daikin precies wel vaak bij nieuwe huizen?
 
Terug
Bovenaan